Lasta autetaan pk:ssa vain jos hän pyytää apua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulipa paska olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Apua saa jos apua pyytää. Hoitaja ei ole ajatustenlukija. Jos lapsi seisoo kaikki vaatteet yllään hiirenhiljaa, on oletus että hän on valmis ja odottaa ulospääsyä. Mistähän helvatasta täti voikin sensitiivisesti ymmärtää että hän tarvitseekin apua? "saisinko apua?" tai "voisitko auttaa?" ei luulis olevan vaikea oppia.....

Noh, ensinnäkin, en laittaisi lapselle nauhakenkiä päiväkotiin. Poikkeuksena joku noin 1-vee, joka joka tapauksessa puetaan alusta loppuun. Muutenkin olen yrittänyt laittaa päiväkotiin mahdollisimman "helppoja" vaatteita, ettei hoitajia turhaan kuormiteta tavallaan turhilla hommilla. Eli esim. meidän 4-vuotias ulkoilee päiväkodissa haalarilla, kotona toki on kaksiosainenkin puku, mutta sellaisia käytetään päiväkodissa vasta, kun vetoketjun sulkeminen sujuu paremmin.

Toisinnakin, en kyllä ymmärrä, miksi lapsi ei voi pyytää sitä apua. Meidän 2,5-vuotiaskin osaa tulla luokseni kenkää ojentaen ja sanoen "auttasikko". Taatusti tulee selväksi, mitä tarvitsee. Tavoitetila on kuitenkin se, että lapset pukevat itse, joten tuo on yksi ihan hyvä tapa siihen omatoimisuuteen motivoida. Eli joutuu itse pyytämään ja ehkäpä odottamaan vuoroaankin, jos ei pue itse (yleensä kun noilla isommilla kyse muutenkin on ennemmin viitsimisestä kuin osaamattomuudesta).

[QUOTE="alkup.";22479050]Olen työskennellyt pk:ssa noin 2kk, joten tiedän nämä jutut. Ja juuri siksi ihmettelen moista! Tuo on kaiken lisäksi aika pieni ryhmä (10 lasta ja 2 hoitajaa), joten aikaa kyllä on!

Nuo nauhakengät olemme saaneet enkä todellakaan osta toisia uusia vain siksi, ettei pk:n täti viitsi kyykkiä sitomaan niitä.[/QUOTE]

Näin. Itsekin alla ja todellakaan oo kiinni siitä jotta ei ehtis yhtään katella tartteeko apua jos ei pyydäkään. Ja liukuhihnallakin olen yksin ulos laittanu. Kaikkia niitä autan jotka tarttee.

Meillä poika kertoi kotona ettei halua nauhakenkiä tarhaan . Ei kuulemma kukaan auta eikä sido niitä. Kun kysyin niin hoitajilla ei ollut mitään ongelmaa sitoa nauhoja.
Tarkemmin kun juttelin pojan kanssa niin selvis että halusi tarrakengät koska silloin pääsi "itsenäisesti" ilman apua ulos ekojen joukossa. Jos oli nauhakengät niin ei kuulemma HETI ollut joku niitä auttamassa kiinni :)
Tarrakengät hommattiin seuraavaksi kun oli tarvetta .

Yhteistyössä