ls-ilmoitus naapurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton ja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton ja kyllästynyt

Vieras
Syksyn kuuntelin miten raivosi lapsilleen. Ovat alle leikki-ikäisiä, toinen vasta reilun vuoden.

Yleisin tapahtumasarja on kun kaikki on ok, äiti laulelee, kuuluu kolahdus ja alkaa sellainen huuto että oma lapseni on kerran pillahtanut itkuun säikähdyksestä.

Nämä äänet siis kuuluvat seinien läpi ja aivan liian hyvin.
Toisinaan tuskastun itsekin noiden lasten puolesta kun äiti rähjää minkä kerkeää. Joulun aikaan oli peräti melko hiljaista mutta nyt kevään mittaan meno on palannut ennalleen.

Äiti huutaa päivittäin ja usein. Yleensä kunnes lapset alkavat itse itkemään. Ovia paiskotaan, karjuu "ymmärrätkö? vauhtia, pissaa jo pönttöön, mene sitten huoneesees!" on yksi hänen hokemistaan.

En ole naapurin kiusaksi tätä miettimässä, enkä ole menossa oven taakse pimputtelemaan voinko auttaa, se ei minulle kuulu onko hän masentunut, eikä se minua kiinnostakaan.
Vain se onko tuollainen ympäristö hyvä pienille lapsille?
Mitä te tekisitte tilanteessani? Jotain tässä kohta on tehtävä, en ole koskaan ennen kuullut kenenkään raivoavan lapsille kuten tämä äiti :(

kyllä minäkin raivoan lapselleni ja varsinkin jos aihetta. mutta toivottavasti meistä ei kukaan sossuun soita koska kuitenkin rakastan ja huolehdin lapsestani.

ja en vain tuollaisen kommentin takia soittaisi minnekkään...

Alkuperäinen kirjoittaja -----:
kyllä minäkin raivoan lapselleni ja varsinkin jos aihetta. mutta toivottavasti meistä ei kukaan sossuun soita koska kuitenkin rakastan ja huolehdin lapsestani.

ja en vain tuollaisen kommentin takia soittaisi minnekkään...

Kyllä minä soittaisin. Ei yksivuotiaalle karjuta kuvaamallasi tavalla. Soitto voisi sysätä äidin hakemaan apua, jos vaikka on masentunut. Ei niitä lapsia heti huostaanoteta. Ymmärrän huolesi.

Kyllä mäkin voisin soittaa JOS melu on toistuvaa ja jatkuvaa (tyyliin päivittäistä). Kun ajattelen omaa äitiyttäni niin se elämänvaihe jolloin olen ollut kaikkein väsynein ja varmastikin avun tarpeessa, niin tuolloin en ole itse asiaa tajunnut. Olisikin olut jokin ihminen joka olisi kysynyt miten voit tai herätellyt jotenkin katsomaan tilannetta "ulkopuolelta päin".

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Kyllä mäkin voisin soittaa JOS melu on toistuvaa ja jatkuvaa (tyyliin päivittäistä). Kun ajattelen omaa äitiyttäni niin se elämänvaihe jolloin olen ollut kaikkein väsynein ja varmastikin avun tarpeessa, niin tuolloin en ole itse asiaa tajunnut. Olisikin olut jokin ihminen joka olisi kysynyt miten voit tai herätellyt jotenkin katsomaan tilannetta "ulkopuolelta päin".

Hyvin sanottu.

Kai se pitää sitten soittaa.
Tänään taas ollaan aamu kuunneltu tätä raivoamista. Poikia ne lapset on. Ja tosiaan päivittäistä tuo on.

Itsellänikin on vilkas, kaiken tonkiva muksu, hermot joskus tiukalla mutta ei siltikään tulisi mieleen huutaa ja mesota lapselle kuten naapuri kuuluu tekevän.

tää kysely herätti itseni.
Mulla on lapsia ja olen raskaana ja todella pahoinvoiva ja väsynyt.

Välillä kun kaikki riehuu ja kukaan ei usko mitään en pysty malttamaan itseäni vaan huudan lapsille.

ja kuinka se tuntuukaan pahalta ja kuinka joka ilta mietin että miksi meninkään huutamaan enkö olisi voinut muuten asiaa hoitaa.

