liian paljon lisäaineita ja suolaa ja jäkä jäkä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sssssssss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sssssssss

Vieras
mistä te täydelliset naiset sitten teette ruokaa?
kertokaapa esim kuinka teette lasagnen tai lasagnetten.
hei, leivotteko itse leipänne? niissäkin kaupan leivissä on lisäaineita. entä jogurtit?!

Wohoo! Juuri tänään tein erittäin herkullista lasagnea. Mausteina oli erillisestä maustekaupasta hankittua kristallisuolaa, mustapippuria, basilikaa, timjamia, paprikaa ja chiliä. Käsitellyin tuote oli kastikkeen seassa tomaattimurska.

Leipää löytyy helposti lisäaineettomana, itse suosin aitoa juureen leivottua ruisleipää.

Jogurttejakin löytyy luomuna mutta niitä ei paljoakaan meillä syödä. Esim. maustamaton luomujogurtti + sekaan tuoreita hedelmiä tai marjoja, eikä mitään kaupan mössöpommeja.

t. taas kerran täydellinen nainen

Wohoo! Juuri tänään tein erittäin herkullista lasagnea. Mausteina oli erillisestä maustekaupasta hankittua kristallisuolaa, mustapippuria, basilikaa, timjamia, paprikaa ja chiliä. Käsitellyin tuote oli kastikkeen seassa tomaattimurska.

Leipää löytyy helposti lisäaineettomana, itse suosin aitoa juureen leivottua ruisleipää.

Jogurttejakin löytyy luomuna mutta niitä ei paljoakaan meillä syödä. Esim. maustamaton luomujogurtti + sekaan tuoreita hedelmiä tai marjoja, eikä mitään kaupan mössöpommeja.

t. taas kerran täydellinen nainen

mikset murskannu tomaatteja itse?

En oo täydellinen. Enkä vältä suolaa, syön joskus suoraan purkista jos siltä tuntuu. Ruususuolaa. :p

Lasagnea en oo piiiiitkiin aikoihi syöny, joten en osaa sanoa miten sen tekisin kun en muista mitä siihen tulee.
Leipänä meillä on anopin leipomaa ruismallaslimppua (lisäaineeton tottakai) tai sitte kaupasta lisäaineeton ruislimppu. Joskus harvoin syödään kyllä ranskanleipääki (kaupan vaaleista leivistä siinä taitaa olla vähiten lisäaineita), vois leipoa iteki jos useammin söis. Sämpylöitä toisinaan oon leiponu, mut nykyään aika vähän tuota leipää syödään muutenkaan.
Jogurttina turkkilainen jogurtti johon sekaan kermaa, marjajauheita ja esim kaakaonibsejä. Joskus satunnaisesti banaania ja mustikkaa, tai mansikkaa pakkasesta.

siis mä en tajua tätä ihmettelyä. Miten voi ihmetellä kuinka ruokaa tehdään ilman valmistuotteita ja lisäaineita? Kyllä sen minusta pitäis olla ihan itsestään selvää. Miten lasagne tehdään, tehdään ne kastikkeet ja ladotaan levyjen kanssa vuokaan. Eikö tuo nyt ole ihan selvä homma? Ja mitä kummallista leipien leipomisessa on? Jos ei jaksa odotella kohoomisia sun muuta niin nopeempiakin vaihtoehtoja on, esim. teeleivät. Ja jogurtit!! Etkö sä tiedä että maustamatonta jogurttia on olemassa??!

Eihän leivissä juuri mitään lisäaineita ole. Jossain Lidlin leivissä tms. bulkkitavarassa on säilöntäaineita, mutta tavallisessa ruisleivässä ei juuri kyllä ole. Eikä siis suomalaisessa leivässä yleensäkään. Ja leivän syöminenhän, ja varsinkin sen itse leivotun, on ihanaa!
Lasagne on vähän rasvaista ja helposti hiukka suolaista, mutta valkokastikkeeseen ei ole pakko laittaa hirveästi rasvaa ja jauhelihan voi ostaa vähärasvaisena (ja luomuna) myös. Suolan määrää voi itse säädellä. Tomaattisäilykkeitä on luomuna joka kaupassa. Lasagnelevyjä ei meidän kaupassa ole luomuna. Ja jugurtti tottakai maustamattomana. Maistapas pakastemarjojen, sokerin ja vaniljasokerin kanssa, et halua enää valmiiksi mössättyä sokerisössöä! Ja hei! maailma, kirjastot, kirjakaupat, lehdet ja netti on täynnä ruokaohjeita, hae vaan parhaat ja kokeile! Tutki tuoteselosteet myös!!

