Läskit ei lähde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miss piggy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miss piggy

Vieras
Heissan!

Joo, tiedetään...näitä ketjuja on ollu ennemminkin...mutta jotenkin vaan tämä oma peilikuva kirvoittaa kirjoittamaan. En mitenkään rajoittanut syömistä raskausaikana...(ja siitä kiitoksena kiloja tuli n. 12 se ei muuten olisi paljon, mutta esikoisesta oli jo 5 jemmassa.) Täysimetys onnistui hyvin ja ajattelin, että josko se veisi itseltäkin ylimääräiset...pari kaveria on laihtunut imetysaikana niin, että vaan korvat näkyy koivun takaa. Voi venäjä, että ottaa päähän kun omat kilot ei karise. Sen verran otin itseäni niskasta kiinni kuukausi sitten, että jätin makean pois (jota olikin kulunut toooosi paljon, siis keksit, pullat karkit jne.) parisen kiloa on ehkä lähtenyt, mutta vielä olisi töitä vähintään 5-6 kiloa.

Onkohan se oikeasti jotenkin yksilöllistä, keneltä imetys vie kilot vai onko se itsestä kiinni? Liikunta on tietty myös vähäistä, toki lasten kanssa ulkoillaan päivittäin, mutta ei se nyt hikijumppaa vastaa eikä sit iltasin oikein enää jaksaiskaan muuta. Voi, voi.. täytyykö tyytyä kohtaloon?...siis vauva on nyt n. puolivuotta ja imetän kyllä edelleen kiinteiden ohessa, mutta en jaksa enää uskoa sen tehoon. Pelkään vaan, mitä tapahtuu, kun sekin vähä loppuu.

Voisko joku valaa uskoa, vai onko mut tuomittu pullukaksi...

Ruokavalio on kaiken a ja o, imetät tai et! Suurin osa laihduttajista arvio energiansaantinsa yli kolmanneksella pieleen, mistä johtuu se, että laihdutus ei onnistu. Samoin kuulee sanottavan, että syön perus kotiruokaa, joka on terveellistä. Kuinka moni osaa sanoa lautasellisesta ruokaa, paljonko se sisältää proteiineja, hiiralerita, rasvoja, suolaa? Tällä siis haen sitä, että jos haluaa tosiaan laihtua, niin kannattaa perehtyä ravitsemukseen todenteolla (mikä ei ole välttämättä helppoa, joten suosittelen ammattilaisen apua) ja ottaa selvää todellinen energiankulutus päivässä. Mitä liikuntaan tulee, niin ota itsellesi aikaa jos mahdollista. Pari kolme kertaa viikossa esim vaunu- tai rataslenkit (kunnon sykkeillä, mäkisessä maastossa noin tunnin) tekee ihmeitä kropalle ja mielelle sekä terveydelle.

Mitä tohon imettämiseen tulee, niin on sanottu, että se kuluttaa noin 500kcal päivässä, mutta tämä on vain keskiarvo. Eikä siitä ole mitään hyötyä, jos saat energiaa ravinnosta enemmän kuin kulutat. Aineenvaihduntaan vaikuttaa olennaisena osana ravinto ja liikunta.

Tässä muutamia esimerkkejä, miten pienillä muutoksilla saa ruokavaliota paremmaksi.
Syö kolmen tunnin välein noin 5-6 ateriaa päivässä
jos tykkäät jogurtista sekoita jogurtin sekaan puolet rahkaa, saat enemmän proteiineja.
Jätä herkut ja jos makeannälkä iskee, ota vaikka kahvin kanssa yksi keksi pullan sijasta.
Syö kunnon ruisleipää missä kuitupitoisuus on suuri.
Vaihda kaikki vaalea pasta, riisi, peruna täysjyvävalmisteisiin ja tummaan pastaan.
Korvaa toisen lämpimän aterian hiilarinlähde (peruna, pasta, riisi) kasviksilla tai juureksilla (esim. wok-vihanneksilla)
Syö joka aterialla jotain proteiineja (lihaa, kalaa, kanaa, raejuustoa, kananmunaa)
Välipalana syö hedelmiä!
Juo vettä 1-2 litraa päivässä (korvaa mehut, limpparit vedellä)
Aina kun juot kahvia, juo lasillinen vettä päälle :)

