Lomaltapaluuraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja August_Baby
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

August_Baby

Vieras
Kysymys voi olla tyhmä, mutta kysynpähän kuitenkin..

Jään siis äippälomalle suoraan kesälomalta...kuinka käy lomaltapaluurahan/vapaan?
Saanko sitä ollenkaan? Siis sitten kun palaan äippäriltä takas töihin?
Ymmärtääkseni en saa etukäteen, siis tänä kesänä...sen verran maalaisjärki pelaa..

Onko teillä todellakin lomaltapaluuraha? En tiedä mitään työpaikkaa, jossa olisi lomaltapaluuraha, vaan lomaraha, jonka saaminen ei riipu lomalta paluusta vaan loman pitämisestä. Uskoisin, että saat rahasi aivan normaalisti tänä kesänä, toki varmaksi en voi tietää jos teillä todellakin on lomaltaPALUUraha.

Lomaltapaluuraha = lomaraha

Lomaraha on jäänne entisajoilta, jolloin työntekijöiden sitoutuneisuus haluttiin taata takaamalla työntekijälle ylimääräistä palkkaa lomaltapaluun jälkeen. Nykyään lomarahaa ei anneta loman jälkeen vaan jokaiselle työntekijälle. Kyseessä on kuitenkin sama asia, lomaltapaluuraha on vaan se alkuperäinen termi.

On kaupanalalla vieläkin käytössä lomaltapaluuraha, joka on eri asia, kuin lomaraha!

En kyllä osaa sanoa kuinka tuon suhteen käy, mutta luulisi, että sen saisit?! Soita palkanlaskijalle ja kysy.

Itse pidän osan lomistani päällekkäin vanhempainvapaan kanssa. Tällöin saan normaalin kuukausipalkan loman ajalta sekä äitiyspäivärahan ja loman jälkeen lomaltapaluurahan. Tämän saamisen ehtona on, että palaan lomalta vanhempainvapaalle. Hoitovapaa ei siis saa alkaa heti loman perään. Jos olisin lomalla hoitovapaan kanssa päällekkäin saisin lomaltapaluurahan vasta kun oikeasti palaan töihin.

Kyllä lomaltapaluuraha valitettavasti on olemassa vielä ainakin myös ravintola-alalla.

Minä pidin esikoisen kanssa myös kesäloman ennen äippälomaa ja lomaltapaluuahat tuli kyllä kesäloman jälkeen, vaikka jäinkin suoraan äippälomalle. Itse myös silloin pähkäilin tota. Nyt pidän taas ehdottomasti kesäloman ennen äitiyslomaa, niin lomaltapaluurahat saa, kun tuskin enää tohon työpaikkaan palaan. Tietenkin sitten saa jäämättä äitiyslomalla kertyneen kesäloman lomaltapaluurahat...

Jep, mietin sitä et kun yleensä meidän työpaikalla on tapana ottaa se vapaana..että onko mahdollista. No, pirautan huomenna palkkikseen. sillähän se selviää..

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:lle:
Kyllä lomaltapaluuraha valitettavasti on olemassa vielä ainakin myös ravintola-alalla.

Minä pidin esikoisen kanssa myös kesäloman ennen äippälomaa ja lomaltapaluuahat tuli kyllä kesäloman jälkeen, vaikka jäinkin suoraan äippälomalle. Itse myös silloin pähkäilin tota. Nyt pidän taas ehdottomasti kesäloman ennen äitiyslomaa, niin lomaltapaluurahat saa, kun tuskin enää tohon työpaikkaan palaan. Tietenkin sitten saa jäämättä äitiyslomalla kertyneen kesäloman lomaltapaluurahat...

Minulla olisi ollut kesäkuu lomaa ja sitten alkanut äitiysloma,mutta sainkin sitten sairaslomaa ja kesäloma siirtyi vuodella. Kesäloma siis alkoi automaattisesti heti vanhempainvapaan jälkeen ja kaikki rahat maksettiin juuri ennen loman alkua.

Ensi kesänä on sama tilanne. Toukokuu olisi lomaa ja kesäkuulta alkaisi äitiysloma. En aijo todellakaan pitää lomaa, vaan ottaa saikkua(sanokoon kuka mitä sanoo) ja käyttää loman taasen vanhempainvapaan jälkeen. Minä sain ja saan vastakin sen verran hyvät lomarahat, että pystyn olemaan huoletta 3kk hoitovapaalla loman jälkeen ja sitten vielä se lomakuukausi joka kertyy vanhempainvapaan aikana ja sitten menen vasta töihin. Voin siis olla lapsen kanssa kotona 1v 3kk asti, eikä talous kaadu.
Jos olisin/käyttäisin loman etukäteen rahat eivät säästyisi vuotta eteenpäin ja joutuisin palaamaan vanhempainvapaan jälkeen töihin.

Yhteistyössä