Lokavauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lidia79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lidia79

Vieras
LOKAVAUVAT 2009​

30.9. (LA 1.10.) Tulipe4 kolmas lapsi, pojat helmi/99 ja tammi/08 - tyttö 3015g ja 49cm
1.10. (LA 1.10) Maikkuli81 28+28 toinen lapsi, poika 08/06 - tyttö 3,5kg ja 50cm 2.10. (LA 8.10.) Anastasia79 toinen lapsi, tyttö 01/05 - tyttö ja poika
3.10. (LA 6.10.) Raipe83, ensimmäinen - tyttö 3625g ja 50cm
7.10. (LA 9.10.) ÄssÄ, neljäs lapsi, tytöt -00,-02,-07 - poika 3090g ja 49cm
8.10. (La 19.10.) Annukka76, ensimmäinen - poika 2960g ja 51cm
14.10. (LA 9.10.) Nuuskis77 toinen lapsi, tyttö 08/06 - tyttö 3585g ja 50 cm
16.10.09 (LA 2.10.) Leppis79 ensimmäinen - poika 3775g ja 51cm
19.10.09 (LA 11.10.) -Siili-, ensimmäinen - tyttö 3355g ja 48cm
19.10.09 (LA 22.10.) Hupsista, kolmas, tytöt -99, -08, K-HKS - poika 3830g ja 51cm
19.10.09 (LA 24.10.) Vivian79, ensimmäinen - tyttö 3345g ja 49cm
19.10.09 (LA 21.10.) Lidia79, ensimmäinen - poika 3400g ja 52cm
21.10.09 (LA 17.10.) Lumikki-81, kolmas lapsi, tytöt -05, -07 - poika 4334g ja 52cm
26.10.09 (LA 17.10.) Johanna71 ,neljäs lapsi, tytöt -98, -01, -04 - tyttö 3200g ja 49cm
26.10.09 (LA 22.10.) Helinä, ensimmäinen -tyttö 3470g ja 49cm
30.10.09 (LA 23.10.) Hemuli -83, ensimmäinen -tyttö 3020g ja 52 cm​

no niin, nyt on uusi ketju perustettu!

on kyllä tosi kiireisiä päivät ja tuntuu et ne hetket, jolloin vauva nukkuu, menee vaan johonkin.

meillä ei ole vielä oikein tiettyä päivärytmiä, nukkumaan mennään puolen yön maissa, nukutaan vaihtelevasti 2,5-5,5 h, syödään ja nukutaan pari tuntia. aamupäivällä sitten ulkoillaan ja päivä menee syödessä ja nukkuessa. iltaisin on ollut pientä kitinää, kakkaa selkeesti tikistelee. vauvalla on nuha, suolatipoillaan ollaan menty. syö ihan hyvin, tosin puklailee jonkin verran.

otin tänään sikainfluenssarokotteen, nyt odotan/pelkään seurauksia itselle/vauvalle. toivottavasti ei tulis mitään.

mutta nyt suihkuun.

lidia ja poika 3 vko 1 pvä

Jee jee, ketju auki! Kiitsa lidia :)

Yksikätisenä kirjoittelen, tissitakiainen on messissä. Jäpikkä on nyt 3 viikkoinen, kauhia miten aika menee :)

Täällä on kovasti rytmit hakusessa. Nyt vasta on poitsu ruvennut veteleen pidempiä unia, tähän asti 2,5h ollut maksimi. Nyt menee 3,5-4h kerralla. Illat on nukkuaikaa, myöhään illalla ja aamuyöstä syöpötellään. Tänään olen ollut hereillä aamuviidestä asti....
Yösyötöistä en osaa sanoa kun tähän asti poikanen nukkunut mun vieressä tissi suussa :) Vaan nyt se on loppu ja poitsu muuttaa takas omaan sänkyyn ja äiti rupee hoitaan yösyötöt istualtaan tuolista.
Joku roti saatava tähän touhuun ennenku isi tulee takas :)

Muuten on arki ihan vilkasta ja olen oikein tyytyväinen että mies tulee takaisin kotiin!!

Meni vaipanvaihtohommiks, palaan myöhemmin :)

hupsis ja poikanen

Heippa kaikille ja onnea vielä kaikille viimeksi synnyttäneille!
Ei olekkaan vähään aikaan ehtinyt koneelle, kun on tuo meidän neiti vähän vaativampi tapaus. Päivisin on kyllä rauhallinen, mutta ei tahdo oikein omassa petissä tai vaunuissa nukkua vaan sylissä pitäisi koko ajan olla. Jos vaikka nukahtaa syliin ja siirtäää omaan sänkyyn, niin heti herää! Öisin onneksi nukkuu omassakin sängyssä ainakin alkuyön.

Iltaisin sitten on sellaista koliikkivaivaa (kai). Melkein joka ilta ollut 2-3 tuntia sellaista kitinää ja mahavaivaa. Ei oikein mikään muu auta kuin kanniskelu ja "kyykkyyn ylös"-liike vauva sylissä. Meinaa olla selkä vähän lujilla! Cuplatonia ja Disflatylia ja maitohappobakteerit on kyllä kokeiltu, vaan ei varmaan paljon auta. Onko muilla ollut tuollaista? Meillä ei muillla lapsilla ollut mitään mahavaivoja, joten ihan yllättäen kyllä tuli tällainen. Mutta toivotaan että menisi sitten pian ohi, kuten sanotaan. Eli vielä pari kuukautta pitäisi jaksaa niitä iltaitkuiluja siis....

Terveisin,
Tulipe4 ja pikkuneiti kohta 1,5 kk

No niin.... se niistä hyvistä ja pitkistä unista.... Tänään ollut hieman repaleinen päivä.
Mulle nousi eilen illalla kuume ja alkoi tuntua rintatulehduksen oireet. Olin aiemmin nähnyt vasemmassa nännissä piimäkokkareen, mutta vauva oli imiessään saanut sen lähtemään.
Vasenta rintaa pakotti kovasti ja pieniä mohkuroita tuntui ihan nännipihan vieressä. Lisäksi niihin kohtiin ilmestyi punaiset läikät. Kuume kipusi hetkessä yli 38. Otin lääkettä, haudoin rintaa lämpimällä kauratyynyllä ja pumppasin tyhjäksi. Kamala olo oli..... Viime yön poika siis nukkui vielä vieressä koska halusin pitää hänet tissiä tyhjentämässä :) Yöllä heräsin kamalaan hikeen, eli kuume oli laskenut ja petivaatteet litimärät. Olo oli onneksi jo parempi.
Tämän päivän poika on kitissyt vatsavaivoja ja ollut koko päivän tissillä. Seiskaan mennessä nukkui 3xpuolentunnin päikkärit. Seiskalta nukahti ja nukkuu yhä.

Mutta pitäkää hyvät naiset ne tissit lämpimänä!!! :) Tuo oli taas hyvä muistutus vaikka selvisinkin vähällä.

Tulipe, jos menee tytön iltaitkut ihan mahdottomiksi niin suosittelen vyöhyketerapiaa! Esikoista auttoi koliikkikipuun, joten suosittelen lämpimästi :) mä pidin tänään pojan vatsan päällä lämmitettyä pientä kauratyynyä ja se tuntui auttavan. Rentoutti ja sitä kautta alkoi paukuttelu ja turinat :)

Mulla olis vielä kolmisen viikkoa tätä "yh" elämää jäljellä ja sitten mies tulee Suomeen, pysyvästi!! :) Olen kyllä ollut väsynyt, vain 2 kertaa nukkunut päikkäritkään. Tänään söin tämän viikon kolmannen lämpimän ruuan, että silleen :) Ei tämä silti niin rankkaa ole ollut kuin luulin, mutta tarpeeksi kuitenkin.

Pikkuhiljaa sieltä varmaan muutkin löytää tämän meidän uuden ketjun.

Onkos jo ilmassa ristiäis/nimiäis suunnitelmia?? Meillä nimi muuttui vähän, ja ollaan tyytyväisempiä tähän uuteen. Voin sen email ketjulaisille sitten joskus paljastaa :)

Mutta, nyt suihkuun ennen harper's islandia. Oletteko seuranneet?? Jänskä.... :)

Voikaa hyvin ja ihania vauvanhoitohetkiä!! :)

Hupsis ja poikanen 3vkoa 3 päivää

Huomenta
Täälläkin aika menee nykyisin tuon pojan kanssa niin, että ei meinaa tänne ennättää.
Meilläkin masuvaivoja pitkin päivää ja illat on aika vallattomia, kun mikään ei kelpaa. Yhtenä hetkenä poika on niin valloittava pyöreine silmineen ja hetken päästä huutaa suoraa huutoa. Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla tuota kauratyynyä. Vatsallaan olo ja yleensäkin ns. pystyasento tuntuu helpottavan pojan oloa.
Meillä on ristiäiset varattuna. Poika saa nimen 29. päivä. Pidetään anoppilassa. Paljastan sen sähköpostilistalla sitten. Enpä ole sinnekään ehtinyt kirjoittaa meistä tarinaa, ehkä viikonlopun aikana?!
Meillä mun käytössä ollut auto osottautui kyllä niin ahtaaksi, että viikko sitten ostettiin ihka uusi tila-auto. Nyt on tilaa pienen perheen reissata :)
Meillä miehen osallistuminen on kyllä vielä tosi minimaalista ja taas eilen yritin rautalangasta vääntää... Jotenkin tuntuu vaan kallistuvan tämä hoito mun hommaksi, joka ei todellakaan ollut vauvaa suunniteltaessa tarkoitus. Ei auta kuin nostaa kissa pöydälle. Naapurin kanssa juteltiin asiasta yhtenä päivänä, kun tuli kaikenlaista juttua vauvoista. Heillä jo reilun vuoden ikäinen ja sanoi, että kyllä heilläkin käytiin useampi keskustelu aikanaan ennenkuin miehelle meni jakeluun.
Nyt tuo pieni mies heräilee, joten syöttöpuuhat kutsuu... Kivaa viikonloppua kaikille!

Kirjottelin eilen pitkät pätkät ja sitte tilttas koko mokama sivusto!

Nyt siis uusi yritys: Ensinnä kiitokset Lidialle ketjun aloituksesta!

Hupsis: onneksi tosiaan pääsit vähällä! Mulla ei ole koskaan ollu rintatulehdusta, muutama paha pakkaantuminen on ollut. Mutta olen saanut lypsämällä pois.
Villaliinaa tosiaan rinnuksien ympärille tai fleecekangasta kun menee ulos!

Tsemppiä masuvaivojen kanssa painiskelijoille, ne on raastavia...kun ei osaa toista pientä auttaa :O(

Meillä oli alkuun myös tota "ongelmaa" että jätkä heräs aina heti kun laitto omaan sänkyyn. Teinkin sitten niin että lämmitin kauratyynyt ja laitoin sen pinnikseen syötön ajaksi yöllä. Sänky oli lämmin ja sain jätkän huijattua omaan sänkyyn ;O)

Meillä on alkanu jotain rytmintynkää löytyä. päivällä syöttöväli on 3-4tuntia. Yöllä 3-5 tuntia (JEE) ja poika menee syötön jälkeen omaan sänkyyn. lypsää olen joutunu nyt muutamana iltana kun poika on syöny vaan toisesta ja toinen jää jo valmiiks täysinäiseksi... en uskalla nukkua jo valmiiks täydellä rinnalla, ihan saletisti paksahtaa tiehyet jumiin!

