liian vanha isäksi ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sartza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sartza

Vieras
meillä tyttö 1 v 5 kk.. oli tarkoitus nyt aloittaa yrittämään vielä tytölle pikkusiskoa tai veljeä, mutta mies ilmoitti tänään ettei enää haluakaan uutta vauvaa koska kokee olevansa liian vanha ja pelkää jo että meidän tyttöä tullaan kiusaamaan joskus iäkkäiden vanhempiensa takia.. mieheni täytti keväällä 48 v. Toisaalta ymmärrän kyllä..toisaalta harmittaa kun olin niin asennoitunut , että yritetään vaikka vuoden verran ( aik raskaus alkoi kyllä heti kerrasta) mutta jos meille ei enää toista tule niin sitten keskitytään meidän pieneen tyttöömme. minkä ikäisiä teidän miehet ovat olleet tullessaan vielä isäksi "vanhoilla päivillään"?

omani vain lievästi yli nelikymppinen oli viimeisen kerran isäksi tullessaan mutta tiedänpä yhden oikein hyvän isän,joka oli lähes 60 v eka kerran isäksi tullessaan. Nyt on kasikymppinen joka on kahden lapsen koti-isänä ison osan lasten lapsuuaikaa ollut. no ei kaikki seitsenkymppiset jaksa murkkjen kanssa, mutta eihän kukaan voi olla varma miten jaksaa tai elääkö edes.
48 v on ihan "nuori" vielä isäksi minun mielestäni. Sitähän on vielä viitisentoista vuotta työelämässäkin vielä eikä se elämä siihen lopu kun eläkeikä alkaa vaan monella sitten sitä aikaa onkin sitten enemmän perheelle ja kaikenlaiselle yhdessätekemisella perheen nuorisonkin kanssa. Me ainakin aiotaan sitten kun eläkeikä koittaa esim matkustella sellaisiin paikkoihin joihin ei ehditä ennen sitä eikä istuta kiikkustuoliin noutajaa odottelemaan

Minä olen 42 ja mies 40. Iltatähti on vajaa 3 v. Olemme miettineet vielä yhden lapsen tekemistä, mutta taitaa jäädä tekemättä. Nyt kun vaippoja ei enää ole ja aletaan päästä aika helpolla, ei oikein innosta uudelleen sen kaiken aloittaminen ja kotiin jämähtäminen, nyt pääsee jo kivasti liikkumaan ja yhden kanssa meneminen on aina helpompaa kuin kahden.

Myöskään raskausaika ei kiehtonut. Olen aina raskaan valtavan kokoinen, nyt viimeisimmän kanssa oli muutenkin hankaluuksia, supistuksia, väsymystä, jaksamattomuutta.

Ehkä myös lievä synnytyksen jälkeinen masennus, jota kesti koko kotonaoloaika. Tai sitten se oli "vain" yksinäisyyttä.

Tuo ajatus että "eläkkeellä me sitten.. " on aika tyypillinen, ja vanhustyössä ollessani oli sitten surullisia esimerkkejä, ettei ne toteutuneetkaan, kun toinen sairastui.

Itse ajattelin silloin, että ei pitäisi elää "sitten kun.." -elämää, vaan "nyt" -elämää, eli pyrkii toteuttamaan ne unelmansa "nyt", vaikka se kuulostaain "kaikkihetimullenyt" -ajattelulta, niin ei se välttämättä sitä ole.

Me olemme aika meneväinen pariskunta, liikumme ja reissaamme paljon ja siksi emme välttämättä halua enää vauvaa ja kyllä minä alan tuntea itseni vanhaksi jo....

Jep juu jokainen voi tietenkin itse sen "päättää" milloin on liian vanha.

Mutta tässä tarinaa/totuutta meiltä ja muualta.