[QUOTE="Nunnuli";23007147]Eihän leivissä juuri mitään lisäaineita ole. Jossain Lidlin leivissä tms. bulkkitavarassa on säilöntäaineita, mutta tavallisessa ruisleivässä ei juuri kyllä ole. Eikä siis suomalaisessa leivässä yleensäkään. QUOTE]

No kyllä niitä on... Toki löytyy myös sellaisia missä ei ole. Mutta monesti leivissä on emulgointi-, sakeuttamis-, happamuudensäätö- ja säilöntäaineita.

[QUOTE="Nunnuli";23007147]Eihän leivissä juuri mitään lisäaineita ole. Jossain Lidlin leivissä tms. bulkkitavarassa on säilöntäaineita, mutta tavallisessa ruisleivässä ei juuri kyllä ole. Eikä siis suomalaisessa leivässä yleensäkään. Ja leivän syöminenhän, ja varsinkin sen itse leivotun, on ihanaa!
Lasagne on vähän rasvaista ja helposti hiukka suolaista, mutta valkokastikkeeseen ei ole pakko laittaa hirveästi rasvaa ja jauhelihan voi ostaa vähärasvaisena (ja luomuna) myös. Suolan määrää voi itse säädellä. Tomaattisäilykkeitä on luomuna joka kaupassa. Lasagnelevyjä ei meidän kaupassa ole luomuna. Ja jugurtti tottakai maustamattomana. Maistapas pakastemarjojen, sokerin ja vaniljasokerin kanssa, et halua enää valmiiksi mössättyä sokerisössöä! Ja hei! maailma, kirjastot, kirjakaupat, lehdet ja netti on täynnä ruokaohjeita, hae vaan parhaat ja kokeile! Tutki tuoteselosteet myös!![/QUOTE]

Lidlin leivät tulevat mm. Primulasta, sisäpiiritietoa ;). Lähes kaikissa suomalaisissa leivissä on paitsi jauhoparanteita, mutta myös säilöntäaineita, emulgointiaineita jne. Naiivia kuvitella etteikö näin olisi!

Lasagnen tekee raskaaksi ihan jokin muu kuin se rasvan (suht mitätön) osuus...tomaattisäilykkeitä ei todellakaan ole luomuna oletusluontoisesti. Dissaat sitten kaupan jogurtteja ja omaan versioosi sotket a.) kaupan jogurttia, b.) kahta erilaista sokeria?? :D Just.

hei, leivotteko itse leipänne? niissäkin kaupan leivissä on lisäaineita. entä jogurtit?!

Kaapissa Vaasan ruispaloja: ei lisäaineita
Lasagnelevyt: rainbow täysjyvälevyjä, ei lisäaineita
Lasagneen tomaattimurskaaa(ei lisäaineita), paistijauhelihaa (ei lisäaineita), maitoa (ei lisäaineita), juustoa (säilöntäaineeton), mausteita

Oliko vielä jotain muuta kysyttävää?

Huoh näitä ihmisiä, joiden mielestä jos ei osta ruuaksi eineksiä ja valmismarinadimössöjä, niin on täydellisyyteen pyrkivä friikki.

En kyllä ymmärtänyt kysymystä ollenkaan. Mulla on kaapissa halvimpia mahdollisia lasagnelevyjä ja ei noissa kyllä ole lisäaineita mitään. Jauhelihaa ei kyllä nyt löydy, mutta käytän vain paistijauhelihaa. Tomaattimurskapurkin kyljessä lukee luomu ja ainesosissa tomaatti, ei mitään muuta. Valkokastikkeeseen maitoa, vehnäjauhoja, voita ja juustoraastetta. Juustoraastepussissa joka nyt löytyy kaapista näkyy olevan suolaa ja happamuudensäätöainetta, mutta molempia on näköjään myös tuossa viereisessä luomujuustopaketissa. Mausteet tulee erillisistä purkeista, osa yrteistä on itse kasvatettuja.

Leipäpakettia ei nyt ole, mutta ruisleivässä harvemmin on lisäaineita, suolaa kylläkin. Jogurteissa on valtaisia eroja, kun hieman viitsii katsoa. Vertasin varsin Valion ja Pirkan maustamattomia a-jogurtteja ja pirkan lista oli huolestuttavan pitkä sisältäe esim. liivatetta. Siinä valion maustetussakin oli lyhyempi lista.

