Leirillä olo ja koti-ikävä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pompsss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pompsss

Vieras
Miten suhtaudutte jos lapsi kesken leirin itkee illalla koti-ikävää ja pyytää hakemaan kotiin?

Meillä toistuu aina sama kaava. Lapsi (11v) innosta puhkuen lähtee leirille ja aina iskee koti-ikävä :( onneksi hänellä on siellä läheinen ystävä (jolla kuulemma myös nyt koti-ikävä niin, että yhdessä siellä "masistelevat")

Päivällä ei koti-ikävää ole ... vaikka sitten jo jännittää iltaa koska tietää että ikävä sitten varmaankin tulee.

Viime vuonna kun oli viikon mittaisella leirillä ja 20km päässä kotoa, hain sitten illalla kotiin (2 yötä kerkes olemaan siellä kokonaan) ja vein aamul takaisin.

Nyt tää leiri kestää pe-su...

ilta on sitä aikaa kun ikävä iskee... ei kai leiri pakollinen ole, joten hakisin pois jos välttämättä haluaa, mutta en veisi takaisin. onko ohjaajilla mitään kommenttia? itse olen ollut ohjaajana 1-3lk leireillä ja välillä joku haettiin illalla pois ja oli myös paljon ikävissään, mutta halusivat silti jäädä kun keksittiin kivaa tekemistä.

Keskustelin lapsen kanssa puhelimessa ja tsemppasin kestämään. Ei siis haettu pois. Ja olen paljon keskustellut ja tsempannut ennen leirejä lasta. Nyt 11-vuotiaana kyllä kestää jo, pikkusen vielä 9-10-vuotiaana salaa itki, mutta nukahti kuulema nopeasti.

Unilelu mukaan. Mut itse leirejä järjestäneenä voin kyl totee et helvetin rasittavia on penskat, tai oikeestaan vanhemmat, jotka lähettää leirille penskansa joka ei osaa siellä olla. Sori nyt vaan mut ennen leirille lähtöä on tiedossa kauanko se kestää, ja montako yötä nukutaan, ja ennen ilmoittautumista (tai vähintäänkin lähtöä),pitää miettiä että selviääkö siellä sitten. Meidän leireillä ei ainakaan ole mitään räkänokkien lohdutuspalvelua ja halitteluja, vaan jos tulet, selviät iltatoimista ja nukkumisesta itse.

Kannattaisiko harjoittelu aloittaa vähän lyhyemmistä leireistä..? Yksi yö? Sujuuko yökyläilyt kaverilla tai mummin/kummin luona?

[QUOTE="Gemma";24005263]Meidän leireillä ei ainakaan ole mitään räkänokkien lohdutuspalvelua ja halitteluja, vaan jos tulet, selviät iltatoimista ja nukkumisesta itse.

Kannattaisiko harjoittelu aloittaa vähän lyhyemmistä leireistä..? Yksi yö? Sujuuko yökyläilyt kaverilla tai mummin/kummin luona?[/QUOTE]

Kerro millä leirillä olet järjestäjänä, niin en ainakaan laita lastani sinne.
Ja kyse ei ole lapsen selviytymisestä tai ikävöimisestä, vaan sun asenteesta.

"...räkänokkien lohdutuspalvelua..." Huh huh "ihastuttavaa" kielenkäyttöä ja asennetta ihmiseltä, joka oikein järjestää leirejä LAPSILLE.

[QUOTE="Gemma";24005263]Unilelu mukaan. Mut itse leirejä järjestäneenä voin kyl totee et helvetin rasittavia on penskat, tai oikeestaan vanhemmat, jotka lähettää leirille penskansa joka ei osaa siellä olla. Sori nyt vaan mut ennen leirille lähtöä on tiedossa kauanko se kestää, ja montako yötä nukutaan, ja ennen ilmoittautumista (tai vähintäänkin lähtöä),pitää miettiä että selviääkö siellä sitten. Meidän leireillä ei ainakaan ole mitään räkänokkien lohdutuspalvelua ja halitteluja, vaan jos tulet, selviät iltatoimista ja nukkumisesta itse.

