Luovun toivosta :`(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisekseen elämme niin kulissielämää etten ikinä tohtisi paljastaa itsestäni mitään tunnistettavaa ettei kulissit ympäriltä sortuisi ja koko kylä saisi tietää kuinka väsynyt oikeasti olenkaan vaikka ehkä näytän ja kuulostan livenä aivan erilaiselta...naurettavaa tiedän :(

Alkuperäinen kirjoittaja pah:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja :
tuttavani (4 alle kouluikäistä lasta) pillahti itkuun neuvolakäynnillä ja sanoi vaan ettei nyt enää jaksa! Apua alkoi saman tien löytymään, lapset saivat sosiaalisin perustein päiväkotipaikan, toimeentulotukea laskeskeltiin ja kaikkeen ylimääräiseen ja yllättävään saavat nyt sit sossusta. Esim. sairaskulut tai sit jos pesukone hajoo tai joku yhtä tärkeä suurperheessä. Koulutusta alkoi sossu tarjoamaan äidille tai muita vaihtoehtoja kartoitettiin. nyt heillä menee tosi hyvin, lapset hoidossa, äiti opiskelee ja isä pakertaa entiseen malliin töitä!

Hyvä jos nyt menee hyvin, MUTTA oitääkö niitä lapsia yleensä tehdä yli omien voimavarojen. Ei nyt mitenkään pahalla, mutta jokainen voi noihin asioihin vaikuttaa itse. En voi kuin ihmetellä miten sitten itketään kun itse on ensin tekemällä tehty monta lasta ja huomataan että onkin liian raskasta. Kukaan ei varmasti lapsiaan jälkikäteen kadu, mutta ennalta niitä voi ehkäistä.

Ei sillä lapsilukumäärällä oo oikeesti asioissa mitään merkitystä, toiset valittaa samaa jo yhden ja kahden lapsen jälkeen!!!

Lähinnä mä näkisin merkitystä olevan sillä, että toinen ei osaa sanoa, että homma ei pelitä ja toinen ei sitä sanomatta tajua. Jos paikat on kuosis ja kaikki päällepäin näyttää hyvältä, voi viisaskin - tässä tapauksessa mies - mennä vipuun. Oli niitä lapsia sitten kuinka monta tahansa. Ja kuten mä aiemmin sanoin, jos on vaan epämääräinen tylsyys, niin ei siitä itsekään saa kiinni, saati sitten selittää toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Neele:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap tais keksiä koko homman että saisi paljon vastauksia alotukseensa.. kun hiljeni nyt kokonaan

Eikö tämä sitten voisi olla uskottavaa elämää vai? Voit tulla katsomaan ja kokeilemaan osien vaihtoa :(

oisit miettiny ekan lapsen jälkeen et jaksatko enempiä ja uudellee vielä sen toisen lapsen jälkeen.. mut jos vasta viidennen jälkeen tajusit ettet jaksakkaa, niin syytä itteäs.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap Neele:
Olin vähän aikaa poissa.
En tosissani ole tekemässä itselleni mitään, mutta sellainen tunne on joka päivä että tänään lähtee henki. Mies hoitaa kyllä koiraa ja lapsia kun töistä tulee, ihan normaalia päivätyötä tekee tehtaalla, mutta kun ei ole sitä ylimääräistä rahaa käydä shoppailemassa ym. yksin ja muutenkaan en vain viitsi jättää koko laumaa heti kun mies pääsee kotiin niin sen vastuulle ja painella itse pihalle vaikka niin pitäisi varmaan tehdäkkin, ei vain ole luonnetta siihen :(.
Neuvolassa en uskalla puhua ettei sossu ala juosta oven takana :(

sit ei varmaan auta ku toivoa ihmettä jos et mitään kuitenkaan viitsi tehdä

Samaa ajattelen. Sinullahan ilmeisesti hyvä mies. Ymmärsin, että mies on ns. vanhankansanmies, joka ajattelee, että koti ja lapset on vaimon vastuulla.

