Saako oikeasti kysyä mitä vittua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvä Jumala anna voimaa jaksaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta monesti nuo mamuille kateellisuus perustuu siihen ettei tiedetä taustoja.. Ensinnäkin kuka on sanonut että mamut olisivat olleet köyhiä kotimaassaan?

Toisekseen todella monesti varsinkin Aasian mamut asuvat koko suvun kanssa jossain, esim tunnen perheen joka asuu isossa omakotitalossa 12 hengen voimin, joista 5 käy töissä loput saavat lapsilisiä ym avustuksia, tästä voi sitten miettiä paljonko 1000€ asuntolainan jälkeen jää käyttöön kuukaudessa?

3seen.. Aika monet mamut säästävät helvetisti siinä että he eivät käy baareissa, ravintoloissa syömässä, kahviloissa ymymymym asioita joihin normi SUomalainen tunkee 500€ kuussa.

On se että sieltä löytyy paljon ihmisiä jotka kusettavat valtiota, tekevät pimeää duunia samaan aikaan kun itkevät sossussa.. Osa on 20-30vuotiaan omaksunut asenteen että hän ei tee ikinä mitään..

Ja suurin syy miksi inhoan varsinkin miehiä, he ovat lähteneet sotaa pakoon, perhe on hyljätty ja pelkästään omaa persettä ajateltu.

Toinen syy miksi mä inhoan heitä on se että osa heistä kuuluisi itsekkin sotarikos tuomioistuimen eteen. Ei suinkaan Suomeen sosiaalihuollon penkille.

cool_story_bro.jpg

Mee tepa paijailee niitä myrkkykäärmeitäsi,ni johan helpottaa :)

Täällä ei saa valittaa/pohtia/purkautua tällaisissa asioissa!Täällä pitää olla niin rikas,ettei ole huolta siitä,jos nyt sattuu paukahtamaankin joku 500 euron yllätysmaksu ja vielä jää rahaa senki jälkeen käydä stokkalla ja kiinassa...

tää on niin umpimäsä palsta,ettei täällä ymmärretä sitä,että jollakin saattaa olla tiukkaa jopa työtä tekevänä ihmisenä.

Ap:lle voimia!Mä uskon vakaasti siihen,että meille "köyhillekkin raatajille" paistaa aurinko.Jotenkin musta vaan tuntuu että elämä on rikkaampaa,kuin rahataskuilla =) Mukavaa ja aurinkoista syksyä!

Täällä ei saa valittaa/pohtia/purkautua tällaisissa asioissa!Täällä pitää olla niin rikas,ettei ole huolta siitä,jos nyt sattuu paukahtamaankin joku 500 euron yllätysmaksu ja vielä jää rahaa senki jälkeen käydä stokkalla ja kiinassa...

tää on niin umpimäsä palsta,ettei täällä ymmärretä sitä,että jollakin saattaa olla tiukkaa jopa työtä tekevänä ihmisenä.

Ap:lle voimia!Mä uskon vakaasti siihen,että meille "köyhillekkin raatajille" paistaa aurinko.Jotenkin musta vaan tuntuu että elämä on rikkaampaa,kuin rahataskuilla =) Mukavaa ja aurinkoista syksyä!

Toki saa valittaa. Minä ainakin yritin vain tuoda toista näkökulmaa, minulla on ihan samanlainen tilanne rahallisesti (ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen) mutta olen tyytyväinen, kun hyväksyn tilanteen. Ei sitä ylimääräistä ihminen oikeasti tarvitsekaan - mikä on tarpeellista? Aloittaja sen huomasikin. Aikaa itselle, aikaa perheelle! :) Tsemppiä! Ihan oikea ratkaisu ottaa hetken hengähdystauko.

