Laskisitteko 4-vuotiaan itsekseen kerrostalon pihaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun miehel on edel.liitos 14 ja 16v muksut, ne eivät saa mennä mihinkään koulun jälkeen, koulukaverit saa välitunnilla riittää.
Sossutädit samaa mieltä , outoa !!

Meillä ei 6v ulkoile kerrostalon pihalla yksin, isänsä luona aidatulla pihalla kyllä.
Ja te ketkä sanotte että teillä on kiltti ja tottelevainen 4v tai 5v... Niin meilläkin oli mutta kerrankos lapsen uteliaisuus voittaa tai muuten vaan "naksahtaa" päässä... Näin kävi meidän 4 veelle kun olivat isänsä kanssa tuttavien mökillä. Olivat pihalla koko porukka ja yhtäkkiä tyttö oli hävinnyt... Oli lähtenyt tielle katsomaan roska-autoa ja ehtinyt sen perässä kilometrin...

En mä päästäisi. Meiän 4-vuotias leikkii isosiskonsa kanssa tässä rivitalon pihalla. Meillä on leikkipaikka suoraan ikkunan alla. Olkkarin ja keittiön ikkunat sinne päin, joten mä olen skarppina koko ajan vahtimassa. Mutta kyllä mun mielestä 4-vuotiaalle taas pitää sen verran antaa omaa tilaa ulkoilla, ettei koko ajan perässä kulje.

En antaisi tuossa tilanteessa. Mua muutenkin vähän hirvittää tuollaiset kerrostalojen pihat/yleiset puistot tms. aina voi joku huonokäytöksinen aikuinen tulla pelottelemaan, joku lapsi olla väkivaltainen tms tms. Erityisen hankalaksi tilanteen tekee juuri tuo, ettet näe lastasi pihalla.
Jos piha olisi pieni ja rauhallinen ja olisi näköyhteys niin voisi hetkittäin päästääkkin jos olis vaikka parvekkeen ovi auki, että periaatteessa kuuliskin kaiken mitä siellä tapahtuisi.

Itse asutaan ok-talossa ja meillä ulkoilee keskenään myös 2v ja 4,5v. Ovi/ikkuna on auki ja asutaan maalla. Pihalla ei ole mitään mihin voisi hetkessä satuttaa itsensä (ei vettä, ei pahoja paikkoja, ei teräviä juttuja, autotie kaukana jne) Esim. kun laitan ruuan uuniin ja menen sitten itse perässä. Tosin en pihallakaan vahdi joka sekuntti, kun monenlaista tekemistä sielläkin on, kuulen kuitenkin ja olen nopea jaloistani =)

Jokainen tekee omia ratkaisujaan, tässä ap:n tilanteessa ehkä hakijat ovat sisarukset, jos isompi on vaikka 7-8 ja pienempi 4-5 niin on eriasia kun tietää että isompi katsoo/katsonee pienemmän perään. Turhauttavaahan se on kökkiä pihalla kun montaa muutakin asiaa pitäisi hoitaa. Tietysti olisi ihanteellista jos voisi sopia lasten äidin kanssa vuorovahtivuoroista, eli katsottais oman ja toisen lapsen perään. Pihalle voi myös koittaa ottaa hommia mukaan, esim. paikattavia juttuja, kalenterin, puhelimen, laskupinon jne... ;)

[QUOTE="vieras";23638581]Asumme siis kerrostalossa(alakerrassa) ja meillä 4-vuotias muksu.
Kerrostalon pihalla on leikkipaikka, johon ei ole näköyhteyttä mistään asuntomme ikkunasta eikä edes ulko-ovelta.
Naapurin lapset ovat käyneet useamman kerran pyytämässä lasta pihalle, mutta en ole päästänyt.
Muutaman kerran olen mennyt lapsen mukana ulos, kun mukulat ovat tulleet kysymään.
Lapset ovat kuitenkin katsoneet minua ihmeissään ja kysyneet että "aiotko sääkin tulla?" kun olen mukaan mennyt.

Siis MITÄ? Onko tuo kovin yleistäkin että tuon ikäiset ulkoilevat itsekseen?
Minä en todellakaan uskaltaisi päästää omaani ulos itsekseen, kun ei edes parkkipaikalla osaa autoja varoa ja MUUTENKIN, 4-vuotias!
Siis aivan pieni vielä ja kamalassa uhmaiässä, voisi saada päähänsä ihan mitä vaan eikä välttämättä osaisi edes tulla kotiin jos hätääntyisi yhtäkkiä!
Olen alkanut miettiä että olenko jotenkin ylisuojelevainen, vaikka järki kyllä sanoo että ennemminkin naapurin lapset ovat heitteillä..

