Lue tämä ja järkyty!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Paavo Pesusieni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älä suotta leimaa lestadiolaisia, koska kuten hyvin tiedät. se ei ole tässä tapauksessa se pointti. todennäköisisti tää nainen osaa ulospäin esittää täydellistä.... ei niiden tuttavarkaan välttämättä tiedä mitä siellä tapahtuu. :( kulisseja on helppo ylläpitää.

Tarkoitin lähinnä sellaisia tarinoita ja juttuja, mitä olen kuullut ja itse lukenut, näissä kaikissa lähestulkoon sama kaava ja siksi varmaankin vähän yleistin. Eli tämä tyyli, ettei katsota lasten perään, ja muutamaa vuotta vanhemmat hoitavat sisarensa jne.Kaikissa sama toistuvuus. Ja nyt olen aivan omin silmin nähnyt tämän, että tälläistä todella tapahtuu.

[QUOTE="hmmm";27028479]saako kysyä, minkä ikänen tuo kakara, joka hakkaa vieraita ihmisiä? siis teitä lastenhoitajia?[/QUOTE]

Lasta varmaankin tarkoitit? Se ei ole lapsen vika, jos on jäänyt vailla kasvatusta, eikä osaa muita keinoa turhautumiseensa, kuin lyöminen/toisen pahoinpiteleminen. Miksi kysyt, taisin sen jo jossain tekstissäni mainitakin.

Hei, älä vastaa liian yksityiskohtaisiin kysymyksiin. Oman etusi takia. Kaikki haluaa arvailla keistä on kyse. Mä SATUIN arvaamaan ja sun onneksi mä olen ns. "samalla puolella". Näistä mitä oelt kertonut, tunnistaa kyllä jo satavarmasti jos tietää ko. perheen. Eiköhän tässä ole tullut jo selväksi että tarina on totta. Valitettavasti :(

Hei, älä vastaa liian yksityiskohtaisiin kysymyksiin. Oman etusi takia. Kaikki haluaa arvailla keistä on kyse. Mä SATUIN arvaamaan ja sun onneksi mä olen ns. "samalla puolella". Näistä mitä oelt kertonut, tunnistaa kyllä jo satavarmasti jos tietää ko. perheen. Eiköhän tässä ole tullut jo selväksi että tarina on totta. Valitettavasti :(

En ajatellutkaan vastata. Valitettavasti TOTTA, joka sana. Siusta oisin vielä kiinnostunut, että voitko kertoa, että oletko vanhempi vai nuorempi, joka on siellä työskennellyt?

Kohtalaisen yksityiskohtaisia kertomuksia täällä vaitiolovelvolliset jakelee. Ei saisi olla pienintäkään riskiä että joku tunnistaa tämän perheen. Asioista voi puhua yleisellä tasolla, kokemuksistaankin mutta ehdottomasti vaitiolovelvollisuus säilyttäen. Tämä palsta ei ole yleinen lastensuojeluilmoitusalue!

[QUOTE="Paavo Pesusieni";27028644]En ajatellutkaan vastata. Valitettavasti TOTTA, joka sana. Siusta oisin vielä kiinnostunut, että voitko kertoa, että oletko vanhempi vai nuorempi, joka on siellä työskennellyt?[/QUOTE]

anteeksi, mutta en halua vastata. sanotaanko näin että en ole mikään tyttönen ja olen tuntenut tämän perheen jo vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;27028730:
Kohtalaisen yksityiskohtaisia kertomuksia täällä vaitiolovelvolliset jakelee. Ei saisi olla pienintäkään riskiä että joku tunnistaa tämän perheen. Asioista voi puhua yleisellä tasolla, kokemuksistaankin mutta ehdottomasti vaitiolovelvollisuus säilyttäen. Tämä palsta ei ole yleinen lastensuojeluilmoitusalue!

Niinpä ja ap tyhmänä yllyttää toisia kertomaan julkisesti lisää yksityiskohtia vaikka muut (jotka kuvittelee/tietää tuntevansa perheen) sanovat etteivät halua enempää repiä julki. Aiai, voi olla ettei kohta ap:lla ole töitä.
Ap:n jutut saa kyllä hänet kuulostamaan 14-vuotiaalta, ei kuuden lapsen äidiltä.

