Lasten kulujen jakautuminen uusperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Ok, tietenkään uudella puolisolla ei ole elatusvelvollisuutta edellisen suhteen lapsista, mutta onko sittenkään ihan oikein että samassa taloudessa eläviin lapsiin käytetään rahaa hyvin erilaisia määriä?

Näin esimerkkinä perhe jossa naisella on yksi lapsi ennestään ja uuden miehen kanssa kaksi yhteistä. Vanhimmalla lapsella ei ole omaa isää ollut koskaan, eli hänestä äiti saa vain tuon elatustuen(?). Uusperheen tämänhetkisessä tilanteessa äiti on kotona reilun vuoden ikäisen kuopuksen kanssa, keskimmäinen lapsi 3v ja vanhin toisella luokalla. Äidin tulot siis hyvin pienet, isällä ihan ok-palkkainen ammatti ja isän vanhemmat osallistuvat perheen kuluihin osteskelemalla vähän väliä jotain näille nuoremmille lapsille tai antamalla vanhemmille rahaa heidän menoihinsa käytettäviksi.

Käytännössä siis näiden nuorempien lasten taloudellinen tilanne on hyvä, heille pystytään ostamaan uudet, kalliimmatkin vaatteet ja lelut ym. Vanhimman lapsen kohdalla tilanne kuitenkin toinen. Isäpuolen vanhemmat eivät osallistu hänen kuluihinsa millään lailla, syntymäpäivä- ja joululahjoiksi saa jotain halpaa romua samalla kun nuoremmat sisarukset saavat kalliita leluja ja vaatteita. Isäpuoli ei myöskään katso velvollisuudekseen kustantaa lapsen vaatteita, harrastuksia ym.

Käytännössä siis tälle vanhimmalle lapselle saa vaatteita etsiä kirppiksiltä ja lahjoitusten kautta, harrastuksiin ja huvituksiin tarjota "ei ole varaa". Näin ulkopulisen mutta läheisen ihmisen silmissä tuo tuntuu jotenkin väärältä. Onko tämä kuitenkin ihan normaalikäytäntö uusperheissä?

Kannattaisiko miettiä millaisen miehen itelleen ottaa? Tämä äitikin sitten ilmeisesti kulkee vanhoissa kirpparivaatteissa? Ellei niin tehköön niin ja käyttäköön ne rahat siihen vanhimpaan lapseen. Tuon ymmärtäisin jos lapsella olisi isä, pitkin hampain siltikin, mutta että ilman omaa isää??? Paska mies!

Ei tosiaan ole ole normaalia. Mä älähtäisin. :ashamed:

Mä saan tytöstä elatustukea isältään, sen jonkun 100 e kk. Muuta rahaa en saa, eikä puoliteta mitään kuluja keskenämme. Ollaankin tehty mun miehen kanssa sellanen ratkaisu, että ne rahat menee lainanhoitotilille, ja neitille ostetaan siitä rahasta, mikä milloinkin on sitten käyttötilillä (miehen palkka, mun palkka). Kun isovanhemmat ostelee lahjoja, kumpikin saa tasapuolisesti joululahjat ja synttäripaketit, oli sitt kumman isovanhemmat vaan kyseessä. Neitin isän vanhemmat siis on ostaneet myös mun ja mun miehen pojalle, ja miehen vanhemmat ostaa myös neitille. Näinhän sen kuuluu mennä: ei ketään saa alkaa hyljeksimään.. :/

Meillä mies pitää lapsia ominaan, ja sitähän he ovatkin vaikkeivät biologisesti. On ollut heidän elämässään jo minun raskausajasta asti ja muuta isää lasten ei elämässään ole ollut.