[QUOTE="vieras";23007611]Siis miten joku voi edes kysyä, miten lasagnen voi tehdä ilman hirveää liaäainemäärää? Mitä ihmettä kysyjä itse siihen sitten laittaa??[/QUOTE]

Varmaan tekee sen valmispaketista.
Pussikastikkeita? Jauhelihan sekaan jauhelihamaustetta, liemikuutioita, sipulikeittoaineksia...?

[QUOTE="sondersson";23007117]siis mä en tajua tätä ihmettelyä. Miten voi ihmetellä kuinka ruokaa tehdään ilman valmistuotteita ja lisäaineita? Kyllä sen minusta pitäis olla ihan itsestään selvää. Miten lasagne tehdään, tehdään ne kastikkeet ja ladotaan levyjen kanssa vuokaan. Eikö tuo nyt ole ihan selvä homma? Ja mitä kummallista leipien leipomisessa on? Jos ei jaksa odotella kohoomisia sun muuta niin nopeempiakin vaihtoehtoja on, esim. teeleivät. Ja jogurtit!! Etkö sä tiedä että maustamatonta jogurttia on olemassa??![/QUOTE]

Niin, kyllähän sitä voi lasagnelevytkin itse tehdä, eihän se vaadi kuin durumvehnäjauhoja ja pastakoneen. Taatusti itsetehtyä silloin.

Mä jaksan aina ihmetellä miten voi olla vaikeaa kertoa miten itse tekee tai tekisi. Joku kertoo tehneensä ruokaa tietyllä tavalla ja siihen vastataan liikaa lisäaineita yäk. Miksi ei voi kertoa miten vastaavan esim nopean ruuan itse valmistaisi. Mitä ja kenelle on hyötyä kommenteista "ettekö te tyhmät tajua", eikö silloin ole parempi jättää vastaamatta jos ei ole muuta sanottavaa. Sama päätee moneen muuhunkin asiaan kuin pelkästään tähän ruoka/lisäaine kysymykseen.

Mä jaksan aina ihmetellä miten voi olla vaikeaa kertoa miten itse tekee tai tekisi. Joku kertoo tehneensä ruokaa tietyllä tavalla ja siihen vastataan liikaa lisäaineita yäk. Miksi ei voi kertoa miten vastaavan esim nopean ruuan itse valmistaisi. Mitä ja kenelle on hyötyä kommenteista "ettekö te tyhmät tajua", eikö silloin ole parempi jättää vastaamatta jos ei ole muuta sanottavaa. Sama päätee moneen muuhunkin asiaan kuin pelkästään tähän ruoka/lisäaine kysymykseen.

No mikähän tässäkin on niin vaikea ymmärtää. Jos laittaa mitä pistää lasagneen, niin samalla tavalla se lasagne tehdään "ilman lisäaineita" kuin lisäaineillakin.
reseptikin löytyy vaikka levylaatikon kyljestä, jos ei ole ennen itse tehnyt.

Jos viittaat siihen taannoiseen pakasteriisi-kasvis-marinoitu suikale-ruokaan niin siihen vasta helppo vastaus onkin:
vaikkapa riisi-ohra-seos kiehumaan veteen (keittoaika noin 15-20 min), maustamattomat suikaleet pannulle sillä aikaa, sekaan mausteita maun mukaan (yksinkertaisimmillaan suola ja pippuri), samalla pilkot paprikaa, sipulia tms. muuta vihannesta ja viskaat pannulle, kerma sekaan lopuksi ja riisi-ohra. Aikaa meni 20 minuuttia, turhia lisäaineita nolla. Selkeyttikö tämä nyt asiaa? Ei ole vaikeaa, eihän?

Mä en ole kyllä mitään jäkättänyt, enkä tunne itseäni täydelliseksi, vaikka ruokani teen ilman suolaa ja säilöntäaineita.
Lasagnea meillä ei ole syöty pitkiin aikoihin mutta jos on vaikea kaupassa katsoa pakettien kylkeä niin ne levyt voi myös *vinkkivinkki* tehdä itse.
Ja leipä, sitä menee tosi vähän, ja sekin yleensä Vaasan Ruispalaa.

Saahan niitä lisäaineita syödä jos ei ole aikaa tehdä itse tai ei osaa tehdä itse tai ei välitä.
Mutta jos minä syön ruokani mieluiten ilman niitä ja haluan syöttää perheenikin lisäaineettomasti, ei se ole mikään tuskailun tai ilkunnan paikka. Se on minun valintani kaupassa ja sillä siisti.

Tässä on nyt kahdenlaisia ihmisiä. Niitä, joita ruoan sisältö ei kauheasti kiinnosta, ja joiden mielestä on tekopyhää jäkätystä kiinnittää huomiota lisäaineisiin. Ja niitä, joita ruoan sisältö kiinnostaa, ja joiden mielestä on varsin vaivatonta vältellä lisäaineita.