Kannattaisiko harjoittelu aloittaa vähän lyhyemmistä leireistä..? Yksi yö? Sujuuko yökyläilyt kaverilla tai mummin/kummin luona?[/QUOTE]

Hyi hitto, kukahan sinutkin on leirille vetäjäksi huolinut?

Alkuperäinen kirjoittaja sokeakuuromykkä;24005475:
Hyi hitto, kukahan sinutkin on leirille vetäjäksi huolinut?

Älä huoli, ei siitä minulle makseta. Teen sitä vapaaehtoisTYÖNÄ...
(ja olen siellä yksi monista ohjaajista. Muut voi mun puolesta niitä räkänokkia pyyhkiä jos kiinnostaa, mutta aika pian sieltä kuitenki ne yleensä kotiin lähtee, ja leirille jää ne joille se leiri sopii. Meillä on siellä järjestettyä ohjelmaa, mutta ei lastenHOITOA (jonne nico-petterin sisaruksineen voi lähettää viikoksi, että vanhemmat saa "omaa aikaa".) Nukahtaminen pitää osata jo itse, aivan kuten pikkuhousujen vaihto ja hampaiden pesukin.)

• Tykkää
Reactions: Hoodrat
[QUOTE="Gemma";24005489]Älä huoli, ei siitä minulle makseta. Teen sitä vapaaehtoisTYÖNÄ...
(ja olen siellä yksi monista ohjaajista. Muut voi mun puolesta niitä räkänokkia pyyhkiä jos kiinnostaa, mutta aika pian sieltä kuitenki ne yleensä kotiin lähtee, ja leirille jää ne joille se leiri sopii. Meillä on siellä järjestettyä ohjelmaa, mutta ei lastenHOITOA (jonne nico-petterin sisaruksineen voi lähettää viikoksi, että vanhemmat saa "omaa aikaa".) Nukahtaminen pitää osata jo itse, aivan kuten pikkuhousujen vaihto ja hampaiden pesukin.)[/QUOTE]

Jos lapsi selviää nokkansa pyyhkimisestä ja pikkuhousujen vaihtamisista itse, mutta potee illalla koti-ikävää niin sinulta ei riitä empatiaa edes tulitikun pään vertaa sellaiseen.. ok ..
Kuulostat leipääntyneelle, ehkä sun kannattas keskittyä muunlaiseen vapaaehtoisTYÖHÖN kuten itsensä sitomiseen lähimpään kuuseen jonka alla on mahdollisimman iso kusiaispesä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä oot;24005524:
Jos lapsi selviää nokkansa pyyhkimisestä ja pikkuhousujen vaihtamisista itse, mutta potee illalla koti-ikävää niin sinulta ei riitä empatiaa edes tulitikun pään vertaa sellaiseen.. ok ..
Kuulostat leipääntyneelle, ehkä sun kannattas keskittyä muunlaiseen vapaaehtoisTYÖHÖN kuten itsensä sitomiseen lähimpään kuuseen jonka alla on mahdollisimman iso kusiaispesä.

See joka haukkuu sen napa paukkuu ja joutuu mustalaisen räkälaukkuun!

[QUOTE="Gemma";24010770]See joka haukkuu sen napa paukkuu ja joutuu mustalaisen räkälaukkuun![/QUOTE]

Sanoo vapaaehtoistyöntekijä lasten leirillä.

OOT naurettava!

[QUOTE="Gemma";24010770]See joka haukkuu sen napa paukkuu ja joutuu mustalaisen räkälaukkuun![/QUOTE]

Miksi muuten menet VAPAAehtoistyöhön, jos olet siihen noin leipäänytynyt?

