En antaisi tuossa tilanteessa. Mua muutenkin vähän hirvittää tuollaiset kerrostalojen pihat/yleiset puistot tms. aina voi joku huonokäytöksinen aikuinen tulla pelottelemaan, joku lapsi olla väkivaltainen tms tms. Erityisen hankalaksi tilanteen tekee juuri tuo, ettet näe lastasi pihalla.
Jos piha olisi pieni ja rauhallinen ja olisi näköyhteys niin voisi hetkittäin päästääkkin jos olis vaikka parvekkeen ovi auki, että periaatteessa kuuliskin kaiken mitä siellä tapahtuisi.
Itse asutaan ok-talossa ja meillä ulkoilee keskenään myös 2v ja 4,5v. Ovi/ikkuna on auki ja asutaan maalla. Pihalla ei ole mitään mihin voisi hetkessä satuttaa itsensä (ei vettä, ei pahoja paikkoja, ei teräviä juttuja, autotie kaukana jne) Esim. kun laitan ruuan uuniin ja menen sitten itse perässä. Tosin en pihallakaan vahdi joka sekuntti, kun monenlaista tekemistä sielläkin on, kuulen kuitenkin ja olen nopea jaloistani =)
Jokainen tekee omia ratkaisujaan, tässä ap:n tilanteessa ehkä hakijat ovat sisarukset, jos isompi on vaikka 7-8 ja pienempi 4-5 niin on eriasia kun tietää että isompi katsoo/katsonee pienemmän perään. Turhauttavaahan se on kökkiä pihalla kun montaa muutakin asiaa pitäisi hoitaa. Tietysti olisi ihanteellista jos voisi sopia lasten äidin kanssa vuorovahtivuoroista, eli katsottais oman ja toisen lapsen perään. Pihalle voi myös koittaa ottaa hommia mukaan, esim. paikattavia juttuja, kalenterin, puhelimen, laskupinon jne...