Liki 40-vuotiaana uuteen ammattiin? Aikuislukio ensin? Unelmana sairaanhoitoala.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haaveileva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haaveileva äiti

Vieras
Eli tässä sitä taas mietinnässä josko lähtisi lukemaan uuteen ammattiin. Olen vielä ainakin vuoden vauvan kanssa kotona, ikää nyt 37 vuotta.

En ole käynyt lukiota. Kiinnostaisi sairaanhoitoalan opiskelu, kätilön tai sh:n hommat tms. Lähihoitajaksi jos lukee ensin, eikös silloin voi päästä ilman yo-tutkintoa opiskelemaan sairaanhoitajaksi? Kenelläkään kokemusta?

Vähän tässä ollaan myöhäisessä, mutta kaipa sitä vielä kerkiää vaikka opiskella jonkin vuoden ja sitten tehdä töitä parikymmentä vuotta.

 
Pääsee lähihoitajan kauttakin amk:aan. Mä opiskelin ensin lähäriksi ja sitten myöhemmin sairaanhoitajaksi amk:ssa. Mun mielestä opinnoista saa paljon enemmän irti, jos pohjana on lähäriopinnot verrattuna lukioon. Meidänkin ryhmässä oli suurin osa näitä lukiosta tulleita, ja heille oli opiskelu paljon haastavampaa kuin meille lähäripohjaisille.
 
Amk:issa on paljon 4-kymppisiä opiskelijoita hoito-/sosiaalialoilla.

Yo-tutkinnon puuttuminen saattaa hidastaa... ja siihen iltalukio voisi olla sinulle sopivin väylä, sillä siellä voisit opiskella omaan tahtiin. En suosittele, että tekisit lähihoitajan tutkinnon ensin.
 
Jos sinulla on nyt taustalla 3 -vuotinen ammattillinen tutkinto niin voit hakea ammattikorkeakouluun. Jos ei ole niin sitten kannattaa lukea ensin lähihoitajaksi, jois hoitoala kiinnostaa. Ehdit tehdät töitäkin. Itse valmistuin viime jouluna ja yksi ryhmämme valmistuneista oli yli 50 vuotias. Todella monta yli 40 -vuotiasta oli aikuisryhmässä.
 
Jos olet ollut vuosia tekemättä kirjallisia töitä niin niiden tekeminen voi olla haastavaa, ainakin meillä oli todella paljon erilaisia töitä. Mutta siinähän sitä oppii!!! Muuten on kyllä ihan sama miltä pohjalta lähdet alaa opiskelemaan, ainakaan minun kurssilaisista ei pohjakoulutuksen eroa huomannut. Lukion käyneille kirjalliset työt olivat vain helpompia.
Mutta onnea matkaan!!! Sulla on varmasti mahtava opiskelumotivaatio, jolla pärjäät miten vain! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Pääsee lähihoitajan kauttakin amk:aan. Mä opiskelin ensin lähäriksi ja sitten myöhemmin sairaanhoitajaksi amk:ssa. Mun mielestä opinnoista saa paljon enemmän irti, jos pohjana on lähäriopinnot verrattuna lukioon. Meidänkin ryhmässä oli suurin osa näitä lukiosta tulleita, ja heille oli opiskelu paljon haastavampaa kuin meille lähäripohjaisille.

pakko olla hieman erimieltä. Kummassakin on puolensa. Esim. meille yo pohjasille varmaan oli sitten taas helpompaa esim. nuo lääkelaskut ja kielet jne. Perushoidollisissa jutuissa taas lähihoitajilla oli jo tietoa, kun taas ne on yo pohjasille uutta. Mutta kyllä nämä sairaanhoidolliset opinnot oli taas uutta molemmille. Meidän ryhmässä ei kyllä eroa näkynyt mikä on pohjakoulutuksena että senvuoksi olis mitään erityisponnisteluja vaatinut.
Joten ap älä huoli. Normaali järjellä varustettu ihminen pärjää kyllä pohjasta huolimatta :hug:
 
Jos ei ole yo-pohjaa niin kaikki ne laajat kirjalliset tehtävät/opinnäytetyö, kielet sun muut saattaa olla aika hankalia suorittaa. Toki lähihoitajat pääsee, mut käytännössä ainaki mun sh koulutuksessa näky kyllä miten vaikeeta ja rankkaa oli pelkän toisen asteen tutkinnon suorittaneilla siis käytännössä lähäreillä.
Ja kätilöksi on turha haaveilla pelkillä lähärin papereilla, nimittäin sinne on niin runsaasti hakijoita suhteessa aloituspaikkojen määrään, et kuorivat kermat päältä ja ottavat siis sinne vain hyvillä papereilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ei ole yo-pohjaa niin kaikki ne laajat kirjalliset tehtävät/opinnäytetyö, kielet sun muut saattaa olla aika hankalia suorittaa. Toki lähihoitajat pääsee, mut käytännössä ainaki mun sh koulutuksessa näky kyllä miten vaikeeta ja rankkaa oli pelkän toisen asteen tutkinnon suorittaneilla siis käytännössä lähäreillä.
Ja kätilöksi on turha haaveilla pelkillä lähärin papereilla, nimittäin sinne on niin runsaasti hakijoita suhteessa aloituspaikkojen määrään, et kuorivat kermat päältä ja ottavat siis sinne vain hyvillä papereilla.

no ei aivan nuinkaan.. Mun hyvä ystävä on käyny 2vuotisen ravintolalan, sitten luki terkkariksi ja suoraan valmistumisen jälkeen haki opiskelemaan kätilöksi ja sai opiskelupaikan.
 
