Lastensairaala 2017 mielipide..

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raksamies..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raksamies..

Vieras
Nyt kun on todella moni yritys, yhteisö ja yksityishenkilöt lahjoittaneet hyvään tarkoitukseen paljon rahaa niin tuli vaan mietittyä mitenkä hanke toteutetaan. Olen ammatiltani rakennusmies ja olen ollut rakentamassa ainakin pari homekoulua. Aina mietitään, miksi rakennusmiehet tekee niin paskaa jälkeä.. Eikö ne aattele yhtään lapsia. Voin sanoa, että SUOMALAISET rakennusmiehet ovat hyvin motivoituneita ja ammattitaitoisia. Se syy, miksi esim. koulut, päiväkodit ym. julkiset rakennukset julkistetaan homeiseksi on se, että rakentamisaikataulu on hemmetin tiukka. Ensin laitetaan järjetön aikataulu. Sen jälkeen tehdään tarjouskilpailu jossa on hyvin tarkkaan määritelty myös se aikataulu, sekä aikataulun myöhästymissakko, mikä on myös aivan järjetön. Halvin tekijä valitaan ja se tekee myös sen annetussa aikataulussa. Esim. muovimatot tai muu materiaali vedetään märän betonin päälle. Rakenteet eivät kerkeä kuivua. Siitä alkaa muhimaan iso pommi jota muutaman vuoden päästä korjataan isolla rahalla. Tämä kaikki alustus sen takia, että en itse halua uudelle lastensairaalalle samanlaista kohtaloa. Mikä hyöty on kerätä monia miljoonia eri tahoilta, jos aikataulu on sovittu niin, että vaikka rahaa ei olisi tarpeeksi rakentaa, niin se sairaala on pystyssä 2017. Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.. Itse olen sitä mieltä, että viim. 2022 se on jo remontissa. Kiitos kuuluu pelkälle kiireelle.
 
Niin se on, nykyään on tapana toimia niin että urakka annetaan yhdelle isolle firmalle, se palkkaa aliurakoitsijan joka taas palkkaa aliurakoitsijan tekemään jotain. Ja vielä se aliurakoitsijan aliurakoitsijakin saattaa palkata aliurakoitsijan tekemään jotain rakennukselle. Siinäpä sitä on soppaa hämmeneettäväksi kun rakennuksella voi olla 5 eri aliurakoitsijaa tekemässä sille pääurakoitsijalle ja kukaan ei oikein tiedä mitä pitää tehdä. Rakennus kympit on hukassa tai ne on just kolun penkiltä tulleita pullaposkia joilla ole muuta kokemusta kuin kirjasta luettu tieto ja koulussa koko koulun yhdessä suunnittelemana ja tekemänä pikku koirankoppi.
 
Muistelen lukeneeni että nykyinenkin lastensairaala on lahjoitusten varassa rakennettu... Eikä mun mielestä ole kehumisen aihe jos ei rahaa noin hyvään tarkoitukseen ole laittanut.

Itse olen sitä mieltä, että valtion pitäisi sairaala rakentaa musiikkitalojen ja Guggenheimien sijaan. Mutta kerran meillä on niin itsekeskeinen hallitus, joka ei rahaa sairaalalle myönnä niin on hienoa että sitä kerätään sitten muulla tavalla.

Se mitä itse toivoisin, on että rakennettaisiin toimiva, kunnollinen sairaala ilman mitään suureellisia ulkonäöllisiä arkkitehtuurivisioita, jotka saavat räystäättömän talon seinät rapautumaan ennen aikojaan ja katon vuotamaan kun kaadot eivät ole kunnossa tai muuta vastaavaa.

Mutta, eihän me päästä siihen vaikuttamaan kuka ja miten projektin vetää.

Se mihin voidaan vielä vaikuttaa on se, että saadaanko rahaa tarpeeksi vai ei.
 

Yhteistyössä