Totta. On tökeröä, ettei ap ole opetellut puhumaan ukrainaa, somaliaa, viroa, saksaa ja venäjää, jos kerran on naapureita näistä maista ja yhteistä kieltä ei muuten ole. Ap voisi kyllä mennä vähän itseensä ja sen jälkeen tarkastaa kansalaisopiston kielikurssit.
On se tökeröä olla puhumatta ihmisille, joiden kanssa ei ole yhteistä kieltä. Eikä ole selvittänyt naapureiden sukuhistoriaakaan.

Ja on myös kerrassaan ällöttävää ja pikkusieluista raataa töissä aamusta iltaan ja laskeskella miten rahat riittää, kun kaiken voisi saada ilmaiseksikin, tekemättä mitään. Ja tyhmäkin ap vielä on, kun opiskeli ihan huonoja ammatteja, eikä tienaa tarpeeksi.

Milla on varmaan sitten tyytyväinen, kun oma äiti on vanhainkodissa ja sielä on ainoastaan virolaisia sekä puolalaisia hoitajia, joista yksikään ei osaa suomea, hoitamassa vanhuksia. Suomalaiset ei sitä viitsi tehdä, kun on niin paska liksa ja himassa makaamalla tienaa enemmän vähemmällä.
Milla muistaa sitten varmaan, että alkaa opettaa äidilleen puolaa ja viroa.

Oho. Onko sinunkin elämäsi täysin pilalla koska naapurin mamuilla on varaa ostaa ipadejä? Ap:n ammattivalinnat ja pienipalkkaisuus ei liity mitenkään naapurin mamuihin. Ja ap sanoi että naapurin töissäkäyvät miehet ja lapset puhuvat suomea joten miksi hänen pitäisi opetella kieliä tutustuakseen heihin? Hän olisi ihan hyvin voinut keskustella omalla äidinkielellään. Ei ne ap:n naapurin mamumiehet varmaan ihmettele miksi ap:lla on varaa kännykkään ja valittele että heidän elämänsä on pilalla koska ap:lla on varaa kännykkään.

Minusta on ihan hyvä että mamut ovat töissä (myös siellä vanhainkodissa). Koita sinä sen sijaan päättää haluatko että mamut käyvät töissä vai makaavat siellä kotisohvalla ja nostavat tukia. Jompaa kumpaa he nimittäin tekevät, sinä kun et taida haluta heitä sinne vanhainkotiin niin turha valitella että makselet heidän elämäänsä verorahoista.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä Jumala anna voimaa jaksaa;30239187:
Pienillä resursseilla painettu menemään, revitty hyvinvointi hoitajien selkänahoista.

Ehkä mun on vaan aika vaihtaa alaa.

Toivottavasti et potilaille tai omaisille ole vihainen? Jos olet, on aika ehdottomasti vaihtaa alaa.

Näin jälkiviisaasti. Sen sijaan, että menit 14-vuotiaana töihin ja muutit 16-vuotiaana pois kotoa, sinun olisi kannattanut pysyä kotona ja käydä koulusi hyvin. Eläisit nyt ihan toisennäköisellä alueella, asuisit isossa talossa ja autoja olisi pihassa parikin kappaletta.

Naapureillesi saattaisit kyllä silti olla katkera.

Samaa pohdin itsekkin.. 5 vuotta sitten meidän perhe oli ihan pulassa rahan kanssa vaikka tuli painettua ylitöitä ym tosi paljon tai ei nyt pulassa mutta kädestä suuhun mentiin, perheen nettotulot olivat 4400€/kk josta asumismenoihin meni n1000€ .. Parisen vuotta siinä meni ennen kuin tajuttiin että jumalauta me ei vaan osata käyttää rahaa, erilaisia laina ja luottolaskuja oli kuukaudessa noin 700€, parit autot, ruokakauppaan paloi 700-1000€ Hävettää sanoa että esim minä 30v ns viisas ihminen miettii miksi ollaan näin köyhän tuntuisia ja samalla tilaan 1000€ puutarhakalusteet velaksi joista maksan korkoineen 1400€ ...