Minulla siis on mies nyt muutaman vuoden yli 50v ja itse olen kymmenen vuotta häntä nuorempi + vaavia yritellään. (Omasta mielestäni meillä vielä aikaa olisi perhettä kasvatella muutama vuosi.)
Elikkä itselläni on edel. liitosta neljä lasta. Mutta nykyinen mieheni tuli meidän yhteisen lapsen myötä ensi kertaa isäksi 51vuotiaana. Eikä tuo ikä ole mielestäni mitenkään esteenä ollut pienen lapsen kasvatuksessa.
Niin onnistuvat mieheltäni ruuanlaitto kuin vaipanvaihto ja kodin muutkin askareet siinä missä minultakin. :D ;)

Muualta tietoa/totuuta sen verran, jotta miehelläni on ystävä joka on isäksi tullut lähes kuusikymppisenä kaksi kertaa. Tosin hänellä kyllä isänä olosta oli kokemusta jo nuoremaltakin iältä. :D Hyvä isä näyttää hänkin lapsilleen olevan.

Elikkä tähän on itseni todettava se, jotta taitaa pitkälti olla asennekysymys tuo isäksi/äidiksi tulo ikä. :headwall: :D Niin no tietty jokainen on oma yksilönsä eikä kukaan voi mennä sanomaan sitä mitä toinen itsestään tuntee. Joten kunnioittakaamme toistemme tunteita/tuntemuksia/mäkemyksiä jne.

Ps. Saas muuten nähdä kasvaako meidän perhe ennen mieheni ja minun yhteenlasketun iän satavuotispäivää. :laugh: :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 09:09 jokainen tavallaan kirjoitti:
Minä olen 42 ja mies 40. Iltatähti on vajaa 3 v. Olemme miettineet vielä yhden lapsen tekemistä, mutta taitaa jäädä tekemättä. Nyt kun vaippoja ei enää ole ja aletaan päästä aika helpolla, ei oikein innosta uudelleen sen kaiken aloittaminen ja kotiin jämähtäminen, nyt pääsee jo kivasti liikkumaan ja yhden kanssa meneminen on aina helpompaa kuin kahden.

Myöskään raskausaika ei kiehtonut. Olen aina raskaan valtavan kokoinen, nyt viimeisimmän kanssa oli muutenkin hankaluuksia, supistuksia, väsymystä, jaksamattomuutta.

Ehkä myös lievä synnytyksen jälkeinen masennus, jota kesti koko kotonaoloaika. Tai sitten se oli "vain" yksinäisyyttä.

Tuo ajatus että "eläkkeellä me sitten.. " on aika tyypillinen, ja vanhustyössä ollessani oli sitten surullisia esimerkkejä, ettei ne toteutuneetkaan, kun toinen sairastui.

Itse ajattelin silloin, että ei pitäisi elää "sitten kun.." -elämää, vaan "nyt" -elämää, eli pyrkii toteuttamaan ne unelmansa "nyt", vaikka se kuulostaain "kaikkihetimullenyt" -ajattelulta, niin ei se välttämättä sitä ole.

Me olemme aika meneväinen pariskunta, liikumme ja reissaamme paljon ja siksi emme välttämättä halua enää vauvaa ja kyllä minä alan tuntea itseni vanhaksi jo....

leikkimielessä me sanomme tuon eläkkeellä sitten mutta totta on että yhä useampi elää oikein aktiivista elämää elääkkeellä. Ei eläkepäivät ole vanhuuden elämistä ja "lepäilyä" vaan sitä että on kerrankin aikaa sitten tehdä kaikenlaista ilman töihinlähtöä yms.
Ja senkin vielä sanon että kukaan ei teidä päiviensä lukumäärää eikä sitä kuka seuraavana täältä lähtee. Yhtä hyvin se voi olla nuori ihminen, jolla koko elämä edessä ja sitä voi sairastua nuorenakin.
Minusta on aika kapeakatseista leimata nelikymppistä vanhaksi vanhemmaksi. Niin kauan lapsia voi saada kuin niitä voi saada.
Ja vaikka sanon että "eläkkeellä sitten" niin kyllä me meidän perheessä eletään tätä päivää ja yritetään elää jokainen päivä mahdollisimman hyvin, "kuin se olisi se viimeinen" että mitään selvittämättömiä asioita ei jää.
Tuon eläkkeellä sitten -sanonnan sanoin varmaan siitä syystä että elämä jatkuu niin kauan kuin elämää on eikä eläkeikä mikään virstanpylväs vanhuuteen ole vaan aika astua elämään omaa elämää ilman velvoitteita työelämään

