lentäminen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jennuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jennuli

Vieras
Hei!
Rv. 25 on menossa ja pohdin, uskallanko lähteä pienelle viikonloppureissulle jonnekin Eurooppaan. Kyseessä olisi siis 3-4 tunnin lento. Tiedän kyllä, että yleisten ohjeiden mukaan lentäminen on ihan ok ennen loppuraskautta ja että viikolla 28 pitää olla jo lääkärintodistus. Ajattelin kuitenkin kysyä, onko kellään kokemuksia, positiivisia tai negatiivisia, lentämisestä raskaana tai onko kellään tietoa mahdollisista riskeistä? Kiitoksia etukäteen :)

minä nyt sitten pungen nenäni tähänki ketjuun ;) Piti sellasta vaan sanoa, että jos en väärin muista niin lentämistä ei suositella ainakaan silloin jos on korkea verenpaine.

Mä kävin rv:lla 23 lentäen Barcelonassa enkä huomannut mitään erikoista. Siis ihan hyvin meni. Vauva liikkui tavalliseen tahtiin matkan aikana. Mun raskaus meni alusta asti hyvin joten en edes ajatellut lentämisen vaikuttavan siihen mitenkään ja neuvolassakin sanottiin sen olevan ihan turvallista.

sama juttu, oltiin Turkissa 2 viikkoa viime kesänä ja lennot sekä koko reissu meni tosi hyvin. Olin sillon rv:lla n. 20. Eli jos sinulla kaikki mennyt tähänkin asti hyvin, niin eikun matkaan vaan! :)
Ihanaa reissua sinulle!

Lensin raskausviikolla 25, eikä ongelmia ollut ja vauva voi hyvin. Jos voi hyvin istua ja olla paikallaan sen pari kolme tunita niin eiköhän se ole ok. Ja pissihädän yllättäessähän koneessahan on WC=)

Hei!
Kävin viime syksynä raskausviikolla 28 Bulgariassa, jonne lento kesti 3,5 tuntia. Kannattaa hommata ainakin lentosukat, jos et niitä ennestään omista. Ainakin minulla tahtoi jalat turvota iltapäivästä, joten lentosukat olivat ihan ehdottomat. Muuten lennot meni ihan ok, mutta tullessa jotenkin ahdisti ihan kauheesti, kun jouduin istumaan penkkirivin keskellä, joka oli kaikkein ahtain paikka. Ei tahtonut löytyä oikein hyvää asentoa sitten millään. Muuten ei tosiaan mitään ongelmia! Hyvää matkaa!

Kreikassa raskausviikolla 34 viikon reissulla ja hyvin meni. Eiku matkaan vain, jos on itsellä hyvä olo!
Voithan vaikka omaksi ""varmuudeksi"" tarkistaa esim. vakuutuksen piiriin kuuluvan terveysaseman/lääkärin osoitteen?

Finnairin sivuilla kerrotaan seuraavaa faktatietoa:

Palveluinfo > Ennen lentoa > Ilmailulääkäri > Raskaus

RASKAUS JA LENTOMATKA

Finnair noudattaa IATA-lentoyhtiöiden kansainvälistä suositusta jonka mukaan viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (raskaus kestää 40 viikkoa). Lisäksi Finnair hyväksyy lyhyille kotimaan ja Skandinavian lennoille matkustamisen 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on kehittynyt normaalisti, mitään raskauskomplikaatioita ei ole eikä merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ole.

28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta. 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia. Todistuksen raskauden normaaliudesta voi hankkia tarvittaessa jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.

Raskautta koskevat lääkärintodistukset lähetetään faksilla numeroon (09) 818 4825 riippumatta lipunvaraustavasta. Neuvolakortti on aina hyvä ottaa matkalle mukaan.

Lennonaikaisella matkustamon ilmanpaineen lievällä alenemisella ei ole mitään haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.

Yhteistyössä