Totuus on, että itsestä on muutoksen lähdettävä. Ei kukaan muu voi toisen elämää muuttaa.

ap tais keksiä koko homman että saisi paljon vastauksia alotukseensa.. kun hiljeni nyt kokonaan

Eikö tämä sitten voisi olla uskottavaa elämää vai? Voit tulla katsomaan ja kokeilemaan osien vaihtoa :(

oisit miettiny ekan lapsen jälkeen et jaksatko enempiä ja uudellee vielä sen toisen lapsen jälkeen.. mut jos vasta viidennen jälkeen tajusit ettet jaksakkaa, niin syytä itteäs.

Noinhan se on, tiedän kyllä että oma vika :(

Olin vähän aikaa poissa.
En tosissani ole tekemässä itselleni mitään, mutta sellainen tunne on joka päivä että tänään lähtee henki. Mies hoitaa kyllä koiraa ja lapsia kun töistä tulee, ihan normaalia päivätyötä tekee tehtaalla, mutta kun ei ole sitä ylimääräistä rahaa käydä shoppailemassa ym. yksin ja muutenkaan en vain viitsi jättää koko laumaa heti kun mies pääsee kotiin niin sen vastuulle ja painella itse pihalle vaikka niin pitäisi varmaan tehdäkkin, ei vain ole luonnetta siihen :(.

sit ei varmaan auta ku toivoa ihmettä jos et mitään kuitenkaan viitsi tehdä

Samaa ajattelen. Sinullahan ilmeisesti hyvä mies. Ymmärsin, että mies on ns. vanhankansanmies, joka ajattelee, että koti ja lapset on vaimon vastuulla.

Totuus on, että itsestä on muutoksen lähdettävä. Ei kukaan muu voi toisen elämää muuttaa.

Mies on ihana ja hyvä, paras ystäväni, mutta minustahan kaikki on kiinni. Neuvolassakin sanottiin että jos äiti ei jaksa, kukaan ei jaksa...

Toisekseen elämme niin kulissielämää etten ikinä tohtisi paljastaa itsestäni mitään tunnistettavaa ettei kulissit ympäriltä sortuisi ja koko kylä saisi tietää kuinka väsynyt oikeasti olenkaan vaikka ehkä näytän ja kuulostan livenä aivan erilaiselta...naurettavaa tiedän :(

Ei se ole naurettavaa. Suurin osa meistä ihmisistä pyrkii salaamaan ja pitämään huonot asiat omina tietoinaan. Eikä niiden kulissien tarvitse murtua sen takia, että salassa otat apua vastaan.

sä siis tiedostat ongelman, muttet halua tehdä asian eteen mitää... mitä sä sitte oikeesti tahdot?

Mä kyllä tahtoisin mutta en niin että sossu vie multa lapset, tuntuu että ne viedään nykyään aika herkästi kyllä. Ja mitä kodinhoitaja maksaa?Ei meillä ole varaa ylimääräisiin menoihin.

ekana tulee mieleen että olisko moneen asiaan ratkasu jos pääsisit töihin? rahaakin olisi enemmän,pääsisit pois kotiympyröistä. ja puhu miehen kanssa heti!! jos saisitte sovittu esim niin että mies hoitaa muksuja kerrran viikossa vaikka edes pari tuntia että sasit omaa aikaa.käy esim lenkillä,kaverilla tai harrastamassa.auttaa kivasti sekin alkuun.

Ei ne sulta niitä lapsia vie.
Enkä usko että se kodihoitaja välttämäti maksaa mitään, jos saisit sen sinne lastensuojellulisita syistä. Samoin jos teillä on pienet tulot niin ne menee sen mukaan.
Ota yhteyttä neuvolaan ja kerro tilanteesta. Kai olet miehesi kanssa puhunut jaksamisesta ?
Ja se koira pois jos ei ukko sitä itte hoida. Enkä tarkoita lopetusta vaan toista kotia!

