Luottamus parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ero(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ero(ko)

Vieras
Mun luottamus on mennyt mieheeni. On valehdellut kirkkaisin silmin suoraan minulle jo vuoden ajan rahallisesta tilanteestaa.Hän on koukussa uhkapeleihin ja velkaa on tullut useita kymmeniä tuhansia.
Tiedän etten voi häneen luottaa raha-asioissa pitkään aikaa, olemmekin sopineet että alan hoitamaan kaikki raha-asiat, annan hänelle siis "viikkorahaa". Mutta mieltä kaivertaa että valehteleeko hän muissakin asioissa? Miten voisin saada luottamuksen takaisin häneen? Kellään vinkkejä?

Keskustelemalla,keskustelamalla...Tarvittaessa ulkopuolisen kanssa,jos ette kahden pysty asiaan saamaan ratkaisua.
Luottamus tarvii ansaita.Teot ja sanat puhuvat puolestaan ja näin ollen ihminen on luottamuksen arvoinen tai sit ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Ero(ko):
Mun luottamus on mennyt mieheeni. On valehdellut kirkkaisin silmin suoraan minulle jo vuoden ajan rahallisesta tilanteestaa.Hän on koukussa uhkapeleihin ja velkaa on tullut useita kymmeniä tuhansia.
Tiedän etten voi häneen luottaa raha-asioissa pitkään aikaa, olemmekin sopineet että alan hoitamaan kaikki raha-asiat, annan hänelle siis "viikkorahaa". Mutta mieltä kaivertaa että valehteleeko hän muissakin asioissa? Miten voisin saada luottamuksen takaisin häneen? Kellään vinkkejä?

Meillä ihan sama tilanne mutta toisinpäin. Meillä vaimo ei kykene lainkaan harkitsemaan ostojaan että mihin on varaa ja mihin ei. Monta kertaa tehnyt mieli tehdä tuo tekemäsi eli rahat ja kortit pois ja silleen mutta aviomieshän on tyrannisoiva hirviö jos niin tekee... Itse luulen että vaimoni ei valehtele muissa asioissa mutta mistäs sitä koskaan tietää. Mutta luottamuksen palauttaminen on tosi vaikeaa. Voin kertoa kokemuksesta. Vaimo onnistui pistämään 50.000 euroa sileäksi (laittoi kaikki rahat + otti velkaa) ilman että tiesin asiasta. Oli aika järkytys kun totuus valkeni. Ja luottamus ei edelleenkään ole kyllä ihan palannut. Tosi vaikeaa tuollaisen 50.000 euron "kuprun" jälkeen? Tosin teillehän se voi olla helppoa jos tuollainen summa on "taskurahaa" mutta minulle ei...

Ehkä on ihan terveellistä ettet luotakaan. Kun vähän epäilee niin pitää silmät auki paremmin. Kyllä se luottamus palaa pikkuhiljaa jos luottamus ansaitaan. Mun mielestä sun ei pidä miettiä miten saat sen takaisin vaan sun miehen pitää miettiä miten saa sut taas luottamaan eli ratkaisu on hänen käsissään.
Itse omaan mieheen pettyneenä useaan kertaan en edes yritä kasvattaa luottamusta, mutta olen miehelle sanonut että jos joudun vielä pettymään niin en halua enää jatkaa tätä parisuhdetta koska se ottaa henkisesti liian koville. Kyse ei siis ole seksistä vaan muusta joka on luottamuksen vienyt.

Älä sinä ota vastuuta toisen virheestä vaan nyt on miehesi aika todistaa sinulle haluaako ansaita luottamuksesi.

Ihan ymmärrettävää että alkaa muutenkin epäillyttää miehen luotettavuus. Sano miehelle että nyt olis hyvä aika tunnustaa jos on jotain muutakin valehdellut, nyt voi vielä yrittää korjata parisuhteen ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Jos myöhemmin paljastuu vielä muutakin, niin luottamus ja arvostus on lopullisesti mennyt!
Avoimuus tekee joskus kipeää, mutta on sen arvoista. Ei ole helppoa paljastaa omia "mokia" toiselle. Uskon että ikävät salaisuudet kuitenkin rikkovat suhdetta, vaikkei niistä toinen tietäisikään. Tsemppiä sulle!