Heräämisen jälkeen lainamäärät on tippuneet noin 30 000€ ja jokainen ns pikkulaina on maksettu, nyt pohditaan miten ruvetaan sijoittamaan jäljelle jäävää rahaa..

Mä oon just tällänen. Kaikkeen on kyllä rahaa mitä tarvitaan, mutta ikinä ei ole ylimääräistä. Kuvittelin että ollaan jotenkin ns. köyhiä, mutta ehei, osa-maksuihinhan ne... Nyt maksellaan niitä pois, ja ollaan ostokiellossa koko vuosi :D Hitto. Onneksi ei kuitenkaan olla ns ylivelkaannuttu.

Keskustelu on pitkä, en jaksa lukea läpi, mutta jotenkin ihmettelen että on töitä tehty ennen lapsiakin ja silti asutaan vuokrakämpässä, auto ostettu lainaksi eikä mitään ole säästössä. Tosin helsingissä en asu.

Meillä mies käy töissä ja ulosotto vie niin että jää 1500. Tuohon kela rahat eli jotain 2300. Vuokra 900 veden kanssa eli 1600 jää muihin menoihin. Pakollisia menoja kuten sähkö, puhelin ja netti...jää 1400 vähintään. Mulla on osamaksitilejä jotka vie vähintään satasen lisää. Tyhmä kun olen ottanut. 1300 jää siis elämiseen. Pakollisiin menee 800 (bensa, vaipat+ruoka vähintään). Meillä olisi siis 500 e säästöön joka kuukausi.

Ei jää koska ei osata käyttää rahaa vaan ostan lapselle joka vuosi ne söpöimmät lenkkarit ja satasen haalarit. Mies osti kerran vahingossa 30e lohimedaljonkeja. Välillä on tullut parinsadan menoja ja ollaan selviydytty. Joskus olen sortunut pikavippiin. Puhelimen olen ostanut osamaksulla ja arvo 600. Lapsille ostan hm:stä sillon tällön vaatteita. Sinne on velkaa parisataa.

Kahdella pienopalkkaisella joilla käteen jää tonni eli 2000 yhteensä ja vielä lapsilisät ja mahdollinen asumistuki, on tilanne suunnilleen sama. Jos teillä tehdään yötämyöten töitä, veikkaisin yhteistuloksi vähintään 3000. Tällöin voisitte maksaa tuohon 250 osamaksutiliä kalliiseen autoon, vuokrata yli tonnin hintaisen vuokrakämpän ja ajella vielä 500 eurolla kuussa ylimääräistä. Jotenkaan en siis ymmärrä miten teillä ei ole halpoihin lenkkareihin varaa. Ostin itelleni viime vuonna 200 euron nahkatakin ja mies 300 euron talvitakin. En ottanut edes osamaksulla.

Toki teidän tilanteessa voi olla jotain muuta.

Joo ei kadonnnut. Menin itsekin 12-vuotiaana lähetiksi. En silti ole katkera. Pienituloisten vanhempieni luota lähiöstä muutin 17-vuotiaana pois. Tein parhaimmillaan viittä eri työtä ja opiskelin. Nyt asun keskustan tuntumassa merinäköalalla. Tein lapsen vasta 30 vuotiaana. Asuin vuosia ulkomailla. Omistan parikin yritystä.
Se on ihan omasta tahdosta kyse mitä haluaa ja miten sen aikoo saada. Jos tekee kolme lasta nuorena ja kouluttautuu ammattiin, joka tiedetään matalapalkkaiseksi niin on turha valittaa.

Jos oli niin typerä ja panttasi omaisuuden firman pantiksi aikoikoinaan niin siitä kärsii, se on fakta.

Onko kukaan miettinyt, että nämä ulkomaalaiset ostavat nämä conversit, ipad:t ulkomailta. Esim meillä täällä conversit maksavat 20-35€, joten ovat paljon halvempia kuin Suomessa. Virossa varmaan puoli ilmaisia.