Siinä muutama esimerkki

Ei lähde läskit minullakaan. Minä taidan kyllä syyllistyä syömiseen...
Mutta sen verran täytyy kyllä mainostaa, että mitään en ole radikaalisti muuttanut syömisissäni ja kun kuukautiset alkoivat, niin sitten ne kilotkin siitä ovat pikkuhiljaa tipahdelleet. Ärsyttävän hitaasti tosin, mutta kuitenkin. Kyllä hormoonitkin jonkun oikun voi tehdä.
Kiitos ruoka vinkeistä (paitsi pullassa (tavallisessa) on rasvaa noin 8-10% ja kekseissä taasen noin 20-30, että kyllä painonvartijatkin suosittelee palaa pullaa mieluummin kun salakavalia keksejä, joita ei kuitenkaan pysty syömään vain yhtä... =oD

Kannattaa pitää herkuttelupäivä kerran viikossa. Laihdutuksen alussa olen pitänyt kiinni siitä että ensimmäiset n. kaksi viikkoa ilman mitään makeaa (paitsi hedelmiä ja rasvatonta jogurttia) ja sitten herkuttelua kerran viikossa. Makeanhimo on ainakin itselläni riippuvuus kuten joillain tupakka ;). Itse herkuttelen yleensä lakritsilla joka on erittäin hyvää eikä pahasti lihottavaa.

Tarkoituksenahan on muuttaa elintapoja pysyvästi jotteivät kilot tule takaisin. Ainakin sellaisilla joilla kiloja on enemmänkin ja tietty muillekaan terveellinen ruokavalio ei tee pahaa ;)

Nimim 17 kiloa laihduttanut ja lihonut uudestaan =) Nyt on laihis hyvässä vauhdissa. Ruokavalio kohdallaan ja 7 kiloa lähtenyt. Paljon on vielä pudotettavaa mutta kun vauhtiin pääsee niin sujuu. Pelottaa vaan se että tosiaan sitten pystyn tulevaisuudessa myös olemaan ilman mässäilyjä.. Ruokavalio on kyllä koko ajan ollut terveellinen ja ravitseva (vähärasvainen liha, kala, vihannekset, tumma pasta jne) lasten takia mutta herkut on se ongelma.. Aina iltaisin on tullut rentouduttua telkkarin ääressä mässytellen kun lapset on saatu nukkumaan..

Ehdottomasti suosittelen kaikille laihduttajille kunnollista aamupalaa!! Itse syön joka aamu ruispuuroa ja leipää. Ei tule nälkä ennen lounasta eikä silloinkaan tule syötyä liikaa. Säännöllisyys on todella tärkeää!

Tällaisia juttuja tuli mieleen.. itse en enää imetä eikä tämän kuopuksen imetysaikana painoni tippunutkaan yhtään. Esikoinen oli kova syömään ja se auttoi aikanaan laihdutuksen aloituksessa.

Mä oon täysimettänyt nyt 6kk ja painoo pysyy samassa. Tai siis laihduin itsestään norm mittoihin jo kk synnytyksestä, mut on täs kropas vielä tavaraa mikä saisi lähteä. Sen jälkeen en ole montaa kiloa lähtenyt ja tuntuu, jos laihdun vähä rupee tekemään NIIN kovaa mieli jotain makeaa. En ole koskaa ollut perso makealle, joten tää on niin ihmeellistä. Ihan niin kuin kroppa pitäis viimesistä läskäistä tiukasti kiinni.
Jostain luin, että paino on ruvennut tippumaan vasta kun on lopettanu imettämisen...
...joten älä vielä heitä kirvestä kaivoon!!!=)

Karvas muisto vain urheilullinen sopivan hoikka trimmattu kroppa... :-(
Eikä tietoakaan milloin pääsis etes vähän tekeen oman hyvinvoinnin eteen mitn! Mies aina reissussa.. (menipäs synkistelyksi..) No, mullakaan ei imetys ole tehnyt mitään muuta ku riiputtanu tissit :-) "onneksi" on myös kohtalotovereita joilla läskit ei tahdo luovuttaa..

En halua mitenkään vähätellä muiden ongelmia, mutta olisiko tästä edes vähän lohtua:
Ei ole läskejä, imetys on syönyt minusta paljon pois. Mutta eipä ole sitten muutakaan kuin vähän ns. piimää villasukassa. Elikkäs koen ongelmaksi sen älyttömän fyysisen vetelyyden ja voimattomuuden, joka raskaus- ja imetysaikaa on seurannut. Olo ei ole hyvä näinkään, vaikka ei läskit kiusaa...

täällä olisi tarkoituksena pitkään imettää.oma kuva on kamala peilistä katottuna:( tosin vasta 2vk synnytyksestä..on mulla kuitenkin aika mukavasti tota painoa liikkaa +15kg.toivoisin kovin että imetys laihduttaa.mulla kyllä joka päivä jossain välissä aikaa käydä lenkillä muksujen kanssa ainakin 30min.hirvittää oma kuva ja muiden huomautukset mun painosta.pidän kuitenkin tärkeinpänä että vauva saa ruokaa.toivon kuitenkin että söisi musta noi 15kg:)

Mulla ei imetys laihduttanut lainkaan ja se että lopetin imetyksen joulun alla oli emämoka. kiloja tuli tosi kiitettävää vauhtia ja kaikki mitä olin saanut pois tupsahti takas. Nyt sitten olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja tulostakin on tullut. Kilot on samat kuin ennen raskautta mutta kroppa ei näytä samalta :( Ei muuta kuin lenkkeilyä ja vatsalihaksia ja ennen kaikkea et katsoo mitä sinne suuhunsa laittaa. Ja tänään olen menossa ravintolaan illalla syömään... ;)

No ei lähde ei. Mutta synnytyksestäkin on vasta parisen kuukautta. Se vaan etten oikein pidä itsestäni tällaisena löllerönä. Sektion takia en ole voinut kovinkaan paljoa tehdä vatsalihaksia (istumaannousuja vasta puoli vuotta synnytyksestä, suositteli lääkäri!). Pidän ruokapäiväkirjaa. Siitä näkee mitä on tullut syötyä ja ei viitti ihan mahdottomia syödä kun kirjoittaa ne paperille. Mutta toisaalta pelkään että jos ryhdyn tiukasti katsomaan syömisiäni niin riittääköhän maito tarpeeksi. Kun siin on muutenkin ollut tekemistä että sitä tulee. Ja nykyään on jatkuva nälkä, vaikka syönkin terveellisesti ja herkuttelen harvoin (vaikka nytkin mieli tekis jätskiä). Janoon juon vettä ja sokeroimatonta marjamehua. Välipalaksi syön hedelmiä ja marjoja. Hoh, kyllä niin toivoisin tästä vatsaröllykästä eroon ja kilojakin on vielä 10 ylimäärästä vaikka en edes raskausaikana mässäillyt vaan vedin just noita hedelmiä yms makean nälkään.

Uiminen ja pyöräily olisi musta tosi mukavaa liikuntaa, mutta ei taida onnistua kun äidin tissi on vauvalle tärkeintä maailmassa ja tissi ei saa mennä kauas eikä pitkäksaikaa pois :) Liikunta siis rajoittuu vaunulenkkeihin ja kotijumppaan. Blaah. ehkä sitten loppukesästä pääsen harrastamaan kun siirrytään kiinteisiin ruokiin. Toivossa on hyvä elää.

Täällä kanssa yksi äiti, joka "tuskailee" viimeisten raskauskilojensa kanssa. Niitä tosiaan on vaan n. 3, mutta vartalo ei alkuunkaan ole sellainen mikä pitäisi. ;)
Imetän edelleen kolme kertaa päivässä, mutta eipä se tunnu vaikuttavan. Lapsi on siis pian 1v. 1kk .Kiloja tuli kyllä huimat 23 (vai 25), joten siinä mielessähän tuo on ihan kivasti tippunut. Kysymys ei nimittäin ollut mistään nesteistä, vaan ihan ihan ehdasta silavasta, minkä syömällä hankin. Kaikki entiset vaatteet mahtuvat päälle, mutta eivät istu. Vartalon malli on muuttunut, vyötäröllä ja lanteilla on ylimääräistä ja käsivarret on kasvaneet lasta nostellessa. Jos totta puhutaan, kaipaan kyllä entistä olemustani ja pitäisi tosissaan alkaa työskentelemään, jotta pääsisin edes sinnepäin. Selkä- ja vatsalihakset olisi ihan pakko treenata kuntoon, jotta keskivartalo ylipäätänsä pysyisi suorassa, eikä niin että lantio työntyy eteenpäin. Tuntuu vaan toivottomalta nämä mun yritykset aloittaa säännöllinen liikunta ja syömisien kontrollointi. Toivo ei ihan vielä ole kuitenkaan mennyt, eikä kirvestä näy kaivossa.

