Li Andersson on surkea opetusministeri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, yhtä kypsiä kuin sun, eiks jeh?

Minulla on monista asioista mielipiteitä ja ja ne perustuvat esimerkiksi tällaisissa asioissa arvomaailmaan, mutta en niitä totuuksiksi sano. Sanonpahan vain, että näen ja olen nähnyt koulutusasioissa ne erot edellisen ja tämän hallituskauden aikana. Valitettavan paljon oli ongelmia edellisen kauden aikana. Olen tämän nähnyt monien opiskelijoiden kohdalla.

Ja kas, sinusta on hyvää vauhtia tulossa itse sellainen. Tai taidat jo olla.
Harmaiden letkautteluja harmauden suojista.

Saanko puhua politiikkaa? Saanko puhua Suomen lapsista ja nuorista ja heidän koulunkäynnistä?
Erään matamin v-ttuilut vie mut välillä sivuraiteelle, mutta nyt ajattelin paneutua Li Anderssonin ajatuksiin.

Usein tällä palstalla jos joku kritisoi jotain ilmiötä tai poliitikkoa, tulee harmailta kuittia "onpa kirjoittaja epäkypsä, miten se sen pyllyä kutittaa, onko se häneltä pois."

Voin mä perustaa pari söpöstelyketjua "aurinko paistaa kauniisti eikä ole helle" jossa kehun tätä säätä positiivisesti ja vaikutan kypsän harmoniselta, niin saat mielenrauhan.

Mutta kritiikki vie asioita eteenpäin.

Mä olen huomannut että ne on usein 60-70-vuotiaat tädit jotka saisi lähettää jollekin "Kirjoita asiasta, ja vain olennaiset asiat" - kurssille.

Tädit ei meinaa pysyä kurissa. Mutta, ei korkeampi ikä oikeuta mitään ripulin suoltamista...

Paula kiristi hermoja vuosia sitten kun melkein joka ketju täyttyi 3-4 sivun luomu-makrogoli-höpinällä vaikka aiheena ois ollu auton raidepään tanko.
Mutta Paula nykyisin onneks hillitsee juttujaan, ja paula ei piilov-ttuile kuten tää itseään täynnä oleva ja itseään kehuva muka-harmonisuuden perikuva -täti.

Viiskybänen isoäiti joskus kirjoitteli aika löysin rantein ilman linkkejä ja jutteli sekavia ja otsikot oli kuin klikkiotsikoita, mutta hän on järkevin näistä kolmesta. Semmoinen perus-tätsy joka haaveilee aina töiden lomassa päästä kylpylään ja igluun ja jonneki rentoutumaan
Mielipiteeni perustuu kokonaisuuteen. Olkoon nyt sitten vaikka tämä ”täti harmonia”: olen lukenut enemmän hänen tekstejä muissa ketjuissa kuin politiikkaa tms. koskettavissa ketjuissa.

Politiikkaa tai muuta ”asiaketjua” kommentoidessa liirunlaarum argumentit yleensä ohittaa hyvin nopeasti koska ei niissä ole mitään haastetta tai mitään sisällöllisesti olennaista.

Antaa tätien kirjoittaa siinä missä muutkin, senkin ikärastisti! :D
Muutamien vuosien päästä jangsterit pitää meille täällä samaa saarnaa mitä sinä nyt! :D

• Tykkää
  • Haha
Reactions: Echo ja ruuttis
Sammallahti kirjottaa hyvin mihin tää vassarien sullemulle politiikka johtaa:

