luistelemaan oppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eee

Vieras
kuinka vanhana teillä alotettu?? meillä poika 5,5v ja nyt alko vasta opetelemaan. yhtään ei pysy pystyssä. mietin just millasta se oli kun ite opettelin kakarana luistelemaan.... mut en muista yhtään...
kuinka nopeesti teillä lapset oppinu. meidän poika kun ei mikään pitkä jännitteinen ole. 10min jakso yrittää, sitten piti lähtee kun ei enää halunnu yrittää, vaikka tuettuna yritti kovasti ensin

no hyvin erilailla ne oppii, kuten muutkin tälläset taidot. meillä on yksi lapsista ollu kaikissa urheilumuodoissa sellainen, että heti osaa ja kun sille laitettiin luistimet 3 veenä jalkaan ni saman tien luisteli. yksi taas on sellainen, että harjoittelee kauan, oppii sitten tai ei välttämättä opi, kuten ei oikein just luistella osaa. jokainen on yksilö ja ei missään tapauksessa kannata vertailla lapsia, se ei hyödytä lastasi eikä ole kovin rakentavaa. oppii vaikka koulussa sitten vasta, mitä se haittaa?

2,5-3-vuotiaana aloitettu, mutta kyllä se eka talvi on menny lähinnä niin,että on talutettu lasta tai vedetty mailan perässä, seuraavana talvena yleensä ovat vasta itse oppineet luistelemaan:)

Me oltiin viikonloppuna ekaa kertaa, poika täyttää kohta 4v. Pysyi heti pystyssä ja oppi "kävelemään" tepastellen luistimilla. Ei osannut ottaa liukua. Mutta olin yllättynyt, ekakertalaiselta hyvä suoritus, ja vain 30 min oltiin. Mutta tuo tehopakkaus on hurjan liikunnallinen ja energinen (liiankin :snotty: ) ja tasapaino on kehittynyt hurjissa kiipeily- ym. leikeissä.

Tää meidän 5.v tyttö innostu oikeestaan vasta tänä talvena luistelusta. Viime vuonna käytiin, mutta hyvä kun pystyssä pysy. Nyt jo liukuu hienosti...viel vähän kaatuilee, mut eiköhän se siitä. Jokapäivä ollaan harjoiteltu puolisen tuntia, kun kauempaa ei tyttö jaksa.

meillä kaikki ovat ensimmäisen kerran saaneet luistimet jalkaansa vajaa kaksivuotiaana.. siitä sit siirrytty n. 3,5v luistelukouluun ja siitä junnuihin. Mut yksilöllistähän tuo oppiminen ja aika paljon vanhemmista kiinni et kuinka paljon intoa riittää käyttää luistelemassa.

Meillä esikoinen aloitti 2v, ja ei nilkat olleet vielä valmiina. Seuraavana talvena oppikin heti luistelemaan. Tänä talvena luistelee jo likumalla..
Kuopus ekakertaa tänä talvena 2v10kk iässä ja oppi luistelemaan.

meillä kans 5,5 vuotias aloitti luistelun tänä talvena ja heti kyllä pysyi pystyssä ja oli innokas pelaamaan jääkiekkoa. nyt jo osaa ottaa kovatkin vauhdit kun käyty kentällä noin 7 kertaa.
äkkiä ne oppii.

Kuulin jostain et 2-3v paras ikä aloittaa, jos oikein muistan niin se jotenki herkkä ikä ja oppii helpommin just luisteleen. meillä poika alotti vähän vajaa 3v, toisella kerralla oppi.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kuulin jostain et 2-3v paras ikä aloittaa, jos oikein muistan niin se jotenki herkkä ikä ja oppii helpommin just luisteleen. meillä poika alotti vähän vajaa 3v, toisella kerralla oppi.

mä olen lukenut että 5-6 vuotiaana ois paras ikä aloittaa luistelu. siis että silloin oppis nopeammin tuon.
tiedä sitten.