:hug: heissan kaikille! En varsinaisesti 2kuulu2 tänne,mieheni oli 26 v.kun saimme ensimmäisen vauvamme ja nyt täyttää 39 v. 5 lasta olemme saaneet rakkaudella maailmaan ja nyt mieheni sanoi että kun olemme tahkonneet ja valvoneet viimeiset 12 vuotta niin eikö nyt riittäisi? kuulemma hän alkaa olla liian vanha....

kunnioitan mieheni ajatusta ja mielipudettä ja todennäköisesti meille ei tule "iltatähteä", mutta ärsyynnyn myös ajatuksesta "liian vanha"! Itselläni ikää ei ole vasta kuin 34 v. ja ihailen suunnattomasti äitejä jotka uskaltavat aloittaa vauvarumban esim.yli 40 v. tai sitten nuorena äitinä. vaatii suomeksi sanottuna "munaa" tehdä niin,tietäen kuinka ilkeitä ja ahdasmielisiä ihmiset osaavat olla!

Aurinkoista kesää kaikille ! :hug: :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 11:01 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 09:09 jokainen tavallaan kirjoitti:

leikkimielessä me sanomme tuon eläkkeellä sitten mutta totta on että yhä useampi elää oikein aktiivista elämää elääkkeellä. Ei eläkepäivät ole vanhuuden elämistä ja "lepäilyä" vaan sitä että on kerrankin aikaa sitten tehdä kaikenlaista ilman töihinlähtöä yms.
Ja senkin vielä sanon että kukaan ei teidä päiviensä lukumäärää eikä sitä kuka seuraavana täältä lähtee. Yhtä hyvin se voi olla nuori ihminen, jolla koko elämä edessä ja sitä voi sairastua nuorenakin.
Minusta on aika kapeakatseista leimata nelikymppistä vanhaksi vanhemmaksi. Niin kauan lapsia voi saada kuin niitä voi saada.
Ja vaikka sanon että "eläkkeellä sitten" niin kyllä me meidän perheessä eletään tätä päivää ja yritetään elää jokainen päivä mahdollisimman hyvin, "kuin se olisi se viimeinen" että mitään selvittämättömiä asioita ei jää.
Tuon eläkkeellä sitten -sanonnan sanoin varmaan siitä syystä että elämä jatkuu niin kauan kuin elämää on eikä eläkeikä mikään virstanpylväs vanhuuteen ole vaan aika astua elämään omaa elämää ilman velvoitteita työelämään

Taisit ymmärtää kirjoitukseni väärin.

Sanonta "eläkkeellä sitten..." : olen ollut vanhustyössä, hoitajana dementiayksikössä. Kommentista tuli mieleen eräs tapaus: Asiakas / asukas / potilas oli juuri ja juuri eläkeiän kynnyksellä kun sairastui ja joutui dementiayksikköön. Puoliso kävi tapaamassa, ja oli hyvin surullinen: hän oli elänyt kiireistä elämää, ihan hyvää ja tavallita elämää, niinkuin ihminen elää ja ajatellut, että "sitten kun olemme eläkkeelle, me teemme.... " eikä mitään voinutkaan, sinne ei ennätetty kun puoliso sairastui - dementiaan, niin vakavasti että alle virallisen eläkeiän joutui dementiayksikköön..
Tämä ei ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus.
Siksi etusormi pystyssä jaoin oman ajatukseni ja neuvoni, että pitäisi elää vahvasti tässä ja nyt.
Tottakai pitää olla tulevaisuuden suunnitelmia!! Ja sellaisia mitkä itseä innostaa!