[QUOTE="Paavo Pesusieni";27028455]Vaikea sanoa. Onko sillä periaatteessa merkitystä?[/QUOTE]

On sillä sinulle merkitystä, koska sinä ET SAA levittää asiakkaasi tietoja täällä, jos asiakkaasi tunnistaa itsensä hän saa tehdä sinusta ilmoituksen ja usko pois SINÄ olet silloin heikoilla SINÄ OLET VAITIOLOVELVOLLINEN. Todella epäammatillista käytöstä, jos on totta!

Ei ole provo ja minä olen täällä avautunut, koska ahdistaa ja vituttaa niin penteleesti noiden pienten ihmislasten puolesta, että olen valmis tekemään mitä tahansa, että heidän olonsa paranisi. Ja ketju hiljeni sen takia, että minä ainakin menin nukkumaan välillä. On töitä tai ei, mutta ihan tiedoksi vaan kaikille, että MINÄ irtisanoin itseni, koska niinkuin täällä joku muukin on todennut, siellä ei yksinkertaisesti voi työskennellä!

Arvasin että kukaan ei usko sinua. Olen itse kotoisin Pohjois-Suomesta lestadiolaisalueelta ja kaikki sanomasi pitää paikkansa.
Meidän naapurissa asui perhe jossa 12 lasta ja he leikkivät autotiellä.
Kerran pysäytin auton ja sanoin heille että hyvät lapset, älkää tulko leluinenne ja palloinenne tähän tielle leikkimään koska autot ajavat tästä. Vanhin lapsista, noin 6 vuotias huusi minulle että : "turpa kiinni. Jumala suojelee." Noin 4 vuotias, joka istui keskellä toista ajokaistaa huusi: "et puutu meijän asioihin. Et sinä meitä määrää" Pienin joka hädin tuskin pysyi pystyssä ja oli pelkässä vaipassa ja tutti suussa ja isoissa kumisaappaissa, ehkä puoli toista vuotias, huusi perässä: "et määlää, et määlää."

Se miten olivat heittelilä kotonaan ei kuulunut minulle. Mutta valtatiellä leikkiminen oli yksi sellainen asia johon yritin puuttua. Mutta kunnan sosiaaliviranomaisille tai minnekään oli kylän yhdestä saarnamiehestä mahdoton saada ilmoitusta läpi.

[QUOTE="Paavo Pesusieni";27028497]Tarkoitin lähinnä sellaisia tarinoita ja juttuja, mitä olen kuullut ja itse lukenut, näissä kaikissa lähestulkoon sama kaava ja siksi varmaankin vähän yleistin. Eli tämä tyyli, ettei katsota lasten perään, ja muutamaa vuotta vanhemmat hoitavat sisarensa jne.Kaikissa sama toistuvuus. Ja nyt olen aivan omin silmin nähnyt tämän, että tälläistä todella tapahtuu.[/QUOTE]

Tämä on niin totta, että juuri näissä lestadiolaisten perheissä on näitä, että 4-6 vuotiaat sisarukset hoitavat ja huolehtivat pienemmistä, juoksevat autotiellä jne. Olen omin silmin nähnyt ja tiedän kyseisten useiden perheiden olevan lestadiolaisia joissa ei lasten perään katsota. Tunnen myös muutamia perheitä jotka eivät ole lestadiolaisia, esimerkkinä yhdessä perheessä on 8 lasta, nämä lapset eivät ole keskenään autotiellä, äiti huolehtii lapsista, eikä nuoremmat sisarukset ja tiedän muitakin vastaavanlaisia suurperheitä. En tiedä mistä johtuu, että juuri nämä lestadiolais suurperheet ovat niitä joissa ei jakseta/välitetä huolehtia lapsista. Johtuuko kenties siitä, että useimmiten nämä lestadiolaiset eivät itse saa lapsilukuansa päättää kun taas ei lestadiolaiset saavat päättää haluavatko pienen perheen vai suurperheen, eli he eivät synnytä lapsia koska on "pakko".