Äläkä luovu ikinä toivosta! :)

Kuule ei se sossu niitä lapsia vie mihinkään!! Itte olin ihan romahdus pisteessä, ja sitten kun älysin neuvolassa sanoa asiasta, niin pääsin itse psykologille, sain tänne kotiin perhetyöntekijän käymään säännöllisesti, mies jaksaa käydä töissä kun tietää että minä voin nyt hyvin ja sitä kautta lapset voi hyvin.

Tulin jälleen käymään.
Töitä olen hakenut nyt puolisen vuotta ja käynyt parissa haastattelussakin mutta ei vain ole sitten tärpännyt. Olen varmaan ihan pimeä mutta minulle tulee niin syyllinen olo jos jätän tämän härdellin miehelle heti kun hän tulee töistä, on hänelläkin raskasta sielä enkä halua että hän enää väsyy enempää. Hän osaa onneksi nukkua sikeästi, saa edes toinen vanhemmista nukkua kunnolla, mutta eihän se minua auta silti (että toinen nukkuu siis paremmin).
Mitä sinne sossuun siis sanoisi että apua saisi ilman että heti on lapset huostaanotettuina?
Sitä tässä niinkun eniten pelkään...

Olin vähän aikaa poissa.

tenavat hoitoon ja teikäläinen töihin. Siinähän on jo kaksi kärpästä yhellä iskulla: lapset rasittavat vähemmän ja saatte enemmän rahaa.

Tulin jälleen käymään.
Töitä olen hakenut nyt puolisen vuotta ja käynyt parissa haastattelussakin mutta ei vain ole sitten tärpännyt.

mitä töitä olet hakenut..? sitä vaan ajatteln, että tuossa vaiheessa ei kannata olla ronkeli.. jos et kymmeneen vuoteen oo tehny töitä, niin kovin kummosta työtä et varmaan heti tule saamaankaan..

Jos kotona on uhmaikäiset kaksoset ja valvottava vauva, niin uskon että äiti väsyy hoitoon helposti. Mun vauva valvotti ekat puolitoistavuotta tosi pahasti, olin aivan loppu eikä mulla ollut kuin se yksi lapsi, saati sitten sulla.

Voi ei tota tilannetta! Ihan ekaksi suosittelen (tää on kyllä tosi hirveetä), ettet tee enää lisää lapsia. Oma jaksaminen on hyvä tunnistaa!

Kyllä se siitä helpottaa, ihan oikeasti. Jo ensi vuonna asiat voivat olla aivan toisin. Väsyneenä on toivoton olo. Ja jos et oikeasti jaksa, laita lapset tarhaan ja mene töihin. Toisaalta sekin on raskasta jos ei saa koskaan nukkua öitänsä.

Nostan sinulle hattua, sinä urhea äiti, monta lasta olet tehnyt ja hyvin hoitanut. Olet ollut tosi ahkera ja antanut kaikkesi muiden ihmisten eteen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
Tulin jälleen käymään.
Töitä olen hakenut nyt puolisen vuotta ja käynyt parissa haastattelussakin mutta ei vain ole sitten tärpännyt.

mitä töitä olet hakenut..? sitä vaan ajatteln, että tuossa vaiheessa ei kannata olla ronkeli.. jos et kymmeneen vuoteen oo tehny töitä, niin kovin kummosta työtä et varmaan heti tule saamaankaan..

No kuule ihan joka alan töitä olen hakenut, ihan lehtimyyjästä siivoukseen mutta en ole tullut valituksi, että en mä mitään missin töitä etsikkään, sullahan kävä asenne heti kättelyssä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Hilkka:
Jos kotona on uhmaikäiset kaksoset ja valvottava vauva, niin uskon että äiti väsyy hoitoon helposti. Mun vauva valvotti ekat puolitoistavuotta tosi pahasti, olin aivan loppu eikä mulla ollut kuin se yksi lapsi, saati sitten sulla.

