Lasten isä pyysi minua juttelemaan tyttäremme kanssa, ettei enää saunoisi isän kanssa. Mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iippu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle ei olisi kyllä tullut mieleenikään saunoa isän kanssa sen jälkeen kun alkoi rinnat kasvaa ja alapään karvoitus, olisinkohan ollut jotain 12v kun aloin saunoa vaan teini-ikäisen siskoni kanssa. Siinä yhdessä vaiheessa en halunnut saunoa edes äidin kanssa.

Mun mielestä tuollaisesta asiasta ei kannattais tehdä erikseen jotain keskustelutilannetta, voi nimittäin saada lapsen aika vaivaantuneeksi ja asia ruveta tuntumaan kohtuuttoman isolta hänen päässään.

Mielestäni paras olisi se, että isä vain seuraavaa saunareissua edeltäen sanoisi, että hän saunoo tänään yksin ja jos tyttö kyselee, että miksi, niin isä voi vastata vaikka niin, että noin isot lapset saunoo jo ilman isää.

Lisään nyt vielä, että sitä "isin pikkutyttöyttä" yhdessä saunomattomuus ei poista.
Yhtä rakas ja varmasti ikuinen "isin pikkutyttö" hän on silti. Mä ainakin tiedän useamman jo eläkeikää lähestyvän isin pikkutytön, jotka eivät ole vuosikymmeniin saunoneet isänsä kanssa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sparkler
Olen 32v ja saunon edelleen isäni kanssa kuten muutkin sisarukseni :) Kenestäkään se ei ole tuntunut epäluonnolliselta kun asiasta ei ole tehty suurta numeroa :)

Kannattaa isän jutella tyttärensä kanssa itse.

Mun mielestä on ok, että lapset/nuoret saunaa vanhempiensa kanssa. Mutta ymmärrän hyvin isänkin kannan asiaan, eikä siinä oo takana mitään kummallista. Ehkä se vaan liittyy siihen kun nuori aikuistuu. Ite muistan vielä selvästi sen kesän, oisinkohan ollu 13 kun en enää halunnukkaa saunaan isän kanssa, sit vaan pyysin et jos voitas mennä mummon kans kahdestaan.

En ymmärrä miks heti pitää ajatella jotain pervoa jos isä tuntee ettei ole enää "soveliasta" saunoa tyttären kanssa. Ja ton vois vaan ohittaa silleen, et tokaistaan vaan et mennään me naiset keskenään saunaan ja iskä menee omia aikojaan.

Ei kaikkien isien ole välttämättä ollenkaan helppoa puhua tällaisista asioista tyttärelleen. Ehkä tämä on hänen tapansa olla hienotunteinen. Itse en ole saunonut enää isäni tai veljeni kanssa murrosiän jälkeen. Eli minulle se on normaali tapa toimia, näin ehkä on ap:n exänkin kodissa tehty ja siksi hänestä tuntuu siltä, että olisi paras saunoa erikseen. Mielestänii tyttökin on jo sen ikäinen, että ymmärtää asian, kun hänelle sen kauniisti kertoo ja mistäs sen tietää, jos se olisi tytöstäkin parempi niin, mutta ei ole sitä saanut sanottua.

mistä kukaan voi tietää mitä sen tytön päässä liikkuu? voi olla hyvinkin ahdistunut yhteisistä sauna hetkistä, mutta ei ole mitään kehdannut sanoa. ja itellä ei tulisi mieleenkään saunoa isäni kanssa. kyllä siinä kohtaa menee raja kun teinin lapsen kroppa rupeaa muuttumaan teinin kropaksi.

Ymmärrän kyllä sen, jos tytär ei jossain iässä halua saunoa isän kanssa, mutta miksi isä ei haluaisi tyttärensä kanssa? Jos isä näkee tyttäressään ja hänen kehossaan jotain minkä kokee epämiellyttävänä, niin siitä kyllä tulisi ainakin minulle kamalan pelottava olo. Tarkoitan tällä nyt sitä, että luonnollisempaahan se niin on, että aikuisen suhtautuminen lapsen kehoon on neutraalia. Eikä siis herätä mitään ajatuksia.
Ja kyllä. Minusta 14-vuotias on lapsi.

Hmm, miten tuollaisen asian pystyy ottaa puheeksi.
Voisko isä vaikkapa ensi kerralla tehdä tytölle "kylpylämaailman" saunaan ja sanoa tytölle, että saa mennä nyt yksin rentoutumaan. Siitä sitten pikkuhiljaa jättää yhdessä saunomiset pois.

