Lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ystävä

Vieras
Olen antanut ystävälleni mahdollisuuden järjestää asiat kuntoon, lasten parhaaksi. Erota miehestä (ainoa ratkaisu), muuttaa erilleen ja PIAN. Jos muutosta ei pian tapahdu niin olen sanonut, että aion tehdä lastensuojeluilmoituksen.

Tilanne on siis se, että tällä "pariskunnalla" on mennyt jo piiiiitkään huonosti, juovat kumpikin paljon, kun tämä lasten isä juo, alkaa riehuminen, huutaa, raivoaa, hakkaa :( Lasten äitiä, lasten nähden. Ei ole koskaan kuitenkaan "pahemmin" hakannut, mutta iskuja on tämä mun kaveri saanut. Haukkuu, käyttää lapsistaan todella rumaa kieltä (huora, narttu, läski ja sitä rataa).

Kaverilla ei ole enää mitään tunteita lastensa isää kohtaan ja on kihlasormuksenkin ottanut pois, ei kuitenkaan "uskalla" erota, koska ei haluaisi jäädä yh:ksi!! Ei siis osaa ajatella lastensa parasta, on todella itsekäs (en uskonut, että äiti-ihminen voisi noin itsekäs olla :o ).

Jättää lapsensa tämän hirviön luo, että itse pääsee "asioilleen". Mikä sekin on järkyttävää, kun tietää, millainen tämä mies on. Huutaa ja raivoaa lapsilleen, lapset pelkäävät isäänsä. Isä menee omaan huoneeseensa, pelaamaan. Lapset (3 ja 1v) leikkivät ja touhuavat keskenään, jos haluavat jotain, vaativat isältään jotain, tämä raivostuu, alkaa huutamaan ja melkein käy käsiksi.

Viimeisin oli äitienpäivänä, lasten äiti heräsi lasten kanssa, antoi isän nukkua, kävi kiskalla, isä jatkoi juomista ja lähtikö se jossain vaiheessa kuppilaankin. Sieltä tullessaan pakotti kaverini siivoamaan keittiöä, huusi, haukkui ja raivosi, isompi lapsista sanoi isälleen: "älä huuda, xxx (pikkusiskonsa) nukkuu", isä hyökkäsi tämän 3-vuotiaan kimppuun, kuristi ja sanoi, että näin pitäis äitilles tehdä ja sen jälkeen potki lapsen äitiä, lapsen nähden.

Tämän kuultuani sanoin, että teen lastensuojeluilmoituksen, jos ei äkkiä eroa "miehestään". Selitti, että hänellä on 2 viikon työvuorot tehtynä, sen aikaa on kuulemma pakko asua yhdessä, kun tekee iltavuoroa, eli tarvii lasten isää olemaan lasten kanssa sillä aikaa, kun itse on töissä...

Kaveri sanoi, että jos teen ilmoituksen niin heiltä otetaan lapset pois ja hän haluaa lastensa kanssa olla. Mutta eikai ne ensimmäisellä kerralla lapsia pois ota?

Kaverini pystyisi kuitenkin olemaan hyvä äiti lapsilleen... En halua, että lapsia otetaan häneltä pois.

Sanoin kaverille, että kaikkein paras olisi, jos hän itse olisi sossuun yhteydessä, kertoisi miehestään ja pyytäisi sieltä apua. Ei aio kuitenkaan sitä tehdä :/

Nyt tässä mietinkin, että mitä mä teen???? Kuinka kauan annan kaverille aikaa tehdä asialle jotain?

Tiedän, että suurinosa varmasti vastaa, että tee se ilmoitus heti, mutta jo lupasin antaa kaverille aikaa. Enkä halua hänelle pahaa. On hänessäkin vikansa ja on onneton, kun ei saa tehtyä ilmoitusta/haettua apua, mutta tää mies, lasten isä, on SAIRAS!! HULLU! Ei suostu muuttaa pois, vaikka asunnossa KAIKKI on tämän lasten äidin, ei omista sieltä muuta, kuin telkkarin.

Kerran raivostuessaan rikkoi kaverini kuntopyörän, otti sen taulun irti, siis repi, heitti seinään, johon tuli reikä (tämä meni ihan läheltä toista heidän lapsistaan). Näitä juttuja riittää! On joskus repinyt isompaa lastaan hiuksista, töninyt jne. jne.

