Laura Huhtasaari irtisanoutuu feminismistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Naistenpäivä loukkaa MUU-sukupuolisia.
Olen pöyristynyt.
Pitäisi olla henkilönpäivä... vaadin että nimi muutetaan.
Miten voi olla semmonen tieteenhaarakin olemassa kuin naistutkimus? Se pitäis olla naisoletettu-tutkimus. :eek:

Ruksi seinään, mä oon kerrankin jonkun harmaan kanssa samaa mieltä: se puhemies-, palomies- sanojen muokkaaminen neutraaleiksi osuu merkillisesti samaan aikaan feministien/ituhippien sukupuolineutraaliusvaatimusten kanssa yhteen.

Noiden samanaikainen tulo ei ole sattumaa. Joo, ei muakaan oikeasti huolestuttaisi sen -mies-päätteen poisotto mutta kun se on osa isompaa sukupuolineutraaliusagendaa, niin se huolettaa.

Ruksi seinään, mä oon kerrankin jonkun harmaan kanssa samaa mieltä: se puhemies-, palomies- sanojen muokkaaminen neutraaleiksi osuu merkillisesti samaan aikaan feministien/ituhippien sukupuolineutraaliusvaatimusten kanssa yhteen.

Noiden samanaikainen tulo ei ole sattumaa. Joo, ei muakaan oikeasti huolestuttaisi sen -mies-päätteen poisotto mutta kun se on osa isompaa sukupuolineutraaliusagendaa, niin se huolettaa.
Noista on puhuttu ja niitä pikkuhiljaa muuteltu viimeiset kolnekymmentä vuotta...

Minkä takia nykyisin feminismi = huono ja rehvakas käytös? Ei miehetkään saa käyttäytyä huonosti, joten miksi feministit ovat kuin sikoja?

Jos joku gaala niin Oscar-gaala on arvokas tapahtuma. Tietenkin yhden feministin pitää päästä julistamaan vapauden sanomaa ja naisten emansipaatiota, kas näin:
Jennifer Lawrence.

Jennifer-Lawrence-Trying-Get-Her-Seat-Oscars-2018.jpg

Onhan tietty sekin mahdollisuus että tuo nainen on vaan juoppo. Mutta jos ei hallitse alkoholin käyttöään niin sit hoitoon.

Eipä taida Huhtasaari tietää feminismistä paljoakaan. Joku huuhaa-kirja on mitä on, turha sen perusteella tuomita.
Vain siitä olen samaa mieltä, että on todella häpeällistä ja väärin, että muslimien harjoittamaa naisten alistamista ei tuomita yhtä voimakkaasti kuin muiden tekemää. Ja kyllä olen suvakki, en vaan mitenkään salli muslimeilta rikoksia kun en salli muiltakaan.
Tuossa Huhtasaari on totaalisen väärässä, että puhuminen sukupuolen moninaisuudesta olisi joku uusi juttu. Länsimaissa ehkä joo, mutta vähänkin asioita opiskellut tietää, että esimerkiksi eräissä alkuperäiskulttuureissa on tunnettu kauan ns. kolmannet sukupuolet. Kaikki eivät mene samaan malliin ja muottiin, eikä tarvitsekaan.
Huhtasaaren käsityksessä naiseuden kunnioittamisesta on sekin ongelma, että kuka määrittää, millaista naiseutta tulee kunnioittaa ja millaista ei? Jos nainen on äiti, onko hänen naiseutensa silloin arvokkaampaa kuin muiden? Noin esimerkiksi.

No esim joskus vajaa kymmenisen vuotta sitten muistan olleen enemmänkin polemiikkia siitä, kun mies pestattiin emännäksi ja nimike piti heti muuttaa keittiömestarksi tai vastaavaksi :D
Jaa. :) No ei mua haittais olla palomies tai lautamies.