P.S Eilen pussi popcorneja, yksin. ;)

Kaksoset on nyt 8kk ja olen jo lähtöpainossani (painoa tuli raskauden aikana 20kg, en imettänyt yhtään) mutta tavoitteena saada vielä 4kg pois mitä olin ennen yhtäkään raskautta. Mahalöllö on kuitenkin tuplasti suurempi mitä ennen kaksosraskautta, se vaan ei lähde pois, tuommoinen hyllyvä löllö..... Esikoiselta sen kutistumiseen meni kaksi vuotta.
Olen 2 kk laittanut ylös mitä syön ja huomasin sen että aikaisemmin en syönyt läheskään tarpeeksi! Elimistö oli siis säästöliekillä. Nyt tuon 2 kk aikana paino on tippunut 7kg, vyötärö kaventynyt huimat 14 cm, lantio 6cm ja rinnanympärys 6cm! Syön 3h välein tavallista ruokaa ja jokapäivä myös karkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja Nessu.:
Kaksoset on nyt 8kk ja olen jo lähtöpainossani (painoa tuli raskauden aikana 20kg, en imettänyt yhtään) mutta tavoitteena saada vielä 4kg pois mitä olin ennen yhtäkään raskautta. Mahalöllö on kuitenkin tuplasti suurempi mitä ennen kaksosraskautta, se vaan ei lähde pois, tuommoinen hyllyvä löllö..... Esikoiselta sen kutistumiseen meni kaksi vuotta.
Olen 2 kk laittanut ylös mitä syön ja huomasin sen että aikaisemmin en syönyt läheskään tarpeeksi! Elimistö oli siis säästöliekillä. Nyt tuon 2 kk aikana paino on tippunut 7kg, vyötärö kaventynyt huimat 14 cm, lantio 6cm ja rinnanympärys 6cm! Syön 3h välein tavallista ruokaa ja jokapäivä myös karkkia.

Hmm, kiinnostavaa tuo säästöliekillä oleminen. Itse luulen myös olevani ja se kenties vaikuttaa kiloihin. Laskitko muutoksen tehdessäsi kalorit ruuista tarkasti vaiko ihan vaan näppituntumalta aloit syödä esim. kolmen tunnin välein tavallista ruokaa? Minulla aina unohtuu syödä pitkiksi ajoiksi ja sitten onkin yhtäkkiä hirveä nälkä.. :( ja saattaa tulla ylilyöntejä esim. vehnäsämpylöitä juustolla syöden..

Pystytkö kertomaan vaikkapa nykyisen esimerkkipäiväsi ruoat ja painosi/ pituutesi ennen laihtumistasi (jotta tiedän verrata itseeni) ja n. kalorimäärän, jonka nykyään syöt?

Tarvitsisin jonkinlaista suunnitelmaa itsekin.

Nauhoittakaa vaikka telkkarin jumppia te, jotka ette pääse urheilemaan (edes vaunujen kanssa lenkille?). Käsipainoja on helppo tehdä, kyykkyyn samalla, varmasti alkaa hengästyy, stepperillä kun vauva nukkuu jne. En usko, ettei mitään voisi tehdä.

mulla kaks lasta, molemmilta lähti 1kk aikana kilot pois. Ensimmäiseltä tuli 8 ja toiselta 10 kiloa. Ekan aikana laihduin jopa liikaa ja jouduin alkaa syömään yhtä usein aluksi kuin vauvakin. Mutta huomaan että nyt toisen aikana ei kilojen kariseminen ollut yhtä vauhdikasta ja nyt saakin olla tarkkana ettei puntari käänny toisinpäin. Mutta kyllä mäkin pidän parhaimpana sitä että rehellisesti katsoo mitä tulee syötyä, miten paljon ja miten usein.Niitä juustoviipaleita ja muita herkkuja kun saatta mennä sitten kuitenkin paljon päivänaikana. Ja mäkin oon sitä mieltä että keksit on pahinta syntiä, niitä kun nappailee pitkin päivää ja kahvilla ainakin ne kaks niin johan on monen pullan edestä energiaa syötynä.

