Influenssa on joka toinen vuosi rankempi, syytä ei tiedetä. Ensi keväänä pitäisi olla sitten tavallista kovempi flunssa. Itse otin kuopukselle jo vuosi sitten (ja nyt pelkkä tehoste), koska on hieman alipainoinen, ja esikoisella aikoinaan oli influenssa ja rota peräkkäin, molempia 1,5 viikkoa. Sairaalassa oleminen tulee kalliiksi, ja onhan tuollainen raskasta lapsellekin. Kotihoidossa meillä lapset. Eihän sitä tietenkään pakko ole ottaa, jos arvelee, että sairastumisen riski on pieni. Päivähoitolapsille sitä suositellaan myös siksi, että isommat sisarukset ja aikuiset pysyisivät terveenä. Sairaudet kun tulevat perheeseen yleensä pienimmän mukana. Mutta se, että pitäisi saada luonnollista vastustuskykyä sairastamalla, on minusta outoa ajattelua. Kun saman luonnollisen vastustuskyvyn voi saada heikennetyistä taudinaiheuttajista rokotteella, niin miksi pitäisi kiduttaa lasta kovalla kuumeella ja kivulla ja kenties tiputuksellakin. En siis ole suoraan puolesta tai vastaan.Llapsen yleinen terveys kestää sairastumista (paino, muut sairaudet yms.) on minusta olennaista. Ensimmäisellä kerralla rokotteesta ei tullut mitään oireita, nyt tehoste laitettiin nuhaiselle lapselle, ja nuha pitkittyi, ei kuumetta tai muita oireita.