[QUOTE="Gemma";24005489]Älä huoli, ei siitä minulle makseta. Teen sitä vapaaehtoisTYÖNÄ...
(ja olen siellä yksi monista ohjaajista. Muut voi mun puolesta niitä räkänokkia pyyhkiä jos kiinnostaa, mutta aika pian sieltä kuitenki ne yleensä kotiin lähtee, ja leirille jää ne joille se leiri sopii. Meillä on siellä järjestettyä ohjelmaa, mutta ei lastenHOITOA (jonne nico-petterin sisaruksineen voi lähettää viikoksi, että vanhemmat saa "omaa aikaa".) Nukahtaminen pitää osata jo itse, aivan kuten pikkuhousujen vaihto ja hampaiden pesukin.)[/QUOTE]

Että oot tunteeton. Onneksi ei mun leireille oo osunu noin tympeää vetäjää yhtäkään ja itsekin olen isosena lohdutellut ikävöiviä. Se ei todellakaan ole vaade leireille ettei tuu ikävä eikä ollenkaan tavatonta että se haiku voi iskeä. Siinä se lapsi oppii kun huomaa että pärjää vaikka tulis illalla joskus se kotikaipuu. Mullakin on joskus lapsena tullu illalla ikävä ja tekikö se sitten musta kelvottoman leiriläisen että aikuinen mut auttoi yli ja paremmalle mielelle?

[QUOTE="vieras";24010801]Miksi muuten menet VAPAAehtoistyöhön, jos olet siihen noin leipäänytynyt?[/QUOTE]

Koska sen vapaaehtoistyön tarkotus ei oo lohduttaa räkänokkia, ja pidän siitä mikä sen tarkoitus on.

[QUOTE="Gemma";24010846]Koska sen vapaaehtoistyön tarkotus ei oo lohduttaa räkänokkia, ja pidän siitä mikä sen tarkoitus on.[/QUOTE]

Natsikuri?
Oman vallantunteesta ja empatiakyvyttömyydestä nauttiminen?

[QUOTE="Gemma";24010846]Koska sen vapaaehtoistyön tarkotus ei oo lohduttaa räkänokkia, ja pidän siitä mikä sen tarkoitus on.[/QUOTE]

Työkenetelet lasten parissa vapaaehtoistyössä. Mikä on mielestäsi työsi tarkoitus?

Mä olen usein leireillä lohdutellut ikäväänsä itkeviä lapsia, ja yleensä ollaan yhdessä sovittu, että koitetaan olla se yksi yö, ja seuraavaksi yöksi soitetaan vanhemmat hakemaan, jos vielä haluaa. En muista, että kukaan olisi enää silloin halunnut :)

[QUOTE="vieras";24010867]Mä olen usein leireillä lohdutellut ikäväänsä itkeviä lapsia, ja yleensä ollaan yhdessä sovittu, että koitetaan olla se yksi yö, ja seuraavaksi yöksi soitetaan vanhemmat hakemaan, jos vielä haluaa. En muista, että kukaan olisi enää silloin halunnut :)[/QUOTE]

Gemman leiriltä lähtee kaikki samana iltana ja 80% tarvitsee sen jälkeen terapiaa.

Miten suhtaudutte jos lapsi kesken leirin itkee illalla koti-ikävää ja pyytää hakemaan kotiin?

Meillä toistuu aina sama kaava. Lapsi (11v) innosta puhkuen lähtee leirille ja aina iskee koti-ikävä :( onneksi hänellä on siellä läheinen ystävä (jolla kuulemma myös nyt koti-ikävä niin, että yhdessä siellä "masistelevat")

Päivällä ei koti-ikävää ole ... vaikka sitten jo jännittää iltaa koska tietää että ikävä sitten varmaankin tulee.

Viime vuonna kun oli viikon mittaisella leirillä ja 20km päässä kotoa, hain sitten illalla kotiin (2 yötä kerkes olemaan siellä kokonaan) ja vein aamul takaisin.

Nyt tää leiri kestää pe-su...

