lestadiolaisten ehkäisy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minä oon tätä useinkin miettinyt ja nyt tuli taas mieleen kun näitä lestadiolaisketjuja pyörii. en vaan jaksa lukea niitä kaikkia läpi joten voi olla että vastaus niistä löytysikin.

mutta siis kun he eivät saa käyttää minkäänlaista ehkäisyä, niin miten he toimivat jos äiti joutuu sektiolla synnyttämään ja siinähän on yleensä raja että 3 voi sektiolla synnyttää. onko sterilisaatio heidän uskonnossa mahdollista? vai mitä tuollaisessa tilanteessa voisi tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä oon tätä useinkin miettinyt ja nyt tuli taas mieleen kun näitä lestadiolaisketjuja pyörii. en vaan jaksa lukea niitä kaikkia läpi joten voi olla että vastaus niistä löytysikin.

mutta siis kun he eivät saa käyttää minkäänlaista ehkäisyä, niin miten he toimivat jos äiti joutuu sektiolla synnyttämään ja siinähän on yleensä raja että 3 voi sektiolla synnyttää. onko sterilisaatio heidän uskonnossa mahdollista? vai mitä tuollaisessa tilanteessa voisi tehdä?

No sehän on jokaisen itsensä päätettävissä, mutta kukaan tuntemani lestadiolainen ei ole sitä mieltä, että henkensä kaupalla pitää alkaa synnyttämään. Tuossa tilanteessa he siis tavalla tai toisella ehkäisisivät.

Ehkäisy on ihan ok, kunhan sitä ei käytetä perhesuunnittelun takia. Jos esim. kohtu on niin heikko, että raskautuminen olisi hengenvaarallista, ehkäisyä pidetään sairauden hoitona eikä perhesuunnitteluna. Ja silloin se on siis hyväksyttävää.

Oikein tiukasti lestadiolaiset eivät käytä ehkäisyä tuossakaan tilanteessa vaikka se onkin sallittua sairaudentilan vuoksi. Se on nääs Jumalan tahto jos sitä raskautuu aiemmin kuin on hyväksi ja luoja antaa sekä ottaa et jos jotaki menee pieleen niin sekin on Jumalan tahto.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi vain:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ihan puuttumatta ketjun alkuperäiseen aiheeseen..mistä tuo sektioiden määrän raja on? Se kun on tapauskohtainen, joillekin ensimmäinen on se viimeinen ja en edes arvaa kuinka monta on jollekin tehty, mutta ainakin neljä on ihan mahdollista nimim.'allekirjoittanut'

Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
ihan puuttumatta ketjun alkuperäiseen aiheeseen..mistä tuo sektioiden määrän raja on? Se kun on tapauskohtainen, joillekin ensimmäinen on se viimeinen ja en edes arvaa kuinka monta on jollekin tehty, mutta ainakin neljä on ihan mahdollista nimim.'allekirjoittanut'

Ennen vanhaan on ollut sellainen suositus, että maksimissaan kolme sektiota, nyt se tosiaan katsotaan tapauskohtaisesti. Jotkut saavat useampiakin lapsia sektiolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vl:
sterilisaatio tehdään jos se haava on siinä kunnossa ettei kestä enää raskauksia. sukulaiseni synnytty 5 sektiolla ja sitten piuhat katkastiin. on vl äiti.

ei sterilisaatiotakaan saa tehdä potilaan tietämättä. lääkäri on tehnyt rikoksen. Eihn verensiirtoakaan saa tehdä jos sen uskonto kieltää tai elvytetä jos on elvytyskiellossa( omasta tahdostaan esim)

Alkuperäinen kirjoittaja Tinzus:
En mene vannomaan, mutta mun mielestä (kuuleman mukaan) kaikki on "jumalan tahtoa", joten sterilisaatiota ei tehdä vaikka olis kuinka terveydelle haitallista..

ja väärässä olet!!
todellakin tehdään jos terveys vaarassa,
omaa harkintaa on luvallista käyttää , hyvänen aika.
Tuossa aikaisemmin oli hieno vastaus joltakin,,kun muistaisin nimimerkin, taisi olla BKM ja Drausym,,

Alkuperäinen kirjoittaja ***:
Entäs äidin ikä, vai tuleeko lapsia niin kauan kuin annetaan tulla? Saako jo iäkkäämmät äidit ehkäistä oman ikänsä takia?

No enpä ole kuullut kenenkään ikänsä takia ehkäisevän. Eiköhän luonto hoida sen asian.

Alkuperäinen kirjoittaja lessu minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinzus:
En mene vannomaan, mutta mun mielestä (kuuleman mukaan) kaikki on "jumalan tahtoa", joten sterilisaatiota ei tehdä vaikka olis kuinka terveydelle haitallista..

ja väärässä olet!!
todellakin tehdään jos terveys vaarassa,
omaa harkintaa on luvallista käyttää , hyvänen aika.
Tuossa aikaisemmin oli hieno vastaus joltakin,,kun muistaisin nimimerkin, taisi olla BKM ja Drausym,,

:D :wave: Mä aina tungen nokkani näihin keskusteluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
sterilisaatio tehdään jos se haava on siinä kunnossa ettei kestä enää raskauksia. sukulaiseni synnytty 5 sektiolla ja sitten piuhat katkastiin. on vl äiti.

No ei kyllä voi lääkäri ilman lupaa tehdä sterilisaatiota.

Laitoit vastauksesi otsikkoon niin en voi lainata. Tässä nyt vielä selvennykseksi: STERILISAATIOTA EI VOI TEHDÄ ILMAN POTILAAN TAI HÄNEN LAILLISEN EDUSTAJANSA LUPAA ELLEI OLE KYSE VÄLITTÖMÄSTÄ HENGENVAARASTA. Jos lääkäri niin tekee, hän syyllistyy rikokseen. Jos leikkauksen aikana ilmenee ongelmia ja munasarjoja/kohtua joudutaan operoimaan esim. massiivisen verenvuodon takia, niin se on eri juttu, mutta siinä ei ole kyse sterilisaatiosta vaikka se hedelmättömyyden aiheuttaisikin.

ei tee ilman suostumusta. Joskus sovitaan etukäteen, että jos on huonokuntoinen eli ohut kohdunseinämä, niin st:n saa tehdä, mutta ilman lupaa ei tehdä Suomessa varmasti kenellekään.

Laitoit vastauksesi otsikkoon niin en voi lainata. Tässä nyt vielä selvennykseksi: STERILISAATIOTA EI VOI TEHDÄ ILMAN POTILAAN TAI HÄNEN LAILLISEN EDUSTAJANSA LUPAA ELLEI OLE KYSE VÄLITTÖMÄSTÄ HENGENVAARASTA. Jos lääkäri niin tekee, hän syyllistyy rikokseen. Jos leikkauksen aikana ilmenee ongelmia ja munasarjoja/kohtua joudutaan operoimaan esim. massiivisen verenvuodon takia, niin se on eri juttu, mutta siinä ei ole kyse sterilisaatiosta vaikka se hedelmättömyyden aiheuttaisikin.

Yhteistyössä