Yleensä jaksan olla rauhallinen.

mutta ajattelen että tää on tätä raskausaikaa ja menee ohi.Koitan ottaa myös omaa aikaa ja keksiä kivaa tekemistä lasteni kanssa.koitan myös saada tarpeeksi unta jotta jaksan.

kyllä tää tästä vielä iloksi muuttuu,masentunut en ole vain väsynyt.

Mutta tietenkin jos tämän naapurisi huuto on pitkään jatkunut eikä mitään muutosta tule,niin varmaan hyvä herätellä häntä tilanteesta jotta voisi hakea apua itselleen.

Muista että jos teet ilmoituksen, niin tee se ihan omalla nimellä. Jos kerran näet aihetta ilmoituksen tekoon, täytyy olla pokkaa tehdä se rehellisesti omalla nimellä!!
Kyllä jokainen äiti välilliä kilahtaa lapselleen. Minä en vielä tosta lähtisi ottamaan viranomaisiin yhteyttä..

Jos joku huutaa lähes päivittäin lapsilleen niin että naapurissa asti raikaa, niin ei se normaalilta kuulosta. Etenkin jos muksut on vasta taaperoita. Kyllä se äiti jotain apua varmaan tarvitisi. Soita vaan. Ei siitä haittaakaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Mape:
Muista että jos teet ilmoituksen, niin tee se ihan omalla nimellä. Jos kerran näet aihetta ilmoituksen tekoon, täytyy olla pokkaa tehdä se rehellisesti omalla nimellä!!
Kyllä jokainen äiti välilliä kilahtaa lapselleen. Minä en vielä tosta lähtisi ottamaan viranomaisiin yhteyttä..

Kilahtaminen ja huutaminen lienee eri asia. Jokainen menettää joskus hermonsa, muttei varmastikaan kaikki huuda lapsilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja realisti:
Jos joku huutaa lähes päivittäin lapsilleen niin että naapurissa asti raikaa, niin ei se normaalilta kuulosta. Etenkin jos muksut on vasta taaperoita. Kyllä se äiti jotain apua varmaan tarvitisi. Soita vaan. Ei siitä haittaakaan ole.

osittain myös persoona- ja kulttuurikysymys tuokin.
Mun isä esimerkiksi on sellainen että polttaa päreensä ja huutaa kun hermostuu, ei hän silti ole millään tavalla vaarallinen tai mitään, ainoastaan äänekäs.

Alkuperäinen kirjoittaja realisti:
Alkuperäinen kirjoittaja Mape:

Kilahtaminen ja huutaminen lienee eri asia. Jokainen menettää joskus hermonsa, muttei varmastikaan kaikki huuda lapsilleen.

Ei se ollutkaan pointtini. Vaan että tekee ilmoituksen rahelliseti nimellä!!

Tuo on kyllä tosi vaikeaa, että missä se raja kulkee, miten paljon lapselle saa ja voi huutaa. Kummilapseni äiti moitti aina naapuriaan, äitiä, joka reuhasi lapsilleen. KUinka ollakaan, jossain vaiheessakävi ilmi, että tämä huutava äiti oli kollegani... Itse mietin, että kummilapsen äidilläni ehkä oli vähän liian herkkä korva ja muutenkin hän on sellainen lempeä, äidillinen nainen, joka aina puhuu kauniisti lapselleen eikä koskaan korota ääntään. Itse taas olen raskaana kuten joku muukin tässä ketjussa. Väsynyt, uupunut, pahoinvoiva, voimaton. Helposti pinna katkeaa ja saatan sanoa ikävään sävyyn lapselle, jopa huutaa. Jonkun ulkopuolisen mielestä se varmaan olisi lastensuojeluilmoituksen paikka. itsekin saan siitä syyllisyydentunteita. Mutta niin... en kyllä tiedä, tekisinkö ilmoituksen vai voisiko asiaa jotenkin muutenkin selvitellä. Jutella vaikka naapurin kanssa?

Mun aiti huusi meille aina, no hanella ja minulla on kova aani ja huutaminen kuulostaa paljon pahemmalta mita se on. Mutta itse en halua huutaa lapsille. joskus menee hermot ja silloin karjaisen, mutta yleensa en. Mutta voin kuvitella, etta meidan naapuri ajattelee, etta olen kauhea huutava aiti. Silla meilla kaikilla kova aani ja aina huudetaaa toiselta puolelta taloa toisia ym.