Mä sanoisin että ainakaan heti ja automaattisesti ei haeta+kokemus ja ikä auttavat. Joillain kestää se ettei enää ikävöi ja se on hyvä merkki että lapsesi haluaa lähteä leirille. Elä välitä ton "vetäjän" räkytyksestä, ei se ikävä leiriläisissä oo mikää outous tai asia jonka takia pitäs unohtaa leirit. Jos lapsesi nyt pärjää sen 2 yötä niin se tuo taas lisää hänelle itseluottamusta asiassa.

Opettaa lapsille uusia hyödyllisiä taitoja ja järjestää heille mielenkiintoista ja kehittävää ohjelmaa ikätovereinsa kanssa on tarkoitus. Fakta on, että toimintamuoto on sellainen, ettei se kaikille sovi, joten yleisestikin rasittaa vanhemmat jotka kärrää sinne hoitoon penskansa, joita homma ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa. Paikalla käydään, koska äiti haluaa a) omaa aikaa b) penskan osallistuvan toimintaan, koska äiti itsekin on osallistunut siihen joskus vuonna nakki. Ja kyllä, näen kahden kerran jälkeen kelle toiminta sopii ja kelle ei.

Olen itse sekä ikävöinyt kotiin että ollut koti-ikäväisten lohduttajana.
Omalla kohdallani... muistaakseni... auttoi se, että asiasta puhuttiin kotona ja minulla oli turvakaveri (unilelu) mukana. Ekan leirin kun pystyin olemaan, niin sitten luotin jo itseeni, vaikka koti-ikävä mulla on ollut leireillä oikeastaan aina, ihan aikuisenakin, vaikka olenkin monia kesiäni leireillen viettänyt :) Kännykät ovat iso vitsaus, kun äidille voi soittaa ja äidit (hölmöt) tulevat hakemaan pois. Ensisijaisesti äitien pitää kannustaa kovasti jäämään leirille, kannustaa olemaan rohkea, eikä missään nimessä mennä mukaan lapsen surkeuteen vaan kysellä, mitä kivaa on päivällä tehty ja jutella mitää kaikkea kivaa seuraavana päivänä varmasti on edessä. Pitää olla itse iloinen ja omalla asenteellaan kannustaa lasta jäämään leirille, eikä poislähtö saa olla edes vaihtoehto! Jos koti-ikävä on oikein kova, lapsen pitäisi pyytää apua leirin ohjaajalta.
Viimeisenä vaihtoehtona voi käyttää lahjontaa...
Yleensä lapset ovat tosi ylpeitä jälkeenpäin, kun ovat pystyneet olemaan leirillä ihan koko ajan.

[QUOTE="Gemma";24010910]Opettaa lapsille uusia hyödyllisiä taitoja ja järjestää heille mielenkiintoista ja kehittävää ohjelmaa ikätovereinsa kanssa on tarkoitus. Fakta on, että toimintamuoto on sellainen, ettei se kaikille sovi, joten yleisestikin rasittaa vanhemmat jotka kärrää sinne hoitoon penskansa, joita homma ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa. Paikalla käydään, koska äiti haluaa a) omaa aikaa b) penskan osallistuvan toimintaan, koska äiti itsekin on osallistunut siihen joskus vuonna nakki. Ja kyllä, näen kahden kerran jälkeen kelle toiminta sopii ja kelle ei.[/QUOTE]

Lapsia ei siis hoideta vaan he ovat jonkinalsella koulutusleirityksessä... oletko saanut itse minkäänlaista koulutusta lasten kanssa toimimiseen?

[QUOTE="Gemma";24010910]Fakta on, että toimintamuoto on sellainen, ettei se kaikille sovi.[/QUOTE]

Ja toinen fakta on, että ohjaajan työ, edes vapaaehtoinen, ei kaikille sovi.

[QUOTE="vieras";24010975]Lapsia ei siis hoideta vaan he ovat jonkinalsella koulutusleirityksessä... oletko saanut itse minkäänlaista koulutusta lasten kanssa toimimiseen?[/QUOTE]

Taitaa olla pakollisesti vapaaehtosena. Tai asenne kuitenkin päin....

Yhteistyössä