Ei siinä tarvi olla mitään outoa tai pelottavaa että isä kokee asian noin.
Se lapsi on kuitenkin kehittymässä naiseksi eikä alastomuus ole kaikille niin luonnollista.
JA, koska se lapsi on kuitenkin jo 14 vuotias, sitä varmasti kiinnostaa jo itseäkin kehitys jne niin sehän voi hyvinkin avoimesti asiaa tajuamatta tuijotella kanssasaunojien kriittisiä kohtia, ihan eri tavalla kuin ennen. Ja voin kuvitella että isä vaivaantuu tuosta.

Ja voi myös olla niin että isä on huomannut että tyttö on vaivaantunut.

Tuon voi sanoa ihan normaalisti jompi kumpi vanhempi, ei siitä pidä tehdä kenenkään isoa numeroa. Tytön on ymmärrettävä toisen ihmisen yksityisyys ja että sitä pitää kunnioittaa.

Ei siitä mikään isin pikkutyttöys kärsi. Ei sitä lasta ihan pumpuliin tarvi paijata sentään.

Voisiko sen pukea jotenkin niin, että isäsi pyysi kysymään että haluaisitko jo saunoa yksin
eli siirrätte sitä palloa tytölle, ja jos hänelle on ok saunoa isänsä kanssa , niin sitten isä saa kyllä
itse hoitaa välinsä tytön kanssa.
Jotenkin hassu ajatus että isää se haittaa , eihän isä ole muuttunut , vaan tyttö , joten mitä noloa isä siinä kokee ?

Ymmärrän kyllä sen, jos tytär ei jossain iässä halua saunoa isän kanssa, mutta miksi isä ei haluaisi tyttärensä kanssa? Jos isä näkee tyttäressään ja hänen kehossaan jotain minkä kokee epämiellyttävänä, niin siitä kyllä tulisi ainakin minulle kamalan pelottava olo. Tarkoitan tällä nyt sitä, että luonnollisempaahan se niin on, että aikuisen suhtautuminen lapsen kehoon on neutraalia. Eikä siis herätä mitään ajatuksia.

Ei sitä tarvitse kokea epämiellyttävänä, mutta jos se ei vaan kuulu omiin tapoihin niin se ei kuulu. En minäkään ole ikinä saunonut isäni kanssa, sen jälkeen kun tulin murrosikään, eikä mun teini-ikäiset pojatkaan kyllä sauno mun kanssani.
Ne saunovat isänsä kanssa ja teini-ikäinen tyttöni saunoo mun kanssani. Eikä tässäkään mun nähdäkseni ole mitään epänormaalia.

Voi luoja.... Juu, vanhemmathan eivät saa missään nimessä ajatella tosin tai olla epävarmoja tai kokea jotain asiaa ei-omakseen ilman että siinä on heti jotain kamalaa taustalla.

:headwall:

Ja vieläkö oikeasti tarvitsee miettiä miksi nykyajan vanhemmat ovat niin epävarmoja siitä mikä on sopivaa ja mitä voi tehdä ettei tule puheita, kun heti nousee syyttävä sormi jos toisen perheen elämä ei ole täysin samanlaista kuin oma. Hyi olkoon tälläisiä vanhempia jotka ovat heti syyttävästi paasaamassa.

Voi luoja.... Juu, vanhemmathan eivät saa missään nimessä ajatella tosin tai olla epävarmoja tai kokea jotain asiaa ei-omakseen ilman että siinä on heti jotain kamalaa taustalla.

:headwall:

Ja vieläkö oikeasti tarvitsee miettiä miksi nykyajan vanhemmat ovat niin epävarmoja siitä mikä on sopivaa ja mitä voi tehdä ettei tule puheita, kun heti nousee syyttävä sormi jos toisen perheen elämä ei ole täysin samanlaista kuin oma. Hyi olkoon tälläisiä vanhempia jotka ovat heti syyttävästi paasaamassa.

Ja jotta ei jää epäselväksi niin meillä kyllä saunotaan yhdessä ja sekasaunoissa ollaan ystäväporukalla, mutta ymmärrän silti että on ihmisiä jotka eivät sitä omakseen tunne.

En ymmärrä osaa vastauksista. Jos isä ei halua saunoa teini-ikäisen tyttärn kanssa, ei siinä ole mitään pahaa. Minusta on hienoa jos eronneilla vanhemmilla on näin hienot välit, että pystyvät tällaisistakin asioista juttelemaan keskenään. Ja 14-vuotias toki pystyy pesytymään itsekin, jopa heittämään löylyä.