Hyviä uutisia! Hallitus alentaa tuloveroa ja velkasuhdekin kääntyy laskuun! Harmi vain, että tämä tapahtuu Ruotsissa, eikä Suomessa. Ruotsissa nimittäin tehdään sitä suomalaisen vasemmiston kavahtamaa oikeistolaista kurjistamispolitiikkaa ja vieläpä demari-valtiovarainministerin johdolla. Tolkullisemman talouspolitiikan seurauksena ruotsalaisten tulovero alenee, menokuri pitää ja velkasuhde laskee.
Suomessa vasemmistohallitus ay-kellokkaineen taas vaativat verojen korottamista ja rajua velkaantumisen. Hallituksemme itse asiassa pitää onnistuneena talouspolitiikkana sitä, että Suomi velkaantuu seuraavat 10 vuotta. Inhimillisyys ja heikoimpien auttaminen kuulemma vaatii rajua yli varojen elämistä ja julkisen talouden romuttamista pitkällä aikavälillä. Valitettavasti raunioiden siivoaminen jää sitten nuorempien sukupolvien tehtäväksi, kun tämän päivän ministerit ovat jo siirtyneet uusiin veikkaus-rahoilla perustetuihin eläkevirkoihinsa toimittamaan tyhjää.
Toivonkin erityisesti tätä lukevien vasemmistolaisten kysyvän itseltään: Kummassa maassa elintaso on korkeampi vuosikymmenen lopulla, Suomessa vai Ruotsissa? Kummassa maassa on vuonna 2030 paremmat edellytykset maksaa neuvolat, päiväkodit ja koulutukset lapsille, sekä pitää huolta yhteiskunnan vähäosaisista?
Talouskuripolitiikan aika tulee joka tapauksessa. Kysymys on vain, että kuinka rajuna se tulee ja tekeekö sen Suomen hallitus vai IMF kavereineen. Mielestäni menokuriin, julkisten menojen leikkaamiseen ja rakenneuudistuksiin kannattaa ryhtyä nyt, kun saamme vielä tehdä ne omilla ehdoillamme

Mielipiteeni perustuu kokonaisuuteen. Olkoon nyt sitten vaikka tämä ”täti harmonia”: olen lukenut enemmän hänen tekstejä muissa ketjuissa kuin politiikkaa tms. koskettavissa ketjuissa.

Politiikkaa tai muuta ”asiaketjua” kommentoidessa liirunlaarum argumentit yleensä ohittaa hyvin nopeasti koska ei niissä ole mitään haastetta tai mitään sisällöllisesti olennaista.

Antaa tätien kirjoittaa siinä missä muutkin, senkin ikärastisti!
Muutamien vuosien päästä jangsterit pitää meille täällä samaa saarnaa mitä sinä nyt!
Huonostikäyttäytyvät tädit...:sneaky:

Ok. Mulle kun pärähtää 60 mittariin ja jos tää palsta ei silloin oo bittiavaruudessa, niin alan jorista

"Raavin tänään itseäni. Luin Iltiksestä että koronasta tullut uusi mutaatio joka turvottaa tissejä. Hah, mä oon niin täydellinen etten sitäkään mutanttia tarvitse. "

• Haha
Reactions: Lispetti

Saanko puhua politiikkaa? Saanko puhua Suomen lapsista ja nuorista ja heidän koulunkäynnistä?
Erään matamin v-ttuilut vie mut välillä sivuraiteelle, mutta nyt ajattelin paneutua Li Anderssonin ajatuksiin.

Usein tällä palstalla jos joku kritisoi jotain ilmiötä tai poliitikkoa, tulee harmailta kuittia "onpa kirjoittaja epäkypsä, miten se sen pyllyä kutittaa, onko se häneltä pois."

Voin mä perustaa pari söpöstelyketjua "aurinko paistaa kauniisti eikä ole helle" jossa kehun tätä säätä positiivisesti ja vaikutan kypsän harmoniselta, niin saat mielenrauhan.

Mutta kritiikki vie asioita eteenpäin.
2plussalla keuhkohaminen ei vie yhtään mitään eteenpäin. Hus pois palstalta tekemään jotain konkreettista jos haluat olla suuri vaikuttaja ja asioiden edistäjä.

Kurin osalta koulumaailmaan kurinpalautus, kirjaimellisesti:

Kännykät pois oppitunneilta!

Kunnioitus opettajaa kohtaan palautettava: opettaja ei ole mikään kaveri vaan aikuinen ohjaaja - opettajan ei tarvitse leikkiä koulussa mitään ”nuorta” ja hakea nuorilta hyväksyntää voidakseen opettaa (tätäkin näkee).

Häiriköt poistetaan luokasta:
koulu ei ole mikään suljettu psykiatrinen osasto - tunnilla täytyy osata käyttäytyä niin, että ei aiheuta häiriötä. Ihan jokaiselle on suotava oppimisrauha ja opettajalle rauha opettaa! Jo varhaiskasvatuksessa olisi hyvä puuttua tiukin ottein häiriökäyttäytymiseen ja selvittää sen syitä.

Vanhempien tulee osata tukea lasta ja nuorta sen suuntaisesti, että käytös koulumaailmassa on kunnioittavaa ja asiallista. Puhutaanko tästä riittävästi?
Kovasti aina kritisoidaan koulua, mutta mites ne vanhemmat?