Peliriippuvainen ei valehtele tahallaan, vaan hänellä on sairaus, joka vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä.
Sairaus, joka on vakava, vaikkakin edelleen aika huonosti tunnettu.
Sairaus, josta voi parantua, jos riippuvainen sitä todella tahtoo, on valmis tekemään sen eteen työtä, saa ammattiapua, ja ennen kaikkea tukea läheisiltään.

Eli ei tässä mun mielestä ole kyse siitä, voiko mieheen luottaa, vaan siitä miten hänet saa hoidettua kuntoon.

Kyllä avioliitossa pitää keskustella noin isoista ostoksista ja lainoista toisen kanssa etukäteen, varsinkin jos ei kyseisiä ostoksia pysty itse omilla rahoillaan maksamaan, niin ettei yhteinen talous siitä horju. Nuo on niin isoja summia, että nyt heti luottokortit poikki ja vaimo kuriin!!

Olisipa vastaukset yhtä asiallisia kun luottamus on mennyt pettämisen seurauksena. Järjestelmällinen valehtelu yhteisestä taloudesta on huomattavasti vakavampi asia kuin satunnainen pettäminen.

Riippuvainen ei välttämättä ole ns. patologinen valehtelija, eikä valehtele kaikesta, mutta tällaisen luonteen omaava löytää herkästi uusia riippuvuuden kohteita..

Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
Kyllä avioliitossa pitää keskustella noin isoista ostoksista ja lainoista toisen kanssa etukäteen, varsinkin jos ei kyseisiä ostoksia pysty itse omilla rahoillaan maksamaan, niin ettei yhteinen talous siitä horju. Nuo on niin isoja summia, että nyt heti luottokortit poikki ja vaimo kuriin!!

Ei kyse ollut mistään yhdestä ostoksesta. Vaimo vaan 2-3 vuoden aikana eli aika raskaasti yli varojen. Pisti kaikki säästöt mitä oli niin ensin menemään. Sitten otti kaikki mahdolliset ja mahdottomat kortti yms luotot mitä vaan sai ja osti kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Sai jossakin vaiheessa perinnön ja luulin että niitä rahoja tuhlasi ja sen takia hälytyskelloni eivät soineet. Mutta osoittautui että perintö oli ollut vain 5.000 euroa. Mutta että ei oikeastaan ollut mitään yksittäistä isoa ostosta. Tai tietty jos lasketaan joku piano, kalusto yms isoiksi niin sitten mutta ei muuten.

mieheni on mennyt hoitoon, käy a-klinikalla terapiassa. Haluaa parantua. Yrittää lainata multa rahaa jotta saisi maksettua lainojaan ennen kuin menevät ulosottoon. Mitä tehdä, antaakko rahaa lainaa vai ei? Kaikissa paikoissa kyllä lukee ettei saa maksaa pelivelkaisen lainoja pois. Jotta joutuu itse kärsiin seuraukset.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mieheni on mennyt hoitoon, käy a-klinikalla terapiassa. Haluaa parantua. Yrittää lainata multa rahaa jotta saisi maksettua lainojaan ennen kuin menevät ulosottoon. Mitä tehdä, antaakko rahaa lainaa vai ei? Kaikissa paikoissa kyllä lukee ettei saa maksaa pelivelkaisen lainoja pois. Jotta joutuu itse kärsiin seuraukset.

Jos miehesi käy töissä? Käyhän? Niin katsot että koko palkkansa menee lainaan mutta et anna yhtään ylimääräistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hmmm. Vaikea tilanne.
Peliriippuvaiselle voisi olla hyväksikin, että luottotiedot menee. Ei saisi enää lainaa. Mutta koska mies on jo hoidossa ja haluaa parantua, niin luottotietojen menetys voisi olla takaisku: mitä turhaan enää yrittää, kun luottotiedotkin ovat jo menneet.
Jos sulla on varaa, ja jos voit maksaa suoraan velkojalle (että tiedät rahojen taatusti menevän sinne mihin pitääkin), niin auta miestä maksamaan lainojaan. Mä varmaan tekisin niin, jos meillä olisi samanlainen tilanne. Tai sitten mentäisiin yhdessä pankkiin, otettaisiin joku kohtuullisen koron laina, ja maksettaisiin erääntymässä olevat velat pois, ja mies voisi sitten lyhentää tätä lainaansa kuukausittain.