Ei kannata olla katkera kenellekään toiselle. Ei niilläkään varmaan helppoa ole. Kaikilla meillä on omat murheet.

Hoitotyö on kyllä raskasta sekä palkka ei ole paras mahdollinen. Voit olla oikeassa vaihtaessa alaa/työtä ja varsinkin, kun et kuulostanut tyytyväiseltä palkkaasi? muuten kuulostit siltä, että pidät alasta.

Tsemppiä!

Samaa minä ihmettelen ja niitä joilla ei huvita mennä töihin. Totesin sitten itse että miksi itsekään käyn töissä kun pärjäämme paremmin jos olen kotona. Säästyy työmatkakulut yli 200e/kk, lasten hoitokulut yli 500e/kk+muut kulut, mutta tuossahan on jo yli 700e kuussa sen työttömyyskorvauksen päälle ja jos olisimme mieheni kanssa molemmat kotona ja ei olisi omaisuutta niin saataisiin kaikkea kivaa yhteiskunnan laskuun. Joo tiedän tapauksen jossa perhe elää leveästi tuilla ja mies käy pimeissä töissä ja tienaa yli 3000e/kk puhdasta kaikkien tukien lisäksi. Kieltmättä vituttaa.

Meillä 4 lasta, minä sh, mies lasussa töissä(minun palkka vähän isompi kuin miehen), vuokra 1200, ja todellakin on varaa ostella lapsille ticketit ja converset, etelään just menossa.
Että kyllä on rahankäytössä ongelmaa ap:llä ja pahasti.
tuntemani mamut ovat muuten töissä, ja parempipalkkaisten miesten kanssa naimisissa, eli en yhtään ihmettele miten on varaa matkustella ym. lapsiakaan heillä ei ole niin mintaa kuin meillä...

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä Jumala anna voimaa jaksaa;30239095:
Niin kysyn miten mulla syntypäräisenä Suomaisena ei ole varaa ostaa muksuilleni joka syksy uutta takkia tai niitä vitun Jumbon 20 e tarjouslenkkareita?

Vaikka kuinka painaisin hoitsuna sitä 3-vuoroduunia ja mies tekisi oman duuninsa kuinka tunnollisesta tahansa. Kädestä suuhun eletään joka helvetin kuukausi. Ei puhettakaan, että säästöön jäisi.

Jaa, meillä on ihan kivasti rahaa. Itse oon toisella alalla mutta palkka vastaa hoitsun palkkaa, miehellä suunnilleen sama. Espoossa asutaan, auto on. Vaatteet osin uusia ja osin kirpparilta, kuten haluankin.

Törsäillä en edes haluaisi, tarpeeseen ostetaan.

Onko kukaan miettinyt, että nämä ulkomaalaiset ostavat nämä conversit, ipad:t ulkomailta. Esim meillä täällä conversit maksavat 20-35€, joten ovat paljon halvempia kuin Suomessa. Virossa varmaan puoli ilmaisia.

Ei kannata olla katkera kenellekään toiselle. Ei niilläkään varmaan helppoa ole. Kaikilla meillä on omat murheet.

Hoitotyö on kyllä raskasta sekä palkka ei ole paras mahdollinen. Voit olla oikeassa vaihtaessa alaa/työtä ja varsinkin, kun et kuulostanut tyytyväiseltä palkkaasi? muuten kuulostit siltä, että pidät alasta.

Tsemppiä!
Niin, lisäksi monet mamut tekevät ruokaa tosi edullisesti, ja säästävät siinä. Tuttu afrikkalaismies syö kertomansa mukaan useimmiten ruokaa jota tekee riisistä, pavuista, tomaattimurskasta ja öljystä. Näitä ostaa ison säkin kerralla halvalla.

Tämä kannattaakin, ruoka on yleensä asumisen jälkeen suurin meno.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid

Yhteistyössä