Lopetaako sekopäinen koira

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piikkiä persuksiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oliskohan paha, jos koiralle antaisikin mielettömän selkäsaunan kun toimii noin?

Mä voin sanoa oman koirani perusteella, että siitä ei ole mitään hyötyä. Mä voisin hakata tuota vaikka halolla päähän, eikä koira välittäisi siitä ollenkaan. Kun se käy niin kovilla kierroksilla, se ei vaan pysty käsittelemään mitään muuta.

Toisaalta mietin, että oletko kokeillut ihan tällaista "pakkorauhoittamista"? Liiskaat koiran vaikka maahan ja pidät sitä kiinni niin kauan, että se on rauhallinen. Tai jos pienempi koira, niin nappaat syliin, etkä päästä vaikka se tekisi mitä.

Se voi toimia, tai sitten koira heti irti päästyään jatkaa höseltämistä entiseen malliin.

Alkuperäinen kirjoittaja sekopäisyys:
Alkuperäinen kirjoittaja Sekopäisyys voi johtua monesta seikasta:
Correct obsessive/possessive behavior immediately: this is where the importance of knowing your dog comes in. You must learn to recognize the physical cues and energy signs that your dog is getting into an obsessive state, and stop her at level one before she escalates to level ten. Your job should be at that very moment to correct the dog, to bring her to the highest level of submission, keeping the toy or object of obsession (if that's what it is) next to her until she moves away from it voluntarily. Most people will snatch a toy away and say, "No!" By doing this, they can escalate the obsession into a higher level - making the object prey, and making you a potential target. Your dog may not want to bite a family member, but she's in a state now where she can't stop on her own. Remember, dogs don't rationalize.

Ihan sama mistä se kiihottuminen tulee! Koiran pää höyryää samallalailla.

On vaikea selittää, miten tilanteet estetään. Sun pitäis ehdottomasti katsoa kuiskaajaa jostain, vaikka youtubesta tms. Ei sitä usko ennenkuin itse näkee. Tässä ketjussa joku jo lupasi polttaa kuiskista dvdeelle!

Koiraa ei näpsitä eikä kiskota, vaan omalla käytöksellä kerrotaan, että mitään hötkyilyjä ei suvaita. Toki jos koira ei kunnioita sua lainkaan, niin se pitää ensin korjata. Eihän se usko, jos se ei kunnioita.

Hyvää tekstiä, mutta ei kerrota mitä pitäisi sitten tehdä. Sanotaan, ettei saa tehdä näin ja näin, mutta miten sitten pitää tehdä? Huomata ennen tuota tilaa ja pysätyttää tilanne.. Juujuu, mutta miten? Jättää tilanteeseen ja seurata toimintaa 4 tuntia, jolloin on saanut tuhannet näpsäsyt yms? Se kun koira kiihtyy tapahtuu tuhannes sekunnissa. Ei sitä pysty lopettamaan siinä vaiheessa kun koira on jo kiihtymäisillään. Kiihtyy, kun kiihtyy, vaikka lähtis tilanteesta samantien.

Muutenkin tässä puhutaan vain jostain lelusta tai jostain erityisestä objetista. Entä jos ylikiihtyminen tulee remmistä, auton ovesta, isommasta räsähdyksestä metsässä? Entä jos se tulee jostain uudesta vieraasta, toisesta koirasta, lentävästä muovipussista, liikkuvasta linnusta, liikkuvasta siilistä, jostain uudesta jutusta, jota ei voinu kuvitellakaan....

Mun teksti tossa vaaleamman laatikon alla, virheellisesti.

Ei koira saa kiihtyä. Kun se hiukankin alkaa, sano kovaa A-A! Ja pistä istumaan. Jos se on siinä tilanteessa jo vauhko, sinä myöhästyit.

Jos koira istuu nätisti eikä ole vauhko, suuret kehut ja lähtö muualle, palkkaa ja jotain kivaa touhua. Tee näin joka kerta kun koiran katse jo kiinnittyy potentiaaliseen vauhko-aiheeseen, sillä samalla sekunnilla! Jo pelkkä tiivis katse aiheuttaa sen, että kuuluu A-A ja omistaja pistää ruotuun.

On vaikea selittää, miten tilanteet estetään. Sun pitäis ehdottomasti katsoa kuiskaajaa jostain, vaikka youtubesta tms. Ei sitä usko ennenkuin itse näkee. Tässä ketjussa joku jo lupasi polttaa kuiskista dvdeelle!

