Monet asiat on ihan omia valintoja. Yksi niistä on omat ystävät. Jos nainen hylkää pariuduttuaan omat ystävänsä, mahdollisten lastenvahtien lukumäärä vähenee. Aikuisenakin voi löytää uusia ystäviä, jos vanhat ovat jääneet muuton tms seurauksena. Exäni aikoinaan kuvitteli, että elämä lapsen jälkeen jatkuu hänellä kuten ennenkin, mutta ei minulla. Kuopus oli alle 3 kk ikäinen, kun työporukka järjesti juhlat. Kysyin yhdeltä ystävältäni, ottaisiko hän lapseni hoitoon, jos exä ei suostu jäämään lapsia hoitamaan. Ystävälleni tämä sopi. Niinpä exän tullessa töistä kysyin, jääkö hän lasten kanssa vai vienkä lapset ystävälleni. Minä olin siis joka tapauksessa menossa juhlimaan, joten exäni ajatteli, että parempi lasten olla kotona hänen kanssaan kuin ystäväni luona. Ja niin minä pääsin lähtemään juuri silloin kun halusin.
Äitiyslomallakaan ei ole pakko olla 10 kuukautta, hoitovapaalla ei ollenkaan. Tilapäistä lastenhoitoapua voi etsiä laittamalla esim lukioiden tai ammatillisten oppilaitosten ilmoitustaululle lappu puhelinnumeroineen, jos naapurustosta tai tuttavapiiristä ei löydy sen ikäistä nuorta, jota taskurahan tienaaminen kiinnostaisi.
Imetys. Äidinmaito on toki vauvalle parasta ravintoa, mutta sitä ei ole välttämätöntä saada rinnasta. Seuraavaksi moni varmasti toteaakin, että ei meidän vauva ole ikinä huolinut tuttipulloa. Sekin on oma asia, jos ei ole lastaan pullolle opettanut. Jokainen lapsi oppii juuomaan tuttipullosta. Esikoiseni vauva-aikaan oli ihan käytöntö, että lapselle annettiin imetyksen jälkeen pullosta tilkka vettä suun huuhtelemista varten. Tämä aloitettiin jo synnytyssairaalassa. Siihen aikaan ei myöskään saaneet äidit olla öisin vauvansa luona sairaalassa, jos vauva jostain syystä joutui lastenosastolle. Yksikään vauva ei kuitenkaan kuollut nälkään, vaikka äiti rintoineen ei ollutkaan ympäri vuorokauden käytettävissä. Kun kuopukseni syntyi, veden antamisesta oli jo luovuttu, mutta päätin opettaa lapseni pullollekin, koska esikoisen kohdalla olin nähnyt sen helpottavan omaa elämääni.
Kotityöt. Joitain asioita on pakko tehdä. Lapsille ruokaa, puhtaita vaatteita jne. Mutta aikuinen mies ei kuole nälkään eikä joudu kulkemaan alasti, vaikkei joku toinen hänen puolestaan näitä asioita tekisikään. Miehen pyykit voi jättää pesemättä ja lattialle tipahtaneet likaiset sukat voi heittää roskikseen. Jos mies katsoo oikeudekseen vain maata sohvalla kaukosäätimen jatkeena, sen sohvan voi kantaa roskikseen. Testattuja ja toimivia konsteja
Paljon on siis itsestäkin kiinni, millaista elämä on lapsen syntymän jälkeen.