Leipurit, apuja liivatteen kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuike

Vieras
Jos kakun täytteeseen tulee suklaata, liivatetta ja flora vanillaa niin miten se tehdään?

Siis ensinhän liivate laitetaan siihen kylmään veteen likoamaan. Vanilla vatkataan ja suklaa sulatetaan ja nämä yhdistetään. Sitten liivate sekoitetaan tilkkaan kuumaa vettä ja kaadetaan suklaavanillan sekaan. Mutta entäs sitten? Jämähtääkö se sitten sellaiseksi kiinteämmäksi vai pitääkö odotella? Kun tuo täyte on vielä suht löysää, ei se pysy kakun välissä niinkuin pitäs...

En ole ennen liivatetta oikeastaan käyttäny lainkaan, joten uutta minulle...

Alkuperäinen kirjoittaja jkl:
Laita kakku kylmään, jähmettyy kyllä siellä muutamassa tunnissa.

Olisko minun kannattanu laittaa ensin se täyte yksinään jämähtämään jääkaappiin ja sitten vasta laittaa kakun väliin? Vastaisuuden varalle kyselen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kokoa kakku muotissa ja ota muotti pois vasta kun se on hyytynyt.

Mutta kyllä se vaahto pitää olla ennakkoon ihan vaahtoa, eikä mitään litkua. Ethän ole suklaata laittanut liian kuumana?

Ei se ihan litkua ollu, vaan sillain että kun laitto kakkupohjan osan päälle niin se levis ja tavallaan painu kasaan eikä jääny ns. ilmavammaksi niinkuin ilmeisesti pitäs...

Hui, olenpas minä avuton :D

Periaatteessa voi laittaa vähäksi aikaa jääkaappiin jähmettymään, mutta liian kauaa ei kannata antaa olla koska voi sitten jämähtää sellaiseksi "kököksi" jota vaikea levittää nätisti. Ja se voi silti valua kakkulevyjen välistä.

Siistein tapa olisi koota kakku leivontavuokaan ylösalaisin, eli kakun päällypala pohjalle, täyte siihen ja taas uusi kakkupala. Antaa hyytyä jääkaapissa rauhassa vähintään 2 tuntia, mieluiten vaikka yön yli. Sitten kumoaa kakun tarjoilulautaselle ja koristelee. Kakkuvuoka kannattaa vuorata kelmulla, jolloin kakku lähtee helpommin vuuasta. Liivate kannattaa vatkata tehosekoittimella suklaa-vanillavaahtoon jottei jää liivatepaakkuja täytteeseen.

Harjoittelemalla opit B) . Itse teen nykyään oikeastaan vain liivatekakkuja, perinteisiä täytekakkuja ei ole meillä ollut vuosiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
Periaatteessa voi laittaa vähäksi aikaa jääkaappiin jähmettymään, mutta liian kauaa ei kannata antaa olla koska voi sitten jämähtää sellaiseksi "kököksi" jota vaikea levittää nätisti. Ja se voi silti valua kakkulevyjen välistä.

Siistein tapa olisi koota kakku leivontavuokaan ylösalaisin, eli kakun päällypala pohjalle, täyte siihen ja taas uusi kakkupala. Antaa hyytyä jääkaapissa rauhassa vähintään 2 tuntia, mieluiten vaikka yön yli. Sitten kumoaa kakun tarjoilulautaselle ja koristelee. Kakkuvuoka kannattaa vuorata kelmulla, jolloin kakku lähtee helpommin vuuasta. Liivate kannattaa vatkata tehosekoittimella suklaa-vanillavaahtoon jottei jää liivatepaakkuja täytteeseen.

Harjoittelemalla opit B) . Itse teen nykyään oikeastaan vain liivatekakkuja, perinteisiä täytekakkuja ei ole meillä ollut vuosiin.

Kiitos, tässä tuli todella hyvin selitettynä koko juttu :) Osaanpa sitten seuraavalla kerralla toimia järkevämmin! :flower:

Yhteistyössä