Tili on yhteinen kuten kaikki muukin, jaamme elämämme miksemme myös niin materiaalista asiaa kuin rahaa. Luulisi että jos toiselle antaa sydämensä ja vuoteen jakaa niin ei olisi ongelma myös maallista mammonaa pitää yhteisenä.
En ees tajua ihmisiä jotka hamstraavat rahaa itselleen ja kokevat että se täytyy pitää erillään muusta perheestä.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Mä saan tytöstä elatustukea isältään, sen jonkun 100 e kk. Muuta rahaa en saa, eikä puoliteta mitään kuluja keskenämme. Ollaankin tehty mun miehen kanssa sellanen ratkaisu, että ne rahat menee lainanhoitotilille, ja neitille ostetaan siitä rahasta, mikä milloinkin on sitten käyttötilillä (miehen palkka, mun palkka). Kun isovanhemmat ostelee lahjoja, kumpikin saa tasapuolisesti joululahjat ja synttäripaketit, oli sitt kumman isovanhemmat vaan kyseessä. Neitin isän vanhemmat siis on ostaneet myös mun ja mun miehen pojalle, ja miehen vanhemmat ostaa myös neitille. Näinhän sen kuuluu mennä: ei ketään saa alkaa hyljeksimään.. :/

Jep, varmaan ihanne olisi noin, mutta yleensä se ei mene noin, ainakaan isovanhenpien osalta :( Meillä ei isovanhemmat ole nappiakaan ostaneet minun lapsilleni, siis miehen vanhemmat.

ei ole mun mielestä oikein sitä lasta kohtaan. kyllä hänen pitää saada olla tasavertainen toisten lasten kanssa. eihän ole lapsen syy, että hänellä satuu olemaan eri isä kuin toisilla, ja että vanhemmile on tullut ero ja joutunut uuden isän perheeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaisiko miettiä millaisen miehen itelleen ottaa? Tämä äitikin sitten ilmeisesti kulkee vanhoissa kirpparivaatteissa? Ellei niin tehköön niin ja käyttäköön ne rahat siihen vanhimpaan lapseen. Tuon ymmärtäisin jos lapsella olisi isä, pitkin hampain siltikin, mutta että ilman omaa isää??? Paska mies!

Samaa olen miettinyt.

Äidille ei siis tässä jää oikein rahaa omiin vaatteisiinkaan. Mies on se joka tienaa ja hän päättää miten raha jakautuu. Koti täytyy olla hieno ja auto. Miehellä omien tulojensa perusteella varaa vaatteisiin ja harrastuksiin, näitä kustantaa myös yhteisille lapsille.

Nainen saa käyttörahaa jolla ostaa ruuat ja taloustarvikkeen ja mitä niistä yli jää (=ei juuri mitään) saa sitten käyttää omiin ja esikoisen tarpeisiin. Joskus tekisi mieli kuristaa tuo mies :/

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Jep, varmaan ihanne olisi noin, mutta yleensä se ei mene noin, ainakaan isovanhenpien osalta :( Meillä ei isovanhemmat ole nappiakaan ostaneet minun lapsilleni, siis miehen vanhemmat.

Joo, no mä jotenin pystyn sen käsittään: mä uskon että mun ex miehen vanhempien tulotkin jo on niin rajalliset ett jos me tässä viel monta kertaa lisäännytään, lahjojen tulo joko loppuu, tai ainakin lahjat halpenevat entisestään (molemmat eläkkeellä). Mutta: silti se perheen isä. Se äidin uusi mies. Tai isän uusi vaimo, perheen äiti. Jos meillä olisi tilanne että mun miehellä olisi lapsia ennestään, ei tosiaan jätettäisi yhdelle hankkimatta, jos muille hankitaan. Ja jos mun mies edes yrittäisi ehdottaa, mä näyttäisin sille ovea, olisin näyttänyt jo silloin heti. Mä en ymmärrä että oman perheen sisällä aletaan jakamaan sun ja mun lapsia..

meillä ainakin niin että kaikki kulut menee tulojen mukaan tasan..minulla entisestä suhteesta 3,5v lapsi ja odotan nyt kolmatta lasta nykyisen kanssa.. hän pitää lastani kuin omiaan ja ostaa samalla tavalla uusia leluja, vaatteita ym. kuin omilleenkin. ehkä välillä enemmänkin kuin omilleen koska nuorimmat saa vanhimmalta pieneksi menneet vaatteet jne..

