Lasteen hoitoon viemisestä tällanenkin juttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Koska olen tuossa toisessa ketjussa lukemassa kinastelua vasta sivulla 3 ja kohta kukaan ei noin pitkää ketjua jaksa lukeakaan, plus että tämä aihe osittain vain sivuaa sitä eikä varsinaisesti ketjun kysymykseen liity eli ihmettelen;

Käsittääkseni suurimmalla osalla täällä lapset ovat melkoisen pieniä. Sen ikäisiä, että usein hoidossa ollessaan käyvät ajoissa nukkumaan ja nukkuvat. Esim. 3kk ikäisen kanssa en koe juurikaan voivani juhlia uutta vuotta, enkä 2-vuotiaankaan. Siis toki voin juhlia sitä päiväs aikaan, mutta miten se on lapselta pois tai perheen yhteisestä ajasta, että lasten nukkuessa vanhemmat ovat jossain juhlimassa?

Sitten sellanenkin joillekin tiedoksi, että juhlia voi myös selvinpäin. Missään sanakirjassa ei juhliminen ole synonyymi ryyppäämiselle. Toki suuri osa suomalaisista ryyppää kun lähtee juhlimaan mutta varmasti joukkoon mahtuu tuhansia, jotka eivät juo. Tällekin palstalle (minä ja mies mukaan lukien).

Myönnän etten itsekään ymmärrä ihan kaikkia hoitoon jättämistapauksia, mutta muodostan sentään mielipiteen hoidossa olemisen määrän perusteella enkä oleta että jos lapsi on hoidossa hän automaattisesti on siellä sen 24 tuntia, kärsii ja saa traumoja.. esim. kun kuopus oli kolmen päivän ikäisenä hoidossa, sitä on kauhisteltu - muutaman tunnin tätinsä tykö, en usko että hän kärsi siitä yhtään mitenkään. Pari kolme kertaa se on toistunut nyt tässä 3kk aikana. Sitten kun(/jos) alkaa vierastaa, en jätä vierastaessa hoitoon. Mutta koskaan en aio kokea siitä huonoa omaatuntoa, että lapsen unta vahtii joskus joku muu kuin minä.

Sitä en minäkään ymmärrä, että joku tuomitsee ylipäätään heti sen että lapsi on joskus hoidossa :saint:

I have spoken tai jotain :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
olen muuten samaa mieltä mutta ilo ilman viinaa on teeskentelyä :D

Entäs jos muut luulee että olet kännissä, onko sillon hyvä näyttelijä? :xmas:

Joskus nauratti vaan kahta kauheammin, kun yhden miehen kaverin tyttöystävä tovin pubissa istumisen jälkeen tajusi silmät selällään; "Oletteko te molemmat selvinpän!?" :D

En tiedä parantaako se sitten joidenkin mieltä, että tuomitsee toisia? Meidän poika on ollut pienestä pitäen aina välillä yökylässä (nyt 9kk, yökyläilyjä n. 5) ja välillä on ollut siskoni täällä meillä hoitamassa poikaa. Mielestäni se ei ole ollut mitenkään huono juttu pojalle, on päästy miehen kanssa kahdestaan välillä olemaan ja pojalla on tosi läheiset välit mummoon ja vaariin ja tätiin. Poika konttailee iloisesti vastaan, kun tullaan hakemaan ja on selvästi ikävöinyt, mutta kuulemma viihtynyt tosi hyvin hoidossakin. Kerran oli niin hyvä hoitopaikka, että heti kun päästiin kotiin, alkoi kova kiukuttelu. Vaikka tykkääkin hoidossa olosta, niin silti on läheiset ja "normaalit" välit lapseemme, vaikka jotkut väittävätkin, että jos lapsi ei jää huutamaan perään, niin kiintymys suhteessa on jtn vikaa... Kova paikka tulee kuitenkin nyt olemaan, kun viikon kuluttua aloittaa päiväkodissa, vaikka onkin ollut hoidossa :/

Hapsie Minä uskon että esikoinen ei ole jäänyt kiukuttelemaan hoitoon jäädessä siksi, kun kiintymyssuhde on ollut niin hyvä että on ymmärtänyt, että äiti kyllä tulee takaisinkin.. Mutta se, että lapsi kiukuttelee kotiin tultuaan, ei tarkoita että hoitopaikka olisi ollut hyvä vaan lapsi osoittaa sitä ikäväänsä kotiväkeä kohtaan kiukuttelulla :)

Eihän siinä mitään jos joku haluaa oikeasti olla 24/7 lasten kanssa, en vaan osaa nähdä mitään pahaa siinä jos lapsi on tutun ja turvallisen aikuisen seurassa viihtyvin mielin :)

Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
niin, ja piti vielä sanomani, että mielestäni on rikkaus, että lapsellamme on muitakin läheisiä aikuisia joihin hän luottaa kuin minä ja mieheni.

Samaa mieltä. Meillä isovanhemmat ovat kaukana, joten siellä on oltava yötä. Emme siis saa miehen kanssa yhteistä aikaa kuin sitä erityisesti järjestämällä (isovanhemmat meille tai autolla ajelua paikasta toiseen tms) Olen kuitenkin kokenut, että on mun velvollisuus tehdä isovanhempien ja lasten aika mahdolliseksi. Mulle oli mummo yksi elämän tärkeimmistä ihmisistä. Anopin kanssa en ole kaikesta aina samaa mieltä (kukapa olisi) mutta rakastavat lapsia ja lapset isovanhempiaan.

Joo, uusi vuosi vietetään lasten kanssa ja lasten ehdoilla, mikä on ihan ok. Tosin välillä olen aidosti kateellinen heille, joilla isovanhemmat on lähellä ja käytettävissä illanviettoihin. Tämä kommenttina illan keskustelunaiheeseen :D

Yhteistyössä