Lasten isä pyysi minua juttelemaan tyttäremme kanssa, ettei enää saunoisi isän kanssa. Mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iippu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iippu"

Vieras
Olemme siis eronneet vuosia sitten. Meillä kummallakin vanhemmalla on silti aina ollut hyvät välit lapsiin ja lapset ovat aina voineet jutella meille kaikesta yms.

Tyttömme on 14 vuotias. Lasten isän kanssa juttelin eilen ja hän sanoi minulle, että minun pitäisi puhua tytölle, ettei nyt oikein ole enää soveliasta sanoa isän kanssa. Ei kuulemma itse ole osannut sanoa.

Mun näkemys taas on, että 14 vuotias on lapsi ja voisi ihan hyvin saunoa isänsä kanssa. Saattaisi olla tytölle kova paikka, sillä hän ei välttämättä kykenisi ymmärtämään, miksi ei saa mennä isin kanssa saunaan. Haluaa kuitenkin olla vielä monella tapaa "isin pikkutyttö", vaikka välillä haluaakin olla aikuinen.

Neuvoja?

Juttelisin asiasta. En kuitenkaan sanois, että se on isästä sopimatonta. Vaan niin, että olemme yhdessä miettineet, että 14v alkaa olla fyysisesti nainen ja on aika saunoa erillään. Minusta pyyntö on ihan asiallinen. 14v ei ole mikään isin pikkutyttö.

Mun mielestäni ei myöskään ole mitään sopimatonta, vaikka yhdessä saunoisivat. Mutta jos asia isää häiritsee, varmaan asiasta sitten tyttöni kanssa puhuisin ja selittäisin asian niin hyvin kuin osaan.

Meillä on 5 poikaa ja kyllä sen jälkeen kun kymmenen täyttäneet niin mun kanssa yhdessä saunomiset vähentyneet radikaalisti ihan luonnostaan.
Ei tulis mieleenkään enää tuon 14 v.n kanssa yhtäaikaa saunaan.
Käyvät yksinään/keskenään/isänsä kanssa.

Tytöllä on aika hankala murrosikä muutenkin. On kovin epävarma itsestään ja tällää aamuisin toista tuntia itseään ennen kouluun lähtemistä. Pelkään jotenkin, että tyttö ottaisi isän sanomisen jotenkin loukkaavana. Ettei isä enää pidä hänestä sellaisenaan ja ei saa olla enää iskän "pikkutyttö", jota on aina ollut.

Isän kanssa voi saunoa vaikka aikuisenakin vielä, jos se on ok isälle ja tyttärelle molemmille. Jos isä tai tytär jompikumpi tai molemmat haluavat saunoa yksin, siirrytään saunomaan erikseen.

[QUOTE="vieras";28967795]Mun mielestäni ei myöskään ole mitään sopimatonta, vaikka yhdessä saunoisivat. Mutta jos asia isää häiritsee, varmaan asiasta sitten tyttöni kanssa puhuisin ja selittäisin asian niin hyvin kuin osaan.[/QUOTE]

Ja tosiaan minäkään en siis sanoisi, että on isän mielestä sopimatonta, vaan juuri tuo "jeps"in ehdotus on hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;28967803:
Onko vika mussa vai jossain muualla, mutta se että vanhempi kokee oman lapsensa kanssa saunomisen sopimattomana on musta jotenkin kieroutunutta.
28v ja edelleen isän kanssa saunaan - ja joo, käyn mä myös appiukonkin kanssa.

Herranjumala!

Onko vika mussa vai jossain muualla, mutta se että vanhempi kokee oman lapsensa kanssa saunomisen sopimattomana on musta jotenkin kieroutunutta.

Sä näet asian eri tavalla kun enemmistö.

Kyllä mäkin tunnen yhden naisen (eikä ole ainoa maailmassa), kenen mielestä on ok sauonoa kenen kanssa tahansa alasti. Onhan näitä.

Kummassakaan ei ole vikaa. Monilla juontaa juurensa kotitavoista. Tai niin ainakin itsellä. En ole ala-asteen jälkeen saunonut isäni kanssa saati appiukon kanssa! En silti itseäni mitenkään ahdasmielisenä, mut näin mut on kotona opetettu. En itsekään saunois lähes aikuisten poikieni kanssa.

Minä menetin neitsyyteni 14 vuotiaana ihan omasta halustani. En tosiaan ollut enää mikään pikkulapsi, enkä olisi todellakaan saunonut isäni kanssa.