No ei kieltämättä kuulosta kivalta.
Mutta entäs tämä meidän tilanne:
Miehellä kaksi lasta aikaisemmasta suhteesta ja meillä yksi yhteinen.
Mies on työkyvyttömyyseläkkeellä, eli elämme minun tulojen varassa, jotka onneksi ovat n. 3500 e / kk käteen. Tosin maksettavaakin on paljon...
Nyt olen äitiylomalla, eli saan n. 2000-2500 ? kk käteen.
Minä nurisen miehelle jos hän ostaa omista rahoistaan kalliita juttuja kahdelle vanhemmalle lapselleen, koska äiti saa elatustukea heistä, ja on hyvin toimeentuleva.
Mielestäni se mitä mies käyttää vanhempiin lapsiinsa, on suoraan pois minun kukkarostani. Ja huom, vaikka tienaan kohtuullisen hyvin, meillä ei silti jää juurikaan säästöön, vaan lähes kaikki on mennyt palkkapäivään mennessä laskuihin ja elämiseen.

meillä miehellä edellisestä liitosta 2 lasta, 1 yhteinen, toinen tulossa. kyllä meillä mielestäni aika lailla tasavertaisia kaikki lapset ovat, jotkut pienet asiat vaan saavat ristiriitoja, esim. miten mies on tottunuty esim. käyttämään lapsilisät jne. kun taas minä haluan ne käyttää taas toisin :/ vaikeeta välillä. välillä mulla ihan meinaa ärsyttäää miehen lapset (hävettää..) kun eihän minun lasten vika ole jos miehellä ja exällä on ollut tiettyjä käytäntöjä, mitä ei taas käytetä todellakaan automaattisesti meillä. mulla on ihan sama miten on tottunut tekeen ekojen lastensa kanssa ja saa jatkaakin, mutta meidän lapsille on eri käytäntö!

minun vanhemmat ovat ottaneet miehen lapset hyvin vastaan ja aina muistavat hyvin jouluna ja syntymäpäivinään :)

miehen lapset asuvat meillä aina ja äiti tapaa lapsiaan suunnilleen kun vaan viitsii... eli muutaman kerran vuodessa.

mä ainakin heittäsin tuollasen miehen ulos, :O meillä ainakin kaikille ostetaan yhtä paljon! samoin apet ja anopit ostaa molempien lapsille saman verran asioita!

Jos mä en kelpaisi lapsineni niin jättäuisin ottamatta!

Epäreilua tuollainen on, mutta kai äiti saa kuitenkin elatustukea ja lapsilisää tästä esikoisesta, ne voisi varmaan kohdistaa juuri tuon lapsen tarpeisiin?

Meillä maksetaan myös minun lasteni menot yhteisesti (se kummalla on rahaa), nykyisen mieheni vanhemmat eivät erityisesti jouluisin muista juuri lapsia, vaan antavat "kinkkurahan" koko perheelle yhteisesti. Miehen ukki antaa aina käydessään lapsille viitoset tai kympit ja sen saa jokainen meidän perheessä asuva lapsi, oli sitä varsinaista verisidettä tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Samaa olen miettinyt.

Äidille ei siis tässä jää oikein rahaa omiin vaatteisiinkaan. Mies on se joka tienaa ja hän päättää miten raha jakautuu. Koti täytyy olla hieno ja auto. Miehellä omien tulojensa perusteella varaa vaatteisiin ja harrastuksiin, näitä kustantaa myös yhteisille lapsille.

Nainen saa käyttörahaa jolla ostaa ruuat ja taloustarvikkeen ja mitä niistä yli jää (=ei juuri mitään) saa sitten käyttää omiin ja esikoisen tarpeisiin. Joskus tekisi mieli kuristaa tuo mies :/

Minä ihan oikeasti tänä äitinä tekisin niin että kaikki liikenevä raha pojan tarpeisiin ja itse laittaisin kaikki hyvät vaatteet pussiin ja pois ja kaikki paska päälle ja kattoisin kuinka kauan mies kehtaa lumppuliisan kanssa kulkea ennenkuin ymmärtäisi asian ytimen.

Kun joskus saamme ensimmäisen yhteisen (minulla aiemmasta suhteesta tytär) ja jos tuo ukko ei käytä rahojaan tasapuolisesti molempiin lapsiin, niin ukko lentää välittömästi mäelle.