Näiden ihmisten on aika vaikeaa ymmärtää toisiaan, koska he kulkevat ruokakaupassa ihan eri asenteella ja katselevat reseptejä ihan eri silmin. Meille, jotka pyrimme viettämään suurimman osan kauppareissusta hevi-osastolla, on ihan absurdi kysymys, että kuinka tehdään lisäaineeton lasagne. Eihän lasagneen tule lisäaineita, jos niitä ei sinne varta vasten lisää...

[QUOTE="huokaus";23007729]Tässä on nyt kahdenlaisia ihmisiä. Niitä, joita ruoan sisältö ei kauheasti kiinnosta, ja joiden mielestä on tekopyhää jäkätystä kiinnittää huomiota lisäaineisiin. Ja niitä, joita ruoan sisältö kiinnostaa, ja joiden mielestä on varsin vaivatonta vältellä lisäaineita.

Näiden ihmisten on aika vaikeaa ymmärtää toisiaan, koska he kulkevat ruokakaupassa ihan eri asenteella ja katselevat reseptejä ihan eri silmin. Meille, jotka pyrimme viettämään suurimman osan kauppareissusta hevi-osastolla, on ihan absurdi kysymys, että kuinka tehdään lisäaineeton lasagne. Eihän lasagneen tule lisäaineita, jos niitä ei sinne varta vasten lisää...[/QUOTE]

Minä voin kyllä hyvin ymmärtää sen, ettei niihin lisäaineisiin ole kiinnostusta tai niitä ei muista katsastaa ostoksia tehdessään tai on muita syitä, miksi sellaisia elintarvikkeita käyttää. En ole itsekään asiaan kovin pitkään vielä kiinnittänyt huomiota ja useinkin vielä tulee ostettua tuotteita, joita tarkemmin tutkien ei tulisi enää tehneeksi, kiireessä tai vanhastamuistista tai joskus vain laiskuudesta käy "tapaturma" ostoskierroksella. Mutta silloin kun olen skarppina ja on ns hyvä päivä, ruoka on hyvinkin vapaa lisäaineista meillä. Kyllä kannattaa yrittää, vaikkei aina parhaaseen yltäisikään tai muualla syöty ruoka sisältäisi lisäaineita.

Ja se jogurtti.. Kyllä ostan maustamatonta.
Kesällä kerään marjoja ja hedelmiä ja pakastan niitä, osan pienemmissä rasioissa soseena ja otan pakastimesta sitten kun haluan ja laitan jogurtin päälle vaikka jogurtti on kyllä hyvää siltänäänkin.

Huom harmaana: tuossahan tuli selvä vastaus miten, juuri tuota tarkoitin. En tässä yhteydessä sitä että minä en osaisi tehdä ruokaa mitä meillä syödään jne.

Sen perusteella mitä olen kuullut tuttavalta, joka on yläasteella kotitalousopettajana, en oikein enää hämmästele mitään ruoanlaittoon liittyviä kysymyksiä tyyliin "ai tätäkin voi tehdä itse ja kotona".

Viimeksi muokattu:
Ajattelin just tehdä tänään lasagnea knorrin valmiista pakkauksesta. Eli aikamoisen lisäainepommin aion perheelleni tarjota ja myös vatsassani kasvavalle pikkuiselle.

T: Maailman huonoin äiti

Voi emälä.
Se, että kertoo välttelevänsä tarpeettomia lisäaineita saa joissakin ihmisissä sellaisen reaktion aikaan, että ihan joskus ihmetyttää.
Minulle lisäaineiden välttely tarkoittaa sitä, että emme käytä esim light-tuotteita lainkaan, makeutusaineet ovat myös pannassa. En käytä mielellään eineksiä, en myöskään puolivalmistuotteita. Sokereita vältän mm niin, että käytämme maustamatonta jogurttia, puuro makeutetaan hunajalla mieluiten jne jne. Toki leivon pullat/kakut itse ja luonnollisesti niihin sitä sokeria tulee, mutta välttelyhän ei todellakaan tarkoita ehdotonta käyttökieltoa.
Lisäaineiden välttely ei tarkoita meidän perheessä sitä, että meillä olisi oma lehmä takapihalla, perunamaa ja liha metsästettäisiin itse. Toki sallin sen heille, joille se on mahdollista ja jotka niin haluavat tehdä. :)
Maalaisjärki olisi suotavaa joskus näissä jutuissakin.

Yhteistyössä