Lestadiolaiset ja ehkäisy - saako edes nuoret käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin...

Vieras
Meillä on töissä lestadiolainen. Kohta menossa naimisiin ja mietin jo nyt, että mahtaakohan lapsia tulla sen jälkeen liukuhihnalta? Saako siis edes nuoret käyttää ehkäisyä vai onko se kielletty joka ikäpolvelta?

Työkaveri ei meikkaa ikinä, tämäkin lienee lestadiolaisten ominaispiirre.

No ei kai periaatteessa saa käyttää mut kukapa sitä toisaalta valvoo... Omia valintojahan nuo on. Aika moni lestadiolainenhan saa ensimmäisensä jo ennen 20. vuotta eli tuskin mitään nuorisopoikkeuksia heidän säännöissään on.

ei saa käyttää missään tilanteissa ehkäisyä. Voit olla varma että joko tämä nainen on jo raskaana tai sitten 9kk jälkeen häistä tulee lapsi ja sen jälkeen joka vuosi yks. Naista ei siis ekan äippäloman jälkeen töissä tule näkymään. Ja joo, eivät saa myöskään meikata.

Vaikkei sitä ehkäisyä käytäkkään niin ei se niin itsestään selvää ole et lapsia syntyy vuoden välein. Loppujen lopuksi tosi harvalla syntyy joka vuosi uus vauva. Noin kaks vuotta väliä on paljon yleisempi.

[QUOTE="joo";22561472]ei saa käyttää missään tilanteissa ehkäisyä. Voit olla varma että joko tämä nainen on jo raskaana tai sitten 9kk jälkeen häistä tulee lapsi ja sen jälkeen joka vuosi yks. Naista ei siis ekan äippäloman jälkeen töissä tule näkymään. Ja joo, eivät saa myöskään meikata.[/QUOTE]

voihhhh, minä en taida sitten olla lesta koska sain ensimmäiseni vasta 2 vuotta naimisiin menon jälkeen! Ja nyt olen töissä taas....enkä edes raskaana

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22561475:
No ei siihen mitään poikkeuksia ole........ eli ei saa käyttää.

Mihin tää teidän ehkäisykielto perustuu? Kun sitä ei ole luterilaisessa evl-kirkkomme opetuksessa kielletty. Kristityn uskon tulee Lutteeruksen mukaan perustua aina Raamattuun.

Ehkäisyn kieltäminen ei perustu suoraan Raamattuun, sillä Raamatussa ei ehkäisyä kielletä. Siellä ei vaadita myöskään oman lisääntymisen maksimointia.

Vanhoillislestadiolaisuuden ehkäisykielto on perusteltu sillä että ihminen estää Jumalan luomistyön jos ehkäisee. Silloin rikkoo Jumalaa vastaan.

Toiseksi sitä on perusteltu SRK:n julkilausumassa sillä että kaikkien "olemassaoloaan odottavien" ihmisten on oikeus tulla hedelmöitetyksi ja syntyä maailmaan. Opetettaan siis, että Jumala on ennalta suunnitellut jokaiselle naiselle tietyt lapset synnytettäväksi, ja jos nainen ehkäisee, hän ei päästä näitä odottavia sieluja olemaan olemassa tässä maailmassa. Tästä käytetään nimitystä "vauva-varasto-oppi", sivistyssanalla pre-eksistenssi-oppi (taarkoittaa ihmisen olemassaoloa jossain ennen hedelmöittymistä).

Seuraava lainaus on SRK:n uusimmasta ehkäisyasiaa koskevasta kannanotosta vuodelta 2009:

"Tästä lasta arvostavasta ihmiskuvasta nousee itsestään selvänä lapsen oikeus elämään, olemassaoloon, vanhempiin, kotiin ja kasvatukseen, jotka kytkeytyvät saumattomasti avioliittoon. Ja tämä ei koske pelkästään jo hedelmöitynyttä munasolua, josta elämän katsotaan kohdussa alkavan.

- - Avioliitto on Jumalan luomisjärjestyksen mukaan miehen ja naisen välinen liitto, jonka varsinaisena tehtävänä on suvun jatkaminen. Tähän luomistapahtumaan Jumala kutsuu yhteistyökumppanikseen äidin ja isän. Koska lapsi on Jumalan luomisteko, Herran lahja, ja lapsen arvo Jeesuksen mukaan ehdoton, uuden elämän syntyminen on alusta lähtien pyhä tapahtuma, johon ihminen ei saa puuttua."