Yksilölliset erot ja taipumukset ratkaisee.Meillä nopein oppi n. 2,5- alle 3-vuotiaana ihan oikein luistelemaan eteenpäin, vähän taaksepäin, jarruttamaan, sen jälkeen alkoi nopeesti pelaamaan jääkiekkoa, 4-4,5-vuotiaana pyöri jo kuin väkkärä kiekon kanssa. Hitain ei vielä 4-vuotiaana pysynyt jäällä pystyssä, 5-vuotiaana on alkanut oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
Meijän poika 5v7kk ei oo vielä luistellu kertaakaan. Eiköhän se sitte koulussa opi ja eskarissaki taitavat luistella.

5-vuotiaana on herkkyyskausi luistelun- ja hiihdon opettelussa, kannattais ainakin kokeilla, 7-vuotiaana alkaa olla vähän myöhäistä ja opetteleminen vaikeampaa. Varsinkin jos kaverit jo viilettää ekaluokalla jäällä ja itse ei pysy pystyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja lasta ajattelen:
Meijän poika 5v7kk ei oo vielä luistellu kertaakaan. Eiköhän se sitte koulussa opi ja eskarissaki taitavat luistella.

5-vuotiaana on herkkyyskausi luistelun- ja hiihdon opettelussa, kannattais ainakin kokeilla, 7-vuotiaana alkaa olla vähän myöhäistä ja opetteleminen vaikeampaa. Varsinkin jos kaverit jo viilettää ekaluokalla jäällä ja itse ei pysy pystyssä.

Herkkyyskausi ei oo kaikilla lapsilla samaan aikaan. Joillaki voi olla 3v joillaki 6v jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Höpöhöpö:

Herkkyyskausi ei oo kaikilla lapsilla samaan aikaan. Joillaki voi olla 3v joillaki 6v jne.

Tuskin kellään kuitenkaan vasta 7-vuotiaana eli ei kannata kouluun asti odottaa.

meillä tuo vanhin aloitteli vasta 6 vuotiaana ( 5vuotiaana ei kiinnostanut jätkää yhtää luistelu, tykkäs vaan hiihtää) No 3 kertaa ollaan jäällä käyty ja nyt poika menee todella hyvin, jarrutus tekniikka on omantakainen, mutta toimii, hehe) tuo just 4 vee ei vielä osaa kunnon potkuja ottaa mut pysyy jäällä niin ettei äiti pysy perässä...
2vuotias koklas kans (tosin hänellä oli 2 teräluistimet, eli kaksi metalli terää vierekkäin luistimen alla(isi vähän hitsaili vanhoja luistimii) nautti kovasti pikkuneiti jäällä olla...

Alkuperäinen kirjoittaja eee:
kuinka vanhana teillä alotettu?? meillä poika 5,5v ja nyt alko vasta opetelemaan. yhtään ei pysy pystyssä. mietin just millasta se oli kun ite opettelin kakarana luistelemaan.... mut en muista yhtään...
kuinka nopeesti teillä lapset oppinu. meidän poika kun ei mikään pitkä jännitteinen ole. 10min jakso yrittää, sitten piti lähtee kun ei enää halunnu yrittää, vaikka tuettuna yritti kovasti ensin

Onhan pojalla tukevat luistimet?
Meidän pojalla luistelutaito otti aikoinaan aimo harppauksen, kun ostimme kunnolliset luistimet.
Ensin nojasi mailaan, mikä helpotti. Sitten harjoiteltiin ilman keppiä ja - a vot! Johan lähti, ja maaleja alkoi syntyä kiekkopeleissä parempaan tahtiin kuin Selänteellä nykyisin.

Alkuperäinen kirjoittaja höpötä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Höpöhöpö:

Tuskin kellään kuitenkaan vasta 7-vuotiaana eli ei kannata kouluun asti odottaa.

3-7-vuotiaan lapsen aivot ovat herkimmillään oppimaan uusia motorisia taitoja.

Mä vielä harkitsen, että koskas menis ensimmäistä kertaa... Itse inhoan, suorastaan vihaan luistelua yli kaiken ja pitää olla tosi tarkkana, ettei näytä sitä tytölle. Mä en siis koskaan enää luistimia jalkaani laita. Tyttö on vähän kahden vaiheilla, että uskaltaisko vai ei... Ja on nyt neljän. Ehkä ensi talvena voisi mennä isin kanssa harjoittelemaan. Paha mun on näyttää kengät jalassa, miten luistellaan :D .

Yhteistyössä