Mitä tekisit? (lapsen hoitoon viemisestä, raskaus & sairasloma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Olen raskaana vk32. Lapsi vähän vajaa 2v, viihtyy hyvin hoidossa (on hyvällä pph:lla) Olen ollut nyt muutaman viikon selkäkipujen ja supistusten takia sairaslomalla ja nyt sain saikkua äitiysloman alkuun asti. En osaa millään päättää, mitä teen tuon lapsen hoitoon viemisen kanssa. Vaihtoehdot siis:

1. Vien lapsen hoitoon lähes joka päivä (pari tuntia lyhennetyllä ajalla). Lepäilen itse ja poden huonoa omaatuntoa "laiskottelusta".

2. En vie lasta hoitoon, maksan tyhjästä n.240e/kk. En saa nukkua päiväunia ja joudun nostelemaan lasta supistuksista ja selästä huolimatta. Tässä vaihtoehdossa omatunto olis ehkä "puhtain", mutta oma jaksaminen kärsii.

Lapsen kannalta hoitoon vieminen on ehkä ihan hyväkin ratkaisu. Hoidossa saa ulkoilla/leikkiä enemmän kuin mitä mä jaksan nyt tällä hetkellä. Lyhyempi päivä tulee sen takia, kun en raaski herättää lasta "turhaan" vielä silloin kun mies lähtee töihin ja olen siksi vienyt vasta myöhemmin, että lapsi saa aamulla nukkua.

Mietin myös hoidon muuttamista osapäiväiseksi (esim. kolme päivää viikossa) toisen lapsen syntymään asti, mutta sekään ei oikeen onnistu, koska sitten kun olen sairaalassa ja toipilaana ja mies on oletettavasti töissä, tarvitsemme kokopäiväistä hoitoa. Äiti tulee 300km:n päästä todennäköisesti joksikin aikaa, mutta en voi oikein luottaa, että pystyy omilta töiltään ja menoiltaan olemaan meillä hoitoapuna niin kauan kuin tarvitsee, joten hoitopaikka on välttämätön siinä vaiheessa taas.

Nyt olen pitänyt lasta hoidossa kuuden tunnin päiviä n. neljänä päivänä viikossa. Vähän tarpeen mukaan. Tietty voin viedä lasta aina tarpeen mukaan, mutta pph:n kannalta olis varmaan hyvä osata sanoa jotain aikoja ja päiviä, jotka pysyy samana, ettei tarvi kokoajan ilmoittaa, että "no huomenna tuon sitten vähän myöhempään kun tänään" ja "huomenna lapsi ei tulekaan hoitoon" jne.

No eiköhän se ole mukavinta että saat olla kotona loppuun saakka, ilman vuodelepoa prenalla, johon luultavimmin joudut kun lepo ei auta, joka ei ole lepoa vaan lapsen hoitamista. Eli lapsi hoitoon, ei senkään ole mukava viikkokausia käydä äitiään kattomassa sairaalassa.

[QUOTE="vieras";27066035]No eiköhän se ole mukavinta että saat olla kotona loppuun saakka, ilman vuodelepoa prenalla, johon luultavimmin joudut kun lepo ei auta, joka ei ole lepoa vaan lapsen hoitamista. Eli lapsi hoitoon, ei senkään ole mukava viikkokausia käydä äitiään kattomassa sairaalassa.[/QUOTE]

Samaa mieltä! Lapsi saa hoitopaikssa ulkoilut ja ruuan, eli säännöllisen päivärytmin mitä sä ehkä et pysty pitkäänkään antamaan =)

Mulla oli aika samanlainen tilanne just keväällä. Vein hoitoon, vähän lyhyempää päivää vaan. Oli huono omatunto, mutta joskus kun pidin lapsen kotona niin ei siitäkään mitään tullut.. .Olin todella poikki ja joka paikkaan sattui, supisteli, jne. ja lapsen kanssa en sitten jaksanut tehdä mitään. Vaipanvaihtokin oli semmonen operaatio että oli pakko ottaa lepoo sen jälkeen sohvalla :/ Että vaikka olikin paha mieli, niin parempi oli hoitoon viedä.

olen kanssa hoitoon viennin kannalla jos todella kärsit selkävaivoista tai supistuksista. päivä voisi olla pikkasen lyhyempi, jos pystyt hakea ennen miehen tuloa. vauvan synnyttyä ehdottomasti isompikin kotiin, jottei tunne itseään unohdetuksi.