Sitten Lin kommentteihin. Olen samaa mieltä Echon kanssa, että Li todellakin on surkea opetusministeri. Hän ei ota oikeastaan mitään kantaa opettajien ahdinkoon.

Li syyttelee suomeksi näin:

1. eriarvoisuus
2. eriarvoisuus
3. eriarvoisuus
4. sosioekonominen asema
5. sosioekonominen asema
….
Vassareille hyvin tyypillistä hokemaa.

Kuitenkin koulumaailmassa Suomessa jokainen voi lähteä samalta lähtöviivalta:

- koulu varustaa lapsen tarvittavilla opetusmateriaaleilla jne.
- jokainen lapsi/nuori saa harrastaa
- asuinpaikan mukaan eriytyvät kouluvalinnatkaan eivät välttämättä enää vaikuta, koska sosioekonomisesti alempaan luokkaan kuuluvat ovat asukassijoittelun ansiosta päässeet ns. parempien koulujen piiriin.
-etc.

Kääntäisin katsetta vanhempiin. Tutkimukset osoittavat, että ylemmän sosiaaliekonomisen aseman omaavien lapset kouluttautuvat korkeammin, vaikka alemman sosioekonomisen lapset ovat koulumaailmassa samalla lähtöviivalla.

Resursseista:
kun lisätään perusrahoitusta kuntien valtionosuuksiin, kunnat päättävät itse, miten käyttävät rahat. Ei ole tapaa varmistaa, että rahat menevät juuri kouluihin tai juuri vaikkapa opetusryhmien pienentämiseen.
Hmmm….no, sehän kuulostaa järkevältä?

Hankehumppa on ihan oiva sana kuvaamaan nykytilaa. Nyt on kyse perusopetuksesta, ihan varmasti peruskouluunkin saa uppoamaan loputtomasti rahaa jos koko ajan tuodaan jotakin lisää. Opettajat ovat ihmisiä, eivätkä mitään koneita, jos työtaakkaa lisätään koko ajan ilman tarvittavia resursseja on päivän selvää, että opetus ei ole enää laadukasta.
Kaksi vaihtoehtoa - joko lisää resursseja tai sitten hankehumppa puretaan osiin ja katsotaan mihin meillä on varaa.

Pisatuloksissa johtavat maat Kiina ja Singapore eivät mielestäni ole hyviä vertauskuvia. Näissä maissa opetus on vähintäänkin epäterveellisissä kantimissa:

”Kun merkittävä koekausi alkaa, itsemurhia ehkäisevä Samaritans of Singapore -ryhmä näkee piikin yhteydenotoissa, kertoo ryhmän Wong Lai Chun.

Vuosikymmenen alkupuolella 11-vuotias poika teki itsemurhan päivänä, jolloin hänen oli tarkoitus kertoa kouluvuoden puolenvälin koetulokset vanhemmilleen. Hän oli reputtanut kahdessa aineessa.”

Maahanmuuttajataustaiset oppilaat, etenkin Afrikasta ja Lähi-idästä ovat oma lukunsa. Se, että rasistiksi leimautumisen pelossa ei uskalleta puuttua juurisyihin vaan yritetään tehdä ongelmista yleisiä, syövät turhaan resursseja.

(huom. kirjoitan töiden lomasta - bare with me)

• Tykkää
Reactions: ruuttis
Sammallahti kirjottaa hyvin mihin tää vassarien sullemulle politiikka johtaa:

