Laura Huhtasaari irtisanoutuu feminismistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitäs kompetenssia se vaatii jos olen sitä mieltä, että kaljatölkkiä kutsutaan kaljatölkiksi, lentokapteenia kapteeniksi ja puheenjohtajaa puheenjohtajaksi?

Miksi eduskunnassa pitää olla just oikeusasiamies vaikka oikeampi titteli olisi oikeusvalvoja?
Toinen valtakunnan ylin lainvalvoja on titteliltään oikeuskansleri eikä oikeusmies, vaikka virkaan ei ole koskaan nimetty naista.
Kyllä se vähän kompetenssia vaatii, jos aletaan länkyttää perustuslain mukaisia termejä vastaan. Kuka helvetti sinä olet sanomaan mikä termi on toista "oikeampi"? Siitähän tässä nyt on kyse.

Kyllä se vähän kompetenssia vaatii, jos aletaan länkyttää perustuslain mukaisia termejä vastaan. Kuka helvetti sinä olet sanomaan mikä termi on toista "oikeampi"? Siitähän tässä nyt on kyse.
Kyllä mulla kielenkäytössä kompetenssia riittää ihan tarpeeksi.

Jos mä menen kapakkaan niin sen nimi on kapakka. Siellä mulle kaljaa myy tarjoilija, ei "neitokainen" tai "baarimikko". Tai isäntä/emäntä jos sattuu omistamaan kapakan, eiku siis nestemäisen ravitsemusliikkeen.
Ulos mut sieltä heittää portsari. Putkaan mut vie poliisi.
Tartteeko tossa jotenkin korostaa sukupuolia kun noi on ammatteja?
Sapiskaa mulle asiasta antaa vaimo. Jos olisin homo niin sanoisin puoliso mut vaimo nyt kumminkaan ei ole titteliltään juoponasianalkutusmies. On hieman eri asia olla vaimo kuin naimisissaolevanaispuolismies.

Ja joo, mä olen yks niistä miehistä joka ei suostuis olemaan lentoemäntä tai kassaneiti. Jos mulle keksitään paremmat tittelit niin käytetään niitä myös naisten kohdalla.

• Tykkää
Reactions: .....
Kyllä mulla kielenkäytössä kompetenssia riittää ihan tarpeeksi.

Jos mä menen kapakkaan niin sen nimi on kapakka. Siellä mulle kaljaa myy tarjoilija, ei "neitokainen" tai "baarimikko". Tai isäntä/emäntä jos sattuu omistamaan kapakan, eiku siis nestemäisen ravitsemusliikkeen.
Ulos mut sieltä heittää portsari. Putkaan mut vie poliisi.
Tartteeko tossa jotenkin korostaa sukupuolia kun noi on ammatteja?
Sapiskaa mulle asiasta antaa vaimo. Jos olisin homo niin sanoisin puoliso mut vaimo nyt kumminkaan ei ole titteliltään juoponasianalkutusmies. On hieman eri asia olla vaimo kuin naimisissaolevanaispuolismies.

Ja joo, mä olen yks niistä miehistä joka ei suostuis olemaan lentoemäntä tai kassaneiti. Jos mulle keksitään paremmat tittelit niin käytetään niitä myös naisten kohdalla.
No kerro millä perusteella sinä olet vaikkapa Riitta Uosukaista pätevämpi henkilö määrittelemään täytyykö termiä "puhemies" muuttaa vai ei. Et ole vielä sanallakaan kertonut niistä pätevyyksistäsi kielenkäytön suhteen. Tähän mennessä olemme kuulleet ainoastaan ämmämäistä itsekehua, mikä ei sinänsä yllätä yhtään.

No kerro millä perusteella sinä olet vaikkapa Riitta Uosukaista pätevämpi henkilö määrittelemään täytyykö termiä "puhemies" muuttaa vai ei. Et ole vielä sanallakaan kertonut niistä pätevyyksistäsi kielenkäytön suhteen. Tähän mennessä olemme kuulleet ainoastaan ämmämäistä itsekehua, mikä ei sinänsä yllätä yhtään.

No eiköhän nuo ammattinimikkeet, jotka on määritelty sukupuolen mukaan ole vähän aikansa eläneitä. Nykypäivänä kun kumpikin sukupuoli voi tehdä mitä tahansa hommia. Kai yhteiskunnan velvollisuus on viedä yhteiskuntaa eteenpäin näissä vähän pienemmissäkin jutuissa. Ei asioihin kannata takertua siksi, että kun ennenkin on niin tehty.

Perustuslakia muutellaan jatkuvasti "järkevämmäksi", joten miksikäs tällaisten nimitysten muuttaminen olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa.

• Tykkää
Reactions: .....
Lakien muuttaminen on kallista ja hidasta touhua. Ei ole järkevää käydä niitä pelkästään kielenhuollon tähden muuttamaan. Tuosta on kyllä pitkään käyty keskustelua, puoleen jos toiseen, mutta vielä puhemies-nimeä ei ole muutettu. Ihmettelen kyllä miksei. Ehkä seuraavan lakimuutoksen yhteydessä yhteydessä.

"Emäntä" muuten sellaisenaan on hyvinkin arvostettava titteli. Talossa voi olla isäntä tai emäntä tai molemmat mut ei se emännän titteli ole mikään rouva isäntä.

Miespuolista aulavahtimestaria kutsutaan aulavahtimestariksi eikä koskaan aulaisännäksi koska eihän renki ole mikään isäntä. Samaa hommaa tekevää naista taas usein kutsutaan aulaemännäksi vaikka hän on yhtä vähän emäntä kuin mies olisi isäntä.

Lentokoneessa on aina kapteeni joka voi olla myös nainen. Kummallista kyllä lentokoneessa on myös perämies joka voi myös olla nainen. Jos sotilastermeissä pysytään niin oikea termi olisi luutnantti.
Miespuolista matkustamohenkilökuntaa taas kutsutaan nimellä stuertti. Ei nimellä lentoisäntä koska ei hän sitä konetta omista.
Tuo emäntä sana onkin hauska. Maatiloja on enää kourallinen, mutta emäntiä jostain syystä löytyy joka paikasta.
Mikä siinä 'nainen' sanassa on niin pahaa, ettei sitä voi ammattinimikkeissä käyttää 'mies'-sanan tavoin. Miksi meillä ei ole lentonaisia, aulanaisia, bingonaisia, keittiönaisia jne? On vain erilaisia emäntiä :D

Yhteistyössä