"satunnainen pettäminen".......? Kyllä mua ainakin pettäminen loukkaisi enemmän kuin raha-asioista valehtelu, raha on kuitenkin korvattavissa! Tietenkin jos joutuisi myymään esim. kodin toisen velkojen takia, vois olla aika kova paikka!

lainoja on jo niin paljon (n35t?) että eipä taida pankki antaa lainaa. (Mies on n. vuosi sitten ottanut 10t? lainan että sai silloiset velat maksetuu)
Osake laitetaan myyntiin kunhan tänään vielä käy yksi kiinteistönvälittäjä ja päätetään kelle annetaan myyntiin. Eli tilanne on niin paha et asunto lähtee alta. Lainat on suurimmaksi osaksi ns vippejä joissa korot on ihan järjettömiä.
Mietin itsekin tota et vois olla "hyvä" et luottotiedot lähtee niin ei ainakaan muutamaan vuoteen sais mistään lainaa.

"satunnainen pettäminen".......? Kyllä mua ainakin pettäminen loukkaisi enemmän kuin raha-asioista valehtelu, raha on kuitenkin korvattavissa! Tietenkin jos joutuisi myymään esim. kodin toisen velkojen takia, vois olla aika kova paikka!

Kyllä vielä voi Siperia opettaa... Jos ajatellaan vaikka tuota 50.000 euron juttua meillä. Niin jos vaimon palkka noin 2.400 josta käteen jää verojen yms jälkeen jotain 1.700. Niin vaikka koko tuo palkka laitetaan tuohon 50.000 euron lyhennykseen. Niin se tarkoittaa että kolme ja puoli vuotta vaimo maksaa pelkästään tuota. Ei mitään muuta, ei edes omaa ruokaansa. Kyllä mieli teki potkaista pellolle velkoineen.

Mitä korvattavaa pettämisessä on, ellei seurauksena on sukupuolitauti tai raskautuminen? Pettämisessä kyse on pohjimmiltaan luottamuksesta ja sen rikkomisesta.

Satunnaisella pettämisellä tarkoitin hetkellistä hairahdusta, eli kyseessä ei ole harkittu ja valheilla peitelty sivusuhde. Luottamuksen kannalta harkittu pettäminen on taas suoraan rinnastettavissa tietoisesti aiheutettuun taloussotkuun, vaikka pettämisestä ei olisikaan mitään käytännön haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Mitä korvattavaa pettämisessä on, ellei seurauksena on sukupuolitauti tai raskautuminen? Pettämisessä kyse on pohjimmiltaan luottamuksesta ja sen rikkomisesta.

Satunnaisella pettämisellä tarkoitin hetkellistä hairahdusta, eli kyseessä ei ole harkittu ja valheilla peitelty sivusuhde. Luottamuksen kannalta harkittu pettäminen on taas suoraan rinnastettavissa tietoisesti aiheutettuun taloussotkuun, vaikka pettämisestä ei olisikaan mitään käytännön haittaa.

Pettäminen on ensinnäkin aina harkittua. Kukaan ei vahingossa päädy sänkyyn toisen ihmisen kanssa. Päätös siitä, että vaikkapa baarissa menee jonkun juttusille, lähtee tämän matkaan, ja harrastaa seksiä, on aina tietoinen.

Riippuvuus taas on sairaus, sille löytyy ihan diagnoosinumerokin ja sitä voidaan hoitaa mm. lääkkeillä. Peliriippuvainen (vaikkapa) ei näe sillä hetkellä mitään muuta kuin sen pelaamisen, ei osaa ajatella selkeästi, on vaan pakko pelata vaikkei edes haluaisi, ei pääse siitä pelistä irti vaan on sen vanki. Tarvitsee rahaa, koska on pakko pelata. En mä pysty tuntemaan tällaista ihmistä kohtaan halveksuntaa, mutta pettäjää kohtaan pystyn.

Eri asia sitten, kuka on todella riippuvainen, ja kuka tykkää muuten vaan tuhlata ja pelailla. Ja onko se pettäjä pahasti seksiriippuvainen vai muuten vaan pelimiehiä/-naisia.

Kyllä harmittas moinen. Meillä se onneksi loppui siinä vaiheessa, kun oltiin menty naimisiin ja pari kertaa oli kuukauden ruokarahat pelattu. Onneksi ei sentään velaksi.

Koska mies joutu kantamaan taloudellisesta tilanteesta täyden vastuun, niin varmaan sen oli helpompaa lopettaa pelaaminen.