Jaa. :) No ei mua haittais olla palomies tai lautamies.
Paitsi, että noissa termeissä ei ole järkeä
Vaikka paloasemia vielä kutsutaan paloasemiksi niin laitoksen oikea nimi on pelastuslaitos. Ei taida kenenkään virkamääräyksessä lukea palomies?
Poliisi on poliisi ja pappi on pappi
Lakimiestä voi sanoa juristiksi.
Miksi kenenkään pitäisi olla lautamies kun hommaa paremmin kuvaava sana olis maallikkotuomari tai kansantuomari?
Miksi eduskunnassa pitää olla just puhemies kun oikeasti homma on olla eduskunnan puheenjohtaja? Mutta kun se lukee laissa niin päädytään sanahirviöön "rouva puhemies". Ja jos hän ei ole koskaan ollut naimisissa niin oikea puhuttelumuoto olisi "neiti puhemies" joka kuulostaa jo irvokkaalta.

• Tykkää
Reactions: .....
Vaikka paloasemia vielä kutsutaan paloasemiksi niin laitoksen oikea nimi on pelastuslaitos. Ei taida kenenkään virkamääräyksessä lukea palomies?
Miksi kenenkään pitäisi olla lautamies kun hommaa paremmin kuvaava sana olis maallikkotuomari tai kansantuomari?
Miksi eduskunnassa pitää olla just puhemies kun oikeasti homma on olla eduskunnan puheenjohtaja? Mutta kun se lukee laissa niin päädytään sanahirviöön "rouva puhemies". Ja jos hän ei ole koskaan ollut naimisissa niin oikea puhuttelumuoto olisi "neiti puhemies" joka kuulostaa jo irvokkaalta.
Hyvin sanottu.

No ei se "neiti puheenjohtajakaan" ihan kivalta kuulostaisi...taitaa olla "arvon puheenjohtaja/puhemies", mitä kuuntelin eduskunnan istuntoa.

Mua kyllä jossain määrin häiritsisi.

Ihan kuten miespuolisia "lentoemäntiä" häiritsi. Jostain kumman syystä nuo naisnimikkeet vaihtuvat nopeammalla tahdilla kuin miesnimikkeet.
"Emäntä" muuten sellaisenaan on hyvinkin arvostettava titteli. Talossa voi olla isäntä tai emäntä tai molemmat mut ei se emännän titteli ole mikään rouva isäntä.

Miespuolista aulavahtimestaria kutsutaan aulavahtimestariksi eikä koskaan aulaisännäksi koska eihän renki ole mikään isäntä. Samaa hommaa tekevää naista taas usein kutsutaan aulaemännäksi vaikka hän on yhtä vähän emäntä kuin mies olisi isäntä.

Lentokoneessa on aina kapteeni joka voi olla myös nainen. Kummallista kyllä lentokoneessa on myös perämies joka voi myös olla nainen. Jos sotilastermeissä pysytään niin oikea termi olisi luutnantti.
Miespuolista matkustamohenkilökuntaa taas kutsutaan nimellä stuertti. Ei nimellä lentoisäntä koska ei hän sitä konetta omista.

Toi "arvon puheenjohtaja" on mun mielestäni ainoa korrekti.
Ikävä kyllä perustuslaissa lukee puhemies.
Miten niin "ikävä kyllä"? Jos esim. Riitta Uosukainen, Maria Lohela ja Hannna Sarkkinen eivät näe tarvetta muuttaa ko. termiä, niin millä kompetenssilla tai ymmärryksellä sinä surkuttelet tuon termin käyttöä? Vai oletko taas kerran vain nuoleskelemassa mammojen peppureikiä, kun ei sinulla mitään muutakaan elämää taida olla tämän palstan lisäksi.

Miten niin "ikävä kyllä"? Jos esim. Riitta Uosukainen, Maria Lohela ja Hannna Sarkkinen eivät näe tarvetta muuttaa ko. termiä, niin millä kompetenssilla tai ymmärryksellä sinä surkuttelet tuon termin käyttöä? Vai oletko taas kerran vain nuoleskelemassa mammojen peppureikiä, kun ei sinulla mitään muutakaan elämää taida olla tämän palstan lisäksi.
Mitäs kompetenssia se vaatii jos olen sitä mieltä, että kaljatölkkiä kutsutaan kaljatölkiksi, lentokapteenia kapteeniksi ja puheenjohtajaa puheenjohtajaksi?

Miksi eduskunnassa pitää olla just oikeusasiamies vaikka oikeampi titteli olisi oikeusvalvoja?
Toinen valtakunnan ylin lainvalvoja on titteliltään oikeuskansleri eikä oikeusmies, vaikka virkaan ei ole koskaan nimetty naista.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä