Loukkaantuisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Yap:
No kun painotat tuota että hekin ovat tarjonneet sellaista mistä sinä et välitä niin kovin vasta vedolta tuo vaikuttaa. Mutta tietenkin teet niinku itte tykkäät.

No en minä missään kostomielessä ole vartavasten sitä tarjoamassa. Mutta siitä nyt vaan sattuu tykkäämään suurin osa vieraista ja myös me itse. Mietin vaan, että onko näillä nirsoilijoilla varaa loukkaantua, koska ovat itse tosiaan aina tarjonneet oman makunsa mukaan miettimättä mistä kukakin tykkää. Eikä aikuisten kohdalla mun mielestä tarvii miettiäkään. Olen itse vastaavassa tilanteessa syönyt kohteliaasti vähän, vaikka tiukkaa on tehnytkin.

Sori nyt, mutta ihan kostamiseltahan toi väkisinkin tuntuu ja tuntuu, että odotat kovasti miten vieraasi reagoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rimi Riipputissi:
Niin jos sulla on muutakin suolasta tarjottavaa, niin elä enä täällä ruikuta vaan tee miten tykkäät! ja ei en odota että juhlissa olisi aina vain minun mieleisiäni ruokia, vaan vaihtoehtoja :xmas:
Ja itse juhlien emäntänä pyrin aina niitä tekemään. :whistle:

No eipä ole ollut aina vaihtoehtoja, kun mä olen jonkun kahvipöydässä katsellut inhokkiruokiani. Silti olen syönyt, eikä oo tullut mieleenkään ajatella, että miksi mua varten ei ollut muita vaihtoehtoja, koska en tykkää juuri tuosta.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse en tykkää katkaravuista. En ala väkertää mitään tarjoilua, mitä en itsekään syö. Ei mulle oo koskaan tullut mieleen, että lapsellista kun mulle on tarjottu eri kyläpaikoissa sellaisia ruokia, joista emännät on luultavasti tienneet, että ei niin mun mieleen ole. Enkä koe, että siinä olisi mitään lapsellista jos minäkin vastaavasti pistän tarjolla omia herkkujani miettimättä aikuisten ihmisten nirsoiluja.

Kyllä minä pidin kohtuullisen lapsellisena sitä, kun sukulaiset hekotellen löi viinilasin kouraan, vaikka tiesivät, että olen periaatteellinen absolutisti ja vaikka kysyin, onko tämä alkoholitonta. Hajusta päättelin, ettei ollut ja kävin kaatamassa tyhjäksi.

Onhan se kakspiippunen juttu toi tarjoilu lähipiirin kesken, mutta edelleen ihmettelen, miksei voisi tehdä kahta eri salaattia? Helpoin tapa saada aikaan on tehdä ensin salaatti muuten, sitten jakaa kahteen kulhoon ja laittaa toiseen kanaa ja toiseen vaikka kinkkua. Ei oo ylivoimasta, ellei se kostonhalu oo sitte voimakkaampi kuin vaivan näkeminen...

On pikkaisen eri asia tarjota alkoholia absolutistille tai kanaa kana-allergiselle kuin huomioida aikuisten ihmisten nirsoilut ruokapöydässä.

ja on pikkuisen lapsellista olla erottamatta pieni osa sitä salaattia ILMAN sitä kanaa, jos kerta TIETÄÄ ettei osa siitä pidä :whistle:

Niin jos sulla on muutakin suolasta tarjottavaa, niin elä enä täällä ruikuta vaan tee miten tykkäät! ja ei en odota että juhlissa olisi aina vain minun mieleisiäni ruokia, vaan vaihtoehtoja :xmas:

No eipä ole ollut aina vaihtoehtoja, kun mä olen jonkun kahvipöydässä katsellut inhokkiruokiani. Silti olen syönyt, eikä oo tullut mieleenkään ajatella, että miksi mua varten ei ollut muita vaihtoehtoja, koska en tykkää juuri tuosta.

Ja mitä kitiset että oot joutunu syömään, oisit jättäny syömättä niin ei kaivele persettä noin paljon!
Ja pointti oli se että olet todella lapsellinen, jos noin vaikeaa on tarjota osa salaatista ilman kanaa, jos kerran tiedät ettei kaikki siitä pidä!

itse en tykkää katkaravuista. En ala väkertää mitään tarjoilua, mitä en itsekään syö. Ei mulle oo koskaan tullut mieleen, että lapsellista kun mulle on tarjottu eri kyläpaikoissa sellaisia ruokia, joista emännät on luultavasti tienneet, että ei niin mun mieleen ole. Enkä koe, että siinä olisi mitään lapsellista jos minäkin vastaavasti pistän tarjolla omia herkkujani miettimättä aikuisten ihmisten nirsoiluja.

Kyllä minä pidin kohtuullisen lapsellisena sitä, kun sukulaiset hekotellen löi viinilasin kouraan, vaikka tiesivät, että olen periaatteellinen absolutisti ja vaikka kysyin, onko tämä alkoholitonta. Hajusta päättelin, ettei ollut ja kävin kaatamassa tyhjäksi.

Onhan se kakspiippunen juttu toi tarjoilu lähipiirin kesken, mutta edelleen ihmettelen, miksei voisi tehdä kahta eri salaattia? Helpoin tapa saada aikaan on tehdä ensin salaatti muuten, sitten jakaa kahteen kulhoon ja laittaa toiseen kanaa ja toiseen vaikka kinkkua. Ei oo ylivoimasta, ellei se kostonhalu oo sitte voimakkaampi kuin vaivan näkeminen...

On pikkaisen eri asia tarjota alkoholia absolutistille tai kanaa kana-allergiselle kuin huomioida aikuisten ihmisten nirsoilut ruokapöydässä.

ja on pikkuisen lapsellista olla erottamatta pieni osa sitä salaattia ILMAN sitä kanaa, jos kerta TIETÄÄ ettei osa siitä pidä :whistle:

eli nämä kaksi kananinhoajaa ovat myös lapsellisia, koska ovat tarjoneet milloin mitäkin ja muita vaihtoehtoja ei ole ollut. Ei ole heille varmaan tullut mieleenkään, että mitään muuta pitäisi olla, koska itse ovat valitsemastaan ruuasta tykänneet. Jos se on kerran ihan ok, niin minä olen silti lapsellinen ja kostonhimoinen jos toimin täysin samalla tavalla. Minä tykkään valitsemastani ruuasta ja tarjoilen sitä miettimättä pitääköö sitä muut vai ei. En minäkään oleta, että he tarjoilevat väkisin jotain mistä minä tykkään, mutta he itse eivät ollenkaan. Joten eiköhän se toimi samalla tavalla molempiin suuntiin.

MInkä takia sä täällä sitten asiaa kyselet, jos se on sulle ihan itsestään selvyys, että et tarjoa mitään mikä heille sopii, koska hekään eivät tarjoa sinulle sopivaa ruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
MInkä takia sä täällä sitten asiaa kyselet, jos se on sulle ihan itsestään selvyys, että et tarjoa mitään mikä heille sopii, koska hekään eivät tarjoa sinulle sopivaa ruokaa?

No just meinasin kysyä ihan samaa!! Jos asia on päätetty eikä sille mitään meinata tehdä niin tarviiko kysellä. Ja millään pahalle en ttätä sano, vähän vaan ihmetyttää..

Ja mitä kitiset että oot joutunu syömään, oisit jättäny syömättä niin ei kaivele persettä noin paljon!
Ja pointti oli se että olet todella lapsellinen, jos noin vaikeaa on tarjota osa salaatista ilman kanaa, jos kerran tiedät ettei kaikki siitä pidä!

Sanotko sinä ihan suoraan kyläpaikan emännälle, että et tykkää hänen tarjoamastaan ruuasta ja olet kokonaan syömättä oman nirsoilusi takia? Ei sulla sitten paljon käytöstapoja ole, jos kehtaan ääneen sanoa mielipiteesi ruuasta mitä toinen tuputtaa sun lautaselle ja muita ruokia ei pöydässä näy eli et voi ehdottaa, että ottaisit mieluummin tota toista.

Ja mun poitti on se, etten minäkään sitten ala miettiä erikseen jokaisen viidentoista vieraan kohdalla tykkääkö tää nyt tästä vai ei. Oletan, että aikuiset ihmiset noukkii lautaselleen mitä haluavat tai ovat syömättä. Kaikilla niillä viidellätoista on varmaan erilaset mieltymykset, enkä aio muiltakaan kysyä kelpaako tämä vai tämä. En myöskään tarjoa väkisin kellekään mitään sanomalla että otas nyt vaan, ota ota ja nolaa vierasta sillä tavalla. Syö jos syö tai on ilman.