Koiraa ei näpsitä eikä kiskota, vaan omalla käytöksellä kerrotaan, että mitään hötkyilyjä ei suvaita. Toki jos koira ei kunnioita sua lainkaan, niin se pitää ensin korjata. Eihän se usko, jos se ei kunnioita.

Huomaatko? Säkin ajattelet, että jos koira puree tuossa hurmostilanteessa, se ei kunnioita omistajaa, vaikka selkeesti tekstissäkin tuli ilmi, ettei koira edes tajua mitä tekee eli ei todellakaa ole kyseessä kunnioituksen puutetta.

Neuvo on hyvä, mutta ei toteutettavissa oleva. Miten näyttää koiralle, ettei hötkyilyä suvaita, jos ei saa läpsästä, ei kiskoa, eikä mitään ja koira yksinkertaisesti ei ole enää sillä aaltopituudella, että siihen saa yhtään mitään kontaktia?

Tuossa tekstissä oletetaan, että koirassa on myös se pienempi "hulluustila", mutta käytännössä tuota ei välttämättä edes ole. JOs koira näkeekin jotain, niin sekoaa samantien. Ei siinä eka mietitä sekoaako vai ei, vaan koira joko sekoaa tai on ok.

Tämä ongelma on siitä hankala, että kyse ei ole kunnioituksen puutteesta, ei johtajuusongelmasta vaan yksinkertaisesti siitä, että koira menee niin pahoille kierroksille, ettei se _pysty_ vastaanottamaan käskyjä, kieltoja, ei mitään.

Kun se kuumuu niin pahasti jostai asiasta, ei se palaudu siitä käskyllä, kunnioituksella tai johtajuudella.

Alkuperäinen kirjoittaja Lenna:
Oliskohan paha, jos koiralle antaisikin mielettömän selkäsaunan kun toimii noin?

Mä voin sanoa oman koirani perusteella, että siitä ei ole mitään hyötyä. Mä voisin hakata tuota vaikka halolla päähän, eikä koira välittäisi siitä ollenkaan. Kun se käy niin kovilla kierroksilla, se ei vaan pysty käsittelemään mitään muuta.

Toisaalta mietin, että oletko kokeillut ihan tällaista "pakkorauhoittamista"? Liiskaat koiran vaikka maahan ja pidät sitä kiinni niin kauan, että se on rauhallinen. Tai jos pienempi koira, niin nappaat syliin, etkä päästä vaikka se tekisi mitä.

Se voi toimia, tai sitten koira heti irti päästyään jatkaa höseltämistä entiseen malliin.

No en ole antanut selkäsaunaa. Olen yrittänyt pitää kiinni, jolloin tuloksena on verta, kipua ja kireet hermot. Kun koira on siis siinä "tilassa", näpsii ja jos otan kiinni, niin tulen näpsimisalueelle ja mitä todennäköisesti näpsäsee siinä samalla mua. Ei siis mitenkään tähtää hampaitaan muhun, mutta kun huuli väpättää ja puree ilmaa silmät mulkoillessa vaikka ylös, niin ei mitenkään osaa välttää puremista, jos itse menen lähelle "kiinnipitelemään".

Ja en usko, että selkäsaunakaan sen parempi olisi, vaikka sitäkin on kyllä kieltämättä tullut mieli tehdä.
:(

Ei koira saa kiihtyä. Kun se hiukankin alkaa, sano kovaa A-A! Ja pistä istumaan. Jos se on siinä tilanteessa jo vauhko, sinä myöhästyit.

Jos koira istuu nätisti eikä ole vauhko, suuret kehut ja lähtö muualle, palkkaa ja jotain kivaa touhua. Tee näin joka kerta kun koiran katse jo kiinnittyy potentiaaliseen vauhko-aiheeseen, sillä samalla sekunnilla! Jo pelkkä tiivis katse aiheuttaa sen, että kuuluu A-A ja omistaja pistää ruotuun.

Se vaan on, että jos itse näen asian ennen koiraa ja saan kontaktin, mitä todennäköisesti koira ei ole nähnyt sitä. Silloin tottelee ja kaikki hyvin, kun kuulee yms. Jos taas on nähnyt jo jonkun mistä "sekoo", niin joutuisin väkisin istuttaan, jos haluan istumaan. Ei siis kuule, eikä näe enää sen jälkeen mitään. Väkisin saan koiran istumaan pitäen remmistä todella tiukkaan kiinni (kuonopannalla), mutta koira tosiaan väpättää ja hampaat voi iskeytyä ihan mihin vaan.

Huomaatko? Säkin ajattelet, että jos koira puree tuossa hurmostilanteessa, se ei kunnioita omistajaa, vaikka selkeesti tekstissäkin tuli ilmi, ettei koira edes tajua mitä tekee eli ei todellakaa ole kyseessä kunnioituksen puutetta.

Neuvo on hyvä, mutta ei toteutettavissa oleva. Miten näyttää koiralle, ettei hötkyilyä suvaita, jos ei saa läpsästä, ei kiskoa, eikä mitään ja koira yksinkertaisesti ei ole enää sillä aaltopituudella, että siihen saa yhtään mitään kontaktia?

Tuossa tekstissä oletetaan, että koirassa on myös se pienempi "hulluustila", mutta käytännössä tuota ei välttämättä edes ole. JOs koira näkeekin jotain, niin sekoaa samantien. Ei siinä eka mietitä sekoaako vai ei, vaan koira joko sekoaa tai on ok.

Huomaa myös että olet vanhaa koulukuntaa: koira on luonnevikainen tms. sille ei voi tehdä mitään. Näinhän ei ole. Olet riputellut lisää faktoja matkan varrella, ja syyttänyt minua kun en ole niistä tiennyt. Kuinka olisin voinut?

Kuiskis puhuu Red Zone-tapauksista. Niille jokin ärsyke on niin suuri, että niistä tulee petoja lemmikin sijaan, sillä hetkellä. Muulloin ovat ihan ok. Kummasti joka ikisessä tapauksessa koira menee sille punaiselle vihavyöhykkeelle omistajiensa seurassa/talutuksessa, mutta muutaman minuutin henkisen ojennuksen jälkeen Kuiskis taluttaa koiraa vaikka minkän oravan, auton, kissan yms. ohi ilman mitään ongelmia.

Se on se juju, jota et todellakaan tajua. Koiran käytös VOI muuttua, tarvitaan vain oikeat otteet. Ei niitä ole helppo ymmärtää, siksi on mahdoton netissä neuvoa.

Koira on eläin, se ei ajattele kuten sinä.

KÄYTÄ ELÄINLÄÄKÄRISSÄ nyt ekaks. Ne kilpparioireet on aika selkeet ainakin. Verenkuva maksaa jotain satkun pintaan, lääkkeet ei kuin muutaman euron kk.

Etkä ainakaan hakkaa sitä koiraa. Ei stressitilassa olevan koiran hakkaamisesta (tai minkään koiran) ole kuin haittaa.

Koira osaa "padota" eli saan koiran täysin paikalleen kuitenkin hyvin "normi"kiihdyksissäkin (esim. treenaustilanteissa pallon kera), mutta silloin koira on selkeesti "normikiihtynyt"=keskittynyt/iloinen/normaali. Kun tulee tuollainen hulluus, koiran silmistä näkee, ettei se ole enää mitenkään "tässä maailmassa". Ihan turhaan hihkuisin A-A tai käskisin maahan/istuun tai pyytäisin katsekontaktia, koska ei koira edes tajua mua, että pyydän jotain. Jos otan treenipallon eteen, ei edes reagoi tai menee niin sekaiseksi, ettei tiedä ottaako väkisin pallo multa vai kieppuuko, jolloin koira siis hyppii mua vasten/näpsii mua vasten, pyrkii ottaan palloa, mutta samalla silmät katsoo miten sattuu, kieppuu ympäri, kuola valuu, huuli väpättää, jalat tärisee, eikä ymmärrä yhtään mitään mistään.

Mua sitten niin väsyttää koiran kanssa.

Se vaan on, että jos itse näen asian ennen koiraa ja saan kontaktin, mitä todennäköisesti koira ei ole nähnyt sitä. Silloin tottelee ja kaikki hyvin, kun kuulee yms. Jos taas on nähnyt jo jonkun mistä "sekoo", niin joutuisin väkisin istuttaan, jos haluan istumaan. Ei siis kuule, eikä näe enää sen jälkeen mitään. Väkisin saan koiran istumaan pitäen remmistä todella tiukkaan kiinni (kuonopannalla), mutta koira tosiaan väpättää ja hampaat voi iskeytyä ihan mihin vaan.

Toi on oikeesti tosi paha ongelma. Ei ole oikein pelätä, että oma koira haukkaa. Huomaatko, sulla on kontakti siihen, ja kaikki on hyvin... mutta jos se kiihtyy niin peli on menetetty. Siitä tuli peto. Koirakouluttajalle karsimaan se kiihtyminen pois! Siellä opetetaan ohittamista ja muuta, mikä laukaisisi kiihtyneisyyden.

ap nyt ihan rehellisesti, mitä toi koira sulle antaa?? Eiköhän lemmikinomistamisen pitäis olla antoisaa ja palkitsevaa ja tuottaa omistajalleen pääsääntöisesti iloa?! Mä en todellakaan pilais päiviäni tuollaisen rakin takia. No, en ole koiraihminen muutenkaan, hyvin käyttäytyviä piskejä voin joten kuten sietää...

Huomaa myös että olet vanhaa koulukuntaa: koira on luonnevikainen tms. sille ei voi tehdä mitään. Näinhän ei ole. Olet riputellut lisää faktoja matkan varrella, ja syyttänyt minua kun en ole niistä tiennyt. Kuinka olisin voinut?

Kuiskis puhuu Red Zone-tapauksista. Niille jokin ärsyke on niin suuri, että niistä tulee petoja lemmikin sijaan, sillä hetkellä. Muulloin ovat ihan ok. Kummasti joka ikisessä tapauksessa koira menee sille punaiselle vihavyöhykkeelle omistajiensa seurassa/talutuksessa, mutta muutaman minuutin henkisen ojennuksen jälkeen Kuiskis taluttaa koiraa vaikka minkän oravan, auton, kissan yms. ohi ilman mitään ongelmia.

Se on se juju, jota et todellakaan tajua. Koiran käytös VOI muuttua, tarvitaan vain oikeat otteet. Ei niitä ole helppo ymmärtää, siksi on mahdoton netissä neuvoa.

Koira on eläin, se ei ajattele kuten sinä.

Onko sulla kenties jotain isompaakin ammattitaitoa takana, kun ainakin luulet tietäväsi kaikesta kaiken? Totuus vaan on se, että niitä hermoheikkoja koiriakin vain yksinkertaisesti on olemassa. Ei normaali hermoinen koira kuse alleen esim. paukahduksesta. (noita näkee useinkin). Koiran kanssa voi pystyä elämään kyllä poistaen kaikki paukahdukset, mutta on aivan *askapuhetta, että saisi siedätyshoidolla koiran hyväksyyn paukut. Tai, että homma vaan menee niin, että omistaja olisi luonut koiralle tuollaiset "hermot".

Mielestäni olen sanonut kokoajan samaa ja kuvaillut kokoajan koiran käytöstä samanlailla. Enkä tietääkseni syyttänyt sua mistään. Mutta jo tuosta englanninkielisessä tekstissä lukee selkeesti, ettei kyse ole siitä, että koira ei kunnioita vaan siitä, ettei koira enää tajua mitä tekee.

Mikä on "henkinen ojennus"? Monet puhuu ja puhuu, mutta ei anna mitään todellista neuvoa. "Pysäytä tilanne" on maailman tyhmin neuvo sellaiseen, jos toimintaa ei vaan pysty pysäyttämään kun koiran kuppi on nurin.

Alkuperäinen kirjoittaja sanopa:
ap nyt ihan rehellisesti, mitä toi koira sulle antaa?? Eiköhän lemmikinomistamisen pitäis olla antoisaa ja palkitsevaa ja tuottaa omistajalleen pääsääntöisesti iloa?! Mä en todellakaan pilais päiviäni tuollaisen rakin takia. No, en ole koiraihminen muutenkaan, hyvin käyttäytyviä piskejä voin joten kuten sietää...

Koira antaa mulle paljon. Sisällä se on lauhkea lammas, lapselle ja omalle perheelle hyvin turvallinen normitilanteissa. Myös vieraille, kun ei kiihdy yli mistään. Sisällä ei ole tainnut kuin pariin otteeseen kiihtyä jostain lapsen lelusta, mutta silloinkin vein lelun pois ja poistin jutun.

Koira on ihana treenattava, aina syttyy treeneihin, kuuntelee ja oppii hetkessä uuden jutun. On hyvin yhteistyöhaluinen, perushoito menee hyvin jne.