Kyllä se niin menee, että kaikki lapset ovat kaikessa suhteessa samalla viivalla, oli ne sitten biologisesti kenen tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Epäreilua tuollainen on, mutta kai äiti saa kuitenkin elatustukea ja lapsilisää tästä esikoisesta, ne voisi varmaan kohdistaa juuri tuon lapsen tarpeisiin?

Meillä maksetaan myös minun lasteni menot yhteisesti (se kummalla on rahaa), nykyisen mieheni vanhemmat eivät erityisesti jouluisin muista juuri lapsia, vaan antavat "kinkkurahan" koko perheelle yhteisesti. Miehen ukki antaa aina käydessään lapsille viitoset tai kympit ja sen saa jokainen meidän perheessä asuva lapsi, oli sitä varsinaista verisidettä tai ei.

Tuotakin yritin äidille ehdottaa, mutta miehen mukaan molempien vanhempien tulee osallistua talouden pyöritykseen. Eli tuo elatustuki ja lapsilisät lasketaan äidin tuloiksi ja niillä kustannetaan näitä ruoka- ym menoja.

Oli äiti kuulemma yrittänyt sitäkin ehdottaa että nämä rahat ottaisi erilleen ja niitä käyttäisi esikoisen menoihin, mutta sitten mies rupesi laskemaan kaikki lapsesta aiheutuvia kuluja isomman asunnon (lapsella oma huone), ruokien, puhelinlaskujen ym mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja giggelis-goggelis:
mä ainakin heittäsin tuollasen miehen ulos, :O meillä ainakin kaikille ostetaan yhtä paljon! samoin apet ja anopit ostaa molempien lapsille saman verran asioita!

Jos mä en kelpaisi lapsineni niin jättäuisin ottamatta!

Samaa mieltä! :kieh:

no kyllä on musta törkeitä haaskoja täällä! Että uuden miehen pitäs elättää edellisen ukon pennut! en helvetti rupeis. tässä kyllä näkee millasia yksinhuoltajaeukot on.

Eiks tuollaiset asiat pitäis selvittää siinä vaiheessa kun sitä uusperhettä perustetaan, että miten raha-asiat hoidetaan? Isovanhempien osalta ymmärrän kyllä sen että ei ehkä halua panostaa samalla tavalla lapsiin jotka eivät ole biologisia lapsenlapsia.

Meillä mies ei pistä senttiäkään minun lasteni eteen. Kulut on jyvitetty pääluvun mukaan siten, että kukin maksaa omistaan ja yhdessä yhteisistä. Mies ei tarjoa edes yhtä karkkia minun lapsilleni niistä pussillisista, joita kantaa yhteisille lapsillemme.

ymmärrän että on oikein vanhempia ja isovanhempia kohtaan että jokainen elättää omansa. Mutta onko se oikein lasta (lapsia?) kohtaan jos samassa taloudessa elävät ihan eri elintason mukaan? Miltä tuntuisi köyhemmästä lapsesta jos hän pyytää saada aloittaa uuden harrastuksen ja sanotaan ettei ole varaa. Perään tulee sisarus kysyen samaa ja hänelle vastaus on että tottakai!

Meinasin tuolla siis että voisivatko aikuisen jolalin lailla joustaa omasta tasa-arvoisuudestaan lasten takia? Ei ehkä oole hyvä yhteisille, hyvässä taloudellisessa tilanteessa kasvatetuille lapsille katsella vierestä sisarusta jolla ei koskaan ole varaa mihinkään.

Tässä kyseisessä tilanteessa naisen vanhemmat yrittivät tasoitella tilannetta sillä että ostalivat vähän kalliimpaa, vaatteita ym tälle vanhemmalle lapselle lahjoiksi samalla kun nuoremmille jotain pienempää. Naisen vanhemmilla siis taloudellinen tilanne aika heikko, eli ei ole hirveästi varaa heilläkään. Tähän kuitenkin mies ja vanhempansa ärähtivät ja syyttivät naisen vanhempia yhden lapsenlapsen suosimisesta ym. Hehän ovat isovanhempia kaikille lapsille, joten siten velvollisia ostamaan yhtälaisia lahjoja kaikille.