lasten tasa-arvo uusperheessä (raha-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Tänään kun piti sinne Seppälään mennä, miehellä ei ollut antaa pojalleen rahaa euroakaan, ja rahapäivä on vasta ensi perjantaina. Asia ei sinänsä ollut ongelma, koska minullahan kyllä rahaa on, eikä kukaan lapsista jäänyt ilman.
Mutta aloin taas miettiä tätä meidän perheen talouspolitiikkaa...jo pari vuotta on mieheltä loppunut rahat 1-2 viikkoa ennen seuraavaa rahapäivää,josta on seurannut se ettei hänellä ole ollut antaa omilleen taskurahaa (meillähän on siis se systeemi että kumpikin antaa vain omilleen rahaa), ja minun lapseni ovat saaneet,koska en ole ikinä ollut siinä tilanteessa että rahani olisi kokonaan loppu. Ei ole mukavaa että saman perheen lapsilla toisilla on rahaa ja toisilla ei ja olenkin teettänyt pojilla on jonkun pikkuhomman palkkiota vastaan niinä viikkoina jolloin miehellä ei ole antaa (en suoranaisesti anna viikkorahaa heille, koska omat lapseni nostaisivat kamalan äläkän, sillä mies ei koskaan anna heille senttiäkään),ettei heidän tarvitsisi olla ihan ilman rahaa.
Tällä palstalla minua on joskus neuvottu antamaan omille lapsille vähemmän viikkorahaa jotta voin antaa rahaa nykyistä enemmän miehen lapsille...mutta ihan oikeasti, kun tilanne on jatkuva, eikä satunnainen, kuka teistä tosiaan jatkuvasti ottaisi mielihyvin omilta lapsilta ja antaisi puolison lapsille? Onko jossain niin hyvä äitipuoli, ettei koskaan harmita se, että joutuu tinkimään oman lapsensa menoista puolison lapsen hyväksi?
Olisikin eri asia,jos sitä rahaa olisi ihan yleensäkin perheessä enemmän, niin ettei tarvitsisi aina miettiä, kun ostan tämän, niin sitten emme hanki tätä jne.
Ja olisi eri asia, jos mies puolestaan joskus antaisi jokaiselle lapselle rahaa, mutta sitä päivää tuskin tulee.
Tähän mennessä olen aina ns. omista menoista leikannut ne rahat jotka annan pojille, enkä vähentänyt omilta , eikä se vielä ole juurikaan tuntunut,mutta kaikki lapset kasvavat kokoajan ja rahan tarve lisääntyy ja nyt syyskuussa tuloni putoavat entisestä liki 130 e, joka on minulle iso raha.
Onneksi poikien viikkoraha asia on sikäli paremmin hanskassa, että on siirrytty kuukausirahaan, jonka saavat kuun alussa (koska systeemi on vielä uusi, he tietenkin tuhlasivat vajaassa viikossa rahansa, se vaatii totuttelua).
Mutta on myös muuta rahan tarvetta, ja usein isällä ei ole- jä äitipuolen kukkaro laihtuu taas. Ja valitettavasti en ole niin hyvä äitipuoli, ettei se yhtään harmittaisi :ashamed:

Kenen tilille lapsilisät tulevat? Pystyisikö niitä nostamaan käteiseksi ja hyödyntämään lasten menoihin?

Juu, ymmärrän harmituksen enkä oikeasti osaa neuvoa. tuo lapsilisähomma vaan tuli mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Kenen tilille lapsilisät tulevat? Pystyisikö niitä nostamaan käteiseksi ja hyödyntämään lasten menoihin?

Juu, ymmärrän harmituksen enkä oikeasti osaa neuvoa. tuo lapsilisähomma vaan tuli mieleen.

Ne tulevat minun tililleni ja menevät elämiseen, mies maksaa tuloistaan saman verran vähemmän talouskassaan, siis poikiensa lapsilisien verran vähemmän. Jos menisi eri tileille ei tulisi sisaruskorotusta

Tuli vaan mieleeni, et onko sulla niin paljon parempi palkka kuin miehelläs et sulta ei lopu rahat, vai maksaako mies enemmän laskuja ja ruokaa ym? Jos miehelläs sen takia loppuu rahat et kustantaa kaikkien elämää, niin minusta silloin ei ole paljon, jos sinä annat rahaa myös hänen lapsilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Ne tulevat minun tililleni ja menevät elämiseen, mies maksaa tuloistaan saman verran vähemmän talouskassaan, siis poikiensa lapsilisien verran vähemmän. Jos menisi eri tileille ei tulisi sisaruskorotusta

Entä jos sen "vähennyksen" jättäisi pois ja maksaisit lapsilisistä?

Voisko sun miehesi antaa omille lapsilleen kuukausirahan heti sinä päivänä, kun miehellesi rahaa tulee? Eikä vasta kuun lopussa, kun hänellä ei enää ole mistä antaa.

Entä jos sen "vähennyksen" jättäisi pois ja maksaisit lapsilisistä?
siis tarkoitan että koska myös poikien lapsilisät tulevat minun tililleni, mies vastaavasti vähentää omaa osuuttaan talousmenoista, eli poikien lapsilisät eivät säästy mihinkään sen enempää kuin omienikaan lapsilisät, meillä ei ole varaa tallettaa niitä pankkiin

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Voisko sun miehesi antaa omille lapsilleen kuukausirahan heti sinä päivänä, kun miehellesi rahaa tulee? Eikä vasta kuun lopussa, kun hänellä ei enää ole mistä antaa.
Juu avauksessanihan lukee niin, mutta käytäntö on pojille uusi ja rahat loppuivat viikossa. Mutta on myös menoja joita ei taskurahoistaan lapset maksa

Aivan, tämä ratkaisu voisi toimia tuommoisessa tilanteessa.