Ikäkysymys: väittämäni että 40 v olisi vanha. Se on minun oma kokemukseni minusta itsestäni. En koe olevani vanha, mutta en itselleni enää halua pientä vauvaa; en raskautta, en synnytyskokemusta, en sitä vauva-aikaa enää, koen olevani siihen liian vanha koska olen 42 v. Minulla on jo täysi-ikäisiä lapsia ja 3 vuotias lapsi enkä siis puhu toisesta tai ensimmäisestä omalla kohallani,
mutta kirjoitin siis ihan omasta näkökulmastani, jokainen tekee kuten haluaa ja itsestä tuntuu, en siihen puuttunutkaan eli en "tuomiste" muita jotka tekee lapsia 45-v, siitä vaan jokainen!

Mieheni oli 52 v tullessaan kolmannen kerran isäksi, väliä keskimmäiseen lapseen 11 v. Itse 43 v. Poika oli yllätysraskaus, joka ilolla otettiin vastaan vaikka meillä ei ollut minkäänlaisia vauvasuunnitelmia, ei tullut mieleenkään että meille vielä vauva tulisi. Jos joku olisi sanonut että tehkää vielä lapsia, olisi varmasti tullut tuhansia esteitä mieleen ja ajatus olisi heti hylätty mahdottomana ajatuksena. Mutta kun se oli todellisuutta yksi kaunis päivä, kaikki esteet poistuivat mielestä ja alkoi positiivinen odotus ja valmistautuminen uuden ihmisen syntymään. Voin vain sanoa että NIIN KUIN ON PÄIVÄSI, NIIN ON MYÖS VOIMASI.

Menee nyt vähän aiheen sivusta, mut minusta oli tärkeää saada iltatähti tytöllemme samanikäinen sisar. Muut lapsemme ovat lähes kymmenen vuotta vanhempia. Nyt meillä on siis hyvä pari, leikit sujuu eikä minun tarvi olla yhtenään keksimässä tekemistä. Riitely sujuu myös hyvin,kasvattaa elämään. Kysyisinkin mikä yhden lapsen kanssa on helpompaa? kaksin aina kaunihimpi....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 17:00 hiira kirjoitti:
Menee nyt vähän aiheen sivusta, mut minusta oli tärkeää saada iltatähti tytöllemme samanikäinen sisar. Muut lapsemme ovat lähes kymmenen vuotta vanhempia. Nyt meillä on siis hyvä pari, leikit sujuu eikä minun tarvi olla yhtenään keksimässä tekemistä. Riitely sujuu myös hyvin,kasvattaa elämään. Kysyisinkin mikä yhden lapsen kanssa on helpompaa? kaksin aina kaunihimpi....

Niinkuin nimimerkkini sanoo: jokainen tavallaan.

Lapsilukumäärä on kyllä jokaisen perheen oma valinta siinä määrin kuin lapsen saaminen nyt "oma valinta" on.

Minullakin oli aiemmin ajatus, että ehdottomasti on oltava vähintään kaksi lasta, ja niin minulla kaksi lasta pitkään olikin. Olin heille yh, joten hoidisn yksin nämä kaksi: aamulla puin ja vein kävelypelilllä hoitoon (kun ei autoa ollut eikä julkisia kulkenut siinä kaupungissa), hoisin niin virasto- kuin ruokakauppaostokset kaksi helmoissani, mutta olihan heistä kahdesta toisilleen leikkiseuraakin.. ja vaikka myöhemmin sitten oli mies, olimme useamman vuoden naimisissa ja olimme ns. 4-henkinen perhe, oli minun vastuulla kyllä lapset, sen verran vastuuta jaoimme(mies ei halunnut,eikä kyennyt kovin isoon tai kokonaisvaltaiseen vastuuseen toisen lapsista) , että jos koulujen joulu-kevätjuhlat olivat samaan aikaan mies meni nuoremman juhliin, minä esikoisen..

