Luomet ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tää on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tää on

Vieras
Mulla on kaks lasta ja tuntuu että kummankin raskauden aikana on tullut tosi paljon lisää luomia. Onks tää normaalia? Semmosia pieniä "pistemäisiä" varsinkin käsiin ja jalkoihin, ihan kuin tummia pieniä pisamia. Selkään on lisäks tullut suurempi ruskea läiskä. Muutamia luomia multa on vatsasta poistettu mutta lisää tulee koko ajan. Onko kellään muulla ollut tämmöstä?

On normaalia. Mulla tuli raskausaikoina aina lisää luomia. Muutama leikattiinkin. Olen sairastanut melanooman, niin multa niitä poistetaan herkästi, mutta ihan normaaleja ne oli, mitä raskausaikoina tuli.

Itsellä eka raskaus takana ja huomasin aivan saman ja mainitsin asiasta neuvolassa johon en tainnu saada juuri juutajaata ihmeempää arviota. Mulle ilmestyi just pieniä pisteitä eniten kaulan ja dekolteen alueelle. Pitänee kysyä joltain lääkärihmiseltä asiaa.

Mä terkkarista sitä ohimennen kysyin ja heidän mukaan raskaus ei vaikuta mitenkään (?) mutta sitten taas jostain muualta muistelen että oisin lukenu että hormonaaliset muutokset vaikuttaa.

Saanko kysyä "juuu", että miten sun melanooma todettiin? Oliko joku tietty luomi, osasitko ite epäillä vai miten löytyi?

Melanooma tuli terveeseen ihoon. Se kutisi kovasti, oli ihan pikimusta ja kasvoi nopeasti, leikattiin pois ja todettiin melanoomaksi. Hoidettiin leikkaamalla lisää, ei muita hoitoja. Siitä on aikaa jo 27 vuotta. Kuopusta odottaessani kysyin noista raskausajan luomista ja mulle sanottiin äitipolilla, että on hyvin tavallista, että niitä tulee silloin lisää. Mullekin tuli juuri tuollaisia pistemäisiä ja sitten muutama isompikin selkään. Ne poistettiin ihan odotusaikana, mutta ei tosiaan ollut mitään muuta kuin tavallisia luomia.

Kiitos "juuu". Täytyy seurata noita luomia ja käydä suurempia sitten poistattamassa. Mulla on pari "aina" ollutta suurta tummaa luomea, ne vois varmaan ainakin poistattaa.

Pysyttelin raskausaikana pois auringosta mahdollisimman paljon. Raskaus ja aurinko voivat yhdessä aiheuttaa luomien lisäksi myös maksaläiskiä eli isompia ruskeita läiskiä ihoon.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla myös;28671855:
Minulla tulee raskauksien aikana inhottavia varsiluomia, hyi että. Pitänee käydä ihotautilääkärillä ne syksyllä poistattamassa.

Minulla sama juttu. Sellaiset pienet saa kyllä nippasta ihan itse pois, että ei tarvitse mennä välttämättä lääkäriin. Ne on huolettomia. :)

On normaalia. Mulla luomet kasvoi ja tuli sellasia inhottavia varsiluomia. Pitäisi käydä poistattamassa, mutta terkka sanoi että näyttävät ihan normaaleilta ja raskausaikana muillekin joskus tulee.

Mulla ei kahdes ekas raskaudes tullu mitään mutta kahdes vikas tuli pistemäisiä käsiin ja pieniä varsiluomia kaulaan, naamaankin tuli muutama sellanen ihosta koholla oleva ihon värinen luomi. Kainalon viereen tuli yksi iso varsiluomi ja tisseihin muutama pienehkö mutta isompia ku kaulaan.

Yhteistyössä