Liikunta synnytyksen jälkeen ja surkeat lantionpohjanlihakset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jumppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jumppari

Vieras
Kysyin neuvolasta synnytyksen jälkeisestä liikunnasta ja sain vain neuvon, että kaikkea saa tehdä, mikä hyvältä tuntuu. Tässä on kantapään kautta tullut eteen monenlaista, mitä ei olisi sittenkään kannattanut tehdä, joten jaan kokemukseni teillekin. Samalla olisin itsekin muiden kokemuksia vailla.

Synnytyksessä pääsin melko vähällä, ti tikkejä ja istua pystyin heti. Jälkivuotoakaan ei ollut kuin pari viikkoa.

Aloitin kuntosalin, kun synnytyksestä oli 2 viikkoa. Ei kukaan varoitellut, ettei vatsalihaksia kannata tehdä heti. Riskinä on nimittäin se, että jos vatsoja tekee ennen kuin vatsalihasten väli on palautunut, ne eivät enää koskaa palaudu. Noin 3 kuukauden jälkeen jännittyneenä testasin ja huokaisin helpotuksesta, omat vatsalihakset olivat palautuneet. Alun perin aloin tuossa vaiheessa googlaamaan näitä liikunta-asioita, koska epäilin, että liian raskas rintalihastreeni voisi olla syynä maitotiehyttukokseen. Se jäi minulle mysteeriksi, oliko vaikutusta.

Suosittelen tätä blogia ja etenkin tätä postausta Äitiys liikuttaa: Mitä ja milloin - liikunta synnytyksen jälkeen. Sieltä sain uutta tietoa.

No, en varmaan sitten kuitenkaan uskonut tuonkaan blogin varoituksia. Tein kyllä jonkun aikaa vatsat melko kevyesti. Ei istumaannousuja tms., vaan lankkuja (joita tuon blogin mukaan ei niitäkään suositella).

Nyt olen pari viikkoa ihmetellyt, miksi alapäässä tuntuu ikävältä salilla touhutessa, juostessa ja välillä ihan kävellessäkin. Tänään juoksin ekaa kertaa synnytyksen jälkeen. Synnytyksestä nyt kulunut 6 kk. On ilmeisesti lantionpohjanlihakset niin surkeassa kunnossa, ettei tule riittävästi tukea. Sen verran ehdin jo googlata, että juokseminen, vatsalihasten tekeminen ja punttien nostaminen on alapäälle sabotaasia, jos tukilihakset ei toimi. Vuosi synntyyksestä saisi alkaa juosta. Kai tässä on joku laskeumariski olemassa. Mukamas olen salilla hakenut tukea ennen kuin olen mitään painoja alkanut nostelemaan, mutta ilmeisesti ei lihasten voima riitä.

Älkää olko yhtä tyhmiä kuin minä, vaan hoitakaa ne lantionpohjanlihakset ensin kuntoon ja riehukaa salilla ja lenkkipolulla vasta sitten.

Minä treenaan niitä lantionpohjanlihaksia tästä lähin säännöllisesti enkä vain silloin tällöin.

Samaa mieltä lantionpohjajumpan tärkeydestä, sillä toisen lapsen jälkeen tuli emättimen etuseinämän laskeuma. Koko ajan kävellessä tuntui kuin jotain pyrkisi ulos. Jälkitarkastuksessa sain neuvon treenata lantionpohjan lihaksia, ja sillä treenillä sain pullistelevat seinämät takaisin sisälle ja kuriin.

[QUOTE="Milli";29977986]Samaa mieltä lantionpohjajumpan tärkeydestä, sillä toisen lapsen jälkeen tuli emättimen etuseinämän laskeuma. Koko ajan kävellessä tuntui kuin jotain pyrkisi ulos. Jälkitarkastuksessa sain neuvon treenata lantionpohjan lihaksia, ja sillä treenillä sain pullistelevat seinämät takaisin sisälle ja kuriin.[/QUOTE]

Tästä tuli mieleen, että mulla ei jälkitarkastuksessa puhuttu lantionpohjanlihaksista mitään, eikä testattu puristusvoimaa niin kuin ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Olisi itse pitänyt olla asian tasalla, nimittäin ensimmäisen synnytyksen jälkeen tuomio oli se, että surkeassa kunnossa ovat, vaikka itse luulin toisin. En minä nytkään ole housuuni kussut tms., mistä olisin itse tätä ennen huomannut lihasten huonon kunnon.

Ja juuri äsken testasin ihan itse, että kyllä vaan se etuseinämä ponnistaessa pullistuu. Ottaa ihan törkeästi päähän oma typeryys juuri nyt. Mutta hyvä jos tämän saa vielä jumpalla korjattua. :/

Buahahhaa. Menin linkistä nettisivulle, jossa on jumppaohjeita lantionpohjanlihasten vahvistamiseen. Nenän eteen pomppasi Tena Lady -mainos. :D

Hyvin kohdennettua mainontaa varmaankin.

Joillekin tulee myös virtsavaivoja synnytyksen jälkeen, kun lihakset veltostuvat. Älä naura.
Mutta lantionpohjalihasten treenaaminen alkaasiitä, että aina ennen ponnistusta jännität ko. Lihakset. Oli sitten kyse päivittäisistä kotitöistä tai punttisalitreenistä. Pikku hiljaa lihakset voimistuvat, ja jännittyvät automaattisesti ilman ajatusta.

