Lomarahat äitiyslomien ja hoitovapaan jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pamilainen

Vieras
Olen jäänyt siis työstäni äitiysvapaalle 07 ja sen jälkeen olen ollut ä-loman jälkeen hetken hoitovapaalla ja taas äitiyslomalla ja pätkän hoitovapaalla. Lomilla ollessani sain noista äitiysvapaista kuuluvan lomapalkan, mutta en lomarahoja. Nyt kun olen palannut töihin luulin saavani lomarahat tilille, mutta mitään ei ole tullut ja työnantaja on ollut ihan hiljaa asiasta (pieni muutaman hengen yritys)

Eikö minulle kuuluisi nyt kumminkin nuo rahat vai olenko käsittänyt ihan väärin. Huomenna soitan vielä liittoon ja varmistan asian, mutta silti ärsyttää kun pitää ruveta kyselemään rahojeni perään ja mietityttää yrittääkö pomoni jymäyttää minua tahallaan?!

Mulla eri liitto. Olen ollut syksystä vanhempainvapaalla, ja nyt kesällä pidän kesäloman hoitovapaan aikana. Saan lomapalkan ja myös lomarahan. Soita ihmeessä liittoon ja varmista asia. Pienessä firmassa voi hyvinkin olla kyse siitä, että koittavat kepillä jäätä eli jättävät maksamatta, jos et perään kysele.

[QUOTE="...";24016058]Äitiysloman ajalta pitäis saada, muttei hoitovapaa-ajalta.[/QUOTE]

Näin mäkin luulen ja hoitovapaa ei mitenkään "syö" noita lomarahoja, ne vaan siirtyy maksettavaksi siihen saakka kunnes palaat töihin.

Mä selvittelin lomaraha-asiaa keväällä. KAUPAN TESsissä on maininta että lomaraha pitää maksaa takas jos ei palaa mammalomailun jälkeen töihin. Piste. Eli jos et palaa töihin (=työpöydän ääreen) niin et saa lomarahaa, jos palaat (vaikka vain yhdeksi päiväksi) niin saat. Jos siis vaihdat vaikka duunimestaa niin saat unohtaa lomarahat.

Kertyneistä lomista saat toki lomakorvauksen, mutta se onkin ihan toinen juttu.

Kerro toki mitä liitossa sanotaan asiasta! Kiinnostaa tietää, kun itse kuulun eri alan liittoon vaikka työpaikalla onkin Kaupan tes.

Olisinkin varmaan irtisanonut itseni jo hoitovapaan aikana, mutta halusin saada "omani" pois ja palasin töihin. No, sitten tuli yllättävä elämänmuutos ja päätinkin jäädä tuohon firmaan missä on vakipaikka. Rahoja on kuitenkin saamatta pitkästi yli toista tonnia ja niille keksisi kyllä käyttö! Toki varmaan työnantajaa vituttaa maksella monen loman rahoja kerralla...

Kyllä sinun pitäisi ne rahat noista äitiyslomistasi saada. Joissain firmoissa on vaan käytäntönä maksaa ne tiettynä kuukautena. Toivottavasti sinun tapauksessa kyse on siitä, eikä työnantajasi yritä huijata sinua tahallaan. Noissa asioissa kannattaa kyllä olla tarkkana!

Yhteistyössä