liian paljon lisäaineita ja suolaa ja jäkä jäkä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sssssssss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun tulee aina paha mieli kun luen näitä keskusteluja. Mun äitini käytti paljon valmisruokia ja puolivalmisteita. Aina koulusta kotiin tullessani oli tarjolla Saarioisten laatikkoja, pitsaa tai pinaattilättyjä, ja jälkiruuaksi suklaapatukka. Parasta herkkua oli lihapullat, joiden sekaan äiti oli sekoittanut ranskalaista sipulikeittoa. Ja ai että miltä se sipulikeitto tuoksui jo kotikadun toiseen päähän asti... Koulukaveritkin kysyi aina vesikielellä, että tuoksuuko teillä taas ranskalainen sipulikeitto?

Ja kaikista näistä lisäainemääristä huolimatta äitini on maailman paras ja ihanin äiti, ei olisi ikinä käynyt mielessänikään valittaa näistä ruuista. Ja minustakin on kasvanut ihan yhteiskuntakelpoinen ja terve nuori nainen.

[QUOTE="vieras";23008116]Mun tulee aina paha mieli kun luen näitä keskusteluja. Mun äitini käytti paljon valmisruokia ja puolivalmisteita. Aina koulusta kotiin tullessani oli tarjolla Saarioisten laatikkoja, pitsaa tai pinaattilättyjä, ja jälkiruuaksi suklaapatukka. Parasta herkkua oli lihapullat, joiden sekaan äiti oli sekoittanut ranskalaista sipulikeittoa. Ja ai että miltä se sipulikeitto tuoksui jo kotikadun toiseen päähän asti... Koulukaveritkin kysyi aina vesikielellä, että tuoksuuko teillä taas ranskalainen sipulikeitto?

Ja kaikista näistä lisäainemääristä huolimatta äitini on maailman paras ja ihanin äiti, ei olisi ikinä käynyt mielessänikään valittaa näistä ruuista. Ja minustakin on kasvanut ihan yhteiskuntakelpoinen ja terve nuori nainen.[/QUOTE]

Ne ajat oli ennen ja nyt on nyt.
Mitä siitä mieltänsä pahoittamaan. Itsekin olen lapsena vetänyt Rymd-mehujauheesta tehtyä mehua mökillä ja siinä ei varmaan ole ollut mitään luonnollista.

Miksi asiaan ei kiinnittäisi huomioita nyt, kun tiedetään enemmän?

Minä voin kyllä hyvin ymmärtää sen, ettei niihin lisäaineisiin ole kiinnostusta tai niitä ei muista katsastaa ostoksia tehdessään tai on muita syitä, miksi sellaisia elintarvikkeita käyttää. En ole itsekään asiaan kovin pitkään vielä kiinnittänyt huomiota ja useinkin vielä tulee ostettua tuotteita, joita tarkemmin tutkien ei tulisi enää tehneeksi, kiireessä tai vanhastamuistista tai joskus vain laiskuudesta käy "tapaturma" ostoskierroksella. Mutta silloin kun olen skarppina ja on ns hyvä päivä, ruoka on hyvinkin vapaa lisäaineista meillä. Kyllä kannattaa yrittää, vaikkei aina parhaaseen yltäisikään tai muualla syöty ruoka sisältäisi lisäaineita.

No sanoin ehkä vähän kärjistäen, että meitä olisi vain kahdenlaisia. Jokainen on tietenkin omanlaisensa, kuluttajanakin. Mutta tarkoitin sitä, että eri ihmiset kiinnittävät kaupassa huomiota eri asioihin. Minulle on itsestäänselvyys, että käyttämässäni luomutomaattimurskassa on pelkkiä tomaatteja ja jugurtissani vain maitoa ja hapatetta. Osaan nimetä sen lisäaineettoman kookosmaitomerkin.

Mutta sitten taas olisin ihan pihalla, jos menisin tämän palstan "suosittele lempieineksiäsi" -ketjuun, koska en oikeasti näe sitä einestiskiä siellä kaupassa. Kohteliasta on myös muistaa, ettei minun ole pakko mennä kyseiseen ketjuun kommentoimaan, jos minulla ei ole mitään rakentavaa ja aiheeseen liittyvää sanottavaa.

Eli sikäli on hölmöä sanoa puolin ja toisin, että "miten sä jaksat kyylätä noita asioita" tai "miten sä voit olla tietämättä tuosta...." koska se oma tapa käydä kaupassa on tutuin ja nopein.

Jos ei tiedä paremmasta eikä osaa herutella ruokiinsa makua kunnon raaka-aineista, juureksista, vaihtelevista valmistustavoista, yrteistä ja oikeasta happaman ja makean suhteesta niin eihän siihen jää kun ne glutamaattikuutiot, suola ja valmiskastike maapallon toiselta puolelta.

Kun olen lapsena oppinut sen miltä hyvän ruuan kuuluu maistua, niin siitä yritän sitten pitää kiinni loppuikäni ja sen saman tietoisuuden siirtää omille lapsilleni.

Jos ei tiedä paremmasta eikä osaa herutella ruokiinsa makua kunnon raaka-aineista, juureksista, vaihtelevista valmistustavoista, yrteistä ja oikeasta happaman ja makean suhteesta niin eihän siihen jää kun ne glutamaattikuutiot, suola ja valmiskastike maapallon toiselta puolelta.

Kun olen lapsena oppinut sen miltä hyvän ruuan kuuluu maistua, niin siitä yritän sitten pitää kiinni loppuikäni ja sen saman tietoisuuden siirtää omille lapsilleni.

