en tällä foorumilla pyöri, mutta googlasin keskusteluja lastenleireistä...
olen siis ollut nyt pari kertaa ohjaajana lastenleirillä (mutta en tällä kyseisellä leirillä, kun tämä kerta espoossa oli).
osa porukasta täällä "vähättelee" nuorten ohjaajien taitoa ja ihmettelee miksei ohjaajat soita vanhemmille. ensinäkin, kaikkien ohjaajien pitäisi olla käynyt ainakin 1 koulutus (itse olen käynyt 4, joista 3 ollut samantapaisia), joten kyllä ohjaajat osaavat työnsä! toki joskus ohjaajapulassa joudutaan ottamaan koulutuksen käymättömiä, mutta usein ennen leiriä on lyhyt koulutus, jotta nämä "koulutuksettomat" eivät olisi aivan pihalla
ja toiseksi, ohjaajilla ei tosiaan ole ylin valta leirillä, se on (ainaki useimmiten) leiri organisaatiolla tai johdolla. ainakaan niillä leireillä jolla minä olin, me ohjaajat emme saaneet soittaa lasten kotiin, vaan mahdolliset soitot tapahtuivat leiriorganisaation kautta. joten sillon ohjaajilla ei ole myöskään valtaa poistaa lasta leiriltä (pieniä rangaistuksia, kuten jäähy, saa toki antaa)
meillä oli toisella leirillä muutama tosi villi poika (kävivät toistensa kurkkuun pari kertaa kiinni, huusivat,riehuivat,eivät rauhottuneet nukkumaan jne.) kyllä me nuoretkin ohjaajat "uskalsimme" laittaa lapsia jäähylle kun siihen oli tarve! leirin ohjaajista muutama oli "aikuisia"(=n.40v), jotka uskoivat lapsista hyvää eli katsoivat sormien läpi riehumista.
ja kyllä nuo lapset testaavat ohjaajien auktoriteettia, ja osa ei tosiaan halua kuunnella "miks mun pitäis sua kuunnella, sä et oo mun äiti?!" oletko varma ettei tuolla pojalla ollut ad/hd:ta tai jotain? vanhemmat eivät joskus ilmoita tälläisiä asioita ohjaajille, vaikka pitäisi.
niin, ja itsellä ikää on 17v. nykyään suurinosa ohjaajista vaikuttaa olevan alle 20-vuotiaita (meillä riittää energiaa enemmän kuin keski-ikäisillä!)