Ootkohan sä vähän loukkaantunut joskus, kun et oo saanu sulle sopivaa tarjottavaa.

Kieltämättä homejuusto ja valkosipuli on aika rohkeita vetoja tarjottaviin laitettavaksi. Itse en niin tekisi. Aina ei voi kaikkia miellyttää, mutta tämmönen tietoinen valinta on vähän lapsellista!

Alkuperäinen kirjoittaja täysin paska ja kelvoton ap:

eli nämä kaksi kananinhoajaa ovat myös lapsellisia, koska ovat tarjoneet milloin mitäkin ja muita vaihtoehtoja ei ole ollut. Ei ole heille varmaan tullut mieleenkään, että mitään muuta pitäisi olla, koska itse ovat valitsemastaan ruuasta tykänneet. Jos se on kerran ihan ok, niin minä olen silti lapsellinen ja kostonhimoinen jos toimin täysin samalla tavalla. Minä tykkään valitsemastani ruuasta ja tarjoilen sitä miettimättä pitääköö sitä muut vai ei. En minäkään oleta, että he tarjoilevat väkisin jotain mistä minä tykkään, mutta he itse eivät ollenkaan. Joten eiköhän se toimi samalla tavalla molempiin suuntiin.

Tämä nyt taitaa karata koko juttu käsistä. Minun mielestäni sinä voit tarjota ihan mitä tykkäät ja aikuiset ihmiset voivat jättää syömättä ne, mistä eivät pidä. Ja kuinka moni ihmisistä oikeasti tietää mistä vieraat pitävät ja mistä eivät. Sinä sentään olet tietoinen siitä.

Tosin ku sinä tämmöisen aloituksen teit, niin asia sinua ihan selvästi kaivelee. Ehkä pääset henkisesti helpoimmalla, jos teet vielä jonkun toisen salaatin, johon tulee näiden nirsoilijoiden herkkuja =).

Mun mielestä julkinen makuvammaisuus on todella noloa. Ruoka-allergiat on täysin eri asia. Itsekään en kaikkea syö, mutten tee siitä numeroa. En ymmärrä miten toiset edes kehtaavat. Käytän ruoanvalmistuksessa reippaasti mausteita, kuten pippureita, yrttejä ja erityisesti valkosipulia ja pidän homejuustoista, kapriksista jne erikoisen makuisesta, mitkä ovat yleensä makuvammaisten inhokkeja. En huomioi makuvammaisia tarjoiluissa. Hyvää on vaikea saada tylsästi, enkä halua tarjota kuin ruokaa arvostavien ihmisten mielestä herkullisia ruokia. Meidän lapsetkin nimittäin on kulinaristisempia kuin ronkelit vieraat. En tekisi ap erikseen nirsoille vieraille tarjoiluja. Jos eivät ymmärrä hyvän päälle, niin se ei ole sinun ongelmasi.

Ja kysyjän ikä? Kun ihan on semmoinen hiekkalaatikkoikäisen ajatuksenjuoksu.. "kun kerrankin pääsen antamaan samalla mitalla takaisin niin täältä pesee".. Minkä takia sitten edes kutsut ihmisiä syömään kun kerran tarjoat ruokaa josta tiedät että he eivät sitä syö? Tuskin sinunkaan oli pakko sitä homejuustoa sisältävää evästä syödä, minä olisin vastaavassa tilanteessa todennut että kiitos ei -voinko saada vaikka palan leipää (sikäli mikäli nyt nälkäkuoleman partaalla olisin siinä vaiheessa ollut..)

Sanotko sinä ihan suoraan kyläpaikan emännälle, että et tykkää hänen tarjoamastaan ruuasta ja olet kokonaan syömättä oman nirsoilusi takia? Ei sulla sitten paljon käytöstapoja ole, jos kehtaan ääneen sanoa mielipiteesi ruuasta mitä toinen tuputtaa sun lautaselle ja muita ruokia ei pöydässä näy eli et voi ehdottaa, että ottaisit mieluummin tota toista.

Ja mun poitti on se, etten minäkään sitten ala miettiä erikseen jokaisen viidentoista vieraan kohdalla tykkääkö tää nyt tästä vai ei. Oletan, että aikuiset ihmiset noukkii lautaselleen mitä haluavat tai ovat syömättä. Kaikilla niillä viidellätoista on varmaan erilaset mieltymykset, enkä aio muiltakaan kysyä kelpaako tämä vai tämä. En myöskään tarjoa väkisin kellekään mitään sanomalla että otas nyt vaan, ota ota ja nolaa vierasta sillä tavalla. Syö jos syö tai on ilman.