Näinhän se menee. Olisin aika surullinen, jos lapseni mielestä parasta ruokaa olisi einesruoka aromivahventeella. Onneksi ei ole, vaan makupaletti on hänellä aika kohdillaan. Jos pitää ruuan sisältöä ja sen valmistamista tärkeänä, niin mielellään sen arvostuksen ja taidon siirtää omille lapsilleenkin.
Toki lapsi syö eineksiäkin, jos muuta ei ole tarjolla.

Juuri näin. Vielä pitää lisätä, ettei se aina edes vaadi muuta kuin hyvät ainekset.

Mietitään vaikka kesäruokia: uudet perunat ja voi, savukala, salaatti oman maan aineksista. Maailman yksinkertaisinta ruokaa, ja niin hyvää.

mistä te täydelliset naiset sitten teette ruokaa?
kertokaapa esim kuinka teette lasagnen tai lasagnetten.
hei, leivotteko itse leipänne? niissäkin kaupan leivissä on lisäaineita. entä jogurtit?!

Leivon itse leivät, pasta tehdään itse silloin harvoin kun sitä edes syödään, jogurttia syödään (parta-äijää) ja sitä maustetaan marjoilla, hedelmillä ja hunajalla. Ja tehdään ihan tavallista ruokaa puhtaista raaka-aineista ilman kevyttuotteita. Näin menty jo monta vuotta, eikä ole yhtään vaikeaa =)

[QUOTE="Nunnuli";23007147]Eihän leivissä juuri mitään lisäaineita ole. Jossain Lidlin leivissä tms. bulkkitavarassa on säilöntäaineita, mutta tavallisessa ruisleivässä ei juuri kyllä ole. Eikä siis suomalaisessa leivässä yleensäkään. Ja leivän syöminenhän, ja varsinkin sen itse leivotun, on ihanaa!
Lasagne on vähän rasvaista ja helposti hiukka suolaista, mutta valkokastikkeeseen ei ole pakko laittaa hirveästi rasvaa ja jauhelihan voi ostaa vähärasvaisena (ja luomuna) myös. Suolan määrää voi itse säädellä. Tomaattisäilykkeitä on luomuna joka kaupassa. Lasagnelevyjä ei meidän kaupassa ole luomuna. Ja jugurtti tottakai maustamattomana. Maistapas pakastemarjojen, sokerin ja vaniljasokerin kanssa, et halua enää valmiiksi mössättyä sokerisössöä! Ja hei! maailma, kirjastot, kirjakaupat, lehdet ja netti on täynnä ruokaohjeita, hae vaan parhaat ja kokeile! Tutki tuoteselosteet myös!![/QUOTE]

Sä oot niin väärässä kyllä tuosta leivästä! Ne on pumpattu täyteen esim. leipää laajentavaa ainetta (siksipä ne limput on niin houkuttelevan isoja) Eli ihmisiä huijataan komeilla leivillä, ja niissä on e-koodeja vaikka kuinka. Kannattaa kurkata joskus sitä listaa mitä leipä sisältää. Tällä hetkellä ei löydy kuin pari lisäaineetonta leipää kaupan hyllyltä. Kaikista huonoimpia vaihtoehtoja ovat nämä kauppojen itsepaistamat leivät! Ne muka tuoreita, se valmispakaste leipä on jopa vuosi sitten tehty ja tänään vasta paistettu, todella tuoretta on :X

Leivon leivät pitkälti itse ja ostan osan maatilapuodista. On yhä pieniä kotileipomoita, joista saa aitoa, lisäaineetonta leipää, jonka juuri on jostain 1800-luvun puolivälistä.

En yleensä tee edes lasagnea, mutta pastataikinan tekeminen itse ei ole vaikeaa. Sille teen usein punajuuresta, sipulista ja porkkanasta aurajuustolla ja timjamilla maustettua kastiketta. Luomupiirin jäsenyys on hyvä ensiaskel terveellisempään ruokaan.

Suolassa on eroja! Esim. Himalajan ruususuola tai Maldon-merisuola maistuvat todella erilaiselta kuin perushienosuolat, ei tarvii ollenkaan laittaa niin paljoa ja aromia on ihan toiseen tapaan. Lasagnen teen joskus kasviksista, joskus lihasta.. Tomaattimurskaa saa luomuna myös, esim. Pirkan tomaatti-basilikapastakastike pahvitölkissä on tosi hyvää (vaikkei murskaa olekaan). Ja en kyllä jaksa keitellää tomaattikastikkeita tuntitolkulla, no joskus kyllä, mutta että arkena.. Pastaa en ole myöskään tehnyt itse, pitäisi hommata se kone. Ehkä joskus innostun.. Lasagnehan on melko yksinkertainen, ei siihen valmiskastikkeita tarvita.

Leipää ei juuri syödä, mutta ostan 100 % ruislimppua juureen tehtynä, jos ostan. Vaalean leivän teen aika usein itse, sämpylöitä tms. Lapsethan sitä enemmän syö. Kaupasta jos ostan, tutkin vähän tuoteselosteita, ettei olis hirveästi mitään lisäaineita. Lisäaineetonta vaaleaa leipää löytyy kyllä huonosti. Lapset rakastaa esim. Pågenin oivallus-subseja, niissä ei onneksi ole paljoa E:tä.

Niin joo ja jugurtit. Me ei syödä maustettuja jugurtteja ollenkaan. Lapsille uppoaa parhaiten "pirtelö", eli maustamaton jugurtti, sekaan banaania ja marjoja (tai vaikka vauvan hedelmäsosetta - ok, on eines..) ja vettä ja sitten sauvakoittimella sileäksi. Pillillä kun saa juoda, on huippua. Ei tarvitse sokeria.

Yhteistyössä