Lastensuojeluilmoitus. En tajua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Kertokaahan nyt, että mistä tämä ls-ilmohysteria on saanut alkunsa? Ensinnäkään se ilmoitus harvoin johtaa mihinkään, ainakaan täällä Tampereella. Toiseksi, jos joku teistä tekee ilmoituksen, tulee siihen johtaneet syyt selvittää. Jos ilmoitus on asiaton, miksi ihmeessä siitä pitää hermostua? meistäkin on tehty ilmoitus, jolloin ilmoittaja oli luullut, että vanhin poikani oli epmääräisessä ryyppyporukassa yöllä ollessaan noin 10-vuotias. No, sain kirjeen, jonka luin, mutta en jaksanut vaivata sillä päätäni. Ei asia koskenut meitä mitenkään, poika ei varmuudella silloin edes ollut kaupungissa, saati missään viinaremmissä! Sosiaalityöntekijät tulivat sovittuna aikana ovelle, mutta avasin vain ja sanoin, että en aio keskustella heidän kanssaan. Meillä ei ole mitään lastensuojeluhistoriaa, eikä asia koske meitä mitenkään. Se kuivui sitten kasaan omia aikojaan, kukaan ei enää tullut koputtelemaan ovelle.

Miksi ihmeessä mä olisin siis hermostunut? En keksi yhtään mitään muuta syytä kuin sen, että tietäisin poikani todella olleen siellä yöllä. Siksikö tekin täällä sekoilette, että joku tekee teistä ilmoituksen ja pelkäätte, että lastenne laiminlyönti tuleekin esiin? Jos ei ilmoitukseen ole mitään syytä, mitä helvettiä te pelkäätte? Niitä tanttojako? Ei se ilmoitus mihinkään johda, uskokaa jo. Ja jos johtaa, siihen on takuulla syy. Eli mistä tämä ls-ilmoituksen pelko oikein juontaa juurensa?

Monissa kunnissa lastensuojelu on niin kuormittunut, että ihan turhaa toiveunta on kuvitella niiden puuttuvan mihinkään muuhun paitsi törkeään seksuaaliseen hyväksikäyttöön jos siihenkään. Esimerkkinä naapurimme 4-lapsinen perhe, jonka alkoholisoitunut äiti aiheutti huolta koko naapurustolle. Lapset täysin rajattomia, nälkäisiä, marraskuussa paljain jaloin yöaikaan ulkona alle kouluiässä jne. Lukittuina talvella parvekkeelle, kun äiti sammunut sänkyyn eikä pääse avaamaan ovea jne. Eskarilaisella puukko päiväkodissa mukana. Heillä kotona aina useita miehiä, linnasta vapautuneita, isoja koiria, äänekkäitä bileitä ja jos jotakin yritti sanoa, vastaus oli että vittu mä tapan sut.

Minä sekä naapurit erikseen ja yhdessä vuosien ajan, päiväkoti, koulu, seurakunnan kerho ja neuvola ovat kaikki tehneet ilmoituksen. Älkää kysykö mistä tiedän, en tietenkään saisi tietää. No, asia ei edennyt mihinkään, koska lapsille piti lain mukaan löytää perhe, koska he olivat osaksi alle kouluikäisiä ja toisaalta heitä ei olisi mielellään erotettu toisistaan... sijaisperhettä ei löytynyt neljälle ja kaikki oli vähän hankalaa ja työn alla ja ja... KOLME VUOTTA. Nyt viime kesäkuussa he saivat häädön, ja yksi lapsista käy toisen poikani luokalla koulua. Tämä poika ei itsekään tiedä tällä hetkellä, kuka hänen huoltajansa on ja mikä hänen kotiosoitteensa on.

Tämä poika syyllistyi vakavaan kiusaamiseen ja vahingontekoon toista lasta kohtaan (kuten kymmeniä kertoja aiemminkin), ja siinä yhteydessä sitten kävi ilmi, että tämän pojan huoltajalle ei voitu asiasta ilmoittaa, koska koulu ei tiedä huoltajan nimeä ja yhteystietoja. Asiaa kuulemma "selvitetään". Että älkää sanoko, ettei niin voi käydä, pakkohan huoltaja on olla. Aivan! Niinhän sitä luulisi. Mutta eipä vaan ole, ja tilanteesta tehdyt viranomaisilmoitukset (päiväkoti, koulu, neuvola) eivät nekään johtaneet mihinkään. Uskokaa pois vaan tai olkaa uskomatta, mutta näin Tampereella. Että ei tämä persereikämeininki ole mikään Helsingin sosiaalitoimen erityisominaisuus.