JIpii, vastasit omaan kysymykseesi, piste!

Mun mielestä julkinen makuvammaisuus on todella noloa. Ruoka-allergiat on täysin eri asia. Itsekään en kaikkea syö, mutten tee siitä numeroa. En ymmärrä miten toiset edes kehtaavat. Käytän ruoanvalmistuksessa reippaasti mausteita, kuten pippureita, yrttejä ja erityisesti valkosipulia ja pidän homejuustoista, kapriksista jne erikoisen makuisesta, mitkä ovat yleensä makuvammaisten inhokkeja. En huomioi makuvammaisia tarjoiluissa. Hyvää on vaikea saada tylsästi, enkä halua tarjota kuin ruokaa arvostavien ihmisten mielestä herkullisia ruokia. Meidän lapsetkin nimittäin on kulinaristisempia kuin ronkelit vieraat. En tekisi ap erikseen nirsoille vieraille tarjoiluja. Jos eivät ymmärrä hyvän päälle, niin se ei ole sinun ongelmasi.
Tämä kirjoitus iski. =)

Johan tuossa aiemmin sanoin että olen lähes kaikkiruokainen ja maistelen vaikka en jostain pitäisikään PAITSI ne muutama semmoinen ruoka-aine jota en vain pysty syömään. Ja silloin kyllä sanon, jos emäntä kysyy että miksi et ota tuota kakkua, niin siksi koska siinä on rusinoita ja yleensä kaikki on ymmärtäneet =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Räpylä:
No ei oo mulla ainakaan ollut koskaan tapana kysellä mistä jokainen tykkää. Jos ei jostai tykkää ni voi jättää syömättä. Eri asia sit jos olis allerginen.

Lisäänpä vielä, että itse olen kai aika nirso, mutten kyllä valittais koskaan tarjoiluista vaan syön mitä syön. Ja syön kohteliaisuudesta sitäkin ruokaa josta en pidä, jos se on ainoa vaihtoehto esim. kylässä ruoka-aikana.

Samaa mieltä!

Jättäkööt syömättä, jos ei maistu. Älä turhaan ala stressaamaan, tarjoatko näille kahdelle jotakin muuta salaatin sijaan, silloin sitä toista sorttia pitäisi tarjota muillekin! En kyllä ymmärrä, että nirsoilun takia pitäisi eri syötävät järjestää (VARSINKIN KUN KYSE AIKUISISTA!), ja jos se olisi syynä, olisi minusta nirsottomana vieraana tympeää jos tämä kaksikko saisi vain erikoiskohtelun!

Tämä nyt taitaa karata koko juttu käsistä. Minun mielestäni sinä voit tarjota ihan mitä tykkäät ja aikuiset ihmiset voivat jättää syömättä ne, mistä eivät pidä. Ja kuinka moni ihmisistä oikeasti tietää mistä vieraat pitävät ja mistä eivät. Sinä sentään olet tietoinen siitä.

Tosin ku sinä tämmöisen aloituksen teit, niin asia sinua ihan selvästi kaivelee. Ehkä pääset henkisesti helpoimmalla, jos teet vielä jonkun toisen salaatin, johon tulee näiden nirsoilijoiden herkkuja =).[/quote]

Minä olen tästä kanahommasta yhtä tietoinen kuin nämä valkosipulihomejuuston tarjoajat. On tullut lukusia kertoa eri tilanteissa esiin, että minä en niitä kumpaakaan syö, joten eivät voi olla tietämättä sitä. Koskaan en tietenkään ole pöydässä sanonut, että ettekö muistaneet etten minä tätä syö, mutta monissa muissa tilanteissa kun ollut puhetta ruuasta olen maininnut, etten tykkää niistä. Ja mua kaivelee tää homma nyt sen takia, että pelkään, että siellä anopin (niinpä tietenkin) nenukassa on tän jälkeen jättikokoinen palkokasvi. Hän on vähän sen tyyppinen ihminen, että loukkaantuu julkisesti tälläisestä, mut ei kuitenkaan itse huomaa tekevänsä ihan samalla tavalla omissa tarjoiluissaan. Minä en halua mitään kostaa etkä yritä sillä salaatilla vihjata, että mulle ei sitten jatkossa kannata tarjota homejuustoa. Tiedän, ettei se vihjailu tai kosto mitään vaikuttaisi edes, joten turhaa se olisi. Haluaisin toimia ihan samalla tavalla kuin hän eli tarjota mitä itse haluan miettimättä sen enempää, mutta silti mietin, että miten käy.