Voi perhana. En tiedä aiheuttiko eilinen 10 minuutin juoksupyrähdys oikeasti jotain tuhoa, mutta tänään ei ole oikein kävelykään tuntunut hyvältä. Koko ajan sellainen olo, että jokin painaa tuolla alhaalla.

Itse asiassa jo muutama viikko sitten alapäässä oli sellainen paineen tunne, että ajattelin jo kuukautisten alkaneen. Unohdin sen olon, kun mitään vuotoa ei alkanutkaan. Ehkä se oli ensioireilua sitten tästä laskeumasta.

Ottaa ihan kunnolla päähän, että olen sabotoinut kroppaani tällä tavalla. Kai se on lääkäriaikaa varattava, jos siellä jotain laskeumaa on. Helvetin hienoa.

No mulla on tiukat lihakset, ei raskauksia eikä synnytyksiä, mutta pissaa lirahtelee päivittäin...ylipainosta uskon johtuvan, pallean paine aiheuttaa jotenkin tuon.

Fiu. Lääkärissä kävin. Ei ole laskeumaa. Tosin katsoi vain näkyykö mitään ulospäin. Mä itse testailin, että etuseinämä pullistuu aiempaa enemmän kun sisältä päin itse koittaa. Mutta hyvä siis, ettei laskeumaan asti ole tilanne mennyt.

Sain siis kehoituksen treenata tosissaan lantionpohjan lihaksia ja kiellon juosta, pomppia tai riehua salilla. Mietin vaan, että olenko minäkin tehnyt liikkeen aiemmin väärin, vaikka käytössäni on kuitenkin Come-härpäke, jonka pitäisi näyttää, treenaako oikeita vai vääriä lihaksia.

Sain nimittäin ohjeläpyskän, jossa käsketään supistella peräaukon lihaksia. No, ehkä on monta oikeaa tapaa.

Tämä on kumma juttu, miten sitä ei tee asioita, joiden tietää olevansa itselle hyväksi. Miksi sitä ei tee noita lantionpohjalihastreenejä, vaikka ihan hyvin tietää, että kannattaisi? Muutaman viikon synnytyksen jälkeen niitä säännöllisesti tein, mutta jotenkin se lopahti. Muistutuksen sana siis minulle ja teillekin. :)

Saitko neuvolasta ohjeita minkä verran jumppaa on ns.tarpeeksi?
Itsellä ei siis ole synnytys vasta takana, mutta jostain syystä tuntuu, että paikat on löystyneet parin vuoden aikana ja virtsan karkailuakin ollut. Olen koittanut jumppailla, mutta onhan se jotenkin tympeää puuhaa..ei jaksaisi keskittyä. Ja kun ei oikein merkittäviä tuloksia synny niin intohan siinä lopahtaa.
Eli siis oliko teillä puhetta, että esim.15 min päivässä on riittävästi tms (varmaan toki enempi parempi)?

Alkuperäinen kirjoittaja kysäisenpä;29995656:
Saitko neuvolasta ohjeita minkä verran jumppaa on ns.tarpeeksi?
Itsellä ei siis ole synnytys vasta takana, mutta jostain syystä tuntuu, että paikat on löystyneet parin vuoden aikana ja virtsan karkailuakin ollut. Olen koittanut jumppailla, mutta onhan se jotenkin tympeää puuhaa..ei jaksaisi keskittyä. Ja kun ei oikein merkittäviä tuloksia synny niin intohan siinä lopahtaa.
Eli siis oliko teillä puhetta, että esim.15 min päivässä on riittävästi tms (varmaan toki enempi parempi)?

Neuvolassa ei ole ollut mitään muuta puhetta, kuin että kannattaa tehdä ja onko jumppaaminen mulle tuttua. Määristä ei mitään. Nyt aloin tehdä tuon vihkosen ohjeen mukaan, jonka sain lääkäriltä. Siinä on ensin sellaisia harjoituksia, joilla herätellään lantion seudun verenkiertoa ja vasta sitten tehdään varsinainen lantionpohjalihasjumppa. Tuossa vihossa on eri ohjeet aloittelijoille ja edistyneille. Aloittelijan ohjeet ihan perus muutaman sekunnin jännitys ja rentoutus selälleen maaten tai kyljellään. Vaikeammassa versiossa erilaisia jännityksiä ja pitoja seisten ja istuen. Kaksi kertaa päivässä pitää tehdä. Menisiköhän kymmenisen minuuttia jos noudatan tuota vihkoa, siis noiden valmistavien liikkeiden kanssa. Yritän tehdä säännöllisesti ihan tuollein ajatuksen kanssa, mutta monestihan se menee siihen, että seisoo jossain bussipysäkillä ja muistaa, että ainiinjoo, jumpataampa tässä ohimennen...

Mulla on tosiaan käytössä se Come, joka antaa vähän vastusta tuohon hommaan. Sen ohjeissa lukee 6 minuuttia muistaakseni treeniajaksi. Mutta on noita ohjeita niin monen kirjavia, että vaikea sanoa mikä olisi paras ja kuinka kauan.

Uusimmat

Yhteistyössä