Jos siis joku väittää, että on joutunut aiheettoman lastensuojeluilmoituksen kohteeksi, niin mun neuvoni on, että ihan rauhassa voi ottaa lepoa seuraavat kolme vuotta. Mitään ei tapahdu.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Äksymaija
Niin, mä luulen että hysterisoidaan näistä "turhista huostaanotoista" jotka ovat olleet tapetilla viimeaikoina.

Itse jos ilmoitus jostain syystä tehtäisiin soittaisin lastensuojeluun ja sitten vaikka kahviteltaisiin ja juteltaisiin ilmo ja oikea tilanne läpi.

Tuohan on täysin kipee juttu, tuo perhe mistä kerroit:O

Todella hyvin muuten kirjotettu, paljon asiaa.
Suomessa sossua pidetään "ylivaltana", ja sitä pelätään kuin Jumalaa männä vuosina. Mikä on turhaa, jos siihen ei ole syytä, niikuin tuossa sanoitkin.

Tiedän yhden porukan, jossa uhkaillaan sossulla jos on riitaa. Yhden tapauksen takana oli 20 euron velka, velallinen suuttui 'perinnäistä' ja soitti sossuun koska mies oli huhujen mukaan pettäny tyttöystäväänsä raskausaikana. Nää on siis ihan kaikkien luettavissa facebookissa.
Näistä syistä ehkäpä tuokin kertomasi tapaus on kestänyt 3vuotta. Ei ole aikaa, kun pitää setviä näitä 'turhia' ilmotuksia, kun ollaan huolissaan naapurista joka näytti väsyneeltä ja ehkä saattoi huutaa eilen lapsilleen.

Vaikka siksi että ihmisillä on tietynlainen käsitys yksityisyydestä ja jokainen ls-ilmo loukkaa sitä? Kukaan normaali ihminen ei erityisesti halua viranomaisten kyttäämistä tai heille tilivellvollisuutta elämäänsä?
"Hysteria" on syntynyt ihan syystä. Ls-ilmoitusten tekeminen on mennyt äärimmäisyyksiin. Jokaisesta risahduksesta ajatellaan pahinta, perheessä ei kaikki hyvin. Jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen tämän ymmärtää.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Ensinnäkään se ilmoitus harvoin johtaa mihinkään, ainakaan täällä Tampereella. Toiseksi, jos joku teistä tekee ilmoituksen, tulee siihen johtaneet syyt selvittää. Jos ilmoitus on asiaton, miksi ihmeessä siitä pitää hermostua?

Miksi ihmeessä mä olisin siis hermostunut? En keksi yhtään mitään muuta syytä kuin sen, että tietäisin poikani todella olleen siellä yöllä. Siksikö tekin täällä sekoilette, että joku tekee teistä ilmoituksen ja pelkäätte, että lastenne laiminlyönti tuleekin esiin? Jos ei ilmoitukseen ole mitään syytä, mitä helvettiä te pelkäätte? Niitä tanttojako? Ei se ilmoitus mihinkään johda, uskokaa jo. Ja jos johtaa, siihen on takuulla syy. Eli mistä tämä ls-ilmoituksen pelko oikein juontaa juurensa?

Jos siis joku väittää, että on joutunut aiheettoman lastensuojeluilmoituksen kohteeksi, niin mun neuvoni on, että ihan rauhassa voi ottaa lepoa seuraavat kolme vuotta. Mitään ei tapahdu.
No täällä tuo ei pidä paikkaansa. Meistä tehtiin perätön (siitä on nyt mustaa valkoisella) iilmoitus, joten sos-työntekijät menivät lasten kouluihin heitä puhuttamaan. 2 vanhinta on molemmat omalla tavallaan erityisiä, ja vanhin säikähti tilannetta (koulun rehtori myönsi etteivät sossut hoitaneet haastattelua mitenkään lempeästi), ja meidän piti itse viedä toiseksi nuorin toimistolle puhutettavaksi. Yritin pyytää kotiin, mutta eivät kuulemma ehtineet, ja peruivat sovitun ajankin 2 kertaa jonkin kiirrellisemmän vuoksi.
"tutkiminen" kesti niin kauan ettemme päässeet enään sovittuun koulutukseen johon olimme jonottaneet päästäksemme sijaisperheeksi kriisisijoitettaville vauvoille.
Olin jonkun aikaa katkerakin jopa, ilmoituksen tekijää kohtaan, nykyään en enää, meni mikä meni, olemme senverran nuoria että voimme hakea sijaisperheeksi uudestaan jonottamaan kun lapset ovat vanhempia.
Mutta haittaa tuosta siis oli, ja meille sillä oli todella iso merkitys.