[QUOTE="vieras";27035422]Tämä on niin totta, että juuri näissä lestadiolaisten perheissä on näitä, että 4-6 vuotiaat sisarukset hoitavat ja huolehtivat pienemmistä, juoksevat autotiellä jne. Olen omin silmin nähnyt ja tiedän kyseisten useiden perheiden olevan lestadiolaisia joissa ei lasten perään katsota. Tunnen myös muutamia perheitä jotka eivät ole lestadiolaisia, esimerkkinä yhdessä perheessä on 8 lasta, nämä lapset eivät ole keskenään autotiellä, äiti huolehtii lapsista, eikä nuoremmat sisarukset ja tiedän muitakin vastaavanlaisia suurperheitä. En tiedä mistä johtuu, että juuri nämä lestadiolais suurperheet ovat niitä joissa ei jakseta/välitetä huolehtia lapsista. Johtuuko kenties siitä, että useimmiten nämä lestadiolaiset eivät itse saa lapsilukuansa päättää kun taas ei lestadiolaiset saavat päättää haluavatko pienen perheen vai suurperheen, eli he eivät synnytä lapsia koska on "pakko".[/QUOTE]

Juuri tämän tyylisiä tarinoita ja juttuja kaipaan oman juttuni tueksi. Kertokaapa lisää vaan hyvät ihmiset. Koska minäkin väsyneimpinä hetkinä mietin jo sitä mahdollisuutta, että olenkohan oikeasti sekoamassa, vai tpahtuuko tässä perheessä oikeasti asiat näin, kun olen nähnyt??

Uskon, että tuollaisia lestadiolaisperheitä on vaikka itsekin olen lestadiolainen seitsemän lapsen äiti. Kuitenkaan en hyväksy yleistämistä. Meillä ei asiat ole todellakaan noin. Tälläkin hetkellä koti on putipuhdas, lapset onnellisina leikkivät illan viimeisiä leikkejään ennen iltapalaa ja nukkumaan menoa. Meillä lapset eivät ole oman onnensa varassa, heitä rakastetaan jokaista ja heidän kanssa touhutaan yhdessä. Toki isommat jo yläasteikäiset tekevät kotiaskareitakin ja hoitavat pienempiä, samalla tienaavat taskurahoja. Lestadiolaisia on moneksi ja lasten kaltoin kohteluun pitää puuttua olkoon kyseessä uskovainen tai epäuskoinen perhe.

[QUOTE="lisa";27035737]Uskon, että tuollaisia lestadiolaisperheitä on vaikka itsekin olen lestadiolainen seitsemän lapsen äiti. Kuitenkaan en hyväksy yleistämistä. Meillä ei asiat ole todellakaan noin. Tälläkin hetkellä koti on putipuhdas, lapset onnellisina leikkivät illan viimeisiä leikkejään ennen iltapalaa ja nukkumaan menoa. Meillä lapset eivät ole oman onnensa varassa, heitä rakastetaan jokaista ja heidän kanssa touhutaan yhdessä. Toki isommat jo yläasteikäiset tekevät kotiaskareitakin ja hoitavat pienempiä, samalla tienaavat taskurahoja. Lestadiolaisia on moneksi ja lasten kaltoin kohteluun pitää puuttua olkoon kyseessä uskovainen tai epäuskoinen perhe.[/QUOTE]

Juuri näin minäkin uskon ja toistaakseni taas itseäni, olen sen omin silmin nähnyt. Kaltoinkohlteluun olen puuttunut. Asia on viranomaisten käsissä.

Tossa naapurissa asuu tälläinen nuori perhe ja lapsia on jo viis. Leikkivät autotiellä! Valvovat hirveen myöhään, töminä ja melske käy vielä 23 aikaan. Yksi lapsiparka unohdettiin takapihalle kesällä (rt) ja tämö itki siellä oven takana ja huusi äitiä !!! Kuuntelin ihan pöyristyneenä tietämättä mitä tehdä (kun olisi heti tajunnut mennä oven taakse pimpottamaan ja kertomaan että teiltä tais unohtuu jotain!) Lapsi oli kymmenisen minuuttia oven takana huutelemassa kun muu poppoo (oli vissiin vieraitakin kylässä) söi sisällä. Että sellast.

Joo aiheeseen liittyvää:
Eilen paikallisessa citymarketissa asioi 6 lestalasta. Nuorimmainen about 1v ja vanhin noin 8v. Läksivät siitä sitten läheiseen puistoon. 8v tyttö työnteli tätä nuorimmaista vaunuissa.
Ja nuorena vissiin alottavat jo tuon kulmien alta kyttäilyn. Ärrsyttävää.