Joo ei se varmasti kenenkään kannalta paras ratkaisu ole, että lapsi ainakaan kokoajan olis kotona tässä tilanteessa.. Väkisinkin poden huonoa omaatuntoa, mutta ehkä se tästä turtuu vielä.:D

Tosiaan olen vienyt lasta pari tuntia myöhemmin hoitoon, joten päivä on lyhyempi. Aikaisemmin ei ole oikein järkeä hakea, kun yleensä on vasta päiväunilta herännyt ja syönyt välipalan kun haen.

Laskettu aika on marraskuun alussa ja pidetään hoitopaikka kokopäiväisenä marraskuun loppuun. Mies suunnitteli pitävänsä vain viikon sairaalasta pääsyn jälkeen isyyslomaa ja sitten käy välillä töissä ja pitää sitten pitkän talviloman. Siksi pidetään tuo hoitopaikka vielä, kun ei tiedä yhtään, miten synnytyksestä toivun. Ainakaan viime synnytyksen jälkeen en tosiaan olis ollut kykenevä hoitamaan taaperoa ja vauvaa yksin ainakaan kahteen viikkoon, joten tarvittaessa viedään silloinkin vielä vähän aikaa hoitoon.

[QUOTE="Vieras";27066149]Itse ottaisin lapsen kotiin ja nauttisin kahden keskisestä ajasta.
Nukkuisimme pitkään. Ulkoilisimme yhdessä, raskaana oleva tarvii ulkoilua ja liikuntaa.[/QUOTE]

Neuvolasta sanottiin viimeksi, että kannattaa nyt jättää liikunnat vähälle juurikin tuon supistusherkkyyden takia, joten noista ei oikeen onnistu muu kuin tuo pitkään nukkuminen.;)

Olen itse jäänyt saikulle töistä paikkojen kypsymisen vuoksi rv 24+, esikoinen oli juuri aloittanut hoidossa ja siellä jatkoi äippälomanalkuun. En olisi pystynyt olemaan hyvä äiti edes rauhalliselle 2v8kk tytölle; piti levätä, alkuun vain maata, en saanut nostaa maitopurkkia enempää (miten taltutat uhmakohtauksen, jos et pysty pitämään lasta sylissä?), en voinut ulkoilla, en saanut mennä lattialle, koska ylösnousu olisi ollut liian suuri ponnistus...

Eli jos kantamasi lapsen terveys on sinulle tärkeä, pistät todellkin esikoisen hoitoon. Se on pakko ajatella nyt sitä nuorempaa, se on myös vanhemmalle paras. Muuten tosiaan olet siellä prenataalilla pakkolevossa ja esikoinen ei näy sinua kuin hetken päivässä tai pikkusisarus syntyy ennen aikojaan ja sitten arvot, oletko isomman kanssa kotona vai pienemmän kanssa sairaalassa ja aina olet väärässä paikassa sydämesi mielestä.

[QUOTE="vieras";27066169]Voi ap, eihän tuossa ole mitään epäselvää. Lapsi hoitoon ja sinä lepäilet.[/QUOTE]

Juuri noin. Silloin ei myöskään kenellekään tule mieleen, että olisit kotona turhanpäiten. Sairasloma on tarkoitettu kuntoutumiseen ja lepäämiseen. Jos olisit siinä kunnossa että jaksaist taaperon kanssa päivätpitkät, olisit luultavasti myös työkunnossa..

Ainut järkevä vaihtoehto:
1. Vien lapsen hoitoon lähes joka päivä (pari tuntia lyhennetyllä ajalla). Lepäilen itse ja poden huonoa omaatuntoa "laiskottelusta".

Itse jäin aikoinaan sairauslomalle rv 20 ja lapsi jatkoi perhepäivähoitajan hoidossa 10 pv/kk.

Yhteistyössä