Lentäminen ja keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veera_M
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Veera_M

Jäsen
17.11.2014
52
1
8
Olin viikko sitten ulkomaanmatkalla. Lento kesti yhteensä 10 tuntia (yhdellä välilaskulla), ja menomatkalla se sisälsi yhden ylimääräisen välilaskun, eli nousuja ja laskuja oli menomatkalla yhteensä kolme ja paluumatkalla kaksi.

Ennen matkaa kävin lääkärissä, olin silloin 6+-viikolla raskaana ja kaikki oli ultrassa ok. Lääkäri sanoi, ettei matkassa ole mitään lääketieteellistä riskiä.

Kahden viikon päästä kävi kuitenkin ilmi uudessa ultrassa, että raskaus oli keskeytynyt pian tuon ensimmäisen ultran jälkeen, eli samoihin aikoihin kun olin matkalla.

Olin tosi varovainen syömisen ja hygienian suhteen matkalla, mutta nyt minua vaivaa ajatus, että voiko keskenmeno sittenkin johtua lentämisestä ja lukuisista laskuista ja nousuista?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Hei Veera,

Kiitos kysymyksestäsi. Lentämisen vaikutuksesta on tehty useita tutkimuksia. Nousut ja laskut eivät altista keskenmenoille. Sen sijaan pitkät lennot ja nimenomaan pitkä istuminen voi altistaa verisuonitukoksille. Tukos voi olla oireeton, jos se sijaitsee pelkästään istukan verisuonissa. Toisaalta istukka on vasta kehittymässä 6 raskausviikolla ja silloin tukoksen riski on erittäin pieni. Riski kasvaa vasta myöhemmin, 9 raskausviikon jälkeen.

Useimmiten 6.-7. raskausviikon keskenmenot johtuvat sikiöstä itsestään. Sikiössä voi olla geneettinen vika, joka sallii sen kehittyä tiettyyn vaiheeseen, mutta ei enää pitemmälle. Asiaa ei kuitenkaan voi tutkia keskenmenon jo tapahduttua.

Eero Varila, lääkäri, Dextra Lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä