Lisämaidon antamisesta ja imetyksestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hillamutkan muori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hillamutkan muori

Vieras
Olen tässä pienessä päässäni miettinyt tuota imetystä ja lisämaidon antamista... Kun siitä niin kovasti varoitellaan, ettei saisi antaa lisämaitoa. Jos maito ei ole noussut ja vauva jää nälkäiseksi imetyksen jälkeen, eikö silloin pidä antaa lisämaitoa?

Ajatellaan tilanne (elävästä elämästä): vauva syö rinnasta 1 noin 45 minuuttia ja rinnasta 2 30 minuuttia. Vauva nukahtaa ja irroittaa otteen nännistä, nukkuu muutaman minuutin kunnes alkaa vaatia lisää ruokaa. Pitääkö sitä rintaa tarjota uudelleen ja uudelleen ja uudelleen? Missä vaiheessa sitten "saa" hakea sitä lisämaitoa?

Itse annan tuossa tilanteessa...
Kun ei tunnu riittävän oma maito. Tähän varmaan sanotaan etten saa tehdä niin. Minulla ei ole koskaan tullut paljoa maitoa:(.

Joskus maito nousee "viiveellä", kuten kävin minun kohdallani kun vauva ei ensimmäisinä päivinä syönyt juuri ollenkaan ja rinta ei saanut ärsytystä. Minusta on tärkeintä että vauva saa ruokaa, eikä ole nälissään. Imetä tiheään, mutta anna lisämaitoa jos vauva ei tule imettämisellä kylläiseksi.
Nyt tulee kyllä p***kaa niskaan, tämä lisämaito-asia tuntuu olevan täällä tabu..

Mun kokemus esikoisen vauva-ajalta on se, että alkuun kaikki se imeminen ei ollut pelkkää nälkää vaan vauva halusi ilmeisesti tankata myös läheisyyttä ja tyydyttää imemisen tarvettaan. Hänelle ei tutti kelvannut juuri ollenkaan eikä myöskään tuttipullo.

Täysimetin puoli vuotta ja sinä aikana oli selvästi muutama "tiheän imun kausi" jolloin vauva vaati rintaa useammin ja sitten maitoa alkoikin tulla enemmän. Eli hän tilasi itselleen lisää maitoa ja kysyntä ja tarjonta aina sitten jossain vaiheessa kohtasivat.

Silloin kun vauva on ihan vastasyntynyt, sanotaan että vauva tulee toimeen pienelläkin maitomäärällä koska se ensimmäinen maito sisältää niin paljon ravintoa. Mutta jos vauvan paino ei lähde nousuun niin varmasti silloin on jo aihetta lisämaidon antamiseen. Meillä sairaalassa tehtiin syöttöpunnituksia kun eivät uskoneet että vauva saa tarpeeksi maitoa imetyksestä. Poika kun söi vain 5-10min. ja nukahti. Yrittivät väkisin tarjota vauvalle lisämaitoa mutta hän ei suostunut imemään pullosta vaan kaikki suuhun mennyt lisämaitoa valui toisesta suupielestä ulos. Sitten uskoivat kun vauvan paino nousi yhdellä imetyskerralla jopa yli 90g!

Siis ihan vastasyntyneestäkö nyt on kyse? Tuosta maito ei ole noussut jutusta ajattelin. Tottakai sillon annetaan lisämaitoa, annetaan sairaalassakin. Sitten kun maitoa alkaa tulla, lisämaito jätetään pois.

Meillä vauva teki samaa n. 4 viikkoa vanhaksi. Eli että söi yhdestä tissistä n. kolme varttia, toisesta saman verran, nukahti, ja uudelleen.
En katsonut tarpeelliseksi antaa lisämaitoa, koska ihan perustyytyväiseltä vaikutti, ja kuitenkin nukahti ihan hyvin. (Myös paino noussut hyvin)
Vauva nyt 8vko ja ei enään kahden tunnin syöttösessioita, vain 10-30min, ja kasvaa hyvin ilman lisämaitoa!

Alkuperäinen kirjoittaja possu:
Minusta on tärkeintä että vauva saa ruokaa, eikä ole nälissään. Imetä tiheään, mutta anna lisämaitoa jos vauva ei tule imettämisellä kylläiseksi.
Nyt tulee kyllä p***kaa niskaan, tämä lisämaito-asia tuntuu olevan täällä tabu..

Siis näin minustakin ehdottomasti! Mutta olen nyt miettinyt, että pilasinko imetykseni kokonaan tuolla lisämaidon antamisella. Tosin minulla ei maito noussut ollenkaan, vaikka aina ensin imetin ja imetin kunnes sitten hain sitä lisämaitoa ja vauva tuli tyytyväiseksi.

Olen nyt tosiaan miettinyt tuota lisämaidon osuutta, että estikö se sitten sitä maitoa nousemasta imetyksistä huolimatta?

Alkuperäinen kirjoittaja possu:
Joskus maito nousee "viiveellä", kuten kävin minun kohdallani kun vauva ei ensimmäisinä päivinä syönyt juuri ollenkaan ja rinta ei saanut ärsytystä. Minusta on tärkeintä että vauva saa ruokaa, eikä ole nälissään. Imetä tiheään, mutta anna lisämaitoa jos vauva ei tule imettämisellä kylläiseksi.

Juuri näin, itselläni kesti tosi kauan maidon nousu ja sen imetyksen alkaminen muutenkaan.
Imetä tiuhaan, muista syödä ja juoda itsekin hyvin ja levätä. MUTTA anna nälkäiselle vauvalle myös sitä lisämaitoa, että saat sitä lepoa.

Imetät vaan ahkerasti, sillä se maito nousee. Ja alussa, kun maito ei ole vielä rintoihin noussut kunnolla, on se vähäinen maito paljon tuhdimpaa, mitä noussut maito. Meillä poika alussa koko ajan tissillä.. siis päivän imetin lähes tauotta :D Yöt sitten kyllä nukkuikin, tosin herätin 4 tunnin välein syömään.

Niin siis tämä vauva on jo taapero, mutta on jäänyt mietityttämään tämä lisämaidon osuus meidän epäonnistuneessa imetyksessä. Sairaalan syöttöpunnituksissa paino ei noussut kertaakaan edes yhtä grammaa. Sairaalassa alettiin muistaakseni toisena päivänä antamaan lisämaitoa kun vauva jäi tyytymättömäksi ja saatuaan maidon sitten pullosta oli jälleen tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis tämä vauva on jo taapero, mutta on jäänyt mietityttämään tämä lisämaidon osuus meidän epäonnistuneessa imetyksessä. Sairaalan syöttöpunnituksissa paino ei noussut kertaakaan edes yhtä grammaa. Sairaalassa alettiin muistaakseni toisena päivänä antamaan lisämaitoa kun vauva jäi tyytymättömäksi ja saatuaan maidon sitten pullosta oli jälleen tyytyväinen.

Tää kuulostaa varmaan kauhea tylyltä, mutta sitä ei kannata enää miettiä. Jos sulla ei maito noussut vaikka kuinka imetit ja imetit, mitä muuta olisit voinut tehdä? Ihan oikeasti. Pientä vauvaa ei voi pitää nälässä, piste. Siksi on tuttipullot ja vastikkeet, jos omaa maitoa ei tule.

Tuskin on kokonaan lisämaidon syytä vaikka silläkin on varmasti ollut osuutensa epäonnistuneeseen imetykseen. Kaikkia vauvoja ei voida täysimettää vaikka olisi ammattilainen asialla - vauvan ja äidin terveys kun menee täysimetyksen ihannoidin ja palvonnan ohi ja ihan syystä.

nimi. 2 kk täysimetystä ja 4,5 kk osittaisimetystä sitten lääkärin määräämä imetyskielto

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Tää kuulostaa varmaan kauhea tylyltä, mutta sitä ei kannata enää miettiä. Jos sulla ei maito noussut vaikka kuinka imetit ja imetit, mitä muuta olisit voinut tehdä? Ihan oikeasti. Pientä vauvaa ei voi pitää nälässä, piste. Siksi on tuttipullot ja vastikkeet, jos omaa maitoa ei tule.

Ei kuulosta tylyltä :) Tämä palsta on minut saanut miettimään tuota lisämaidon osuutta. Toinen vauveli on ilmoitellut tulostaan ja haluan imettää, pullojen kanssa pelaaminen on yhtä tuskaa välillä. Neuvolaankin mennessä jos tarviikin antaa vauvalle ruokaa, niin maidon lämmittäminen on turhan hankalaa.

Siksi yritän hyvissä ajoin kerätä tietoa, mitä voin tehdä toisin ja saada imetyksen onnistumaan tällä kertaa. Ja just tämä aikaisemmin esittämäni esimerkki on sellainen mikä mietityttää, että miten toimia jos vauvalle jää nälkä tissittelyjen päätteeksi. Kuinka kauan tissittelen ennen sitä lisämaitoa ja niin pois päin :)

Miksi lisämaidon antaminen olisi jotenkin väärää tai huono juttu ?
Jos maitoa ei ole omasta takaa tarpeeksi niin jostainhan sitä on tankattava.
Voi kun ihmiset olis avarakatseisempia imetysvouhkaamisen kanssa.

Kannattaa ap kysäistä olisko neuvolalla tajota jotain neuvojaa tai ainakin yhteystietoja. Synnärillekin voisi laittaa toivetta (esim siinä lapussa kun täytetään etukäteen) että haluaisit tiivimpää neuvontaa edellisen epäonnistuneen kokemuksen jälkeen. Kyllä ne varmasti neuvoo kun vaan pyytää. Muoks, sun kannattaa kyllä pyytää kun muuten ne voi ajatella että uudelleensynnyttäjä kyllä muistaa nää jutut.

Lapsi voi muuten ihan hyvin syödä huoneenlämpöistäkin vastiketta, jopa jääkaappikylmää jos ei tule mahavaivoja. Mä en lämmitellyt pulloja sen jälkeen kun kerran kokeilin, ja hyvin upposi. Sitten ei lämmitetty enää kelvannutkaan. ;) Eikä pullojen keittelynkään kanssa ole niin tarkkaa jos vauva on terve ja täysiaikainen. Mä taisin keittää pullot kaksi kertaa koko aikana, ja poika on ollut ihan hyvässä kunnossa, yksi nuha ja yksi vatsatauti. Tietty se pesu on tympeetä ajoittain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei kai nyt oo kyse mistään vouhkaamisesta, mutta jos kysyjä kysyy, miten imetys voisi seuraavalla kerralla "onnistua paremmin", niin kai siihen hyvänen aika saa vastata. Ap:lle suosittelen lämpimästi imetystukilistan nettisivuja luettavaksi. Niistä olen itse ainakin saanut jokaiseen imetyspulmaani ratkaisun!!Ja niitä pulmia tosiaan oli, mutta niistä selvitty ja edelleen imetän(lapsi nyt 1v1kk)

minua itseäni harmitti hirmuisesti silloi kun imetys takkuili kommentit "kasvaa se lapsi korvikkeellakin", kun ei kyse ollut siitä vaan olisin nimenomaan halunnut sada APUA siihen IMETTÄMISEEN!Ei varmaan ihmiset sitä silleen tarkottanutkaan, yrittivät varmaan vaan helpottaa oloa. Mut siis mun pointti on, että toottakai lapsi kasvaa korvikkeellakin, eikä sen antaminen tee kenestäkään huonompaa äitiä, mutta jos äiti nimenomaan haluaa apua IMETYSPULMIIN, toivoisi, että sitä apua sitten saisi:)Ja fakta on se, että neuvoloiden tietämys imetysasioista vaihtelee ihan hurjasti!Jossain paikoissa/jotkut terkat ovat hyvinkin tietoisia asioista, ja toisissa taas ei!

Kyllä mulle ainakin neuvolassa sanottiin, et lisämaitoa ehdottomasti, jos siltä tuntuu. Jos äiti on esim. väsynyt, voi maito oikeasti hiipua. Meillä oli vauvan paino tippunut, enkä tajunnut mitään, imetin vaan. Noh, jo oli tyytyväinen vauva lisämaidon jälkeen.

Ja vielä piti sanoa Ap:lle vinkiksi, että jos ensin imettää rinnasta a, ja sitten rinnasta b, niin mikään ei estä jatkamasta imetystä rinnasta a jos vauva ei vielä vaikuta tyytyväiseltä!Ja siis näin voi jatkaa ihan vaikka monta kertaa! Ja tosiaan monesti imemisen tarvekin on alkuun niin suuri, että vauva haluaa imeä pitkään ja usein, vaikka nälkä ei enää vaivaisikaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

SAMAA MIELTÄ! Nykyajan korvikkeet ovat tosi turvallisia.

Minä en tosiaankaan ole mikään täysimetysintoilija. Kunhan vaan neuvoin, koska itselläni oli vaikeuksia, mutta onnistuin imettämään. Jos olisi ollut tarvetta antaa lisämaitoa, niin olisin antanut. Kiinteitä poika alkoi syömään 4kkn iässä, siihen asti täysimetystä ja lisämaitoa imetyksen lisäksi aloin antamaan 6kkn iässä, kun yöt menivät repaileiseksi ja sittenpä poika alkoikin taas nukkumaan hyvin. Enkä koe huonoa omaatuntoa imetyksestä sen enempää kuin lisämaidostakaan. Lapsen hyvinvointi tärkeintä, mutta myös äidin hyvinvointi täytyy muistaa.

Itse annan aina pelkästään lisämaitoa, kun vauva sitä tarvitsee. Olen yrittännyt hänelle sanoa, että lisämaito olisi pahaa ja koittanut vieroittaa häntä lisämaitovalmisteen käytöstä, koska katson ettei lisämaidon antamisesta hirveästi haittaakaan voi olla.

Itse kyllä annoin lisämaitoa, mitä järkeä huudattaa nälkäistä lasta?? Pikkuhiljaa se maito lähti sitten nousemaan omiinkin rintoihin eikä noin kuukauden jälkeen lisämaitoa enää tarvinnut. Annoin senkin jälkeen silloin tällöin pullosta, että säilyi ote pulloonkin.

Yhteistyössä