Onko sinulla ap vain yksi lapsi? Alle uhmaikäinen? Itse en ollut KOSKAAN huutanut lapselleni ennen kuin toinen lapsi syntyi ja esikoisella alkoi uhma. Kauhulla katselin ja kuuntelin näitä "huutaja"äitejä silloin, mutta nyt kyllä ihan naurattaa oma naiivi käytökseni :) Ethän voi tietää karjuuko äiti sille isommalle vai pienemmälle esim tuossa pissaamisjutussa? Kyllä mä illalla korotan ihan reippaasti ääntä, jos lapset ei suostu käymään iltapissalla tms. Ensin tietysti olen puhunut rauhassa asiasta heille.
En tietenkään tiedä naapurisi tapausta, mutta sinunkin on ehkä hiukan hankala nähdä koko kuvaa heidän perheensä toiminnasta sieltä naapuriasunnosta.

Mä huudan päivittäin lapsille, isoimmat on kyllä isompia kuin taaperoita.
Meillä lapset on aikamoisen aikaansaavia, villejäkin. Ja mulla on ikävä kyllä temperamenttia vaikka toisille jakaa.
Toisaalta meillä halitaan, pyydetään anteeksi puolin ja toisin, sylitellään ja touhutaan yhdessä kaikkea kivaa.
Kaikista noista vaan sinne naapuriin kuuluu tod.näk. ainoastaan huuto.=/
Mua ei sinällään haittais jos naapuri tekis ls-ilmoituksen, kyllä meille sais tulla kattoo et kaikki on ok.
Mut ehken ei olis kovin hyvät fiilikset naapurista, ikävä kyllä, tuntuis et joku joka ei huuda lapselle pitää itseään niin paljon parempana ihmisenä kuin mua joka huudan.
Mulla on lapsena kotona ollut ihan toisenlaista kurinpitoa kuin huutaminen, muunlainen ns.henkinen väkivalta on mun mielestä paljon pahempaa kuin se et huudetaan kun suututtaa ja sit myös pyydetään anteeksi.

kyllä kävisin oven takana kysymässä, ennekuin tekisin lastensuojeluilmoituksen. Onko äiti yksinhuoltaja? ovatko lapset vielä kotihoidossa? kuuluuko siis raivoominen aamusta iltaan vai?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä huudan päivittäin lapsille, isoimmat on kyllä isompia kuin taaperoita.
Meillä lapset on aikamoisen aikaansaavia, villejäkin. Ja mulla on ikävä kyllä temperamenttia vaikka toisille jakaa.
Toisaalta meillä halitaan, pyydetään anteeksi puolin ja toisin, sylitellään ja touhutaan yhdessä kaikkea kivaa.
Kaikista noista vaan sinne naapuriin kuuluu tod.näk. ainoastaan huuto.=/
Mua ei sinällään haittais jos naapuri tekis ls-ilmoituksen, kyllä meille sais tulla kattoo et kaikki on ok.
Mut ehken ei olis kovin hyvät fiilikset naapurista, ikävä kyllä, tuntuis et joku joka ei huuda lapselle pitää itseään niin paljon parempana ihmisenä kuin mua joka huudan.
Mulla on lapsena kotona ollut ihan toisenlaista kurinpitoa kuin huutaminen, muunlainen ns.henkinen väkivalta on mun mielestä paljon pahempaa kuin se et huudetaan kun suututtaa ja sit myös pyydetään anteeksi.

Totta! Meiltä varmasti kans kuuluu huutoa seinänaapureille harva se päivä. Mutta sossusta saisivat ihan vapaasti tulla meillä käymään, me ollaan onnellisia mutta KOVA ÄÄNISIÄ :D Ja tosiaankin naapuriin ei kuulu kuin se metakka, mistä ne sen tietää miten meillä muu aika elellään?!??

Ihan kuin olisit itsestäni kirjoittanut :ashamed: Syksy ja tämä kevät on ollut rankkaa aikaa ja em. mainituin tavoin olen lapsilleni huutanut. Järkyttävää. Olen yrittänyt muuttaa käyttäytymistäni, mutta miten muuttaa kun on itse aivan loppu?

Yhteistyössä