Lapset voivat huonosti, varsinkin isompi. "Unnuttaa", on tehnyt sitä tosi pienestä pitäen. Eikä se mene enää normaaliuden rajoissa. Tekee sitä raivokkaasti, hyvin usein, nukuttaa itsensä uneen sillä tavalla. Ähisee, on aivan punainen ja hikinen yms. Oon itse nähnyt.

Miten voisin olla tukena kaverilleni?? Miten saisin hänet itse hakemaan jostain apua? Ja mistä? Mihin tulisi ottaa yhteyttä? Mitä asian eteen voi tehdä, kuka auttaisi tätä äitiä kaikissa asioissa, missä tarvitsee apua?

Päiväkodissa ei huomata mitään, isä esittää rakastavaa ja kunnollista miestä, kun vie ja hakee lapsia hoidosta. Lapset käyttäytyvät kuin enkelit jne.

Auttakaa.

Se vois olla pysäyttävä tekijä, jos joku ulkopuolinen kävis tarkastamassa tilanteen... Mutta on se kyl aika erikoista et nainen antaa isän käydä käsiks lapsiin....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aloita lastensuojeluilmoituksella. Poliisit pitäisi soittaa joka kerta, kun on perheväkivaltaa, lievääkin!

Miten saisin kaverin tekemään sen? Hän, kuten en minäkään, tiedä, miten nämä asiat järjestyy, mistä sitä apua aletaan hakemaan.

Senkin kannalta olisi varmasti paras, että tämä äiti ottaisi sossuun yhteyttä, kun haluaa lapsensa pitää. Mutta kun hänellä on suurena pelkona se, että lapset otetaan heti pois.

1) Haet ystävälle apua lastensuojelun ja terveyskeskuksen ja poliisin ja turvakodin kautta
2) Olet tukena
3) Soitat poliisit aina väkivaltatilanteissa
4) Hae ystäväsi esim. sun luo asumaan lapsineen turvaan tai turvakotiin

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Se vois olla pysäyttävä tekijä, jos joku ulkopuolinen kävis tarkastamassa tilanteen... Mutta on se kyl aika erikoista et nainen antaa isän käydä käsiks lapsiin....

Niin on :( Mietittiin, että häneltä puuttuu joku... Äidinvaisto?? Eihän kukaan anna kenenkään käydä lapsiinsa käsiksi, puhua lapsille sillä tavalla, miten tämä mies puhuu. Huh!!

Ei ne niitä lapsia pois ota...tarkastavat tilanteen ekaks. Ja jos tää äiti on kunnollinen ihminen, jos noin nyt voi sanoo, niin miks ihmeessä ne lapset pois siltä ottais. Se mieshän sitä apua kaipaa, ja kai jokainen ymmärtää et tos vaihees ulkopuolinen apu alkaa olla tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1) Haet ystävälle apua lastensuojelun ja terveyskeskuksen ja poliisin ja turvakodin kautta. Näin teen, jos tilanne ei nyt muutu. Näen kaveria tänään ja aion hänen kanssaan vielä jutella.
2) Olet tukena. Aion ollakin!
3) Soitat poliisit aina väkivaltatilanteissa. Kun tietäisikin etukäteen tai edes tilanteen ollessa päällä, niin aivan varmasti tekisinkin!!!
4) Hae ystäväsi esim. sun luo asumaan lapsineen turvaan tai turvakotiin. Ei kuulemma voi kotoa lähteä, kun työvuorot.... jne. Sanoin, että saa varmasti tk:sta sairaslomaa, kun kertoo tilanteen!!

kuulostaa siltä että nainen suojelee viimeseen asti miestään... eikä toi lastensuojelu oo vaan sitä varten et ne ottaa lapsia pois perheistä...vaan siel yritetään etsiä oikeanlainen apu perheelle. eli ei niiden päämäärä oo hajottaa perheitä...

Ap, jos sulla on tunnukset, laita yv:tä, mäkin voin kertoa jotain.. Lyhyesti voin sanoa, että tee ilmoitus. Heti. Sosiaalitätit antavat sitten kaverillesi ne selviytymisen eväät. Ei niitä lapsia heti oteta pois, mutta muuttaa täytyy. Todella nopeasti. Joskus on niitäkn äitejä, jotka eivät jätä väkivaltaista miestään ja sitten huostaanotto jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Mutta silloin se on lasten etu, ihan oikeasti. Ei kenenkään tarvitse olla väkivaltaisen miehen kanssa siksi, että saa lapsille hoitajan.