Mun ohjenuorana on syödä leipänä ruista, juusto ja leikkelesiivuja säännöstelen, kaksi lämmintä ruokaa (mutta annosmäärää voi tarkistaa) ja esikoisen välipalasta kun huolehtii tulee itekin syötyä joku hedelmä samalla. Makean himon tyydytän päiväkahvin keksillä tmv.lla. JOs yhtään useammin syö makeata mulla ainakin huomaa puntarissa heti. Liikuntaa pitää harrastaa TOOOOSI paljon jos saa ylimääräisen energiasaanniin kulutettua, mutta se kiinteyttää, kohottaa kuntoa ja toisaalta jos energiasaannin tasapainottaa niin silloin liikunta tehostaa kyllä laihdutusta. Kotiäideille suosittelen ehdottomasti tosiaan niitä edes puolen tunnin hikivaunulenkkejä ja kuntoiluvälineista stepperiä (paljon tehokkaampi kuin kuntopyörä).

Ja löllövatsaan on ainut avain syvien vatsalihasten treeni (jota muuten on helppo tehdä myös kotitöiden ohessa kun tekniikan hoksaa) ja samalla voi treenata myös lantionpohjan. Pelkät suorien/vinojen vatsalihasten treenit ei poista löllöä eikä pömppöä. Pitäkäähän siis ladyt lantionpohja supussa ja napa rangassa kun kuoritte perunoita!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Nia..:
Hmm, kiinnostavaa tuo säästöliekillä oleminen. Itse luulen myös olevani ja se kenties vaikuttaa kiloihin. Laskitko muutoksen tehdessäsi kalorit ruuista tarkasti vaiko ihan vaan näppituntumalta aloit syödä esim. kolmen tunnin välein tavallista ruokaa? Minulla aina unohtuu syödä pitkiksi ajoiksi ja sitten onkin yhtäkkiä hirveä nälkä.. :( ja saattaa tulla ylilyöntejä esim. vehnäsämpylöitä juustolla syöden..

Pystytkö kertomaan vaikkapa nykyisen esimerkkipäiväsi ruoat ja painosi/ pituutesi ennen laihtumistasi (jotta tiedän verrata itseeni) ja n. kalorimäärän, jonka nykyään syöt?

Tarvitsisin jonkinlaista suunnitelmaa itsekin.

Ostin painonvartijoitten pistelaskuoppaan (käytetyn ja vanhan mutta toimii) ja sovelsin vähän pisteitä kun kävin lukemassa sivut kutri.net :)

2kk sitten olin 170cm/ 75kg, nyt 170cm/68kg. Olisin saanut syödä painonvartijoitten mukaan 20 pistettä, mutta soveltamani päiväpisteet on nyt 22-24. En tiedä mitä ne on kaloreissa.

Tässä esimerkkipäivä:
aamupala: 2 ruisleipäpalaa tai paahtoleipää, 10g-20g kevytlevitettä, kinkkua ja kahvia
lounas: 1 prk tonnikalaa tai 2 dl mannapuuroa
välipala: 2 omenaa tai rasvaton jugurtti
välipala2: joku karkki, esim. Lakrisal-pötkö tai karkkiaski
päivällinen: italianpataa 200g
iltapala: sämpylä, 10g kevytlevitettä, kinkkua, kurkkua
Jos jää vielä pisteitä niin sitten sorbettia :).
Juon vettä tai lightlimua.
Kerran viikossa pidän "syö mitä haluat"-päivän.

Laihduttamisella tarkoitetaan nyt sitä että syödään terveellisesti ja säännöllisesti ja kaikki epäterveellinen jätetään pois sekä harrastetaan liikuntaa. Eli ei haittaa mitään imetysaikana ja paino tippuu kohisten! Laihduttaessa ei ole tarkoitus nähdä nälkää!!

aq: no tuonhan sanoo järkikin!!! mutta täällä nyt keskustellaan LAIHDUTTAMISESTA ja siitä kun jotkut ei vaan laihdu vaikka päällä seisoisi. Lue ensin koko ketju ennenku kommentoit.

Hohhoh: Jospa ihan itse lukisit koko ketjun.........................??

Täällä kyllä monet keskustelevat siitä että kilot ei tipu imetysaikana. Kommenttini oli ylläolevan Nessun lauseeseen ettei laihduttamista suositella imetysaikana. Miksei siis laihduttamista suositeltaisi imetysaikana jos se pitää sisällään vain terveelliset elämäntavat?

Ja miten sen nyt sitten järkikin sanoo? Jollei noilla konsteilla ylipainoinen laihdu niin jossain on vikaa.. Järjessäkö?

...ei kai täällä nyt kukaan mitään himolaihdutakaan...