Osaa myös mennä fiksustikin koiran ohitse, kun ei tosiaan mene "hulluksi". Eli osaan ottaa kontaktin koiraan, osataan mennä fiksustikin. Mutta tosiaan koira on arvaamaton, eikä voi sanoa, että aiheuttaako toi sama valkoinen naapurin koira tälläkertaa kohtausta vai meneekö tänään nätisti ohitse. Koira on tosi ailahtelevainen ja noi "hulluuskohtaukset" voi mennä joskus samassa tilanteessa ihan jees, ja joskus tulee kahjoksi, jolloin tosiaan on ihan myöhäistä tehdä mitään.

Toi on oikeesti tosi paha ongelma. Ei ole oikein pelätä, että oma koira haukkaa. Huomaatko, sulla on kontakti siihen, ja kaikki on hyvin... mutta jos se kiihtyy niin peli on menetetty. Siitä tuli peto. Koirakouluttajalle karsimaan se kiihtyminen pois! Siellä opetetaan ohittamista ja muuta, mikä laukaisisi kiihtyneisyyden.
[/quote]

Tiedän tilanne on paha. Ja tilanne on ollut tällainen jo koiran ollessa 2kk ikäinen. Jo silloin koira sai "kohtauksen" ja nappas kiinni kaikesta liikkuvasta/haukkas ilmaan ja ties mitä.

Ois pitänyt lopettaa koira 5.5kk ikäisenä tutkimuspöydälle kun todettiin luustolliset sairaudet. Kasvattajakin on kehoittanut lopettaa koira jo luustotietojen tullessa... :(

Koiran isosta sisarusparvesta on suurin osa lopetettu. Yksi kävi muutamaan kertaan omistajansa kiinni 5kk ikäisenä, jolloin tuli myös ilmi, että lonkat noksuu paikaltaan. Muut lopettu myös luustosairauksien vuoksi.

Koiran isosta sisarusparvesta on suurin osa lopetettu. Yksi kävi muutamaan kertaan omistajansa kiinni 5kk ikäisenä, jolloin tuli myös ilmi, että lonkat noksuu paikaltaan. Muut lopettu myös luustosairauksien vuoksi.

Oivoi, aika pahan kuuloinen tilanne. Mä kyllä kävisin varmuuden vuoksi näytättämässä koiraa vielä eläinlääkärillä, suljetaan pois ainakin rakenteelliset viat. Eikös se ollut sun koira, joka on pissaillut muutaman kerran lattiallekin? (Vai muistanko taas omiani?)

Alkuperäinen kirjoittaja Lenna:

Oivoi, aika pahan kuuloinen tilanne. Mä kyllä kävisin varmuuden vuoksi näytättämässä koiraa vielä eläinlääkärillä, suljetaan pois ainakin rakenteelliset viat. Eikös se ollut sun koira, joka on pissaillut muutaman kerran lattiallekin? (Vai muistanko taas omiani?)

Juu. Koira istui, hieman vinkui ja kusi valahti. Koira katsoi takapuoltaan ja korvat meni luimuun. Eli hieman kuin vaan pissa valahti vaan alle. Mutta tosiaan luulen, että toi johtuu ihan vain uudesta ruuasta, eikä ole osannut säädöstellä ruokiaan (ennen söi muroja, vaihdettiin omatekemään ruokaan).

Koira on tutkittu. D lonkat ja 2 kyynereet eli sairas on luustollisesti. Ei näytä ainakaan silti oireilevan eli askel on pitkä ja sillain puhdas eli ei onnu.

Sillä on varmaan ihan oikeesti heikko hermorakenne ja saattais olla tuolle koiralle paras lopettaminen. Tuskinpa sekään paljon elämästään nauttii jos on tuollaisessa jatkuvassa stressitilassa, miltä tuo minusta kuulostaa. Lisäksi vielä nuo fyysiset vaivat, niin kyllä mä antaisin hänelle armon, koirahan ei sitä ymmärrä. Lopeta hyvällä omalla tunnolla ennenkuin käy mitään pahempaa.

typerys koiran omistajana on jo huono lähtökohta. seurauksena on väärin ehdollistettu koira. jonka kouluttaminen uusiksi on kallista. koitan opettaminen tapahtuu aina palkitsemisen kautta. vain stasi koulutti koiriaan rankaisemalla. kun oli tarkoitus saada niistä tappajia.

Yhteistyössä