Onpa vaikeeta..
Mikset voi tehdä kahta eri salaattia, kun kerran tiedossasi on etteivät kaikki valinnastasi pidä? Yksinkertainen ratkaisu, eikä varmasti kovin työläskään. Tai sit just esim. niitä kaupan valmiita pasteijoita.

Mä en syö sikaa enkä nautaa, ja siksi koska en tykkää! Mutta en ikinään odota, että juhlissa on sitten mulle sopivaa tarjottavaa. Tosin on vain yksi ihminen joka ei varmasti tee mitään minulle sopivaa ja se on miehen veljen vaimo. Mutta en ota siitä itseeni, itsehän olen "tieni" valinnut.

Välillä ihan hävettää kun kaverit ottaa mun "nirsoiluni" huomioon ja tarjoaa esim. kasvispasteijoita tms.

Hmm, kyllä tuo minusta melko tarkoitushakuista on, että nimenomaan tarjoaa sitä, mistä joku vieras ei pidä. Eria asia olisi, jos ei tietäisi ja sitten ilmenisi, että ai tämä ei sitten jollekin maistukaan. Mutta kun asian tietää, niin kyllä se minusta silloin vähän ikävää on sitä tarjota. Eihän sitä itse tarvi olla tökerö, jos toinen onkin ollut vastaavasti tökerö. Ja tuo, että tarjoaa sellaista, mistä itse pitää, niin kyllä kai ap:lläkin on muitakin ruokia, mistä hän itse pitää ja kenties kaikki vieraatkin pitävät =) Mutta tästä saa juuri niin ison ongelman, kuin siitä tahtoo tehdä =)

Haluaisin toimia ihan samalla tavalla kuin hän eli tarjota mitä itse haluan miettimättä sen enempää, mutta silti mietin, että miten käy.

No koska sinä olet loukkaantunut heidän käytöksestään, niin eikö ole oletettavaa, että hekin loukkaantuvat?

Mä en enää oikeesti tajua aloittajaa.
Kysyy täällä että loukkaantuisitko vieraana...

Sinä tiedät että inhoavat kanaa ja silti sitä heille tarjoat. Sinä luulet että tietävät sinun inhoavan homejusutoa ja valkosipulia.

En mä tajua. Tee mitä teet. Mutta jos tiedät että inhoavat kanaa ja teet tahallasi vain kanasalaattia suolaiseksi niin silloin sen on kostamista.

Itse olen kaikkiruokainen tosin allergiat, pähkinä ja appelsiini, rajoittavat aika paljon. Meillä on tuttapiirissä mies joka inhoaa sipulia. No silloin kun hän tulee meille syömään vältän sipulia kaikessa ja teen tarvittaessa vaikka erikseen. Toinen taas ei syö kalaa, samoin kuin ei äitinikään. Isäni taas saa väänteitä siitä tästä ja tosta ruuasta. Yks taas on jatkuvalla dietillä.... Lista on pitkä mitä pitää ottaa huomioon kun tolle poppoolle ruokaa tekee, mutta teen sen mukisematta. Ja kyllä jos meille tulee lähisuku syömään on porukkaa n. 20 hlö.

Oikeesti jos lapsettaa niin älä kokkaa ja kutsu vieraita....

Minä itse kyllä loukkaannun, jos esim serkkuni, erittäin tarkka ihminen ja tietää allergianija tarjois minulle pähkinä salaattia. ja se olisi AINUT suolainen. Ja tässä on pointti nimen omaan siinä että TIETÄÄ ja varmasti muistaa.

Samoin sinä TIEDÄT että inhoavat kanaa ja silti...

Tee toisille niin kuin toivot heidän tekevän sinulle....

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Olen yleensä 15-20 hengen juhliin tehnyt muutamankin salaattivaihtoehdon siltä varalta että jotakuta vierasta ei miellytä kana, kala tai jokin muu ruoka-aine. Aina ei muuten ole kyse allergiasta jos joku välttää jotakin ruokalajia, itselläni esim. toiset ruoka-aineet oireilee kamalana närästyksenä. Jos järjestän pienet illallisjuhlat niin silloin pyrin välttämään kokonaan ruokia joista joku ei tykkää jos ne tiedän

näin.

Yhteistyössä