Sehän se on, "kaikki" tietävät, että jos syöt terveellisesti, monipuolisestija sopivasti, yhdistät terveelliset syömistavat liikuntaan, niin kyllä liikakilot karisevat. Mutta siinähän se onkin, sen toteutus. Se vaan on yksinkertaisesti ihan mielettömän vaikeaa. Kaikki liikakiloiset ihmisethän olisivat laihtuneet jo ajat sitten noudattamalla noita ohjeita. Mutta kun se ongelmahan kytee jo syvemmällä... Sehä olisi jo rikas tyyppi, joka olisi keksinyt, että millä ihmiset alkaisivat noudattamaan noita sääntöjä.

Ei ole helppoa muuttaa tuosta vaan elämäntapojaan. Jos pitää makeasta, ei sitä oikein osaa lopettaa, siis sitä makean syömistä. Välillä on kiire syömisen kanssa, ei ehdi laittaa salaattia ja täyttää sillä puolikasta lautasta. Välillä tekee mieli pullaa kahvin kanssa, välillä vaan haluaa popsia namuja ja katsella kivaa tv-ohjelmaa kun lapset nukkuvat...

Musta tuntuu, että meillä äideillä on monella se, ettei enää pääse niin viipottamaan omia menojaan pitkin poikin, meillä ei välttämättä ole sosiaalisia kontakteja samalla tavalla ulkomaailmaan kun silloin kun olimme töissä. Siksi sitä helposti nauttii erilaisista tilanteista, esimerkiksi kun saa hetken olla rauhassa, kun lapset menevät nukkumaan, niin silloin on ihana istua alas soffalle ja syödä vaikka vähän jätskiä ja relata. Ennen tämä "hyvän olon" huuma tuli vaikka shoppaillessa, jumppaillessa, kavereita tavatessa tms.

Niin ei kai täällä kukaan aloita mitään ihmeen laihdutuskuuria. Tässä sitä pähkäillään yhdessä, että miksi kilot eivät tipu. Joillakin se on kiinni yksikertaisesti myös hormooneista. Monihan laihtuu vasta kun imetys loppuu tai kuukautiset alkavat. Niin, eli ei niitä kiloja olla millään kaalisoppa dietillä tiputtamassakaan vaan ihan terveellisillä tottumuksilla. Ja vaikka joku tuolla sanoikin sanan painonvartija, niin eikös he nimenomaan opeta muuttamaan syömistottumuksia parempaan ja sitä kautta laihduttamaan.

Sehän on ihanaa, kun täällä saa purkaa ahdistustaa kiloihin. Itse kuulun siihen onnettomien joukkoon, joka luuli imetyksen vievän kilot menessään, vaan sitkeässäpä ovat, kuin täi tervassa... Itse kyllä syön toooodella hyvin, että täällä pitäisi aloittaa nuo terveelliset elämäntavat. Vaan helpommin sanottu kuin tehty....

Minulle tuli raskaudesta 12 lisäkiloa, mutta nyt vaapeli 3,5 kuukautta ja kaiiki on lähtenyt ja vatsalihaksetkin näkyy jo. Vauva täysimeyksellä. Luulin, että menisi kauemmin, mutta niin vain ne kilot on poissa. Jos jollekin apua niin kerron mitä olen tehnyt. En ole tietoisesti laiduttanut tms, mutta niin vain kilot häipyi. Alussa vauvalla oli masukipuja ja piti kantaa kokoajan. Siinä sivussa syöminenkin li vähän huonompaa, mutta pyrin silti syömään säännöllisesti. Heti kun paikat kesti eli n. 2 vkoa synnytyksestä aloitin ulkoilun ja olemmekin käyneet siitä asti n. 30 - 45 min. lenkkejä vauvan kanssa kärryillen - oma mieliala koheni ja vauvakin nukkui hyvin ulkona - paremmin kuin sisällä. Lisäksi katsoin iltaisin teeveetä ja nostelin pikkupuntteja ettei niska-hartiaseutu olisi niin kipeä kantelusta. Minulle ainakin toimi näin, ehkäpä muillekin. Toisaalta mietin, että maidontulo on ollut aikareilua joten siihen on mennyt energiaa ja lisäksi liikuin aikalailla raskauden loppumetreille, joten lihakset olivat "tallessa", lihaskudoshan kuluttaa enemmän kuin rasvakudos.

Yhteistyössä