• Tykkää
Reactions: Helmi Hamina
[QUOTE="Tiina";28968448]En ymmärrä osaa vastauksista. Jos isä ei halua saunoa teini-ikäisen tyttärn kanssa, ei siinä ole mitään pahaa. Minusta on hienoa jos eronneilla vanhemmilla on näin hienot välit, että pystyvät tällaisistakin asioista juttelemaan keskenään. Ja 14-vuotias toki pystyy pesytymään itsekin, jopa heittämään löylyä.[/QUOTE]

Näin on, mutta isä saisi itse jutella tyttönsä kanssa saunomisasioista, tosi munaton isä joka ei osaa itse puhua.
Sitten tytölle voi jäädäkin sellainen käsitys, että siinä on jotakin väärää tai hävettävää, jos jonkun toisen pitää noita selitellä. Ettei oma isä voi itse puhua asioista omalle lapselleen, niin se on tosi ääliömäistä.

[QUOTE="vieras";28968473]Näin on, mutta isä saisi itse jutella tyttönsä kanssa saunomisasioista, tosi munaton isä joka ei osaa itse puhua.
Sitten tytölle voi jäädäkin sellainen käsitys, että siinä on jotakin väärää tai hävettävää, jos jonkun toisen pitää noita selitellä. Ettei oma isä voi itse puhua asioista omalle lapselleen, niin se on tosi ääliömäistä.[/QUOTE]

Teini-ikäiset lapset ovat usein aika herkkähipiäisiä ja teinin suututtaminen on maailman helpoin asia. +että harvan teini-ikäisen isä osaa puhua seksiasioista oikealla tavalla, kun ei välttämättä itsekään ole saanut asiantuntevaa oppia asioista.

[QUOTE="iippu";28967797]Tytöllä on aika hankala murrosikä muutenkin. On kovin epävarma itsestään ja tällää aamuisin toista tuntia itseään ennen kouluun lähtemistä. Pelkään jotenkin, että tyttö ottaisi isän sanomisen jotenkin loukkaavana. Ettei isä enää pidä hänestä sellaisenaan ja ei saa olla enää iskän "pikkutyttö", jota on aina ollut.[/QUOTE]

Mä oon luullut että toi tälläytyminen on ihan normaalia.

[QUOTE="Tiina";28968507]Teini-ikäiset lapset ovat usein aika herkkähipiäisiä ja teinin suututtaminen on maailman helpoin asia. +että harvan teini-ikäisen isä osaa puhua seksiasioista oikealla tavalla, kun ei välttämättä itsekään ole saanut asiantuntevaa oppia asioista.[/QUOTE]

Onko saunominen joku seksiasia? Häh?

Vielä omaa kommenttiani, että 14-vuotias ei ole enää pieni lapsi jolle pitää varovaisesti lässyttää aamusta iltaan, eikä 14-vuotias ole tehty lasista ja sokerista (toivottavasti). Tai ei ainakaan pitäisi olla. Särähtää korvaan tuollaiset isin pikku tyttö- jutut.

Asian voi ihan kertoa asiana. Kyllä tuon ikäinen jo kykenee vastaanottamaan normaalia tietoa. En kyllä ymmärrä miten edes voisi murtua jostain näin triviaalista asiasta.

Vielä omaa kommenttiani, että 14-vuotias ei ole enää pieni lapsi jolle pitää varovaisesti lässyttää aamusta iltaan, eikä 14-vuotias ole tehty lasista ja sokerista (toivottavasti). Tai ei ainakaan pitäisi olla. Särähtää korvaan tuollaiset isin pikku tyttö- jutut.

Asian voi ihan kertoa asiana. Kyllä tuon ikäinen jo kykenee vastaanottamaan normaalia tietoa. En kyllä ymmärrä miten edes voisi murtua jostain näin triviaalista asiasta.

ilmeisesti isäkin voi tästä asiasta murtua. ja keskustelijoista tuntuu suuri osa olevan sitä mieltä, että kun tämä nyt on iskälle niin hankalaa, niin tokihan äiti sen sitten hoitaa.

sehän kuvastaa palstan näkemystä kaikesta lapsenhoidosta, oli se vaipanvaihtoa taikka kiukkukohtausten selvittelyä. isä tekee minkä osaa ja äiti tekee loput (kun on kerran niin biologisesti pätevämpi?)

anteeksi ap, vähän hyppää ohi aiheen.

Yhteistyössä