Voi ei tota tilannetta! Ihan ekaksi suosittelen (tää on kyllä tosi hirveetä), ettet tee enää lisää lapsia. Oma jaksaminen on hyvä tunnistaa!

Kyllä se siitä helpottaa, ihan oikeasti. Jo ensi vuonna asiat voivat olla aivan toisin. Väsyneenä on toivoton olo. Ja jos et oikeasti jaksa, laita lapset tarhaan ja mene töihin. Toisaalta sekin on raskasta jos ei saa koskaan nukkua öitänsä.

Nostan sinulle hattua, sinä urhea äiti, monta lasta olet tehnyt ja hyvin hoitanut. Olet ollut tosi ahkera ja antanut kaikkesi muiden ihmisten eteen. :)

Kiitos, tämä piristi =), ja en , en tosiaan halua enempää lapsia !

Hei, olen terveydenhoitaja! Haluaisin sanoa sinulle, ettei avun pyytäminen todellakaan tarkoita sitä, että lapset otetaan huostaan ja sinä olet huono äiti. Aivan tavallinenkin hyvän perheen äiti voi väsyä. Lastenhoito on raskasta työtä! Et varmasti ole ainoa apua hakenut väsynyt äiti. Sitä paitsi, sinulla on viisi lasta, moni hakee apua jo yhden lapsen kanssa. Nyt ajattele itseäsi!

Alkuperäinen kirjoittaja Hilkka:

Kiitos, tämä piristi =), ja en , en tosiaan halua enempää lapsia !

No hyvä, syytä olikin piristää! Ja hyvä ettet pahoittanut mieltäsi tuosta lapsiasiasta. Ymmärrän senkin syyllisyyden ettei voi jättää lapsia miehelle, en minäkään ole koskaan voinut. Kun molempia väsyttää, uhrautuu mieluummin itse.

Minua ainakin helpottaa nyt tällä hetkellä, kun tiedän että kevät tulee. Jo sen auringon ajatteleminenkin saa minut jaksamaan. Talvi on ollut niin hirveen pimeä ja masentava.

Ai niin, juuri tapasin erään kahden lapsen äidin puistossa, joka oli todella väsynyt. Hän puhui tästä neuvolassa ja sai kotiin lastenhoitajan kerran viikossa koko loppukevään ajaksi. Kannattaa siis ainakin yrittää jotain ratkaisua lastenhoidon helpottamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja voi jeesus:
PITÄÄKÖ NIITÄ KAKAROITA PAINAA AINA VAAN LISÄÄ, JOS EI MUUTENKAAN JAKSA???
Että on inmiset hulluja, jlauta!!!

No ootko ajatellu että se masennus voi iskeä vaikka sen yhdenki lapsen kanssa tai vaikka ei oli niitä muksuja ollenkaa.
Ei se ole mikään selviö että heti kun sulla on yli 5 lasta, sä masennut etkä enää jaksa. Monet jaksaa. Ja kaikki jotka niitä lapsia on halunneet ja saaneet ei välttämättä siinä vaiheessa vielä osaa arvata että voimat loppuu.

Menetkö sä huutamaan yksinäisyydessä masentuneelle ihmiselle että mitäs synnyit tänne kun et kerta jaksa elää itses kans?

Alkuperäinen kirjoittaja kuule:
lapset hoitoon ja mene töihin. se piristää ihan oikeasti. saat omaa rahaakin ja muutenkin kontakteja muihin ihmisiin.

Tähän täytyy kommentoida...ei sitä hoitopaikkaa muutes saa noin vaan!!ei ainakaan täällä.Mulla olis 4lasta menossa hoitoon kun töitä löytyy,mutta..EI OLE HOITOPAIKKOJA!!!Pitäs käyttää sukulaisia taikka olla menemättä töihin..uskomatonta!

Yhteistyössä