Ristiäiset meillä on 21.11.

jossainvaiheessa voisin koitta ehtiä laittaa meiliä teille muille... jos joku laittaisi sen s.postiosotteen tähänkin ketjuun, mihin voin meilata?

sikainfluenssa pelottaa... ton pienen miehen puolesta pelkään kyllä kovasti. Rokotukset tulee meille tosi myöhään, koululaiset saa vasta 25.11 ja toi neiti3 vko 49. itse en saa rokotusta, olisin ottanu kyllä... ei auta kun toivoa että päästäisiin edes vähillä oireilla...

vilkutuksia kaikille, ja toivottavasti pysytte terveinä!

ÄssÄ +mini-mies 5vkoa ja 2pvää

Heippa kaikille!

Kovin tutulta kuulostaa teidän kokemukset. Täälläkin etenkin iltaisin masuvaivaa, mahdottomasti tulee paukkuja. Olen pitänyt lasta selällään polvien päällä niin että jalat ja peppu on vähän yläviistossa vatsaani vasten. siinä tulee yleensä hyvin ilmat ulos. Toisinaan on vaikeaa erottaa huutaako nälkäänsä vai masua, kun joskus syömistahti on tiiviimpi, vaikkakin yleensä 2-3,5h. Yöt menee nykyään pääsääntöisesti tuommosella 3h syöttöväleillä. Viime yönä nukkui 4h putkeen!!!
Poika nukkuu ensimmäisen pätkän sängyssään ja sen jälkeen vieressä. täytyy kyllä alkaa siirtään omaan sänkyyn, koska itellä puutuu paikat, kun jotenkin toista varoo koko ajan. Oon kans toisinaan laittanut ton kaurapussin sänkyyn ja se kyl välillä auttaa, ettei poika herää. Täytyy ens yönä taas yrittää tuota siirtämistä. Olis unen laatu parempi itsellä.

Mulla ei tissit oo menny tukkoon vaan tyhjenee esim. öisin aika hyvin itestään jos ei vauva oo imemässä. Eilen oli taas yöpaita ihan märkä ja lakana kans..täytyy pitää pyyhettä suojana, ettei koko sänky ui.. päivisin oon käsin vähän pumppaillu ja tietty hieronu kipeitä pahkuroita. Pidän kans ulkona kaulaliinaa ympärillä ja toivon ettei tule tulehduksia. Se tästä nyt vielä puuttuis. Se kun vielä pukkais sikalunssan lisäks. Toivottavasti kaikki vältytään molemmilta!!

Pojulla on hiukan sammasta suussa. Oon antanut puolukkamehua kielelle, mutta ei oo toistaseks auttanu. Ei tunnu poikaa häirittevän, mutta täytyishän se pois saada. Ens viikolla neuvola, täytyy siellä ottaa taas jutuks.

Nyt pitää mennä laittaan tiskejä vielä kun poju nukkuu. keittiössä on kaaos.

Voimia vaavien hoitoon!

Leppis ja poika tasan 4vkoa

Heipsan!

Täällä toivutaan sen rintatulehduksen lisäksi nuhataudista, siis meidän pienelläkin ihan oikee nuha! Onneks ei oo ollu yhtään kuumetta kummallakaan, oon vahdannu ihan liikaakin :) Täytyy ajatella positiivisesti että vastustuskyky kasvaa... Tänään käytiin ottamassa vanhemmalle possupiikki kun lievä nuha ei kuulema ole este. Itte ajattelin mennä ensviikolla kun nyt ilm. kumminki kuulun riskiryhmään perussairauden takia.

Meijän neiti on aikamoinen sylikissa, päivät menee kanniskellessa ja tissitellessä. Yöt edelleen nukkuu 5-7 tuntia, syö ja nukkuu vielä pari tuntia lisää. Ja silti mua muka väsyttää! Odotan vähän kauhulla kun tiedän että se muuttuu, viimestään kun alkaa tekemään hampaita. Masuvaivoja ei ole pahemmin ollu, paukuttaa ja tehtailee sinappia pitkin päivää niin ei varmaan jää mitään jumittamaan. En tiedä kuinka paljon mun syömä maitohappobakteeri vaikuttaa, mutta ei nyt varmaan ainakaan huononnakaan tilannetta.

Meijän ristiäiset siirretään suosiolla tammikuun alkuun, vähän on voimat vähissä kun nyt näistä sairauksista päästään ja jouluakin on kiva valmistella rauhassa. Nimi on jo "julkistettu" lähipiirissä, se kun oli aika selkee päätös.

Nyt syömään!
Nuuskis ja nuhanenä huomenna tasan kuukauden!

Heippa!

Mukava juttu kun saatiin ketju tänne hoitopuolelle. :) On näköjään jäänyt kirjoittelut meikäläisellä vähän vähiin...

Ihan hyvin täällä silti on asiat, on vaan ollut sen verran kiirus ja väsy etten ole ehtinyt. Masuvaivoja täälläkin on ollut, mutta nyt tuntuu että ne olisi vähän helpottaneet. Aika lailla kaikkea me on kyllä kokeiltukin, tuntuu että isoimmat vaikuttajat olisi sitten olleet disflatyl ja vyöhyketerapia. Ne kun on olleet yhtä aikaa, niin en osaa sanoa kumpi olisi enemmän vaikuttanut. Silti meidän prinsessa on kova kukkumaan. Valvoo ihan säännöllisesti yhteen. On rauhassa sylissä (no, ehkä ihan pienen itkaisun päästää noin 5 min välein), mutta ei silti suostu sänkyyn eikä nuku. No onneksi sentään ei huuda. Ja kun sellaista se on ollut nyt sunnilleen kaksi viikkoa, niin sen jo tietää ja on henkisesti valmistautunut. Unet vaan jää itsellä ja miehellä vähän vähiin. Minä sentään saan nukkua yleensä päivällä, ellei ole mitään erikoista, mies on ollut aika väsynyt, kun on sitten ennen seitsemää herännyt töihin. Mä oon kyllä valvonut sen viimeisen pätkän tytön unen saannissa, tutin nostot yms ja mies on päässyt unten maille yleensä viimeistään puoli yhden maissa.

Lisäksi täällä on ollut imetyksen kanssa mielenkiintoiset ajat. Tuntuu että mulla on maidontuotanto vähentynt tai tasaantunut liian vähäiseksi. Ja sitten tytöllä tuntuu olevan tiheän imemisen kausi, tai siis olisi, mutta kun rinnoista ei tunnu tarpeeksi tulevan. Oon sitten joutunut pumppailemaan maitoja pulloon että saa tytölle antaa, kun se on vaan kiukunnut rinnalla, kun pitäisi jaksaa imeä niin paljon, että saa tarpeeksi maitoa. Laiskanpulskea tyttö! Tietysti pullolla laiskistuu entisestään, mutta tärkeintä on, että vauva saa mahansa täytee. Välillä on sitten jouduttu turvautumaan myös korvikkeeseen, kun omat rinnat kumisee tyhjyyttään. Ja se on meinaan sitten ollut mulle kova paikka tuo korvikkeen anto! Oon tuntenu itteni niin huonoksi äidiksi, kun en saa lastani omalla maidolla ruokittua! Vaikka se ei siihen liity millään tavalla, tiedän sen kyllä, mutta tunteilleen ei oikein mitään voi. No, tiuhaan oon koittanut imettää ja rauhoittaa omaa mieltäni, niin kyllä sitä maitoa nyt jo tulee taas enemmän. Kauratyyny rinnoilla ja harteilla auttaa, ja olevinaan olut tuntuisi myös auttavat. Ja yleensä pitää juoda ihan älyttömästi! Mun pitää juoda niin paljon, että mun suolatasapaino heikkenee ja lihakset kramppaa. No, sitten magnesiumia.

Kiva on ollut lukea teidän vauvakokemuksia. Nyt kuuluu kutsu.

Voimia vauva-arkeen kaikille! :)

Raipe ja tyttö 1,5kk

miten imetys voikin olla näin vaikeeta?! mulla on tosi kipeät rinnat, koskee siis muuallekin kun nänneihin, vihloo välillä inhottavasti. edelleen rintakumi käytössä, en vaan saa poikaa opetettua siitä eroon :( sit en osaa imettää kun istualteen, oon yrittänyt esim. makuulla, mutta poika ei saa kunnon otetta. missä asennossa mun pitäs olla?! siis kyljellään, mutta millä kohdalla vauvan? ja missä kulmassa? ote näyttää oklta, mutta silti koskee. mun luona kävi imetystukihenkilökin, se oli tosi negatiivinen ja sanoi et ei oo enää mitään tehtävissä rintakumista eroonpääsemiseksi, koska poika on jo niin vanha. luulin aina et vauvat osaa ihan noin vaan imeä, eikä että se on tällästä. ja sit poika välillä hermostuu rinnalla, karjuu ja vetää itseään pois. samanlaisia mietteitä on raipe täälläkin! välillä tuntuu, tuleeko sitä maitoa tarpeeks, kun poika saa noita raivokohtauksia. ja tissin on oltava HETI hollilla kun se herää tai alkaa jumalaton parku. nyyh, mun tissit.. mutta mulle tulee ihan fyysinen paha olo, kun ajattelen ettei imetys onnistuiskaan, vaan joutuisin antamaan korviketta. vaikka järki sanoo et imetä niin kauan kun pystyt ja that's it. mistä nää paineet oikein tulee?? oman pään sisältäkö?

meilläkään ei mennä nukkumaan ennen puolta yötä, eilen meni yhteen. sit jo herättiin seiskalta, yks syöttö siinä välissä (ja kuudelta niin paljon ähinää, et heräsin siihen). masuitkujakin on ollut, ei oo kokeiltu niihin mitään (!?!) kun täällä ei mielellään anneta vauvoille mitään ylimääräistä. sanotaan vaan et vauvat itkee. ja kun en tiiä, et itkeekö tuo paljon vai vähän, kun ei ole minkäänlaista vertailukohtaa. nuha on ainakin nyt voitettu, et henki sentään kulkee.

pakko oli purkautua.. muuten kyllä on mennyt ihan hyvin, nautin siis kotona vauvan kanssa olosta, tosin välillä on kyllä väsy ja koti kuin hävityksen kauhistus. mies auttaa tosi paljon, mutta eihän se imettää voi. oon päättänyt yrittää täysimetystä ainakin joulun yli, kun on se suomen reissu tiedossa, et vauva sais mahdollisimman paljon vasta-aineita kun lähdetään matkustamaan. pulloa on annettu pari kertaa, oon siis pumpannut. siitä pitikin sanoa, poika on imenyt nyt tosi useasti ja rinnat on ihan pinkeet. tänään pumppasin toisesta 140 ml!! johan helpotti! juotin sen sit pojalle pullosta.

sitten mietin vielä sitäkin, et saako poika tarpeeksi syliä -onko meidän varhainen vuorovaikutus hyvää- kun en jaksa aina pitää sitä sylissä, vaan laitan sen tuohon sohvalle viereen köllöttelemään ja itse surffaan netissä tai laitan pyykkejä tai jotain.

kaikki on kuitenkin siis ihan hyvin, ärsyttää vaan tää tissikipu ja sit muuten mulla on peräpukama! saakelin kipeä sekin, eikä häivy millään. onko ideoita? oispa jo joulu ja päästäs suomeen suomalaisille ruuille ja irtokarkeille!!

valivali..

ai niin, you got mail!

lidia ja poikanen tasan 4 vkoa (JO)!

Kiva lukea kuulumisia. En sitä sähköpostiviestiä saa kirjoitettua sitten millään, täytyy yrittää tällä viikolla ehtiä ja jaksaa.

Meillä poika menee täysin korvikkeella, enkä suostu tuntemaan siitä minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Kyllä se tissillä pelleily oli meillä sen verran rankkaa, kun se alku oli mitä oli.. Ei ole tuo syöttäminen nytkään helppoa, kun välillä raivotaan ihan tosissaan. Vatsa sentään tuntuis toimivan suht hyvin, ainakin tällä hetkellä. Neuvolan lääkäri totesi, että se on sitten se toiseksi paras vaihtoehto ja tärkeintä on, että poika saa ruokaa. Oli hyvin kannustava ei millään lailla arvostellut. Poika on nyt ihan selkeästi alkanut olla pidempiä pätkiä hereillä, mikä on tietysti mukavaa mutta usein viimeiset hetket huudetaan kurkku suorana ihan silkkaa väsymystä. Painoa natiaisella oli viime torstaina 4300g.

Meillä poika oli vajaa pari viikkoa sitten vanhempieni luona ensimmäisen kerran yökylässä ja hienosti meni. Siellä on pojalle hankittu oma pinnis, jossa nukkuu. Oli kyllä outoa nukkua ja kerran heräsinkin, kun olin muka kuulevinani että pieni heräilee syömään. Aamulla sitten haettiin pienokainen kotiin. Hyvin oli syöty ja nukuttu, suunnilleen niinkuin kotonakin. Samanmoista yökyläilyä olen suunnitellut täksikin viikoksi tai viimeistään ensi viikolla. Sais vähän hengähtää taas. Mun vanhempiin luotan 100%. Joku voi tuomita mutta tuntuu, että muuten en jaksa.

Mulla oli eilen neuvolan jälkikäynti, ei varsinainen tarkastus, joka on ens kuussa äippäpolilla. Tehtiin sellainen mielialakysely ja sain ihan hyvät pisteet. Sanoi, että jos yli 13 olisi mennyt niin sitten katsottaisiin masennukseksi ja tarvittais apua mut mulla pisteet normaalit 7.

Meillä tuo Manduca on vielä korkkaamatta. Pitäis tutustua ohjeisiin ja saada puetuksi se päälle niin eiköhän sitä sitten tulis käytettyä. Helpottais kyllä kovasti arkea. Sitterissä tai lelumatolla tuo toukka ei vielä kauaa viihdy.

Sain eilen influenssarokotteen. Käsi on kipeä ja hiukan hönttö olo mut eiköhän se tästä ohi mene.
Kovin lupaa kurjia kelejä ja tuo harmaus masentaa mutta yritetään jaksaa. Jaahas täällä poika kutsuu 50 minuutin unien jälkeen, mikälie harmitus... palataan...

moi!

Lidia, jotenkin kuulostais siltä, että vauva ei saa ehkä otetta sen vuoksi, että rinta on liian täysi..?? ihan siitä vaan päättelisin, kun sanot, että tisseihin sattuu ja ovat pinkeet. Ootko koittanut, että lypsäisit juuri ennen imetystä? Yöllä tosiaan tietty hankalaa ja silloin tarve varmaan just olis suurin. Meillä poika on aikas lailla just rinnan kohdalla kun kyljellään syö. tai ehkä ihan pikkaisen alempana jotta kallistaa päätään vähän takaviistoon. Välillä alkuun oli kans tota, että riuhtas ittensä irti kun oli jo jonkin aikaa imenyt. se voi kyllä johtua siitä, että ei saa tarpeeks maitoo tai tarpeeks nopeesti. Niin mä ainakin ite aattelin ja sit ku vaihdoin tissiä niin taas onnistu. Toisinaan on vaan jotenkin levoton ja riuhtoo sen takia. Mut vaikee se on kyllä tietää. Mulla kans välillä tuntuu vihlasuja rinnoissa ja sillon lämpö ja hierominen auttaa. Pitää vaan olla kerääjä, ku tulee samalla sitte maitookin pihalle.
Tosi kurjaa, että tukihenkilöllä on ollut ihan surkee asenne... ei auta kyllä semmonen.

Välillä on kyllä vaikee tietää mitä poika itkee. eilenkin luulin, että on mahavaivaa kun huusi ja veti kaarelle ja heilu ku kapellimestari. No, kun aikani olin yrittänyt pitää eri asennoissa että ilma tulis pihalle ja mitään ei tapahtunu, otin pojan syliin silleen tiukasti ja tutti suuhun. Ajattelin, että ehkä sitten kuitenkin on yliväsynyt, koska yleensä ilmaa kyllä tulee pihalle, jos sitä on. Aina kun rupes sätkimään niin pidin otteen hellän tiukkana, ettei liikaa päässyt viuhtomaan. Vähän niinku kapalotyyliin siis. rauhoittuikin pian ja nukahti. . tai välillä kyllä havahtui jonkun kerran ja sitten taas nukahti. Lopulta sain laitettua omaan sänkyyn ja pääsin itsekin nukkumaan. Eikä kello ollut edes puolta12sta. jee.

Onpa Annukka hienoa, että oot saanut lapsen hoitoon ja nukkua rauhassa! Kuulostaa hyvältä! Eikä tosiaan tartte huonoa omaatuntoa potea moisesta, päinvastoin. sehän auttaa sun omaa jaksamista ja siten vauvan hyvinvointia. Itsekin haaveilen, että sais esim. 5h nukkua putkeen. Mut meillä ei oo kyl tällä hetkellä sellaista henkilöä, jolle vois yöksi vauvan antaa hoitoon. Eikä oikein muulloinkaan pitkäksi aikaa. Sitten kyllä kun on vähän isompi eikä herää ihan niin montaa kertaa yössä.

Onkos teillä minkäänlaista rytmiä vauvan uniajoissa? meillä on jonkinlainen, mutta sitten tulee päiviä, jolloin ei tosiaan mee minkään rytmin mukaan. mutta alussahan tässä vasta ollaan, joten en huolehdi noista rytmeistä vielä.

Huomenna neuvola, ans kattoo paljonko poju on kasvanut. Itse punniten on nyt n. 5,2 kg, eli syntymästä tullut painoa n.1,4 kg..

Palaillaan taas!

Voimia!

Ai niin laitatteko s-postiosoitteen, että pääsis listalle!

leppis ja poika 1kk 1pvä

Vielä piti kommentoida tuohon läheisyys/syliasiaan. Meillä on kans aina välillä sitterissä, kun puuhailen kotihommia tms. Ei voi koko ajan pitää sylissä. Välillä käyn silittämässä tms. Ja koska syö usein saa myös siinä paljon läheisyyttä. Ei tietty liian pitkiä aikoja voi itekseen istuttaa vaikka viihtyiskin, mutta kyllä sitä jotain pitää välillä pystyä tekemään ilman että toinen keikkuu koko ajan sylissä. Ja meillä monesti viihtyykin paremmin sitterissä kun katselee mitä tapahtuu ja muutenkin ympäristöä. Kovasti on tosiaan jo alkanut seurailemaan ja katselemaan.

leppis edelleen.

Moikka kaikille äippeleille!
Kiitos kaikille muuten hyvistä vinkeistä masuvaivoihin. Ovatkin ihan uutta meille nuo vaivat, kun pojat olivat niin helppoja vauvoja! Erityisen hyvä oli se Leppiksen keino, että vauva selällään polvien päälle ja peppu oman masun päällä korkeammalla. Sitten kun vielä vähän vauvan jalkoja pumppaa, niin tulee kyllä tosiaan hyvin pierut ulos! Tänä iltanakin ensin piereskeli kunnolla siinä ja kohta tuli hirveä kakka. Sitten istuttiin vähän aikaa jumppapallon päällä ja hypeltiin ja uni tuli jo yhdeltätoista: JEE! Ei ole nyt moneen iltaan edes täysiä itkenyt näillä keinoilla. Ollaan kyllä mietitty sellaista koliikkikeinua, jossa olisi tärinä, mutta päivisin tuo on kuitenkin niin rauhallinen ollut, että ehkä olisi aika turha ostos.

Meillä unirytmit on sellaisia, että kunhan nukkumaan tytsän saa jossain 23-1 välillä, niin se nukkuu jonnekkin 5-6 asti. Sitten syö ja nukkuu vielä 8-9 aamulla. Ja sitten ehkä pari tuntia valvomista ja taas nukutaan pari kolme tuntia ja sama homma iltapäivällä. Illalla sitten saattaa torkahdella pieniä unia ja sitten 8-10 välillä alkaa yleensä se masuvaivavalvomisruljanssi, johon menee pari kolme tuntia. Että hyvin säännöllistä meillä kyllä on. Saa nähdä millaiseksi sitten muuttuu, jos nuo masuvaivat helpottaa. Jep, mutta nuo unirytmit kyllä elää kovasti näin alussa ainakin meidän pojillakin. Kohta alkaa olla enemmän hereillä ja aika pian varmaan menee siihen kolmeen päikkäriin ja sitten kahteen.

Ja nyt nukkumaan! Hyviä öitä ja vauvoille rauhaisia unia!
t. Tulipe ja tytöntyllerö 1,5 kk

ei nukuta meillä ei. kello on puoli viisi, poika sätkii tuossa sohvalla vieressä. viime yönä sain nukuttua 4,5h puolentoista tunnin pätkissä ja tänä yönä oon nukkunut vasta tunnin, mutta syöttänyt ainakin kaksi ja loput sitten valvottu, kun poika ei rauhoita. että tämmöstä. alkaapi pikkusen ottaa päähän. ei sillä masuvaivojakaan tunnu olevan, tosin nythän tuo tuossa vieressä tosi paljon puklailee. kunhan valvoo ja ei rauhoitu omaan sänkyyn, ei sohvalle, ei minnekään. mies ihan kypsänä, kun sillä alkaa kuudelta kymmenen tunnin työpäivä. varmaan poika sitten koko päivän nukkuu, kun näin nyt valvoo, harmi vaan kun itse ei osaa nukkua samalla tavalla. ehkä yhdet päikkärit saan nukuttua, siinäpä se.

meen tänään lääkäriin, kun tää mun sektiohaava on alkanut taas kipeytyä. tai ei ehkä niinkään se haava, vaan tuolta sisältä jostain. hankala kanniskella poikaa ja jopa imettää istualtaan ja kääntyily kans sattuu.

mikshän tää lapsi ei nuku?! voiko sitä herättää iltapäivästä/illasta kesken unien, koska sillon nukkuu kaks pidempää pätkää? vai onko tää vaan kärsittävä? onhan tää aikamoista.. ei kyllä just tällä hetkellä nukuta, eikä ees vituta, varmaan käy itekin jotenkin ylikierroksilla, kun on valvonut niin pitkään putkeen.

että semmosia yökuulumisia täältä :)

lidia ja yövalvoja 1 kk

Silmät ristissä täälläkin. Poika valvoi eilis iltapäivästä klo 15-24. No, 18 otti tunnin unet ja 21 jälkeen lähes suoraa huutoa koko ajan. Ei aavistustakaan mistä kohtaa nyt kiikasti. Sitten heräiltiinkin jo kahden jälkeen syömään ja valvottiin puoli neljään. Sitten menikin hienosti puoli seitsemään asti kun tuli nälkä. Puoli yhdeksän jälkeen nukahti ja nyt nukutaan... Anoppilaan oli tänään aikomus, kun pitäisi suunnitella ristiäisiä mut katsotaan nyt mennäänkö. Mun pitäis kyllä nukkua päivälläkin, että jaksais.. Tuo iltainen huuto saattoi johtua masuvaivoista ja väsymyksestä. Kovasti pumppailtiin ja yritettiin nukuttaa ja viihdyttää mutta mikään ei tuntunut kelpaavan. Meillä mies ihan raivona ja riidaksi tuo olis mennyt, jos olisin suuni aukaissut mutta totesin, että tässä vaiheessa parempi olla hiljaa ja ottaa esille myöhemmin, kun rauhallisempi hetki eli tänä iltana olis tarkoitus taas jutella tuolle ukko-kullalle... huoh!

Jospa sitä söis aamupalan loppuun ja katselis sitten mitä tehdään... jaksamisia!

moi annukka! superhalit ja sympatiat täältä sulle. ei paljon rytmiä siis teilläkään näy, ainakaan äidin mieleistä rytmiä. tuo keskellä yötä -tai siis aamuyöllä- valvominen on musta rankinta. tuokin niin tuttu tunne, et kaikkensa yrittää -syöttää, viihdyttää, auttaa ilmavaivoihin- mutta mikään ei tunnu auttavan. täällä sentäs ei huudeta (onneks) suoraa huutoa, vaan sellasta ärsyttävää kitinää. meillä mies tosiaan hermostuu myöhään illalla/yöllä paljon helpommin, mäkin pidän sanaisen arkkuni kiinni, koska turha on riidellä noilla kellonlyömillä, vaikka tekis mieli karjua takaisin. ei se vauva siitä nukahta, jos me tapellaan. ihmeen rauhallisena sitä itse pysyy, ihan ihmetellä täytyy..

meillä nyt sit nukuttiin kuudesta kahdeksaan, nukuin itsekin, ja nyt sitten taas vähän kitistään, kun selvästi poikaa väsyttää, mutta ei uni tule ei. mikro piippailee tuolla kun laitoin rintakumit sterilisoitumaan.

ai niin, mies sanoi yhtenä yönä, et hän voi mennäkin siihen sterilointiin (oon ehdotellut, et sit kun on lapsiluku täynnä et menis, kun mulle ei mikään hormonaalinen ehkäisy sovi). heh, aika väsynyttä sakkia täällä siis :)

yritetään annukka nukkua vähän päivällä ja ollaan kuulolla!

lidia taas ukko sylissään

Viime yönä on siis muuallakin oltu hereillä... Meillä muuttu sen nuhan jälkeen rytmit aika radikaalisti ja eilen valvottiin kolmeen. Heräs puol 8 syömään ja nukkuu edelleen mutta kun tuo isompi ei... mä kyllä osaisin nukkua ihan millon vaan. Kolmen tunnin hytkytyssession ja syöttöyrityksen jälkeen nukahti vetästyään korvikkeet kitaansa :( Maitoa siis tulis mutta on jonkinlaista rintaraivaria havaittavissa. Syynä on varmaan mun suihkutissi mikä taitaa ottaa pientä päähän. No, ehkä toi suu kasvaa pikkuhiljaa niin oppii toivottavasti tulemaan toimeen sen kanssa. Joo, ja herätin yöllä miehen kahen jälkeen pesemään pulloja kun kaikki oli likasena, ei ollu kauheen ilosena...

Mulla on kans muutama ihmeellinen kohta kipeenä tuolla alhaalla sisällä, oon päätelly että on jotkut pikkulihakset vähän venähtäny kun toi käärö sylissä temppuilee sohvalla ja sängyllä ees taas. Ensviikolla on jälkitarkastus, täytyy muistaa kysästä lekurilta että mitä mieltä se on.

Väsyttääää, täytyy yrittää päästä ulos jos piristyis!
Jaksamisia kaikille yövuoroja tekeville!

Nuuskis ja kukkuja 5 viikkoa

Moippelis!

Hyvä, jos maha-asentovinkistä on ollut apua. se on vanha konsti, isä kaytti sitä mulle, kun olin koliikkinen kuulemma...

Oletkos Lidia koittanut vauvalle tuttia? Meillä rauhoittaa kummasti. Jos on rauhallinen ja vain katsella tillittelee yöllä, niin laitan sitteriin ja tutin suuhun. sitten harson tai oman t-paidan poskea vasten ja siihen on monesti nukahtanut. Ei tietenkään aina auta, mutta toisinaan.
Meillä oli kans katkonainen yö ja valvottua tuli kans tossa neljän huitteilla reilusti yli tunti. Poika nukkuu nyt, joten painun itsekin maate. Laittelen sen s-postiosoitteen piakkoin tulemaan.

Voimia!

leppis

Täytyy vielä jatkaa tuohon edelliseen tuttiasiasta sen verran että tarkoitin siis sitä, että kun poika on silleen rauhallinen ettei suoraa huutoo huuda, mutta kuitenkin kitisee vähän väliä, niin silloin tuo tutti on ollut tosi hyvä apu. Tuntuu olevan niin kova imemisen tarve, että koko ajan pitäis roikkua tississä kiinni, jos ei olis tuttia. Tutin käytöstähän ollaan montaa mieltä, mutta meillä ainakin toimii ja aion käyttää jatkossakin tarpeen mukaan.

Sain reilun tunnin nukuttua pojan kanssa päikkäreitä ja kyllä auttoi! Yö meni tosiaan niin, että 23aikaan nukahti ja klo1 heräs. Sit nukkui heti uudestaan, mutta 2:30 tuli niin hurjan kuuloinen kakka (heräsin siihen), että päätin mennä vaihtamaan vaipan, ettei tule yli. No, sitten syötiin ja piti mennä nukkumaan mutta mahassa väänsi ja tuli lisää tavaraa ja eikun uudelleen vaipan vaihtoon..sitten poika oli pirteä ja katseli sitterissä kun äiti söi yöpalaa. Alkoi viimein vaikuttaa väsyneeltä ja menimme nukkumaan. Kello tais olla jotain puoli5. Kuudelta heräs taas jo syömään, koska edellisestä syötöstä olikin jo n. kaks tuntia. Sitten pikku pätkissä nukkui taas. eli kovin on rikkonaisia yöt.
Meillä mies nousee kans aikas aikasin, mutta täytyy kyllä kiitellä asenteesta. Tarjoutuisi vaihtamaan yöllä vaippaa tai vaikka syöttämäänkin, mutta olen katsonut tärkeäksi, että saa nukkua, että jaksaa töissä, joten olen hoitanut hommat. Ja sitä paitsi, jos jättää syötön väliin, tuntuu, että tissit räjähtää....joo, mutta eipä tässä tämän kummempaa. Hirveä olis nälkä, täytyis kai jotain ruokaa laittaa.

Heippa vaan kaikille!

Tsemppiä edelleen masuvaivaisille! Meillä tytöt on aikoinaan olleet aika itkuisia, tää poitsu on itkassu vähemmän (tai sitten musta vaan tuntuu siltä) Muutenkin on musta kovin säyseä ja rauhallinen tyyppi, toissailtana laitoin lattialle taljan päälle köllöttelemään ja poika nukahti siihen. Oli niin söpösen näkönen siinä kädet nyrkissä pään sivuilla nukkuessaan =O) Mutta tosiaan tytöt ei koskaan ole kyllä lattialle itekseen nukahtaneet!

Laitan pojan illalla syötön ja pienen rauhottumisen jälkeen omaan sänkyyn, ja sinne poika nukahtaa aika pian. Muutaman kerran täytyy käydä pudonnutta tuttia nostamassa. Eka syöttöväli on pysyny siinä 3-5 tunnissa. toka 3 tunnissa. Päivällä syöttövälit on kai sen 3 tuntia (en kerkee juur kelloa katteleen... annan tissiä sillon kun poika sitä tuntuu haluavan ja that's it)

Tutti on meilläkin käytössä, välillä poika kitisee ja ottaa kyllä rinnan suuhun, mutta irrottaa heti kun tulee maitoa. Olen tulkinnu sen sitten vaan imemisen tarpeeksi ja sillon tarjonnu tuttia.

Täällä aletaan olla terveiden kirjoissa... en tiedä oliko mun sairastama tauti sikainfl. kaikki oireet kun ei täyty ja kun en kuulu riskiryhmään niin kunnallisella puolella ei testata.
Ja jos tää nyt sitä sikaa oli niin aika vähällä pääsin. pienellä miehellä on nenä ollu kanssa tukkonen muttei onneksi ole lämpöä tullu (sain ohjeeksi kontrolloida lämpöä päivittäin, ja 3 kertaa olen joka päivä mitannu.) Poika on syöny ja nukkunu ihan hyvin. Riesana on ollu niistäjän pakkokäyttö öiseen aikaan. Kun pelkistä keittistipoista ei ole ollu hyötyä..
Lääkärin mukaan pieni mies on saanu nyt parhaan mahdollisen suojan sikainfl. vastaan mun maidosta jos sen nyt sairastin. Senkin takia olis ollu kiva päästä testiin... niin olisi sitten varmaksi tienny.

toisiks nuorimmaisella ja toisiksi vanhimmalla on ollu nuhaa, yskää ja pientä lämpöä. Esikoinen ja mies on siis toistaiseksi säilyneet terveinä.

Jaahas, kutsu käy---> maitobaari esiin! Vilkutukset kaikille! ÄssÄ + mini-mies 6vkoa1pvä

Kovasti on ollut negatiivisia mun viestit viime aikoina niin täytyy nyt tulla kirjoittelemaan, kun on kerrankin positiivista kerrottavaa: Poika on alkanut nyt hymyillä. On kyllä niin ihana näky, kun pieni katsoo suoraan kohti ja hymyilee hellyyttävästi. Joskus, varsinkin aamuisin, kuuluu myös aivan ihanaa hihkumista. Kovasti odotan, että alkaa kunnon jokellus.

Eilisilta ja viime yö meni edellistä paremmin, vaikka unisaldoa ei juurikaan 5 tunnista enempää kertynytkään. Paljon on merkitystä sillä, milloin tuo pahin valvominen on. Mieluiten menen illalla ajoissa nukkumaan ja herään sitten kuin että joudun illasta valvomaan kovin myöhään. Aamuyöllä valvominen on kaikista helpointa. Mitenkäs muualla on yö sujunut?

Mä sain sikainfluenssa-rokotteen maanantaina. Toivotaan, että nyt vältytään taudilta. Kiva, että Ässälässä taudit helpottavat.

Täytynee lähteä pullojen keittoon... Mukavaa viikonloppua kaikille!

Pitkästä aikaa kirjoittelen. Tuntuu et päviät menee niin sujahtaen etten mitään ehdi tehdä!

Meillä rauhallinen neiti. Ei ole masuvaivoja, voin syödä suklaata, ruisleipää ja juoda kahviakin, en syö kovin paljoa kuitenkaan päivässä ettei vatsa tule sitten kipeeksi. Annan rela-tippoja iltasin. Kovasti jokeltelee jo ja hymyilee joskus, ei vielä jatkuvasti mutta on niitä jo nähty <3 Viihtyy hyvin lattialla ja sinne saattaa nukahdellakin. Kestää imuroida vaikka hän nukkuu, ei siis heräile kovin helposti. Yöt menee parilla syötöllä, nukkumaan n. 00-01, sitten eka syönti on 3-5 tunnin päästä, sitten nukutaan vielä 3 tuntia, sitten 1,5 tuntia. Eli tosi hyvin meillä nukutaan. Esikoinen ei ollut kovin hyvä nukkumaan, niin onnellinen tässä saa olla näistä unista. Välillä saattaa tunnin verran yöllä olla hereillä, mutta ei ole jatkuvaa. Ja syö nopeesti, 10 minuuttia keskimäärin rinnalla viihtyy, yöllä sama homma.

Ikävä kun Nuuskiksen vauvalla on nuha jo ollut, ei ole kiva kun pieni sairastaa. Toivottavasti siellä toivuttu. Voimia yökukkujille ja pitempiä unijaksoja siis kaikille toivotaan.

Mä en saa sikainfluenssarokotusta vasta kun sitten koko väestö aletaan rokottaan. Onko täällä moni muu saanut, jos ei ole riskiryhmässä?

T:Maikkuli81 ja neiti 1,5kk

Yhteistyössä