Minä tein kerran ilmoituksen ja omasta mielestäni todella painavin perustein, mutta mitään ei tapahtunut.

Nyt olen suututtanut erään ihmisen, ja kostoksi hän kertoilee kylillä minulla olevan mielenterveysongelmia. On sen verran huonossa jamassa oleva ihminen, etten ihmettelisi vaikka tehtailisi ilmoituksen minusta.

Kyllä ne aiheettomatkin ilmoitukset tutkitaan, jos ilmoitetaan riittävän vakavista aiheista.

Mulla on ystäväpiirissä 2 yksinhuoltajaäitiä, joiden ex-puolisot ovat tehtailleet ilmoituksia ihan vaan kiusatakseen lastensa äitiä.

Toinen tapaus on todella hurja ja nyt vihdoin useamman vuoden jälkeen tilanteessa, jossa sossu ei enää käsittele isän ilmoituksia. Mutta ehti hän niitä tehdä niin paljon, että lapset ovat tdoellakin tilanteesta kärsineet.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27312323:
No täällä tuo ei pidä paikkaansa. Meistä tehtiin perätön (siitä on nyt mustaa valkoisella) iilmoitus, joten sos-työntekijät menivät lasten kouluihin heitä puhuttamaan. 2 vanhinta on molemmat omalla tavallaan erityisiä, ja vanhin säikähti tilannetta (koulun rehtori myönsi etteivät sossut hoitaneet haastattelua mitenkään lempeästi), ja meidän piti itse viedä toiseksi nuorin toimistolle puhutettavaksi. Yritin pyytää kotiin, mutta eivät kuulemma ehtineet, ja peruivat sovitun ajankin 2 kertaa jonkin kiirrellisemmän vuoksi.
"tutkiminen" kesti niin kauan ettemme päässeet enään sovittuun koulutukseen johon olimme jonottaneet päästäksemme sijaisperheeksi kriisisijoitettaville vauvoille.
Olin jonkun aikaa katkerakin jopa, ilmoituksen tekijää kohtaan, nykyään en enää, meni mikä meni, olemme senverran nuoria että voimme hakea sijaisperheeksi uudestaan jonottamaan kun lapset ovat vanhempia.
Mutta haittaa tuosta siis oli, ja meille sillä oli todella iso merkitys.

Juu..nykyään sitä kutsutaan lastensuojelutarpeen selvitykseksi..Ja tosiaan haastattelevat (voisi sanoa kuulustelevat) kaikki lapset erikseen iästä riippumatta... Vanhemmat ei saa olla paikalla..

Riiviöiden äiti !! :) Sijaisperhekoulutuksiahan alkaa vähän väliä, miksi siis pitää odottaa että lapset vanhempia? Vai ettekö muka pääse koulutukseen yhden ilmoituksen takia? Sen ei pitäisi olla este. On olemassa sijaisperheitä joilla heilläkin joskus saattanut olla lastensuojeluasiakkuus , ei asiakkuus lastensuojelussa aina tarkoita että vanhemmat on huonoja eivätkä kykene huolehtimaan lapsistaan.

Kertokaahan nyt, että mistä tämä ls-ilmohysteria on saanut alkunsa? Ensinnäkään se ilmoitus harvoin johtaa mihinkään, ainakaan täällä Tampereella. Toiseksi, jos joku teistä tekee ilmoituksen, tulee siihen johtaneet syyt selvittää. Jos ilmoitus on asiaton, miksi ihmeessä siitä pitää hermostua? meistäkin on tehty ilmoitus, jolloin ilmoittaja oli luullut, että vanhin poikani oli epmääräisessä ryyppyporukassa yöllä ollessaan noin 10-vuotias. No, sain kirjeen, jonka luin, mutta en jaksanut vaivata sillä päätäni. Ei asia koskenut meitä mitenkään, poika ei varmuudella silloin edes ollut kaupungissa, saati missään viinaremmissä! Sosiaalityöntekijät tulivat sovittuna aikana ovelle, mutta avasin vain ja sanoin, että en aio keskustella heidän kanssaan. Meillä ei ole mitään lastensuojeluhistoriaa, eikä asia koske meitä mitenkään. Se kuivui sitten kasaan omia aikojaan, kukaan ei enää tullut koputtelemaan ovelle.