Musta sun ei tartte nyt odotella että mitä kaverisi tekee, vaan tee se ilmoitus. Ja luo vaikka tunnukset ja laita sitä yv:tä, tunnut oikeasti huolestuneelta ja uskon että voisin auttaa! :hug:

Ei ne niitä lapsia pois ota...tarkastavat tilanteen ekaks. Ja jos tää äiti on kunnollinen ihminen, jos noin nyt voi sanoo, niin miks ihmeessä ne lapset pois siltä ottais. Se mieshän sitä apua kaipaa, ja kai jokainen ymmärtää et tos vaihees ulkopuolinen apu alkaa olla tarpeen.

Ovat muuten olleet lastensuojelun asiakkaita, mutta sieltä totesivat 2 käynnin (vuoden sisällä ), että perheellä ei ole mitään hätää. Ja siihen loppui asiakkuus ja seuranta.

Kai kaveri pelkää sitä, kun ei ole aiemmin tehnyt asian eteen mitään, kun on katsonut tota tilannetta näinkin pitkän aikaa, että on osasyyllinen lastensa huonoihin oloihin ja huonovointisuuteen, ettei sitten itsekään saa lapsia pitää.

kuulostaa siltä että nainen suojelee viimeseen asti miestään... eikä toi lastensuojelu oo vaan sitä varten et ne ottaa lapsia pois perheistä...vaan siel yritetään etsiä oikeanlainen apu perheelle. eli ei niiden päämäärä oo hajottaa perheitä...

Ei se kyllä miestään suojele, inhoaa sitä. Itseään se koittaa suojella... Jos ymmärrät, mitä tarkoitan?

eli pelkää siis...sitten vaan turvakotiin lasten kanssa.

En usko, että silleen pelkääkään. Tai ehkä sitäki. Mutta päällimmäisenä on se, että kun on "antanut" tämän mennä näin pitkälle niin pelkää olevansa syyllinen myös ja huoltajaksi kelpaamaton...

Ystävälläsi on todella vaikea tilanne meneillään. Varmasti on vaikea jättää mies ja lähteä.Ehkä pelkääkin häntä enemmän jos lähtee. Kuulostaa siltä että äiti välittää kyllä lapsistaan ja tuskin haluaa heille tahallaan pahaa,mutta tuollaiseen tilanteeseen kun joutuu,ymmärtää vasta kuinka se ei olekaan niin helppoa vain lähteä. Mutta pitäisi,ehdottomasti!ennenkuin sattuu pahempaa jollekkin heistä. Etkö sinä voisi ottaa lapsia hetkeksi?tai soittaa jollekkin sukulaiselle ja kertoa tämän tilanteen heille?vaikka sitten ilman ystäväsi lupaa..tai soita sinne soskaan.Jotain tuossa tilanteessa on pakko tehdä. Lapselle jää valtavat arvet noista asioista!rohkeasti vain tartu johonkin ja auta heitä. Äläkä välitä mitä ystäväsi sanoo. Jonain päivänä hän kiittää sinua kun asiat ovat kunnossa. Lapsia tuskin otetaan häneltä pois. MUTTA jos otettaisiinkin,niin eikö se lapsille olisi tässä vaiheessa hyvä asia?ei heitä kuitenkaan kokonaan huostaanoteta. Tsemppiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ap, jos sulla on tunnukset, laita yv:tä, mäkin voin kertoa jotain.. Lyhyesti voin sanoa, että tee ilmoitus. Heti. Sosiaalitätit antavat sitten kaverillesi ne selviytymisen eväät. Ei niitä lapsia heti oteta pois, mutta muuttaa täytyy. Todella nopeasti. Joskus on niitäkn äitejä, jotka eivät jätä väkivaltaista miestään ja sitten huostaanotto jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Mutta silloin se on lasten etu, ihan oikeasti. Ei kenenkään tarvitse olla väkivaltaisen miehen kanssa siksi, että saa lapsille hoitajan.