Kertokaa,päästäisittekö TE tuon ikäisen pihalle yksinään?[/QUOTE]

ei ton ikäsenä mennä yksin ulos..tälläkin vkolla kuultu,kuinka käy lapsille,ketä ei vahdita..tarkoitan nämä hukkumistapaukset..Suomessa on kumma trendi nykypäivänä..luotetaan,että lapset ovat valmiita suureen mailmaan jo alle kouluikäsenä..ostetaan vain kännykkä,että soita jos tulee hätä..surullista katsottavaa!Lapset eivät saa olla enää lapsia!

Kun lähes päivittäin saa lukea uutisista kuinka pieni lapsi on pudonnut jokeen/järveen tms. niin herää väistämättä kysymys saavatko liian pienet lapset kulkea itsekseen ulkona.

En missään tapauksessa päästäisi 4v ulos ilman minua. Enkä päästä vielä tuota 5,5 v ikäistäkään.
Kivittäkää, olen ylisuojeleva mutta mun mielestä mun pitää olla tukemassa lastani vielä tuossa vaiheessa

Kun vielä reilu kk sitten asuin toisella paikkakunnalla oli naapurissani viisi lasta joista 3,5 ja 7 vuotiaat ulkoilivat aina keskenään ( kaikki poikia ).
He tuhosivat varastossa naapurien pyörät ja rattaat sekä raahasivat muiden lelut ja pyörät ulos ja jättivät miten sattuu...
He myöskin tuhosivat autoja ja mopoja pihassa.
Talvellakin laskivat autonkatolta tuulilasin kautta konepellille pyllymäkeä..
Ja sit äiti ihmetteli miksi heistä valitettiin ja haukkui naapurit pystyyn,kun naapurit olivat joutuneet komentamaan hänen lapsiaan tai huomauttamaan hänen lapsilleen jostain...

[QUOTE="Horuksen silmä";23641075]Mä olen lapsilleni se lohduttava syli vaikka he olisivat ulkona muiden lasten kanssa. Sillä meillä on ovet avoinna ja ulkoilun aikana lapset pääsevät tulemaan sisälle hakemaan sitä lohtua jos siihen on tarve. En jätä lapsiani pärjäämään yksin, vaan annan heille tilaa olla muutaman metrin päässä kotoa ilman että kyttäisin vieressä. Tämän lisäksi ulkoilen päivittäin lasteni kanssa, jolloin olen se valvova silmä niin omille kun naapurinkin lapsille. Mitään huono äiti fiilistä en ala potemaan. Katsos kun en voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, en sisällä ja ulkona. Joten valitsen sen sisällä olon silloin kun nuorimmainen ei halua olla ulkona aamusta iltaan. Tai silloin kun lapsilleni on laitettava ruokaa, pestävä pyykkiä yms.

Ja sille joka mut patalaiskaksi ämmäksi joka tekee lapsia mutta ei viitsi niiden perään katsoa. Katsohan peiliin ennen kun alat muita haukkumaan. Mahdatko itse ulkoilla lapsinesi 5-7 tuntia päivässä? Katsos kun minä patalaiska perse ämmä niin usein teen.[/QUOTE]

Sinun taitaa olla vaikea katsoa itseäsi peilistä tai ainakin kuulla järkeviäkään muita mielipiteitä. Ilmeisesti on vaikea katsoa sitä kelloakin. Tehotonkin taidat olla, kun et pysty kotia hoitamaan ilman, että heität heidät yksin ulosa. Ja työtönkin taidat olla, kun joka usein noin pitkiä aikoja ulkoilet lastesi "kanssa".

[QUOTE="hmmm";23641907]Sinun taitaa olla vaikea katsoa itseäsi peilistä tai ainakin kuulla järkeviäkään muita mielipiteitä. Ilmeisesti on vaikea katsoa sitä kelloakin. Tehotonkin taidat olla, kun et pysty kotia hoitamaan ilman, että heität heidät yksin ulosa. Ja työtönkin taidat olla, kun joka usein noin pitkiä aikoja ulkoilet lastesi "kanssa".[/QUOTE]

TYÖTÖN?

Miten voi olla työtön jos on kädet täynnä töitä lasten kanssa?

[QUOTE="Beep";23641959]TYÖTÖN?