Nyt nämä kaksi ovat isoja ja onhan heistä apua, tukea ja seuraa toisilleen ja olen iloinen että heillä on hyvät ja kunnioittavat välit keskenään.

Iltatähti on ainokainen ja tämän oman yh-taustani kokemuksella minä kyllä koen, että yhden kanssa on helpompaa kuin kahden tai kolmen tai useamman.
Ihan vaan liikkuminen kodin ulkopuolella, lomamatkat, kaupassa käynnit - ei tarvitse perhehuoneita, auton ei tarvitse olla kovinkaan iso kun siinä pitää olla vain kolmen ihmisen tarvikkeet, asunto on oltava myös semmonen että siihen sopii kaikki, jne.

Ihan tämmösiä "toisarvoisia" juttuja.
Jos nyt alkaisimme puuhaamaan toista lasta, ikäero olisi aika iso, en tiedä olisiko näistä iltatähdistä sitten loppujen lopuksi mitään kaveria toisilleen. Kun iltatähti oli pienempi, ei todellaakaan ollut mitään hinkua tehdä siihen samaan syssyyn toista lasta.. minulla ei raskausaika mikään vaivaton ollut, siinä oli omat murheensa joten sekään uusinta ei kiinnostanut.

Mies tekee pitkää päivää ja olen aika paljon vastuussa tästä ainokaisesta yhteisestämme nytkin jo.
Lisäksi hän sairastaa aika paljon, ja kun vauvakuume oli suurimmillaan, mietin käytäntöä: iltatähti kiikutetaan taas lääkäriin, vauva mukana, vaihdan vaippaa ja imetän siinä odotustilassa ja pidän kuumeista ja kipeää isomopaa sylissä.. ja sama taas vajaan kuukauden päästä ja taas ja taas ja sitten tulee sairaalareissua ja vauva on mukana, oi miten rattoisaa..
Koska minulla on kokemusta täys-yh:na kahden lapsen kanssa olemisesta, ei tämä visio uusintana ja vieläpä näinkin sairastumisherkän lapsen kanssa innostanut yhtään. Ja sitten se ajatus, että vauvakin olisi allerginen (ja tietysti eri asioille kuin iltatähti) ja sairastumisherkkä ja sitten vuorotellen kulkisin lääkäriellä ja kontrolleissa ja sairaaloissa kumpaakin hinaten mukanani...

Ei kiitos.

Meidän iltatähdellä on sisaruksina miehen viikonloppulapset ja nämä minun isot. Eihän se samanlainen sisaruussuhde ole kuin jos ikäero olisi pienempi tai jos asuisivat vakituiseen tässä meillä, mutta tärkeä suhde silti tälle iltatähdelle.
Sosialisoituminen ja kaveriporukassa toimiminen tapahtuu päiväkodissa ja lähialueen lasten kanssa.

En edes näe, että lapsesta kasvaisi itsekäs ainokainen tai hemmoteltu iltatähti.

Meillä on meidän valinta ja meidän kokemus, enkä minä ymmärrä miksi vanhemmuus tai lapsen kanssa oleminen olisi jotenkin vähäarvoisempaa jos on vain yksi lapsi.

JOS ajatus on, että ainokaisesta tulee AUTOMAATTISESTI hemmoteltu ja oikutteleva yms, niin samalla logiikallahan voitaisi ajatella että sisarusparvessa kasvaa lapsia, jotka saavat liian vähän huomiota vanhemmiltaan ja jotka tönivät ja vievät käsistä lelut jne. koska ovat joutuneet koko ajan taistelemaan..
:headwall: :o

Yhteistyössä