Alkuperäinen kirjoittaja Itsekäs?:
Noh katsotaan mitä tästä tulee, kasvun paikka varmaan mulle, hieman kyllä tulee riittämätön ja painostettu olo tällaisesta, mutta mitäpä ei rakkauden takia tekisi..
Rakkauden... se vaikuttaa olevan kovin yksipuolista. Ymmärrän kyllä miestäkin ettei halua koirastaan luopua, mutta että ei myöskään tule sinua vastaan...? Ei kompromisseja, ei mitään...
Sinuna miettisin olenko riippuvainen tästä itsekkäästä ihmisestä vai mitä. Rakkaus ilman vastarakkautta, tai ehdollisena, ei ole rakentavaa rakkautta. Miehellä on niin kovat ehdot yhteiselämällenne, ja ne ehdot ovat hänen ehtojaan. Eihän koirasta tarvitse luopua, mutta hänenkin pitäisi joskus laittaa koira teidän tarpeidenne jälkeen.
Itse en voisi kuvitella eläväni tuollaisen miehen kanssa, tai siis naisen. Naisellani on koira. Se on oikein kiva. Lellin sitä jopa enemmän kuin saisi. Koira tykkää minusta. Hoidan sitä kuin omaani. Käytän usein aamuisinkin ulkona. Mutta se johtuu ihan siitä että olen aamuisin virkeä ja naiseni ei, ja minusta pikku happihyppy ennen töihin lähtöä on paikallaan. Joskus jopa tapellaan kumpi vie, koska naiseni kuitenkin kokee sen omaksi velvollisuudekseen.
Mutta, naiseni osaa laittaa koiran myös toiselle sijalle, meidän tai minun tarpeiden jälkeen. Koiran tiettyjä velvollisuuksia ei tietenkään ohiteta, kuten ulkoiluajat ja ruokailu menee edelle. Mutta ne voidaan sopeuttaa meidän tarpeisiimme. Käytän lastani (aiemmasta liitosta) lätkäharrastuksissa. Joskus jos peli on kauempana lähtee naiseni koiransa kanssa mukaan ja ulkoiluttaa koiraansa siellä, uusissa maisemissa. Kun poika on meillä viikonlopun, lähtee poika joskus mukaan ulkoiluttamaan koiraa iltalenkille, mutta jollei lähde nainen menee yksin. Ei ole ongelma. Minusta on hienoa kun poikakin oppii olemaan eläinten kanssa vaikka ei niin fani olekaan. Kotimaan lomamatkat suunnitellaan koirakin huomioiden, mutta käymme toki ulkomaillakin. Silloin koira on hoidossa.
Voin kyllä kuvitella että jos olisin ollut kovinkin koiravastainen, -kammoinen tms. eri suhteemme olisi koskaan tullut toimimaan. Mutta naiseni olekaan yhtä vaativa kuin miehesi. Hän joustaa, mutta kohtuudella. Koiraa ei tarvitse työntää syrjään. Meillä tämä yhteiselämä on sujunut luontevasti.
Ja se tärkein: koira oli tottunut nukkumaan sängyssä, mutta kun sänkyyn muutti tällainen raavas mies joutui koira tyytymään omaan petiin lattialla. Se sopeutui siihen hyvin, kun emäntä oli jämäkkä.