Mutta jos mies ei vähentäisikään osuuttaan lapsilisien takia vaan maksaisi talousmenot muuten. Vaikka lapsilisät sinällään eivät säästy, pidät kuitenkin huolta siitä että kaikki tarpeellinen tulee ostettua. Toisessa kuussa enemmän, toisessa vähemmän.

Tämä on kyllä ongelman siirtämistä, lapsilisät loppuvat silloin kun rahankulutus on korkeimmillaan. Ainakin lukiolaisilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Tuli vaan mieleeni, et onko sulla niin paljon parempi palkka kuin miehelläs et sulta ei lopu rahat, vai maksaako mies enemmän laskuja ja ruokaa ym? Jos miehelläs sen takia loppuu rahat et kustantaa kaikkien elämää, niin minusta silloin ei ole paljon, jos sinä annat rahaa myös hänen lapsilleen.

näkisi vaan senkin päivän, että mies maksaisi kaikkien kulut, edes yhden päivän ajan :kieh:
Meillä on saman suuruiset tulot, ero on henk.koht menoissa, minä en polta enkä juo olutta päivittäin

Mutta jos mies ei vähentäisikään osuuttaan lapsilisien takia vaan maksaisi talousmenot muuten. Vaikka lapsilisät sinällään eivät säästy, pidät kuitenkin huolta siitä että kaikki tarpeellinen tulee ostettua. Toisessa kuussa enemmän, toisessa vähemmän.

Tämä on kyllä ongelman siirtämistä, lapsilisät loppuvat silloin kun rahankulutus on korkeimmillaan. Ainakin lukiolaisilla.

mies ei ikinä suostu siihen ettei vähennystä tehtäisi, koska silloin hänelle itselleen jää vähemmän käyttörahaa

Istutte pöydän ääreen, ja juttelette asioita halkipoikki. Olet tiukkana että maksaa ENSIN lapsillensa viikkorahat/antaa sulle ne jemmaan jotta jaat ne viikkorahapäivinä, ja sitten käyttäkööt loput omiin manoihinsa. Muuten, kuka palauttaa pullot, niistä sais lapset kivasti lisärahaa tai rahaa annettavaksi pikkutehtävistä jne. Harmi, että näitä miehiä on nätävästi paljon,joille kalja on muodostunut liian tärkeeksi
T. se jonka mies joi viikossa 50 tölkkiä, eikä oo itse jaksanut vielä nostaa asiota pöydälle. Ainoastaan mykkäkoulua pitänyt, senpahasti puhkinainen olo päällä

Anteeks nyt, mutta miehes kuulostaa aika vastuuttomalta...millainen isä juo/tupakoi lapsensa rahat????!!!!! Mä en kyllä kattois päivääkään miestä joka laittaa rahoja juomiseen tai röökiin, jos on niin tiukkaa,että vähänkin epäilyttää riittääkö kaikkeen välttämättömään!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeks nyt, mutta miehes kuulostaa aika vastuuttomalta...millainen isä juo/tupakoi lapsensa rahat????!!!!! Mä en kyllä kattois päivääkään miestä joka laittaa rahoja juomiseen tai röökiin, jos on niin tiukkaa,että vähänkin epäilyttää riittääkö kaikkeen välttämättömään!!!!!

Lienee niin tuore suhde ettei taida ukkoa vielä tuntea, tuskinpa siellä poikien äiti turhan takia on ukkonsa pihalle viskannut

voisko sellanen järjestely toimia että alkukuusta mies antaisi kaikille lapsille (myös sinun) viikkorahan ennen kun on törsänny kaikki ja loppukuusta sitten sä antasit kaikille(myös miehen tenaville) ja kaikki muksut sais aina saman summan?

Juu avauksessanihan lukee niin, mutta käytäntö on pojille uusi ja rahat loppuivat viikossa. Mutta on myös menoja joita ei taskurahoistaan lapset maksa
Nooh, se on pojille uuden opettelua vaan :D Kun meillä aikoinaan siirryttiin viikkorahasta kuukausirahaan ja muksut tuhlasivat koko kuukauden rahat viikossa, mä sanoin vaan "voi voi" =)

Nooh, se on pojille uuden opettelua vaan :D Kun meillä aikoinaan siirryttiin viikkorahasta kuukausirahaan ja muksut tuhlasivat koko kuukauden rahat viikossa, mä sanoin vaan "voi voi" =)

minustakin kuukausirahasysteemi on kovin opettavainen. Rahankäyttöä on kumminkin opeteltava jossain elämänvaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tupakkaan menee ehkä satanen hänellä kuussa ja oluet ja pelit vie ehkä 130 e, eli omiin kuluihin menee liki 250 e ja kun on työtön ei ne tulot ihan huippua ole...Oluen juonti on sellaista päivittäistä parin kaljan tissuttelua, ei siis mahdoton määrä, mutta kyllä niihinkin tölkkeihin menee rahaa...ja tölkit palauttaa itse, ei anna lasten niitä viedä

Yhteistyössä