Leikittekö paljon 3-vuotiaidenne kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
vai leikkivätkö pääosin itsekseen/sisarusten kanssa?
Meillä tuo 3v imuroi äsken olohuoneen ja keittiön sillä aikaa kun kuorin pottuja. Nyt tuolla maalailee vesiväreillä ja hymisee tyytyväisenä itsekseen,kohta varmaan kaipaa mua seurakseen. Paljon leikkii jo itsekseen mielikuvitusleikkejään, itse en ole enää jaksanut paljon leikkeihin "sekaantua" -mitä nyt joskus istun bussin/lentokoneen/minkä milloinkin kyydissä. Kirjoja luetaan tietenkin yhdessä, lauletaan ja soitetaan pianoa ja noita kotihommia puuhastellaan. Pikkuveljen kanssa toki leikkii silloin kun se ei ole päiväunilla. miten muilla?

Viime aikoina lapsi ei ole suostunut leikkimään itsekseen ollenkaan. Vaatii aina jonkun seurakseen. Veikkaan, että muuttuneilla päivähoitojärjestelyillä osuutta asiaan. Toisaalta mieluisimmat leikit ovat sellaisia, että niitä ei ole niin kiva ihan itsekseen leikkiä. Ei ole mikään askartelija hän. :)

Meidän 3 v viihtyy hyvin yksikseen leikkimässä. Ei ole koskaan ollu mikään hihassa tai lahkeessa roikkuja tai kitisijä. Hyvin reipas ja omatoiminen kaiken suhteen. Kai se johtuu ihan luonteenpiirteestä. Yhdessä sit katsellaan kirjoja jne. ja nukutaankin vielä samassa huoneessa. Välillä leikin hänen kanssaan, mutta aika vähäsen. Enemmän puuhastellaan kodin juttuja yhdessä, esim. laitetaan tiskejä, pyykkejä jne. ja hän "auttaa" mukana. Kun lapsi nukkuu, mä en tosiaan tee kotitöitä. Silloin on munkin lepohetkeni. :)