Lasta autetaan pk:ssa vain jos hän pyytää apua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulipa paska olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä melkein 5-vuotiaan ei todellakaan kuulu osata itse sitoa kengännauhojaan. Mutta lapsen pitäisi joko osata pyytää apua (päiväkotielämä on varmasti lapselle hankalaa, jos ei uskalla puhua hoitajille), tai lapsen vanhempien pitäisi osata sanoa tarpeeksi tiukasti että "te sitten autatte häntä kengännauhojen kanssa". Asiallisesti ja ystävällisesti, mutta siten ettei asia jää epäselväksi :saint:

Mulla nyt on vaan vähän huonot kokemukset noiden tätien ammattitaidosta.
Toinen lapsemme, erityislapsi, oli samassa pk:ssa voi että kaikki oli niin hankalaa ja vaikeeta ja mikään ei sujunut (henkilökunnan mielestä ). Pidettiin palavereja, useampia vuodessa ja siellä nämä ammattilaiset sitten saivat kertoa mitä Juccapecca ei vieläkään osaa ja kun on niin vaikeeta.
Nyt kun lapsi on koulussa (pienryhmä, ihana sellainen), opettaja sanoi, ettei hän tunnista niitä pk:n lausuntoja ollenkaan. Että välillä hän oikein miettii, että puhuttiinko niissä todellakin samasta lapsesta!! Koulu sujuu siis todella hienosti, ei mitään ongelmia. Monen vuoden taistelujen ja palaverien jälkeen tuli lähes kyyneleet silmiin opettajan sanoista :'( :)

No mulla on ollut ja on hoidossa sellaisia lapsia, jotka eivät puhuisi muuta kuin vanhemmille. Minä en kuitenkaan kehtaa heitä päästää sellaisina käsistäni eskariin, joten vaadin lempeästi, että jos on asiaa, niin pitää tulla reippaasti sanomaan. Ja niin vain ne hiljaisemmatkin lapset oppivat ja tulevat pyytämään, että laittaisitko renksut tai autatko hanskojen kanssa. En auta ennen kun pyytää, mutta jos joku meinaa mennä ovesta ennen kun on renksut laitettu, niin tietenkin laitan ne ensin.

Kyllä nyt pitäisi kotonakin kovasti alkaa kannustamaan lasta pyytämään apua. Koulussa se yks koko ryhmän ope, on paljon isompi auktoriteetti lapselle ja siltäkin pitäisi joskus uskaltaa pyytää apua vaikeammissakin asioissa kun kengännauhan sitominen.

Ja sellainen sivupointti että ujous on persoonallisuuden piirre eikä siitä tarvitse oppia pois. Eihän sitä voi eikä kuulu esittää muuta kuin mitä oikeasti on. Kaikki ei voi olla/kaikkien ei tarvitse olla aina äänessä olevia sosiaalisuusihmeitä. Itsekin ujona oon vallan hienosti elämässä pärjännyt.

Ai nyt niiden hoitajien pitäisi myös lukea ajatuksia? :D Ja siksi SINÄ annoit lapsen laittaa liian pienet kengät jalkaan?

Ei oo omena kauas puusta pudonnut - suu auki siellä pk:ssa joko äiti tai lapsi!!

Mun lapsilla oli nauhakengät vain ihan pienenä ja sitten kun osaavat itse sitoa, siinä välissä tarrakengät. Mun hermorakenteella ei edes opeteta lasta sitomaan kengännauhoja. En muista kuka isomman opetti, mutta 6v ei osaa vielä sitoa kengännauhoja. Pitäisiköhän tässä hävetä tai jotain?

En minäkään auta kotona ennenkuin pyytää. Ihan normaaliahan tuo on.

Ja kuka oikeesti laittaa lapselle sellaista vaatetta/jalkinetta päälle joista lapsi ei itse selviydy?
Nauhakengät ostetaan lapselle vasta sitten kun osaa ne solmia asianmukaisen sujuvasti!

Joko lapsi oppii avaamaan suunsa ja jos ei onnistu, niin sen verran voi äiti lastaan tilanteessa tukea, että ostaa sellaiset kengät, jotka lapsi osaa itsenäisesti pukea. Onhan se jo itsessään tuon ikäiselle lapselle nolo homma, ettei saa itse kenkiä kiinni. Edistää oikein mainiosti ujoutta/itsevarmuutta entisestään, kun kaikki muut osaa laittaa omat kengät, mutta 5v ei. Älä ole typerästi jääräpää. Lapsihan siinä kärsii, eikä kukaan muu:/

Ja sellainen sivupointti että ujous on persoonallisuuden piirre eikä siitä tarvitse oppia pois. Eihän sitä voi eikä kuulu esittää muuta kuin mitä oikeasti on. Kaikki ei voi olla/kaikkien ei tarvitse olla aina äänessä olevia sosiaalisuusihmeitä. Itsekin ujona oon vallan hienosti elämässä pärjännyt.