Monissa kunnissa lastensuojelu on niin kuormittunut, että ihan turhaa toiveunta on kuvitella niiden puuttuvan mihinkään muuhun paitsi törkeään seksuaaliseen hyväksikäyttöön jos siihenkään. Esimerkkinä naapurimme 4-lapsinen perhe, jonka alkoholisoitunut äiti aiheutti huolta koko naapurustolle. Lapset täysin rajattomia, nälkäisiä, marraskuussa paljain jaloin yöaikaan ulkona alle kouluiässä jne. Lukittuina talvella parvekkeelle, kun äiti sammunut sänkyyn eikä pääse avaamaan ovea jne. Eskarilaisella puukko päiväkodissa mukana. Heillä kotona aina useita miehiä, linnasta vapautuneita, isoja koiria, äänekkäitä bileitä ja jos jotakin yritti sanoa, vastaus oli että vittu mä tapan sut.

Minä sekä naapurit erikseen ja yhdessä vuosien ajan, päiväkoti, koulu, seurakunnan kerho ja neuvola ovat kaikki tehneet ilmoituksen. Älkää kysykö mistä tiedän, en tietenkään saisi tietää. No, asia ei edennyt mihinkään, koska lapsille piti lain mukaan löytää perhe, koska he olivat osaksi alle kouluikäisiä ja toisaalta heitä ei olisi mielellään erotettu toisistaan... sijaisperhettä ei löytynyt neljälle ja kaikki oli vähän hankalaa ja työn alla ja ja... KOLME VUOTTA. Nyt viime kesäkuussa he saivat häädön, ja yksi lapsista käy toisen poikani luokalla koulua. Tämä poika ei itsekään tiedä tällä hetkellä, kuka hänen huoltajansa on ja mikä hänen kotiosoitteensa on.

Tämä poika syyllistyi vakavaan kiusaamiseen ja vahingontekoon toista lasta kohtaan (kuten kymmeniä kertoja aiemminkin), ja siinä yhteydessä sitten kävi ilmi, että tämän pojan huoltajalle ei voitu asiasta ilmoittaa, koska koulu ei tiedä huoltajan nimeä ja yhteystietoja. Asiaa kuulemma "selvitetään". Että älkää sanoko, ettei niin voi käydä, pakkohan huoltaja on olla. Aivan! Niinhän sitä luulisi. Mutta eipä vaan ole, ja tilanteesta tehdyt viranomaisilmoitukset (päiväkoti, koulu, neuvola) eivät nekään johtaneet mihinkään. Uskokaa pois vaan tai olkaa uskomatta, mutta näin Tampereella. Että ei tämä persereikämeininki ole mikään Helsingin sosiaalitoimen erityisominaisuus.

mitä muut sanooo ja juoruu! Et uskalla näyttää sitä todellista luonnetta toisille. sinua pidetään tyhmänä ja sinut voidaan talloa jalkoihin millon vaan. Ei päde minulla! Se äityidessä on hyvä puoli että olet sillon lapsien puolustaja ja elämä on oravan pyörää aina tulee uusi tilaisuus näyttää mitä olet!

[QUOTE="Höh";27312748]Riiviöiden äiti !! :) Sijaisperhekoulutuksiahan alkaa vähän väliä, miksi siis pitää odottaa että lapset vanhempia? Vai ettekö muka pääse koulutukseen yhden ilmoituksen takia? Sen ei pitäisi olla este. On olemassa sijaisperheitä joilla heilläkin joskus saattanut olla lastensuojeluasiakkuus , ei asiakkuus lastensuojelussa aina tarkoita että vanhemmat on huonoja eivätkä kykene huolehtimaan lapsistaan.[/QUOTE]
Meillä oli tuolloin (3 vuotta sitten) nimenomaan tarkoitus olla kriisiperheenä, ja siinä piti sitoutua toisen vanhemman olla kotona vauvan kanssa. Tuon koulutus taas meni kerran vuodessa, joten olisin joutunut vuoden odottelemaan, lähdin sitten työelämään takaisin kuitenkin suunnitelmien mukaan, niin en voinut sitoutua olemaan kotona vuotta pidempään.
Ehkä joskus myöhemmin, kun tuntuu taas että toinen meistä haluaisi tehdä kotoa käsin töitä =)

On se homma lähtenyt viranomaisiltakin ihan rasasta; poliisi tekee ilmoituksia, kun 16-vuotiaalla on hallussaan yksi kalja ja koulu tekee ilmoituksen, kun yläaste-ikäinen on pari kertaa poissa koulusta ilman syytä.

On se homma lähtenyt viranomaisiltakin ihan rasasta; poliisi tekee ilmoituksia, kun 16-vuotiaalla on hallussaan yksi kalja ja koulu tekee ilmoituksen, kun yläaste-ikäinen on pari kertaa poissa koulusta ilman syytä.