Toinen juttu:
Kaverin poikaystävä on ex-lesta. Olivat kesälomalla kyläilemässä turussa sen miehen siskon perheen luona. He siis edelleen lestoja. Perheessä 8 lasta, nuorin 8kk vanhin vissii noin 10v. Äiti ei ollut pitänyt minkäänlaista huolta/kuria lapsille. Vanhin lapsi hoiti nuorimmaisen kylvetyksen, teki iltapalat etsi vaatteet sisaruksille jne.

Ei voi ummartaaa...

[QUOTE="jenni";27037125]Joo aiheeseen liittyvää:
Eilen paikallisessa citymarketissa asioi 6 lestalasta. Nuorimmainen about 1v ja vanhin noin 8v. Läksivät siitä sitten läheiseen puistoon. 8v tyttö työnteli tätä nuorimmaista vaunuissa.

Toinen juttu:
Kaverin poikaystävä on ex-lesta. Olivat kesälomalla kyläilemässä turussa sen miehen siskon perheen luona. He siis edelleen lestoja. Perheessä 8 lasta, nuorin 8kk vanhin vissii noin 10v. Äiti ei ollut pitänyt minkäänlaista huolta/kuria lapsille. Vanhin lapsi hoiti nuorimmaisen kylvetyksen, teki iltapalat etsi vaatteet sisaruksille jne.

Ei voi ummartaaa...[/QUOTE]

Ja pakko vielä lisätä.
Olen kokkina eräässä ravintolassa. Mikähän siinä on että joka lauantai kun lestaporukka tulee syömään klo 22 jälkeen on sinne pitänyt raahata mukaan ne 0-2 vuotiaat.

[QUOTE="jenni";27037125]Joo aiheeseen liittyvää:

Toinen juttu:

Ei voi ummartaaa...[/QUOTE]

No mä en ymmärrä mitä pahaa siinä on jos 8v ettii sisaruksille yöpuvut päälle. Tai tekee iltapalan.
Meidän 9v voi hyvinkin tehdä samaa (tosin vauvaa hän ei saa viedä suihkuun), se on hänestä kivaa.
Hän voisi hyvinkin tehdä nuo mainitut jutut kun on vieraita ja tulee halu näyttää isolta ja reippaalta.
Luultavasti tuon mainitun perheen esikoinenkin tekee nämä asiat halutessaan, näin ainakin meillä... se on ikäänkuin kotileikki hänelle. Jos hän ei itse aloita näitä puuhia, ei häntä siihen pyydetä.

Pienten pesut (suihkussa) meillä on jo vuosia ollu isosiskojen heiniä, ihan heidän omasta pyynnöstään. Vauvakin (8kk) on päässyt jo kerran siskon (15v) mukaan suihkuun.
Ja kyse ei ole siitä ettenkö minä pesis lapsia, en vaan lähes koskaan 'saa' tehdä sitä.

[QUOTE="

Lapsoset laitetaan pihalle tai menevät itse ilman vaatteita sateeseen tai paisteeseen, ikään katsomatta.

Kotona likaista ja sekaista.

Kotona haisee ummehtuneelle.

Lapsi laitetaan päiväunille liian aikaisin, seurauksena, että hän huutaa jopa kolmatta tuntia sängyssään, ennenkuin nukahtaa.

Lapset leikkivät autotiellä.

Hengenvaarallisia tilanteita syntyy lähes päivittäin, kun kukaan ei ehdi katsella lasten perään.
?[/QUOTE]

Tämmöistä menoa meidänkin naapupurissa. Siellä on lapset pihalla vielä 23 aikaan illalla.
Myös kielenkäyttö perheen vanhimmalla lapsella sellaista, että en mielelläni halua omieni sitä kuulevan..
Pahiten kirosanat, raivoominen ja möykkä kuuluvat toukokuulta syyskuulle aina keskiviikko-perjantai ja lauantai-iltaisin.

Tämän ko. perheen takia on myös tullut puomit jalkakäytäville, kun tämä perhe kuulemma saa ajaa tuota kävelytietä pitkin...

Yhteistyössä