Kiitos vastauksista.
Pitääpi tutkailla eri mahdollisuuksia. Minulla on itseasiassa ainoastaan kaksivuotinen merkanttitutkinto, en ole varma riittääkö tuo. Työskennellyt olen mm. matkailu- ja ravintola-alalla, lastenhoidossa jne. Tiedän että pärjäisin hyvin kunhan kouluun vaan pääsisin :) Kielet sujuu, olen asunut vuosia ulkomailla, matikkapäätä löytyy jne.

Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. Ehkäpä tämä viiden lapsen äiti tästä vielä lähtee koulunpenkille ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitos vastauksista.
Pitääpi tutkailla eri mahdollisuuksia. Minulla on itseasiassa ainoastaan kaksivuotinen merkanttitutkinto, en ole varma riittääkö tuo. Työskennellyt olen mm. matkailu- ja ravintola-alalla, lastenhoidossa jne. Tiedän että pärjäisin hyvin kunhan kouluun vaan pääsisin :) Kielet sujuu, olen asunut vuosia ulkomailla, matikkapäätä löytyy jne.

Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. Ehkäpä tämä viiden lapsen äiti tästä vielä lähtee koulunpenkille ;)

ilmanmuuta hakemusta sisälle. Ei se ota jos ei annakkaan. Tsemppiä! :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ei ole yo-pohjaa niin kaikki ne laajat kirjalliset tehtävät/opinnäytetyö, kielet sun muut saattaa olla aika hankalia suorittaa. Toki lähihoitajat pääsee, mut käytännössä ainaki mun sh koulutuksessa näky kyllä miten vaikeeta ja rankkaa oli pelkän toisen asteen tutkinnon suorittaneilla siis käytännössä lähäreillä.
Ja kätilöksi on turha haaveilla pelkillä lähärin papereilla, nimittäin sinne on niin runsaasti hakijoita suhteessa aloituspaikkojen määrään, et kuorivat kermat päältä ja ottavat siis sinne vain hyvillä papereilla.

no ei aivan nuinkaan.. Mun hyvä ystävä on käyny 2vuotisen ravintolalan, sitten luki terkkariksi ja suoraan valmistumisen jälkeen haki opiskelemaan kätilöksi ja sai opiskelupaikan.

Joo toki jos eka lukee terkkariksi sen 4v ja sitte vielä päälle kätilöksi 4v =) Mutta jos on jo ikää lähes 40v kuten ap:lla niin tuota tuota ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Pääsee lähihoitajan kauttakin amk:aan. Mä opiskelin ensin lähäriksi ja sitten myöhemmin sairaanhoitajaksi amk:ssa. Mun mielestä opinnoista saa paljon enemmän irti, jos pohjana on lähäriopinnot verrattuna lukioon. Meidänkin ryhmässä oli suurin osa näitä lukiosta tulleita, ja heille oli opiskelu paljon haastavampaa kuin meille lähäripohjaisille.

pakko olla hieman erimieltä. Kummassakin on puolensa. Esim. meille yo pohjasille varmaan oli sitten taas helpompaa esim. nuo lääkelaskut ja kielet jne. Perushoidollisissa jutuissa taas lähihoitajilla oli jo tietoa, kun taas ne on yo pohjasille uutta. Mutta kyllä nämä sairaanhoidolliset opinnot oli taas uutta molemmille. Meidän ryhmässä ei kyllä eroa näkynyt mikä on pohjakoulutuksena että senvuoksi olis mitään erityisponnisteluja vaatinut.
Joten ap älä huoli. Normaali järjellä varustettu ihminen pärjää kyllä pohjasta huolimatta :hug:

Itse olen lähihoitaja (ensihoitoon suuntautunut)
Lääkelaskut on lähes samanlaisia lähäreillä ja sairaanhoitajilla. Meillä ensihoidossa laskettiin tiputusnopeuksia ja liuosmääriä, kuten sh-koulussakin tehdään.
En tiedä onko esim vanhustyön koulutusohjelmassa noin "vaativia" lääkelaskuja..? Myös anatomiaon opetus oli erittäin kattavaa ja monipuolista, latinan sanasto myös. Näitä molempia tulee olemaan paljon sairaanhoitajakoulussa.
Meillä myös lähärikoulussa oli paljon käytännönharjoittelua, tipanlaittoa, intubointia jne. Pääsin intuboimaan harjoitteluaikana myös oikeita potilaita, laittamaan tippaa, elvyttämään jne.