Musta sun ei tartte nyt odotella että mitä kaverisi tekee, vaan tee se ilmoitus. Ja luo vaikka tunnukset ja laita sitä yv:tä, tunnut oikeasti huolestuneelta ja uskon että voisin auttaa! :hug:

On mulla tunnukset tänne. Tämä on vaan niin arka aihe :ashamed: En oikein osaa selittää, mutta tuntuu, etten halua tätä "julkistaa" täällä tämän selvemmin. Tai, en tiiä, en osaa tosiaan selittää :(

Tässä on kyse aika hyvästä ystävästä, jonka luottamusta en haluaisi pettää. Mutta huolissani, sitä olen kyllä ja todella pahasti! Olisin halunnut antaa kaverille mahdollisuuden tehdä itse asian eteen jotain, eikö se olisi parasta niin? Sitäkin silmällä pitäen, että haluaa kuitenkin olla lastensa kanssa ja pitää heidät itsellään.

näin äkkiseltään tosiaan kuulostaa siltä että sun kaveri ole lähdossä sieltä..pitkittää hommaa..lähtöhän on aina vaikeaa,tai siis sen lopullisen päätöksen tekeminen,tulee varmasti mietittyä monia asioita (miten pärjää,miten lapsen voi jne.)

tuo työvuoroihin vetoaminen tuntuu tekosyyltä,mun mielestä se paistaa tuolta tekstistä.
minä tekisin sen ilmotuksen,senkin uhalla että ystävyys menisi katkolle..ja jos kaveris hyvin asian osaa selittää,selventää siis että homman mätämuna on nimenomaan tämä mies ja sen takia tilanne on tämä niin tuskin lapsia otetaan pois,varsinkin jos äiti sitä vyyhtiä rupee itse purkamaan

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ystävälläsi on todella vaikea tilanne meneillään. Varmasti on vaikea jättää mies ja lähteä.Ehkä pelkääkin häntä enemmän jos lähtee. Kuulostaa siltä että äiti välittää kyllä lapsistaan ja tuskin haluaa heille tahallaan pahaa,mutta tuollaiseen tilanteeseen kun joutuu,ymmärtää vasta kuinka se ei olekaan niin helppoa vain lähteä. Mutta pitäisi,ehdottomasti!ennenkuin sattuu pahempaa jollekkin heistä. Etkö sinä voisi ottaa lapsia hetkeksi?tai soittaa jollekkin sukulaiselle ja kertoa tämän tilanteen heille?vaikka sitten ilman ystäväsi lupaa..tai soita sinne soskaan.Jotain tuossa tilanteessa on pakko tehdä. Lapselle jää valtavat arvet noista asioista!rohkeasti vain tartu johonkin ja auta heitä. Äläkä välitä mitä ystäväsi sanoo. Jonain päivänä hän kiittää sinua kun asiat ovat kunnossa. Lapsia tuskin otetaan häneltä pois. MUTTA jos otettaisiinkin,niin eikö se lapsille olisi tässä vaiheessa hyvä asia?ei heitä kuitenkaan kokonaan huostaanoteta. Tsemppiä!!

Nyt tuli itku, kun tän luin :´( Heidän vanhemmat, varsinkin kaverin äiti, tietää kyllä aika tarkkaan tilanteen. Miksi kukaan ei tee mitään?? Helvetti, kun saisin kaverin hakemaan itse sitä apua. Lasten isän äitikin tietää aika paljo, alkaa aina vaan itkemään ja on hysteerinen.

Minä käyn töissä ja mulla on omatkin lapset, hankalaa olisi alkaa kaverin lapsia hoitamaan, mutta on sekin käynyt mielessä. Kaveri pääsisi lastensa kanssa ihan varmasti äitinsä luo, en vaan ymmärrä, miksei mene sinne?? Helvetti!

Toi vaan kuulostaa niin kauheelta et se äijä kuristelee jo kolmen vanhaa... toi on kyl jo niin huono suunta... jos se äiti ei puutu nytkään tohon, niin ei se tuu varmaan jatkossakaan puuttumaan. En tiedä, mä kyllä tekisin ilmotuksen, jos ei se kaveris älyy hakee apua...

No se olis parempi jos hän ilmottaisi itse, mutta sähän olet antanut mahdollisuuden? Se riitti, hän ei toiminut. :/ Tää on tosiaankin todella arka aihe, siksi mäkin pyysin laittamaan yv:tä :D Ei halua itsekään täällä omien tuttujen/omista kokemuksista puhua julkisesti, jos joku vaikka tunnistaa.. :/ Munkin mielestä toi työvuoroihin vetoaminen on ihan tekosyy, vaikka kaverisi ei itse sitä tiedäkkään, väkivaltainen puoliso on vaikea jättää.. ikävä kyllä. Aina löytyy joku syy pysyä yhdessä, yksin jäämisen mahdollisuus pelottaa enemmän kuin se tuttu, vaikkakin kauhea elämä

Yhteistyössä