Olet oikeassa - mutta ujonkin on kuitenkin esim. koulussa ja työelämässä pystyttävä kommunikoimaan, sanomaan jos on asiaa, ja sitä on hyvä harjoitella pikkuhiljaa jo päiväkodissa.

[QUOTE="Pph";22479334]Kyllä nyt pitäisi kotonakin kovasti alkaa kannustamaan lasta pyytämään apua.[/QUOTE]

Ihanko totta... eipä ole tullut mieleenkään :whistle:

Lapsella on ollut nuo nauhakengät myös pk:ssa. Ilmeisesti ei ole apuja saanut, koska nyt ei niitä vaan suostu laittamaan. Ja juuri tänä aamuna en ehtinyt jäädä kotiin taistelemaan asiasta.

Ja totta tuokin, että ujous on temperamenttia. Jos tätä ei ymmärrä, suosittelen tutustumaan Liisa Keltikangas-Järviseen. Siinä on tavattoman viisas nainen :)

Kurjaa tollanen. Mulla on 3-vuotias poika, jolta puuttuu puheesta vielä aika monta äännettä ja puhe on siis epäselvää. Sen takia sekin on arka puhumaan vieraille tai isommassa ryhmässä. Voin siis hyvin samastua tilanteeseen, vaikka poika on vielä kotihoidossa. Ikävä ajatus, että pienen pitäisi olla jo niin mahdottoman reipas.

Kurjaa tollanen. Mulla on 3-vuotias poika, jolta puuttuu puheesta vielä aika monta äännettä ja puhe on siis epäselvää. Sen takia sekin on arka puhumaan vieraille tai isommassa ryhmässä. Voin siis hyvin samastua tilanteeseen, vaikka poika on vielä kotihoidossa. Ikävä ajatus, että pienen pitäisi olla jo niin mahdottoman reipas.

Kolmevuotias kotihoidossa oleva on aikalailla kokonaan eriasia kuin päiväkodissa oleva viisivuotias.
Ujo saa olla, mutta jos ei sen vertaan pysty, että sanoisi "apua" niin pitää kyllä miettiä missä se vika on.

Apua saa aina mutta jos itse pyytää niin mitä todennäköisemmin sitä apua saa aikaisemmin kuin että jos seisoo vaan tumput suorana.
Meillä on lapsille sanottu että itse voi kokeilla/harjoitella aina ensin sillä aikaa kun "odottaa omaa vuoroaan". Kun on 20 4-5vuotiasta niin joskus apua voi joutua odottamaan pitkäänkin varsinkin sillloin jos ei itse kerro että tarvitsee apua juts nyt.
Mutta silti aina autetaan vaikka ei erikseen sitä pyydä.

Meillä on kotona se periaate pukemisessa, että apua saa kun pyytää nätisti. Hyvin on näyttäny toimivan. Vaikka 4 vee ottaa raivareita, että mä ensaaaaaa tätäpääällleee, niin silti ollaan kehotettu pyytämään nätistitai sitten ei tarvitse lähteä mihinkään :)

Että mä en ymmärrä näitä keskusteluja! Koko ajan joku valittaa kun oma lapsi ei saa erikoishuomiota ja apua ja hellyyttä ja rakkautaa ym päiväkodissa.

Päiväkodissa on vähintään 20muutakin lasta. Ja ja haluaa erikoispalvelua voi viedä lapsensa vaikka isovanhemmille hoitoon. Ne jaksaa huomioida koko päivän juuri teidän lasta.

Päiväkodissa nyt vaan on muitakin ja lasten pitää oppia pärjäämään ryhmässä. Mä en käsitä kun joka asiasta syytetään hoitajia vaikka yleensä vika on vanhemmissa jotka ei vaan oo osannu opettaa lastaan toimimaan ryhmässä ja pärjäämään päiväkodissa. :headwall:

Ujous on luonteenpiirre, mutta ujous on ihan eri asia kuin mykkyys, eristäytyminen muista, avuttomaksi ryhtyminen. Ujouden taakse on niin helppo piiloutua. Moni kansanedustaja, julkkis, näyttelijä jnejne on ujoja, mutta kyllä sen ujouden pystyy hallitsemaan työtehtävissä. Vai onko se sitten niin että jos olet luonteeltasi tempperamenttinen ja agressiivinen niin ole rauhassa, ei sun tarvii yrittää hermojas hallita kun ne on sun luonteenpiirteitä?!

