Leikkauksen jälkeen apua lastenhoidossa kotipalvelu tms???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mievaan"

Vieras
Mulla on edessä mahan alueen leikkaus eli sappirakon poisto. Ei mikään suuroperaatio mutta olen kai pari päivää sairaalassa ja sitten sen jälkeen tietty toipumisaika. Työssäkäyvänä saisin 1-2 viikkoa sairaslomaa voinnin mukaan mutta mitäs kotiäiti sitten?! Mies voi varmaan pitää vapaata töistä sairaalapäivät mutta ei voi jäädä kotiin kun minä kotiudun. Mutta neljän lapsen (vauva, 3v, 4v ja 6v) on aika rankkaa yksin jos on tikit ja kivut päällä.

Saakohan kunnalta apua edes vähäksi aikaa esim. perhetyöstä tai kotipalvelusta? Kenelleköhän kannattaisi soittaa? Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Perheestä ei ole apua, mut hyvinvoiva työikäinen ja -kykyinen äitini painotti, että leikkauksenjälkeisen avun saan sitten etsiä muualta :(

valitettavasti omasta pussista joudutte maksamaan sen hoitajan jos satutte jonkun saamaan.
kannattaa kysellä isännän työpaikalta mahdollisuuksia pitää lomia pois tai maksaako työpaikka palkkaa jos isä on sairaslomalla kun äiti on rikki. perhesyihin vedoten siis

Itselläni on kokemusta juuri tuosta sappileikkauksesta ja vauvamme oli silloin 6kk vanha. Tosin mulla tehtiin leikkaus tähystyksessä ja päiväkirurgisesti, eli jo illalla pääsin kotiin, kun aamulla menin. Mitään apuja ei ainakaan Tampereella saanut kotiin. Meillä oli viikon ajan sukulaisia apuna, kun mies ei myöskään voinut silloin olla pois töistä viikkoa. Neuvolan ohjeistus oli, kun kysyin yleisestä käytännöstä tähän asiaa, että 6kk vanhan kanssa voi viettää koko päivän lattialla, kun mies on töissä. aamulla mies nostaa vauvan lattialle ja siihen otetaan viereen tarvittavat tarvikkeet ja hyvin menee! No onneksi ei tarvinnut tuota kokeilla, vaan saatiin apuja! Perhetyöntekijää sun nyt ehkä kuitenkin kannattaa kysyä, kun sulla on useampi lapsi. Ponnistella ja nostaa silloin ei saanut, joten siksi se apu oli tarpeen. Muutoin olin kyllä loistokunnossa, eikä kipuja ollut pahemmin jälkikäteen.

Ei ainakaan täälläpäin saa kunnalta minkäänlaista apua tuollaiseen tilanteeseen ei maksamalla eikä ilman. Voi riippua kunnasta, että kannatta tietenkin kysäistä ennenkuin "heittää kirvestä kaivoon".

Soitin lapsiperhetyön esimiehelle. Vastaus oli, että tietenkin autetaan, resursseista sitten riippuu miten paljon. Mutta ennen leikkausta tulevat jo suunnittelemaan ja tutustumaan, sitten leikkauksen jälkeen auttavat päivisin, että pärjään kotona. Maksua tulee kai joku olemattoman pieni omavastuu osuus tms, vastaa kai terveyskeskusmaksua. Mullakin tota nostelua tulee tosi paljon heti aamusta ja tuo 9kk vauva on melkoisen vauhdikas, ei tulis yksin mitään. Meillä tosiaan suku ei auta, hyvä jos kadulla kerkiävät tervehtiä eli mun terveyden takia kukaan ei luovu edes päiväunistaan :(

mulle tehtiin sappirakon poisto kun esikoinen oli 6kk. anoppi tuli auttelemaan nostoissa, apua tarvittiin leikkauksen jälkeen kahtena päivänä, eli jos leikkaus onnistuu tähystyksenä, eikä tule mitään ongelmaa niin se avuntarve on oikeesti tosi vähäinen ja toipuminen tuosta nopeaa jos kaikki menee hyvin. sulla on tietysti vhän enempi noita lapsia.. kaupungilta olisi tämmösiin tilanteisiin saattanut saada perhetyöntekijän käymään muutamana päivänä, mutta ei olisi voinut olla koko ajan paikalla.
eikö miehesi saa lomapäiviä tai palkatonta muutama pvä, kyse ei tosiaan ole pitkästä ajasta

Yhteistyössä