Itse suosittelen lukemaan ensin lähihoitajaksi, ja valitsemaan koulutusohjelmaksi sairaanhoito- ja huolenpito, tai ensihoito. Näistä saa parhaimmat valmiudet jatkaa lukemaan myöhemmin sairaanhoitajaksi.
Itsellänikin samaiset suunnitelmat mielessä :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ei ole yo-pohjaa niin kaikki ne laajat kirjalliset tehtävät/opinnäytetyö, kielet sun muut saattaa olla aika hankalia suorittaa. Toki lähihoitajat pääsee, mut käytännössä ainaki mun sh koulutuksessa näky kyllä miten vaikeeta ja rankkaa oli pelkän toisen asteen tutkinnon suorittaneilla siis käytännössä lähäreillä.
Ja kätilöksi on turha haaveilla pelkillä lähärin papereilla, nimittäin sinne on niin runsaasti hakijoita suhteessa aloituspaikkojen määrään, et kuorivat kermat päältä ja ottavat siis sinne vain hyvillä papereilla.

no ei aivan nuinkaan.. Mun hyvä ystävä on käyny 2vuotisen ravintolalan, sitten luki terkkariksi ja suoraan valmistumisen jälkeen haki opiskelemaan kätilöksi ja sai opiskelupaikan.

Joo toki jos eka lukee terkkariksi sen 4v ja sitte vielä päälle kätilöksi 4v =) Mutta jos on jo ikää lähes 40v kuten ap:lla niin tuota tuota ;)

Pöh!! Luokallani on yli 5kymppinen nainen. Valmistuttuaan on 55v. Onhan siinä vielä aikaa töissä käydä monta vuotta! ;)
 
tässähän ihan innostuu :)
Jos lukisin avoimessa amk:ssa esim. anatomiaa kolmen op:n verran, katsotaankohan se eduksi jos hakisin suoraan sh:n opintoihin vuoden parin päästä? Jos se nyt on mahdollista tuon merkantin tutkinnon kautta. Mutta luulisi aikuispuolella olevan joustoa jonkin verran..

Ap
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Joo toki jos eka lukee terkkariksi sen 4v ja sitte vielä päälle kätilöksi 4v =) Mutta jos on jo ikää lähes 40v kuten ap:lla niin tuota tuota ;)

Höpö höpö!!!

Eläkeikä on vasta 65 (tai 68) vuotta, eli kyllä siinä ehtii töitä vielä tehdä parikymennentä vuotta. =)

Go Ap GO! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Vielä kysymys, eli jos alla lh:n paperit niin saako siitä jotain op:itä hyväksiluettua sh:n opinnoissa?

Kiitos

ei saa

Mun tietääkseni lukiosta saa enemmän pisteitä ku ammattikoulusta...
Vaikkakin jos jo ammatin tietää niin on ehkä järkevämpää mennä lähärikouluun :)
Aikuislukio on aika haastavaa, etenkin jos koulunkäynnistä on aikaa.
Jos taas sairaanhoito kiinnostaa, voi lähihoitajakoulutus olla helpompi.

Onnea hakuihin :)
 
Hyväksilukuja ei juurikaan saa, mikäli pohjalla lähäritutkinto. Alkupuolen sh harjoitteluja ei kuitenkaan tarvitse kaikkia suorittaa, eikä teoriaopintoja, näin kertoi tuttuni joka lukee nyt sairaanhoitajaksi. Eli alussa pääsee vähän helpommalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ei ole yo-pohjaa niin kaikki ne laajat kirjalliset tehtävät/opinnäytetyö, kielet sun muut saattaa olla aika hankalia suorittaa. Toki lähihoitajat pääsee, mut käytännössä ainaki mun sh koulutuksessa näky kyllä miten vaikeeta ja rankkaa oli pelkän toisen asteen tutkinnon suorittaneilla siis käytännössä lähäreillä.
Ja kätilöksi on turha haaveilla pelkillä lähärin papereilla, nimittäin sinne on niin runsaasti hakijoita suhteessa aloituspaikkojen määrään, et kuorivat kermat päältä ja ottavat siis sinne vain hyvillä papereilla.

no ei aivan nuinkaan.. Mun hyvä ystävä on käyny 2vuotisen ravintolalan, sitten luki terkkariksi ja suoraan valmistumisen jälkeen haki opiskelemaan kätilöksi ja sai opiskelupaikan.

Joo toki jos eka lukee terkkariksi sen 4v ja sitte vielä päälle kätilöksi 4v =) Mutta jos on jo ikää lähes 40v kuten ap:lla niin tuota tuota ;)

terkkarista kätilöksi ei mene neljää vuotta
 

Yhteistyössä