Sano nyt vaan sille tytölle, että nyt on aika siirtyä omiin saunavuoroihin isällä ollessa, koska hän on kasvamassa naiseksi. Ei siitä sen kummempaa draamaa tarvitse tehdä.

Minäkin saunoin 23-vuotiaaksi asti isäni kanssa. Se oli ollut meillä säännöllisenä tapana lapsesta asti eikä se koskaan sopimattomalta alkanut tuntua. Sen jälkeen tuli olosuhteiden pakosta tuohon rutiiniin muutos ja ei pitkään aikaan saunottu yhdessä. Parin vuoden tauon jälkeen se ei enää tuntunut luontevalta ja sen jälkeen ei enää ollakaan yhdessä saunottu. Appiukon kanssa en kyllä saunoisi, mutta ei siinä nyt mun mielestä mitään kauhisteltavaakaan ole.

No siis ei siinä minunkaan mielestäni ole mitään sopimatonta, jaa luulisi että tytärtä alkaisi ennemmin häiritä kuin isää, mutta jos isä haluaa mieluummin saunoa yksin, niin ei siitä mielestäni pitäisi tehdä mitään numeroa, että äidin pitää erikseen tytön kanssa jutella, eikö isä vain voisi pikkuhiljaa ohjata asiaa siihen suuntaan.

Munkin mielestä on jotenkin "normaalimpaa", että nuori alkaa oudoksumaan yhdessä saunomista kuin nuoren vanhempi. Silti on hyvä saunoa erikseen, jos se ei tunnu isästä luontevalta, että tyttö saunoo samaan aikaan.

[QUOTE="iippu";28967771]
Mun näkemys taas on, että 14 vuotias on lapsi ja voisi ihan hyvin saunoa isänsä kanssa. Saattaisi olla tytölle kova paikka, sillä hän ei välttämättä kykenisi ymmärtämään, miksi ei saa mennä isin kanssa saunaan. Haluaa kuitenkin olla vielä monella tapaa "isin pikkutyttö", vaikka välillä haluaakin olla aikuinen.

Neuvoja?[/QUOTE]

en kyllä osaisi taikka tahtoisi lapselle perustella asiaa varsinkaan, jos itse olisin eri mieltä.

isä voi kotonaan hoitaa asian itse. jos ei mihinkään suurempiin keskusteluihin tahdo lähteä, niin lämmittää vaikka sen saunan ja sanoo ohimennen tytölle, että käy sinä nyt, minä menen sitten urheiluruudun jälkeen (tmv. tietty).

[QUOTE="iippu";28967797]Tytöllä on aika hankala murrosikä muutenkin. On kovin epävarma itsestään ja tällää aamuisin toista tuntia itseään ennen kouluun lähtemistä. Pelkään jotenkin, että tyttö ottaisi isän sanomisen jotenkin loukkaavana. Ettei isä enää pidä hänestä sellaisenaan ja ei saa olla enää iskän "pikkutyttö", jota on aina ollut.[/QUOTE]

Pakko sanoa että ihanaa että kiinnität tuollaiseen huomiota, vaikka nyt vähän ohi aiheen meneekin.
Itse olin todella epävarma murrosiässä ja laitoin myös itseäni kamalasti aamuisin, mutta itsetunnon tukemisen sijaan äiti haukkui ja piikitteli asiasta.
Koin että olen jotenkin viallinen,vielä huonompi kuin koskaan ajattelinkaan kun en edes meikattuna ja laitettuna kelpaa ja kun koen halua siihen laittautumiseen.
Koin syyllisyyttä siitä, että halusin meikata ja/tai laittautua.

Kysyisin vaan isänä, että haluatko mennä yhdessä saunaan vai menetkö itse, kun olet jo niin iso? Ei mitään sen kummempaa. Jos tyttö sanoo että mennään yhdessä, niin sitten miehen pitäis päästä tuosta yli ja mennä yhdessä. Miksi se isää haittaa?

Sitä mieltä että saunavuorot erilleen siinä kohtaa missä se ei enää jostakusta osapuolesta ole ok. Ne on semmosia asioita olla alasti jne että sitä tulee kunnioittaa. En todellakaan mene sitte enää pojan kanssa saunaan kun/jos se toisesta alkaa tuntua sille.

mäkin olen koko ikäni saunonut isän kanssa eikä siinä ole ollut mitään kummallista. Aika tarkkaan kannattaa miettiä miten asian ilmaisee, ettei tytölle tule ikävät fiilikset.

Yhteistyössä