liian vähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitoa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitoa!

Vieras
Meidän poika 1v ei juo päivän mittaan tarpeeksi maitoa. Eikös se suositus ole tämänikäiselle 5dl päivässä?
Tuttipullosta ollaan jo luovuttu eli nokkamukista tai tavallisesta mukista juodaan. Teen puurot maitoon ja annan raejuustoa ym. ruoan kanssa mutta en usko että niidenkään avulla lapsi saa riittävästi kalsiumia ym.
Onko vinkkejä miten vielä saisin lisättyä pojan maidon juontia?? Mitä tapahtuu jos lapsi ei saa riittävästi maitotuotteita?

Kiitos jo etukäteen!

Syökö lapsesi jogurtteja tai viilejä? Niistä saa helposti lisää sitä maitomäärää. Esim. A-jogurtteihin on lisätty kalsiumia normaalia enemmän (muistaakseni). Meillä on sama ongelma hiukan vanhemman lapsen kanssa, mutta puuroista ja jogurteista/viileistä saan ton 5dl tulemaan yleensä täyteen. Jos tuntuu, että on jäänyt vajaaksi annan sillon tällöin Calcichew tabletin pureskeltavaksi tai aikaisemmin lisäsin esim. jogurttiin. Meillä ei juoda mukista maitoa ollenkaan, kun huomaa, että ei ole vettä niin ei kelpaa. Vinkkejä siihen otetaan vastaan, miten saisi maitoa juomaan mukista?

Ei meidänkään reilu 1 vee juo maitoa paljonkaan, mutta jonkin verran kuitenkin. Juotan tavallisesta mukista/lasista. Mutta mun mielestä sen 5-6 desiä saa kyllä tosi helposti kasaan. Meillä yleensä näin: aamulla keitän puuron veteen, mutta lorautan valmiiseen puuroon mukaan maitoa puolisen desiä. Lounaaksi on aika usein ruokaa, jossa on mukana maitoa, esim. makaronilaatikkoa, muusia, kiusauksia, valkoista kastiketta. Lisäksi raejuustoa ja leipää, leivän päällä viipale juustoa (juustossa on tosi paljon kalsiumia). Välipalaksi viiliä/jugurttia desi tai kaksi. Päivällinen samaan tapaan kuin lounas. Iltapuuron keitän maitoon, jolloin tulee se pari desiä.

Ootko muuten yrittänyt antaa piimää?

Hei!

Piimää oon antanut mutta ei siitä oikein pidä.
tuosta jogurtista kysyisin että minkäverran esim. a-jogurtissa on sokeria? Uskaltaako sitä antaa? Viiliä ei syö, mutta täytyy vielä yrittää.Juustoja ym. kyllä tykkää maistella.

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Maustetuissa on n. 10-11g/100g eli vähiten, mitä olen maustettuja jogurtteja vertaillut. Sen takia suosin niitä. Hedelmäsoseissa (4kk) on melkein saman verran, riippuu tietysti hedelmästä. Mutta löytyyhän sitä myös maustamattomana, jos haluat itse laittaa marjoja tms. joukkoon. Käy katsomassa Valion sivuilla, jos haluat faktatietoa.

Yks kokeilemisen arvoinen juttu on pilli! Toiset lapset kun juo pillillä vaikka ei muuten maistu. Joko pillillä mukista tai niitä 2dl hylamaitoja eli ns. pillimaitoja. Sporttipullolla voi myös mennä vaikka ei menis tavallisesta mukista. Meillä tyttö 3v. ei pidä maidon hajusta joten tälläisiä vippaskonsteja on tullut kokeiltua. ;)

meillä on ollut ""maitovastainen"" tyttö siitä lähtien kun rinnasta erottiin. Korvikkeen sylki aikanaan pois ja tavallista maitoa joi korkeintaan desin päivässä hörppimällä nokkamukista. Tuttipullo ei oo koskaan kelvannu. MEillä tuohon maidon juomiseen ei auttanu ku aika, jos alko liiaksi tuputtamaan hermostui ja kieltäytyi lopulta ottamasta sitäkään vähää. Kylmän rauhallisesti otettiin asenne että aina tarjottiin /tarjotaan ruualla maitoa ja saa itte ottaa jos haluaa mutta pakoteta ei. Mutta muuta juotavan korvaavaa ei tarjota. Kalsiumin määrä turvattiin aamu- ja iltapuurot laittamalla maitoon sekä antamalla maitoisia välipaloja, jugurttia tmv. Mä en ollu nuiden jugurttien kanssa enää niin kauhean tarkka 1vstä lähtien. Pääosin meidän typy on hyvä syömään, (ehkä juuri kun ei juo), mutta ajoittain oli/on hankalaa saada se 5dl täyteen muusta. Oon antanu sitten just noita purutabletteja kerran päivässä turvaamaan kalsiumin saannin. (ei tee muuten huonoa itellekkään ottaa).

Nyt kun ollaan 1v6kk tapahtui eräänä viikonloppuna ihme :) eli oppi juomaan itse tavallisesta kupista. Tavallaan oli osannut aikasemminki mutta jostain syystä nyt vasta hoksas sen itte ja siitä lähtien meillä on menny maitoa nyt paremmin (ehkä 1-2dl) päivässä. Nokkamuki ei kelpaa enää ollenkaan ja paras on samanlainen kuppi kuin muillakin.

Riittävä kalsiumin saanti on luustolle tärkeätä koska lapsen luusto kasvaa kovin kovasti tässä vaiheessa. JOs kalsiumia ei saa riittävästi, luusto on haurasta ja, hampaat,hiukset ym kasvaa huonosti. Luuston hauraus tuottaa ongelmia vasta aikuisiällä erityisesti naisilla, koska hauraassa luussa on huonosti ""luustoainesvarantoja"" mistä menettää odotuksen, imetyksen ja hormoonimuutosten aikana ja voi kehittyä osteoporoosi. Pääosa Ihmisen luusto varannosta kerätään kasvuiän aikana. Kalsiumin saanti on tärkeää siis aikuisikään saakka!! Erityisen huono luusto voi aiheuttaa ongelmia jo aikaisemminkin, voi tulla ns. kasvuvirheitä/asentoja esim. rankaan.

A-jogurtissa on hedelmäsokeria, kyllä sitä sillin tällöin voi jo 1v antaa. Oetko kokeillut rahkaa? Meillä tykätään siitä, sen joukkoon soseutan marjoja tai laitan hedelmäsosetta. Meillä ei uppoa makeat kiisselit, mutta tuota A-jogurttia kyllä syö, vaikka makeaa onkin. Myös Bulgarian-jogurtista tykkää.

Itse olen antanut noita A-jogurtteja ja vastaavia (sokerimäärältään) yhden päivässä. Enkä pode tuosta sokerimäärästä huonoa omaatuntoa, koska on tosiaan hedelmäsokeria ja ei paljoakaan enempää kuin hedelmäsoseissa, joita antaisin sit jälkkäriksi jos en jogurttia anna.

Kaksi lastani lopettivat maidon ja vastaavien nauttimisen täysin siinä 3 kk ikäisenä.
Ovat kasvaneet pitkiksi naisiksi ilman maitopisaraakaan, ilman piimää tai jogurttia.

Yhteistyössä