Miten voi olla työtön jos on kädet täynnä töitä lasten kanssa?[/QUOTE]

Noh, ei ole tarkoitus dissata työttömiä, sori. Kiinnittipä vaan tuossa huomioni se, että henkilö väittää ulkoilevansa lastensa "kanssa" usein 5-7 t päivässä. Ensinnäkään hän ei nimenomaan ulkoile lasten "kanssa"vaan lapset ulkoilevat keskenään. Toisekseen ei lasten pitäisi noin pitkiä aikoja olla keskenään ja jos vanhempi on kotona, niin kaipa häneltä voisi oletaa lasten kanssa olemista. Mitäköhän työssä käyväy vanhemmat sanoisivat perhepäivähoitajasta, joka antaisi kilttien ja itsenäisten hoitolastensa ulkoilla keskenään? Huutelisi vain parvekkeelta tai takaovesta ohjeita kun ulos sattuisi kurkkaamaan.

Pienet ehtivät yllättävän nopeasti kiusata muita, tulla kiusatuksi, eksyä tai pudota vaikkapa kalliolta alas.

[QUOTE="hmmm";23642036]Noh, ei ole tarkoitus dissata työttömiä, sori. Kiinnittipä vaan tuossa huomioni se, että henkilö väittää ulkoilevansa lastensa "kanssa" usein 5-7 t päivässä. Ensinnäkään hän ei nimenomaan ulkoile lasten "kanssa"vaan lapset ulkoilevat keskenään. Toisekseen ei lasten pitäisi noin pitkiä aikoja olla keskenään ja jos vanhempi on kotona, niin kaipa häneltä voisi oletaa lasten kanssa olemista. Mitäköhän työssä käyväy vanhemmat sanoisivat perhepäivähoitajasta, joka antaisi kilttien ja itsenäisten hoitolastensa ulkoilla keskenään? Huutelisi vain parvekkeelta tai takaovesta ohjeita kun ulos sattuisi kurkkaamaan.

Pienet ehtivät yllättävän nopeasti kiusata muita, tulla kiusatuksi, eksyä tai pudota vaikkapa kalliolta alas.[/QUOTE]

Mä olen tässä ketjussa jo aikaisemmin maininnut, isommat lapseni ulkoilevat keskenään JOS pienin haluaa olla sisällä. Jos pieninkin viihtyy ulkona niin silloin saatamme ulkoilla YHDESSÄ sen 5-7 tuntia päivässä.
Vanhin lapsistani menee syksyllä kouluun, joten mielestäni hän on täysin kykeneväinen ulkoilemaan pihalla koulua käyvien kavereidensa kanssa ilman että mun pitäisi mennä mukaan.
Ei en ole työtön vaan tällä hetkellä olen kotiäiti. Mulla on 3 lasta, joten en millään pysty olla pihalla aina kun isommat niin haluavat. Luonnollisesti olen sisällä jos pienin niin tahtoo.
Ja mitä tuohon ulkoiluun tulee, niin vaikka olisin 5 ja 6 vuotiaiden lasten kanssa pihalla, niin en todellakaan leiki heidän kanssaan. He leikkivät omien kavereidensa kanssa.
Vaikka mielestäsi olenkin huono äiti koska lapseni ovat välillä pihalla keskenään, niin voin sanoa että se käytäntö on monessa muussakin perheessä. Lapset kasvavat ja heidän kasvuaan pitää tukea. Yksi keino on luottaa heihin ja antaa ulkoilla muutaman metrin päässä kotiovesta ilman että alkaa hysteeriseksi.
Nyt lähden ulos lasteni seuraksi. Kamalaa 6 vuotias on jo ollut tovin kavereiden kanssa pihalla. Mulla on ollut koko ajan näköyhteys heihin ikkunasta. Mutta jatkakaa vaan tuomitsemista.

[QUOTE="hmmm";23641907]Sinun taitaa olla vaikea katsoa itseäsi peilistä tai ainakin kuulla järkeviäkään muita mielipiteitä. Ilmeisesti on vaikea katsoa sitä kelloakin. Tehotonkin taidat olla, kun et pysty kotia hoitamaan ilman, että heität heidät yksin ulosa. Ja työtönkin taidat olla, kun joka usein noin pitkiä aikoja ulkoilet lastesi "kanssa".[/QUOTE]

Totta olen tehoton paska, olenhan kotiäiti. En kykene laittamaan ruokaa jos lapset ovat sisällä. Joten on pakko heittää heidät pihalle.
Tästä lähin ilmoitan lapsille että ulkoilut loppui tähän, nyt sisään koska äiti kokkaa. En voi luottaa lapsiini koska palstalaiset eivät luota omiinsa.
Eihän se ole minun syy jos palstalaisten lapset eivät kykene olla pihalla ilman että joutuvat ongelmiin. Onneksi mun lapset ovat fiksuja, sosiaalisia ja osaavat avata ulko-oven jos tarve vaatiin.

Yhteistyössä