Lapsia voisi syntyä enemmänkin jos meidän neuvota systeemi ei olisi sellainen kuin on. Tästä on ainakin monilla uskovaisilla todisteita.

Olin viime viikonloppuna seuroissa ja istuin parin naisen vieressä, kun keskustelivat lapsista.
Toinen sanoi, että kun hän odotti kolmatta lastaan, niin neuvolan lääkäri sanoi hänelle ettei enempää suosittele tekemään kun se on fyysisesti hänelle riski. Siis lääkäri!

Nainen sanoi että sen kolmannen jälkeen on tullut lapsia vielä viisi tai kuusi lisää (en muista nyt tarkkaa määrää) ja nainen sanoi että kaikki on sujunut aina hyvin.

Neuvovatko epäuskoiset lääkärit ihmisiä oikein?
Siksikö nykyään on niin paljon yhden ja kahden lapsen perheitä kun lääkärit pelottelevat vielä hedelmällisessä iässä olevia naisia?
Nykyään on kuitenkin hyvät sairaalat ja keisarileikkaukset ja vaikka mitä keksitty että synnytys sujuisi mallikkaasti.

Moikka! Mäkin olen 3 lapsen lest-äiti ja haluaisin ison perheen :) Mutta valitettavasti raskaaksi tuleminen ei ole ollut meillä helppoa :( Jos lääkäri suosittelee että on fyysinen riski niin kyllä uskoisin lääkäriä..ei ole tarkoitus nimittäin ketään saada hengiltä vaan lapsilla on hyvä olla varsinkin suurperheessä fyysisesti terve äiti.

Mutta kertokaapa viisaat sitten että mitä silloin voi tehdä kun haluaa olla uskomassa ja minä olen ollut koko elämäni ... mutta minä _en _halua_ suurta_ perhettä. En ole koskaan halunnut. Olen naimisissa usk.miehen kanssa ja avioliittomme on onnellinen. Oikeastaan ainoa vaikea juttu on tämä lapsi asia. miehellä asia ei ole niin polttava mutta ei hänkään halua mitään mitä minä en halua.

[QUOTE="Pulmunen";22732737]Mutta kertokaapa viisaat sitten että mitä silloin voi tehdä kun haluaa olla uskomassa ja minä olen ollut koko elämäni ... mutta minä _en _halua_ suurta_ perhettä. En ole koskaan halunnut. Olen naimisissa usk.miehen kanssa ja avioliittomme on onnellinen. Oikeastaan ainoa vaikea juttu on tämä lapsi asia. miehellä asia ei ole niin polttava mutta ei hänkään halua mitään mitä minä en halua.[/QUOTE]

Oon sitä mieltä, että ei sun tarvi suurperhettä hankkia vaan sen takia koska koet sen jonkunlaiseksi "velvollisuudeksi" jos et esimerkiksi halua kun pari lasta niin eihän se kellekään toiselle kuulu, että miks teille ei tuu enemmän lapsia. Tärkeintä että sinä olet onnellinen ja synnytät sen verran lapsia kuin haluat, ei se uskominen perustu lapsilukuun...

Ei saa nuoretkaan käyttää ehkäisyä.
Nykyään onkin nuorten letsojen parissa suosittua laueta tytyön peppuun tai suuhun, sitä ei missään kielletä.
Hygienia tietysti täytyy hoitaan ensin kuntoon.

[QUOTE="Pulmunen";22732737]Mutta kertokaapa viisaat sitten että mitä silloin voi tehdä kun haluaa olla uskomassa ja minä olen ollut koko elämäni ... mutta minä _en _halua_ suurta_ perhettä. En ole koskaan halunnut. Olen naimisissa usk.miehen kanssa ja avioliittomme on onnellinen. Oikeastaan ainoa vaikea juttu on tämä lapsi asia. miehellä asia ei ole niin polttava mutta ei hänkään halua mitään mitä minä en halua.[/QUOTE]

Vaihtakaa seurakuntaa pois lestoista. Ei teidän ole pakko hankkia yhtään lasta jos ei huvita.