Kyllä se onhyvä oppi jo 5vuotiaalle että pitää osata avata suunsa yksinkertaisissa asioissa. On eri asia vaatia sitä esim. lääkärikäynnillä ihmisen edessä jonka lapsi tapaa ensimmäistä kertaa kuin päiväkodissa jonka hoitajia lapsi näkee enemmän kuin omia vanhempiaan.

Ujous on luonteenpiirre, mutta ujous on ihan eri asia kuin mykkyys, eristäytyminen muista, avuttomaksi ryhtyminen. Ujouden taakse on niin helppo piiloutua. Moni kansanedustaja, julkkis, näyttelijä jnejne on ujoja, mutta kyllä sen ujouden pystyy hallitsemaan työtehtävissä. Vai onko se sitten niin että jos olet luonteeltasi tempperamenttinen ja agressiivinen niin ole rauhassa, ei sun tarvii yrittää hermojas hallita kun ne on sun luonteenpiirteitä?!

Kyllä se onhyvä oppi jo 5vuotiaalle että pitää osata avata suunsa yksinkertaisissa asioissa. On eri asia vaatia sitä esim. lääkärikäynnillä ihmisen edessä jonka lapsi tapaa ensimmäistä kertaa kuin päiväkodissa jonka hoitajia lapsi näkee enemmän kuin omia vanhempiaan.

Sä voisit vastaavasti opetella pitämään suusi kiinni.

[QUOTE="alkup.";22479113]Tämän käsityksen siitä ynseästä vastauksesta sain :|[/QUOTE]

Miksi naiset aina "tulkitsevat" ja vetävät herneitä nenään eka eivätkä kysy suoraan siltä aikuiselta. "Jos lapsi ei saa vaattetta päälle, niin alastomanako se ulos pistetään?". On eri asia kysyä, autetaanko jos ei itse kysy apua (ajatustenlukeminen on vaikeaa) vai löydäänkö sen takia laimin lapsen perustarpeet.

Alkuperäinen kirjoittaja röyhkeä koira;22480255:
Meillä on päiväkodin kanssa samantapaisia ongelmia.

Meillä on arka ja hiljainen ja miellyttämishaluinen lapsi, joka ei helposti pyydä apua ja tekee mitä käsketään, vaikka olisi ymmärtänyt ohjeen ihan väärin.

olethan jutellut lapsesi piirteistä päiväkodinhoitajien kanssa ?
meillä oli lapsi ihan samanlainen - ja on edelleenkin kyllä.mutta pystyttiin yhdessä pk:n kanssa kyllä tekemään linjauksia asiassa ja heillä oli ainakin hyviä keinoja ,joilla lasta rohkaistiin ja kannustettiin tulemaan enemmän esiin. ja ajan kanssa poika oppikin, että suu on saatava auki joissakin tilanteissa ,vaikka se tuntuisi alkuun vaikealta.

[QUOTE="alkup.";22480812]Tuossa ryhmässä, niiden seinien sisäpuolella on 10 lasta ja 2 hoitajaa. Ei luulisi olevan liian vaikeaa huomioida jokaista lasta yksilöllisesti vaikken mitään paapomista peräänkuulutakaan.[/QUOTE]

mukavan pieni ryhmä :)
oletko itse sanonut, että lapsesi tarvitsee apua kengännauhojen kanssa ?

mukavan pieni ryhmä :)
oletko itse sanonut, että lapsesi tarvitsee apua kengännauhojen kanssa ?

Niin on :) On pieni ryhmä siksi, että siihen voi sijoittaa erityistukea tarvitsevia lapsia. Siis näitä ns. kahden paikalla olevia. Toisen lapsemme oli "kahden paikalla", en tiedä onko nyt sellaisia.
Olen sanonut ja siksi ihmettelin kun lapsi sanoo ettei auteta :(

Noh, äskeisellä kauppareissulla ostin perinteiset, palstalla halveksitut, mutta lämpimät ja käytännölliset Kuomat! Ei nauhoja, ei tarroja :D

Yhteistyössä