luomuna synnyttänyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Larmy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Larmy:
luin jotain ketjua ja siellä juttu meni jossain vaiheessa todella pahasti metsään aiheesta. onko täällä luomuna synnyttäneitä äitejä? millaisia kokemuksia? itse synnytin esikoiseni luomuna vähän vahingossa :) menin todella asenteella et minähän en millään lääkkeillä päätäni sekoita, haluan kokea sen sellaisena kuin se on. tuli sitten se hetki kun kysyin että mitä vaihtoehtoja olisi en enää kestäkään.. kätilö kysyi että kuule.. nyt päästään ponnistamaan! ei siinä auttanut muu kuin luomuna vetää :) nopea ja helppo oli! jälkeenpäin olen ollut todella onnellinen että se meni niin ja ehdottomasti seuraava luomuna! aivan mahtava kokemus!

Niih ne kun aina menee saman kaavan mukaan :)

tarkotin kun siinä puhuttiin synnytyksestä ja kivunlievityksistä ja yhtäkkiä jotain asumistuesta ja muuten tuloista jne. aika aiheesta poikkeaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Mulla oli niin luomua, etten antanu ees kätilöitten tulla räpisteleen alapäähän :>

oi ihana, kotisynnytyskö?

Kotisynnytys oli toiveena, mut ihan sairaalassa synnytin. Päätin jo eka lapsesta, että en suostu mihinkään, mihin en halua. Eli minun keho, minä määrään

Ja nyt tulee jotku vinkumaan, että vauvan parhaaksi.. Toki, mutta kyllä äiti sen tietää, onko vauvalla hyvä olla ja toisekseen, kyllähän mahan päältäkin ottivat niitä syränääniä. Mun synnytykset on olleet ihania <3

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vierahainen:
no mikä sitten on luomua??

Kysyn kans. Jos kalvojen puhkaisu ei oo luomua, ni miksei? Eikö akupunktiokaan oo luomua? Entä amme? Tai välilihan leikkaus (siis sakset ei oo luomua)?

Eppariin laitetaan puudutus, ei sitä nyt ihan niin vain leikata, eikä ole luomua voin kokemuksesta sanoa että auttoi todella paljon kivuissa kun pää tuli läpi, ei tuntunut missään mutta kakkosessapa tuntui.

Ei mulla laitettu mitään puudutuksia eppariin. Tikkausvaiheessa kyl sit jo puudutettiinkin.

Se veti sun nahan auki siitä vaan ja sä olit ihan ok? Ei pidä muuten paikkaansa, koetappa leikata nahkas auki, voi muuten tuntua jossain ilman puudutusta.

Ekasta leikattiin eppari ja todellakaan mitään puudutusta tuohon ei anneta ei eres keritä. Nykyään ei sitä onneksi leikkaa ja tokasta oli paljolti helpompi toipuminen kun ei tullut kuin 2 tikin eripaikassa repeämä ja kätilö sanoi et siksi laittaa että ois siistimpi.

Mulla oli niin luomua, etten antanu ees kätilöitten tulla räpisteleen alapäähän :>

Kotisynnytys oli toiveena, mut ihan sairaalassa synnytin. Päätin jo eka lapsesta, että en suostu mihinkään, mihin en halua. Eli minun keho, minä määrään

Ja nyt tulee jotku vinkumaan, että vauvan parhaaksi.. Toki, mutta kyllä äiti sen tietää, onko vauvalla hyvä olla ja toisekseen, kyllähän mahan päältäkin ottivat niitä syränääniä. Mun synnytykset on olleet ihania <3

Niih mutta ilman noita mahan päältä kuunneltuja sanoisin että vaaraksi oisit ollut ilman noita.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Episiotomia Tuolla kyllä sanotaan että paikallispuudutus laitetaan ja kyllä mulle ainakin hätäseen ensin laitettiin puudutus, eis enyt ihan kylmiltään lähtenyt leikkelemään.

mulla harmittaa että kun esikoistani odotin olin nuori ja hieman epävarma.. ja "painostuksesta" kiltisti tottelin. seuraavalla kerralla en aio käydä edes ultrassa tai muissa "rutiini" tutkimuksissa jos itsestä tuntuu että kaikki on hyvin.

Niih mutta ilman noita mahan päältä kuunneltuja sanoisin että vaaraksi oisit ollut ilman noita.

Kas kumma, ei ole sellainen olo. Kaikki synnytykset meni nappiin. Uskon vakaasti, että jos äidinvaisto toimii, niin se kertoo onko hyvä, vaiko ei.
Ja ainakin oyssissa on aina otettu mahan päältä sydänkäyrää. Mulle se riitti.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mä aattelin seuraavan kohdalla välttää sisätutkimuksia. että niin kauan ku menee hyvin, ei oikeasti tehtäis yhtään mitään.

Juu sillonhan sä sitä lapsen parasta ajattelet saakeli. PROVO OLET

Kyllä, silloin ajattelisin lapsen parasta. Lempeä ja luonnonmukainen synnytys. ei se sitä synnytystä paremmaks tee, jos joku ronklaa alapäätä...

Eikös se ole hieman riskaabelia leikkiä omalla ja vauvan hengellä, jos äiti "luulee" että kaikki on hyvin, koska koskaan äiti ei tiedä, onko kaikki hyvin vauvalla tai itsellä, vaikka vointi olisikin suht hyvä. En menis leikkimään enkä varsinkaan kehumaan tuollaisilla jutuilla :(

mulla harmittaa että kun esikoistani odotin olin nuori ja hieman epävarma.. ja "painostuksesta" kiltisti tottelin. seuraavalla kerralla en aio käydä edes ultrassa tai muissa "rutiini" tutkimuksissa jos itsestä tuntuu että kaikki on hyvin.

että täysin luomuna mennään ja mieluiten kotona! koskaanhan ei voi etukäteen tietää miten asiat menee mutta sopii toivoa :)

Kas kumma, ei ole sellainen olo. Kaikki synnytykset meni nappiin. Uskon vakaasti, että jos äidinvaisto toimii, niin se kertoo onko hyvä, vaiko ei.
Ja ainakin oyssissa on aina otettu mahan päältä sydänkäyrää. Mulle se riitti.

No onneks synnytät omia lapsias.

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Eikös se ole hieman riskaabelia leikkiä omalla ja vauvan hengellä, jos äiti "luulee" että kaikki on hyvin, koska koskaan äiti ei tiedä, onko kaikki hyvin vauvalla tai itsellä, vaikka vointi olisikin suht hyvä. En menis leikkimään enkä varsinkaan kehumaan tuollaisilla jutuilla :(

oletko koskaan kuullut äideistä ja perheistä jotka kävivät kaikissa mahd. tutkimuksissa ja sydänäänikäyrissä ja silti kaikki meni pieleen..? lapsi oli sairas mitä tutkimuksissa ei huomattukaan, arviot meni pieleen jne. kyllä se on yhtä riskaabelia kävit sitten tutkimuksissa tai et.. elämä on.

oletko koskaan kuullut äideistä ja perheistä jotka kävivät kaikissa mahd. tutkimuksissa ja sydänäänikäyrissä ja silti kaikki meni pieleen..? lapsi oli sairas mitä tutkimuksissa ei huomattukaan, arviot meni pieleen jne. kyllä se on yhtä riskaabelia kävit sitten tutkimuksissa tai et.. elämä on.

Kyllä, mutta enemmän ne ultrat jne näyttävät oikein, kun väärin.

Jos tosiaan olisi noin, niin siellä pitäis olla isompi liuta lsviranomaisia, jotka arvioisivat tilanteen äidin käyttäydyttyä hyvin vähätellen vauvan hengestä?
Olo ei taida olla kovin monella synnytyksessä 'suht hyvä'? :D Mitä sinä vielä kaipaat vakuutteluja vauvan tilasta, jos sulla on vatsan päällä anturi, joka mittaa vauvan syrämenlyönnit?

Yhden olen synnyttänyt luomuna, nopea ja helppo synnytys niin ei tarvinnut kivunlievitystä. Paljon kipeämpiä oli kolme synnytystä, joissa otin kaikki kivunlievitykset mitä sain. Viimeinen sitten tuli spinaalin avulla, voi jestas että oli ihana ja lempeä synnytys. Aivan upea olo oli, ei se tee synnytyksestä yhtään sen parempaa jos äiti kärsii :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vierahainen:
no mikä sitten on luomua??

Kysyn kans. Jos kalvojen puhkaisu ei oo luomua, ni miksei? Eikö akupunktiokaan oo luomua? Entä amme? Tai välilihan leikkaus (siis sakset ei oo luomua)?

Lääketieteelliset toimenpiteet eivät ole luomua. Näihin sisältyy mm puudutteet (epiduraali, spinaali, kohdunkaulan) ilokaasu, episiotomia, käynnistys, synteettinen oksitosiini, kalvojen puhkaisu, jne..

Millä ne kalvot sitten puhkaistaan? Kyllä ennen vanhaankin on niitä puhkottu ja välilihaa leikelty.
Ja ei muuten siinä epparissa puudutettu, kin joku aiemmin kysyi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Yhden olen synnyttänyt luomuna, nopea ja helppo synnytys niin ei tarvinnut kivunlievitystä. Paljon kipeämpiä oli kolme synnytystä, joissa otin kaikki kivunlievitykset mitä sain. Viimeinen sitten tuli spinaalin avulla, voi jestas että oli ihana ja lempeä synnytys. Aivan upea olo oli, ei se tee synnytyksestä yhtään sen parempaa jos äiti kärsii :whistle:

keskustelua siinä hengessä että luomuna mutta mitenkään muita synnytyksiä tai valintoja vähättelemättä..

Yhteistyössä