Juu..Ja tuttu sost.tekijä kertoi, että opettajat tekevät ilmoituksia, jos lapsella vaikkapa aamupalalta jäänyt kaakaota suupieliin, taikka paita on ollut likainen... Luulis olevan vakavampiakin huolen aiheita...

Näköjään on! Ei hyvä päivä! nyt pitää manatella! Onko ennalta ehkäsyy vai pelottelua! Ei ymmärrä. Ja tiedän missä vika! päättäjissä!

Juu..Ja tuttu sost.tekijä kertoi, että opettajat tekevät ilmoituksia, jos lapsella vaikkapa aamupalalta jäänyt kaakaota suupieliin, taikka paita on ollut likainen... Luulis olevan vakavampiakin huolen aiheita...

Vai kertoi tuttu sosiaalityöntekijä noin. Kuulepas nyt, kun minä en usko tuosta sanaakaan. Tässä maassa ei takuulla ole yhtään niin kajahtanutta virassa toimivaa peruskoulunopettajaa, joka tekisi lastensuojeluilmoituksen kaakaosta suupielessä tai tahrasta paidassa. Jos tuollaisten jälkeen on ilmoitus joskus jossain tehty, niin siinä on aivan satavarmasti ollut taustalla aika paljon muutakin huolta. Eli lepo vaan.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27312891:
Vai kertoi tuttu sosiaalityöntekijä noin. Kuulepas nyt, kun minä en usko tuosta sanaakaan. Tässä maassa ei takuulla ole yhtään niin kajahtanutta virassa toimivaa peruskoulunopettajaa, joka tekisi lastensuojeluilmoituksen kaakaosta suupielessä tai tahrasta paidassa. Jos tuollaisten jälkeen on ilmoitus joskus jossain tehty, niin siinä on aivan satavarmasti ollut taustalla aika paljon muutakin huolta. Eli lepo vaan.

Eihän sitä pakko olekaan uskoa, enkä voi itsekään tietää, pitääkö paikkaansa-minähän kerroin vaan,mitä minulle on kerrottu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27312947:
Ok, mutta toisinaan voi olla aiheellista miettiä sitäkin, että kannattaako ihan joka ikinen huhupuhe kertoa eteenpäin. :)

Voi kiitos tästä tuiki tärkeästä elämän ohjeesta :) Enpä olisi millään itse ymmärtänytkään asiaa :)

Piti vielä sanomani, ihan alkuperäiseen aloitukseen viitaten, että hysteria lienee saanut alkunsa siitä, että jotkut mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset ihan oikeasti tehtailevat tietoisesti perättömiä ilmoituksia esimerkiksi kosto- tai kiusanteko aikeissa.
Tokikaan ilmoitus ei tällöin johda mihinkään kummempiin toimenpiteisiin, asia selvitetään ja siinä kaikki, mutta onhan se varmasti inhottavaa silti sille,josta aiheeton ilmoitus tehdään.
Mielestäni tuohon asiaan olisi saatav jonkunlainen laki, joka estäisi kuvatun kaltaiset ilmoitukset. Sitä en osaa sanoa, mikä se laki, tai keino olisi.

meillä sairaalaan sossutädit ovat tehneet jo useita ls-ilmoituksia. tällä kertaa päihteet,itse en juo enkä anna humalaisten olla lasten kanssa,mutta koska mieheni sairastui mt-ongelmiin (ls-ilmoitus 2x) ja että sortui juomaan kun asiat meni alamäkeä (ls-ilmoitus). Tuntuu pahalta, vaikka NEUVOLAN tädit ja sos.työntekijät sanovat ettei se ole paha asia!! kuulemma pitää ottaa aivan eri lähestymisapa asiaan. Se on kuulemma tapa saada palveluita mitä muuten ei saa! Oon hämmentynyt sillä pidän ls-ilmoituksia leimana huonosta vanhemmuudesta vaikka lapsemme voi muuten hyvin ja pari ls-ilmoitusta on katsottu aiheettomaksi. mellä käy neuvolan perhetyöntekijä sen takia kun mieheni on suljetulla.

en uskalla puhua asiasta edes ystäville koska luulen että leima on liian kova.

Mitäpä luulette, jos ilmoituksen kohde sattuu olemaan vaikka päiväkodissa työssä, tai opettajana? Haittaako turha ilmoitus yhtään? Jos joutuu selvityksen ajaksi jäävätyksi työstään? Kiva on odottaa kuukausikaupalla, että sellainen saadaan tehtyä. Entä jos ei ole vakityössä ollenkaan? Saattaapi vaikeuttaa työnhakua.

Yhteistyössä