Levoton pikkupoika - onko kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inkivääri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Inkivääri

Jäsen
09.04.2005
477
0
16
AUTTAKAA. Esikoulusta (ja sitä ennen saman talon päiväkodista) tulee jatkuvasti viestejä siitä että poika 6v. häiritsee ja on levoton. Uskoo kuulemma heti kietoa ja on sitten kiltisti, mutta kuulemma pitää kieltää tosi usein. Lapsi on meistä kotiväestä kiltti, suht rauhallinen jopa, mutta siellä varsinkin siirtymätilanteissa (kun siirrytään leikkimästä lauluhetkeen, aletaan lähetä ulos, ruokailutilanteet ja muut ryhmäjutut) on ongelmia ja pitää kieltää. Ryhmä on sellainen että siihen on kerätty muitakin "ongelmalapsia" eli näitä vaahteramäen eemeleitä. Tänään tuli viestiä että aletaan miettiä koulukypsyystestejä ja mahdollisia esteitä kouluun menoon. Onko teillä kaikilla muilla kiltit pojat jotka istuu nätisti eikä ikinä tarvitse kieltää? Onko meillä kotona liian kova kuri, ja sitten eskasta puuttuu auktoriteetti?

Varmaan pitää viedä poika jollekin ulkopuoliselle psykologille testattavaksi, mutta kuinka näistä pääsee alkuun?

Kertokaa kokemuksia, arjessa auttaa jaksamaan jos löytyy kohtalotovereita.

Lisään vielä että lapsi jaksaa keskittyä piirtelemään, on sosiaalinen ja taidollisesti mielestäni ok. Mikään ylivilkkauden piirre (Googlasin "Vilkas lapsi") ei tunnu täsmäävän.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
:D

Minulla on kiltti, tottelevainen ja ihana adhd-poika, joka vain unohtaa heti, mitä olikaan tekemässä.

:hug: Minä en ainakaan ihan suoraan taas voi sanoa että kyseinen diagnoosi koskisi tätä poikaa, pikemminkin itse "kotipsykologina" mietin että onko kaikki saanut alkunsa ujoudesta ja "herkkyyden peittelemisestä", kun jännittää eikä ole osannut käsitellä sitä. Sellainen tuumailija ja pohtija on, mutta lapsiryhmissä ei oikein ilmeiseti onnistu olo.

koulukysyyskoe ei oo paha juttu, meidän esikko kävi ja siellä oli pieni porukka ja erityislastentarhanope teetti tehtäviä, jotain väritysjuttuja ym oli tehneet ja portaita oli pitäny kiivetä. jos olis ollu jotain erityistä lapsen koulukypsyydessä, niin olisivat sitten helpommin saaneet luokkaan/kouluun riittävästi avustajia kun olisi ennakkoon ollu tiedossa että jotain vaikeuksia lapsella jollain osa-alueella :)

Onneks seka tarhassa (oli siella reilun vuoden) etta nyt koulussa ollaan sita mielta etta lapsilla on erilaisia tempperamentteja eika niita ole tarkoituskaan muokata samanlaisiksi.

Meilla on aktiivinen poika (4 v, melkein 5) eika tottele ekasta kerrasta kun silloin kun ei ole muuta kiinnostavaa puuhaa. Kysyin opelta miten koulu alkoi etta miten pojalla menee niin han vastas: "Hyvin menee. Meilla on erimielisyytta joka paiva."

Tiesin ihan tarkaa mita han tarkotti...

Meidän poika täyttää vasta 4 mutta ihan samassa veneessä näytettäis olevan. Juuri tuota keskittymiskyvyttömyyttä siirtymätilanteissa ja jos silmä välttää niin puuhailee omiaan. Satuihin, laulu-leikkeihin, liikuntaan yms. toiminnalliseen ohjelmaan keskittyy kuin unelma.
Meillä koitetaan nyt KELTO:n kanssa löytää ratkaisua ongelmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkivääri:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
:D

Minulla on kiltti, tottelevainen ja ihana adhd-poika, joka vain unohtaa heti, mitä olikaan tekemässä.

:hug: Minä en ainakaan ihan suoraan taas voi sanoa että kyseinen diagnoosi koskisi tätä poikaa, pikemminkin itse "kotipsykologina" mietin että onko kaikki saanut alkunsa ujoudesta ja "herkkyyden peittelemisestä", kun jännittää eikä ole osannut käsitellä sitä. Sellainen tuumailija ja pohtija on, mutta lapsiryhmissä ei oikein ilmeiseti onnistu olo.

En minä sillä, kunhan vastasin otsikon kysymykssen =)

Hei! Ettei vaan olis sama eskari kuin meillä? Meitä on muutama äiti jotka epäilemme syyksi opettajaa...emme meinaa tunnistaa lapsiamme kuvauksista...etteikö meidän lapset olisi normaaleita omanikäisiään..jne.. Juttele muiden saman eskarilaisten vanhempien kanssa. suosittelen.

Justiin oli meilläkin keskustelu päiväkodissa kun poika on "hieman" omapäinen ja ei tottele. Ikää 2,5v. Tempperamenttia löytyy niin, että olivat päiväkodissa hiukan miettineet, että onko heidän toimissaan jotain vikaa vai käyttätyykö kotonakin noin. Toisina päivinä on kuin enkeli. No, ehkä tämän voi vielä laittaa uhman piikkiin.

Yhteistyössä