Hyviä uutisia! Hallitus alentaa tuloveroa ja velkasuhdekin kääntyy laskuun! Harmi vain, että tämä tapahtuu Ruotsissa, eikä Suomessa. Ruotsissa nimittäin tehdään sitä suomalaisen vasemmiston kavahtamaa oikeistolaista kurjistamispolitiikkaa ja vieläpä demari-valtiovarainministerin johdolla. Tolkullisemman talouspolitiikan seurauksena ruotsalaisten tulovero alenee, menokuri pitää ja velkasuhde laskee.
Suomessa vasemmistohallitus ay-kellokkaineen taas vaativat verojen korottamista ja rajua velkaantumisen. Hallituksemme itse asiassa pitää onnistuneena talouspolitiikkana sitä, että Suomi velkaantuu seuraavat 10 vuotta. Inhimillisyys ja heikoimpien auttaminen kuulemma vaatii rajua yli varojen elämistä ja julkisen talouden romuttamista pitkällä aikavälillä. Valitettavasti raunioiden siivoaminen jää sitten nuorempien sukupolvien tehtäväksi, kun tämän päivän ministerit ovat jo siirtyneet uusiin veikkaus-rahoilla perustetuihin eläkevirkoihinsa toimittamaan tyhjää.
Toivonkin erityisesti tätä lukevien vasemmistolaisten kysyvän itseltään: Kummassa maassa elintaso on korkeampi vuosikymmenen lopulla, Suomessa vai Ruotsissa? Kummassa maassa on vuonna 2030 paremmat edellytykset maksaa neuvolat, päiväkodit ja koulutukset lapsille, sekä pitää huolta yhteiskunnan vähäosaisista?
Talouskuripolitiikan aika tulee joka tapauksessa. Kysymys on vain, että kuinka rajuna se tulee ja tekeekö sen Suomen hallitus vai IMF kavereineen. Mielestäni menokuriin, julkisten menojen leikkaamiseen ja rakenneuudistuksiin kannattaa ryhtyä nyt, kun saamme vielä tehdä ne omilla ehdoillamme
Näinhän se on. Vasemmistolainen politiikka Suomessa päättyy romahdukseen ja siitä seuraa itku ja parku.

Ei varmaan kannata ottaa tosissaan. Tai no ethän sinä vissiin otakaan. Se vaan on naisten tapa ottaa silmätikkuja. Näin olen asian omassa päässäni järkeillyt tämän palstan suhteen. Toisille on mahdoton ajatus, että asiat tappelisivat ihmisten sijaan ja heidän on suorastaan pakko henkilöittää kaikki ristiriidat.

Mä uskon että tämä ei ole nyt etninen kysymys, vaan ihan kantasuomalaiset sössii näinä vuosina oman koulujärjestelmänsä.
Koska tämä ei ole pelkästään pk-seudun ongelma.

Yhtään vähättelemättä ma munuorten tekemää häiriköintiä, se on sietämätöntä.

Olen samaa mieltä. Viro on kopioinut noin 20 vuotta sitten suomalaisen koulutusjärjestelmän ja se näkyy nyt tuloksissa. Suomessa taas on systemaattisesti korjattu sitä, mikä ei ole rikki. Siihen vielä päälle kielitaidottomat, niin soppa on valmis.

Aloittaja kuule, sulla tulee aina aika ajoin näitä purkauksia, jotka anteeks vaan, vaikuttaa ihan maaniselta. Sitten kun sulle vastataan eikä vastata tavalla, josta sä tykkäät, niin olet ihmeissäsi. Luuletko olevasi itse kaiken arvostelun yläpuolella? Et ole.

Se tapa, jolla muutama vuosi sitten riepottelit Milannaa täällä, on jäänyt mieleen. Ja ihmettelen vielä uskovaiselta ihmiseltä tuollaista käytöstä, Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä eikä hyväksyä, mutta toisaalta on asioita, joihin et voi vaikuttaa.

Sun tapasi ilkeilystä ei koidu mitään hyvää.

HS:

"42 min Eelis Bjurström
Itähelsinkiläisessä lukiossa usean nuoren tappelu, poliisi meni väliin
Poliisi on tänään puuttunut itähelsinkiläisessä lukiossa tapahtuneeseen useamman henkilön väliseen tappeluun, Helsingin poliisi tiedottaa Twitterissä.

Tapauksesta on kirjattu rikosilmoitus pahoinpitelystä. Poliisi kertoo myös työskentelevänsä koulun kanssa estääkseen vastaavat tapahtumat jatkossa."

Itä-Helsinki mainittu...

Aloittaja kuule, sulla tulee aina aika ajoin näitä purkauksia, jotka anteeks vaan, vaikuttaa ihan maaniselta. Sitten kun sulle vastataan eikä vastata tavalla, josta sä tykkäät, niin olet ihmeissäsi. Luuletko olevasi itse kaiken arvostelun yläpuolella? Et ole.

Se tapa, jolla muutama vuosi sitten riepottelit Milannaa täällä, on jäänyt mieleen. Ja ihmettelen vielä uskovaiselta ihmiseltä tuollaista käytöstä, Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä eikä hyväksyä, mutta toisaalta on asioita, joihin et voi vaikuttaa.

Sun tapasi ilkeilystä ei koidu mitään hyvää.
Vaikeilla ihmisillä on aina joku hampaissaan.

Yhteistyössä